Gå til innhold

HD er usynlig etter nyinnstall av winXP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på "My Computer": "Manage" -> "Storage" -> "Disk Management"

 

På norsk windows, tipper jeg det står noe slikt som:

 

"Min Datamaskin": "Håndtér" -> "Lagring" -> "Diskhåndtéring"

 

Se om du finner diskene dine der. Du kan høyreklikke og tilegne stasjonsbokstav o.l.

Lenke til kommentar

Der lærte jeg noe nytt, men det hjalp ikke.

 

Bruker engelsk XP.

 

Den finner alle tre diskene, men kun C-disken har bokstav. De to andre er "Healthy (active)" med 100% Free disc space i følge disc management programmet.

 

Siden jeg får opp dette er vel ID-kablene rett kobla ikke sant?

 

ER alt av data på desse to diskene tapt? HJELP!! I så fall er det mange års arbeid som er borte. Har litt backup men ikke av alt.

Lenke til kommentar

Prøv å download FileScavenger.

Her kan du "gratis" kjøre programmet, og se om den kan se data på diskene..

Kan den ikke det, så har det ikke kostet noe.

Kan den se dine data, (som den gjorde på mine diske) så betalte jeg omkring 30 dollars for programmet, og alle data tilbake. Jeg valgte ikke den nyeste modellen av programmet.

 

 

Husk bare at du skal ha et annet sted å legge data enn på de to diskene som jo windows ikke kan lese.

 

Det finnes gratisprogrammer, som andre har hatt hell med, men jeg har ikke noen personlig erfaring.

 

Får du reddet dine data, så ville jeg kjøre en harddisk-tool på diskene for å se om de er i orden. Er de det, så formatere dem, og legge data tilbake.

 

Satt diskene i, da du formaterte og installerte Windows disken?

Pleier altid selv å ta ut stikkene til "slave" diskene når jeg formaterer.

 

Men som før skrevet. Har selv prøvd det, og det skjer altså en gang i mellem.

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
prøv nå først å legge til en stasjonsbokstav til diskene...

høyreklikk på en disk i lista, og velg "change drive letter...."

så trykker du på Add... og en bokstav...

5558488[/snapback]

 

Den funksjonen er ikke i bruk. Kan bytte bokstav på C:, men ikke de to andre diskene.

 

Arrrgh!! Dette plager meg skikkelig. Blir jeg virklig nødt til å formater diskene på nytt?

Invester i ny HD og overføre eksisterande filer er muligens ett alternativ. Skal prøve det programmet som ble foreslått

 

Er det noen som kjenner til "aktiv@ undelete"? kan det vere ett alternativ?

Lenke til kommentar

Ville nok selv ha prøvd dette (Hvis du ikke allerede har gjort det)

 

Slukk for computer og ta strømstikket ut.

 

Fjern kabel og strømstik til de to diskene det er problemer med.

Gjenstart maskinen.

Lukk ned igjen, og koble nå diskene tilbake. (Husk å fjerne strømstikket)

 

Håp på et mirakel.........................når du starter opp igjen. Det tvinger systemet til å redetektere diskene.

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Du har sikkert formatert og mistet datene nå, men viss du ikke har det så finnes det et program som heter "NTFS rescue." Dette skal fungere selv om du formaterer harddiskene på nytt (quickformat). Det er ikke sikkert dette programmet greier å redde alle dataene, men iallefall kan det redde noe. Hvor mye du kan redde minsker dess mer du prøver å fikse det på andre måter.

 

Men selv om du har gjort en quickformat og begynnt å bruke diskene, så kan det være at dette programmet klarer å redde noe (men ikke mye).

Lenke til kommentar

Har ikke foretatt meg noe enda. Kom over ett program som heter Hard Drive Mechanic på http://www.highergroundsoftware.com/ som virker lovende. Har vert travelt i det siste på mange fronter. Ingen bråhast med de to diskane, selv om det er tilsammen 280 GB med viktige data for meg.

 

Var inne på den danske siden, og det forumet tok for seg en ganske lik situasjon. Jeg har IDE disker, men har brukt Norton GoBack før det kollapset i likhet med vår danske venn. Lite lyst til å innstallere GoBack igjen på den nå operative systemdisken. Vil prøve den på en annen disk, for deretter å prøve HD mekanikkeren. Mulig NTFS rescue kan funke også.

 

 

Tusen takk for alle gode råd. javascript:emoticon(':)')

smilie

 

Har nok diskene snart oppe å går igjen, med eller uten ny formatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...