Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

110 HK eller 140 HK?


ATI9550

Anbefalte innlegg

Heisann, vurderer å kjøpe en ny bruktbil til rundt circa 120.000. Har fortiden en Mercedes 200D som har 70-75 HK, har kjørt til Tyrkia 2 ganger med den, men den er veldig treig når det er snakk om aksellerasjon og trekker veldig dårlig på oppoverbaker, men ellers er det en grei bil som bruker lite drivstoff.

 

No har jeg tenkt å kjøp en annen bil, da har jeg å velge mellom Audio A6 95 mod 2.5TDI på 140HK eller Passat 1.9 TDI 2000 modell på 110 HK. Har helst lyst til å kjøpe passaten siden den er 2000 modell, og 2000 modell audi er altfor dyrt til meg.

 

Men det jeg lurer på er: Er det stor forskjell på 140 til 110 HK?

 

Hvilken bil skal jeg kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A6 2,5tdi er vel 150hk mener jeg, om ikke det var litt mindre i de første. Forskjellen merker du i lange bakker og sånt, men ikke i byen. Dette fordi responsen i 2,5tdi, spesiellt 150kh versonen er veldig dårlig. 180hk-versonen drar i alle fall litt når den først drar. I byen vil en chippa 1,9tdi være raskere og laaangt mer kjørbar på grunn av at den har utrolig mye mer respons,

Lenke til kommentar
Heisann, vurderer å kjøpe en ny bruktbil til rundt circa 120.000. Har fortiden en Mercedes 200D som har 70-75 HK, har kjørt til Tyrkia 2 ganger med den, men den er veldig treig når det er snakk om aksellerasjon og trekker veldig dårlig på oppoverbaker, men ellers er det en grei bil som bruker lite drivstoff.

 

No har jeg tenkt å kjøp en annen bil, da har jeg å velge mellom Audio A6 95 mod 2.5TDI på 140HK eller Passat 1.9 TDI 2000 modell på 110 HK. Har helst lyst til å kjøpe passaten siden den er 2000 modell, og 2000 modell audi er altfor dyrt til meg.

 

Men det jeg lurer på er: Er det stor forskjell på 140 til 110 HK?

 

Hvilken bil skal jeg kjøp?

5588303[/snapback]

Passaten er vel en del lettere så det går opp i opp sånn ca....

Lenke til kommentar

Audi A6 2.5TDI er et bedre valg, de første A6`ene var basert på

Audi 100 platformen og er veldig solid og pålitelig, 2.5TDI motoren

passer denne bilen utmerket og siden bilen er over 10år gammel

så kan den nå chipes uten å måtte betale noe ekstra avgifter.

Passaten har en del problemer med understellet, bla at foringer

slites veldig fort ut

Lenke til kommentar

Jeg titta raskt innom der, men fant ingenting om foringer. Jeg har heller ikke bytta noen foringer på Passat den tia jeg jobbet med VW. Det jeg HAR byttet i fleng er bærearmer. Jo tyngre bilene er, jo mer utsatt er de for slakke i bærekulene, som igjen resulterer i bytte av bærearmer. Dette gjelder multilink-forstillinga, eller "multiknirk" som vi som jobber med disse kaller det.

Lenke til kommentar

A6 2,5td finnes ikke artig i det heletatt med mindre det er 180hk-versonen. Jeg kjørte selv en 150hk fredag. (Er Audi-mekaniker) Den var skikkelig slakk og med automatgir i tillegg måtte jeg ut på motorveien for å faktisk få såpass ladetrykk at jeg kjente at den nye luftmassemåleren hadde løst problemet.

 

zandro: Det er kanskje best å vite personlig det man legger ut som info til andre på nett. Passat med multilink har ingen unormal slitasje av foringer. Passat har stort sett samme forstillinga som A6. Jeg er som sagt Audi-mekaniker, men har også jobbet med VW før. Problemene med forstillinga er stort sett aldri annet en kulene. Jeg har det inntrykket at de slites fortere jo større og tyngre motor bilen har.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg måtte kjørt en Passat TDi leiebil i en uke da min kjære

Camry ble fikk seg en smell i sia i høsten 2005, Hvor mange

hester den hadde er jeg ikke sikker på men det var en 1998

modell med 1.9 TDi. Fant ut at det brukbare området var ca mellom 1600-2700rpm å dra den over 3200rpm var ingen vits, det var bare ikke noe å hente på der. Har ikke prøvd den som som du kjørte men en Audi A6 Avant Q 2.5 TDi fra 1996. Sammenlignet med 1.9TDi så var den mye roligere og hadde ikke den "ketsjup" effeten mellom ca 1600-2200rpm den dro gjevnt fra rundt 1400rpm og opp til rundt 3500rpm. At 1.9 tdi føles mer sporty med den bratte stigningen i momentet fra 1600-2200rpm må jeg være enig i det, men går jo faktisk ikke så fort som det føles. Audi A6`en jeg kjørte var en 5cyl 2.5 TDi på 140hk bare så det er nevnt /m manuell kasse.

 

Ok for å sammenligne en Audi A6 med 2.5 TDI og en med 1.9 TDI

(Fabrikkstall) for ordens skyld så er begge 1997 modell.

 

Audi A6 1.9 TDi

 

110hk @ 4000rpm

235Nm @1900rpm

0-80Km/t 8,6 sek

0-100km/t 12,3 sek

 

Audi A6 2.5 TDi

 

150hk @ 4000rpm

310Nm @ 1500rpm

0-80km/t 6,5 sek

0-100km/t 9.2 sek

 

Audi A6 sedan og VW Passat sedan er vel omentrent like

store/tunge så tallene skulle være ganske så nøyaktige.

Lenke til kommentar

Det er jo vel å bra det, men har litt vanskelig med å se hva

dette har med diskusjonen mellom hva som er best av en

2000 VW Passat 1.9 TDi og en 1996 AUDI A6 2.5 TDI

 

Sammenligningen forøvrig mellom A4 1.9 TDI (130hk) og en

Audi A6 på 2.5 TDi (150hk) er ikke akkurat så relevant

tatt vektforskjellen mellom disse to i betraktning.

Lenke til kommentar

Ja merkelig nok så styres denne avgiften etter samme

reglene som for montering av baksete i varebiler, som

du sikkert vet så kan en varebil som har vært registrert

i 10 år få hvite skilter og baksete for en slikk og ingenting .

 

Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.

 

Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen.

 

Avgiftsplikten ved økning av effekt eller slagvolum gjelder for biler som er fortollet etter 1. januar 1996 og for motorsykler som er fortollet etter 1. januar 1997.

 

I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy.

 

Satsene for bruksfradraget er:

 

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

Lenke til kommentar

Nå må vi ha kortene i rette bunker.

 

Den Audien du ser på (2,5TDI) er en 140hk versjon. Må ikke forveksles med 150hk/180hk motoren som er en nyere motor.

 

VW Passat med 110hk er jo en grei bil, 2000modell, noe som er bedre enn Audien.

 

Audien er av den gamle type, kommet 2 nye Audi A6 i ettertid. Det vil føre til verditap! VW Passat 2000 er rett før faceliften, og er nok en skuddsikker bil. Problemene fra 97-99 er nok fikset.

 

Begge bilene kan jo chippes (Passaten til 143hk) Audien tror jeg det var rundt 160hk.

 

Vil anbefale Passaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...