Gå til innhold

Har vi glemt gothic 3

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg spilte forresten Gothic 2 noen timer i går, og må si jeg er positivt overrasket. Som dere kanskje husker fra tidligere i denne tråden, likte jeg i utgangspunktet ikke Gothic 2 fordi demoen ga meg inntrykk av at dette var et dårlig spill, men etter å ha spilt fullversjonen noen timer vil jeg nå si at dette spillet faktisk er ganske rått! Så de av dere som ikke har prøvd Gothic 2 skikkelig enda - prøv det. Jeg ble i allefall positivt overrasket. :thumbup:

5570841[/snapback]

:) Byrjer å bli ei velkjent historie det der...trur det nesten hadde vore betre om dei hadde spart seg den demoen. Rekk opp ei hand alle som prøvde demoen, ikkje likte den, deretter vart overtalt til å gi spelet ein sjanse likevel, og oppdaga at det var utruleg bra. (Kay rekker opp handa)

Uansett, gratulerar, og velkommen til klubben. Du har mange gode Gothic-timar foran deg. Når du har komt igjennom spelet ein gong eller to, anbefalar eg at du investerar i ekspansjonspakken (Night of the Raven), og går igjennom heile greia ein gong til med høgare vanskegrad, nye quests og eit heilt nytt område. :D :D :D

Kay

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
[iC,08/02-2006 : 00:31]...

Å si at Morrowind har bedre grafikk enn Gothic 2 er rent bullwhipe.

Morrowind har en uapetittelig grafikk. Den er ufyselig.

...

Dette er så skråsikkert uttalt at det nesten er på grensen til det latterlige! :!:

Jeg smeller på med anmeldelser av spillene for å vise at det går an å se på spillene anerledes enn flere gjør her i diskusjonen:

Gamespot anmeldelse av Morrowind

Gamespot anmeldelse av Gothic 2

Gamer.no anmeldelse av Gothic 2

Gamer.no anmeldelse av Morrowind

Det vil sikkert ikke være problem å finne spillsider som har best karakter til Gothic 2.

Jeg skjønner ikke helt denne krigen om hva som er det beste spillet, to veldig gode spill begge to. Begge spillene er i toppklasse, så for meg blir det helt feil å hevde at det ene er uendelig bedre enn det andre.

5570820[/snapback]

Jeg tror du bør studere dine egne utsagn før du ramler i en felle.

Du tenkte kanskje ikke over at Morrowind kom ut året før Gothic 2.

Grafikken i Gothic 2 ER bedre enn den er i Morrowind, men når man skal ta i betraktning det at de kom ut med et år smellomrom, kan man si at Morrowind har "bedre" grafikk.

Morrowind sin grafikk var veldig bra til å være fra 2002, mens Gothic 2 sin grafikk ikke var noe hypermoderne for å være fra 2003 (vi fikk mange grafiske undre det året).

Men om man sammenligner de to spillene, har Gothic 2 bedre grafikk, og å si noe annet er tull.

Jeg foreslår at du gir blanke i hva omtalene sier, uansett om de hadde sagt at det ene spillet hadde bedre grafikk enn det andre (noe de ikke gjør), burde du sett bort ifra dem, og mer på fakta.

Gothic 2 HAR bedre grafikk, og det ER mye er frodig. Nå gidder jeg selvfølgelig ikke å vandre rundt i de to forskjellige verdenene og regne ut hvor mange trær det er per kvadratkilometer i gjennomsnitt i hvert spill, men jeg er 99,9% sikker på at Gothic 2 på en generell basis har en milliard ganger mer frodig og levende verden.

Dessuten ser jeg ikke på dette som noen krig. Jeg liker begge spillene veldig godt, jeg, og er glad for at de begge to eksisterer den dag i dag.

At verdenen i Morrowind er såpass "død" trenger ikke å være noe minus. Jeg ser ikke på det som et minus, jeg ser heller på det som et pluss for Gothic 2 at det faktisk har en så frodig og levende verden.

EDIT: Istapp: Ekspansjonen til Gothic 2 har en del ørkenområder. Det er da likevel ikke helt dødt der! Det er alltids må kaktuser her og der, og landskapet er ikke helt slett.

Å si at grunnen til at Morrowind ser så forbanna dødt ut, er fordi at det foregår på en vulkansk øy, synes jeg er syltynt.

Jeg tror du selv vet hvorfor det er så øde. Grunnen er ikke fordi folka bak Morrowind ikke er flinke, men fordi det ikke var vanlig å ha så utrolig mye detaljer på den tiden (Morrowind var detaljert for sin tid å være, vel å merke!).

Endret av MeTa][iC
Skrevet

Ajaj...gode gamle Gothic. Skal innrømme at jeg etter å ha spilt G2 kjøpte MW og Arx Fatalis. Ingen av de to sistnevnte ble rundet. MW ble spilt kortest. Det begynte bra, men da jeg oppdaget at det ikke var dialog, kun tekst, la jeg på røret. Arx Fatalis tror jeg kunne vært en kul opplevelse.

Night of The Raven spilte jeg med tysk tale og engelsk tekst og det var en nytelse.

G3 ligger i bakhodet. Det kommer ikke til 360 med det første, men de har snakket om konsoller. Min pc vil kunne dra G3 greit med et agp-kort som heter 6600 GT 256 DDR RAM, men jeg må nok skru ned såpass på ting at det blir for dumt. Derfor fokuserer jeg på Oblivion på 360 nå. Men seff, å spille rpg i stua er ikke det samme som å spille det foran pc`en i et mørkt rom.

Er forresten kommet et nytt musikkklipp fra G3 som kan hentes her.

Jeg kunne kommet med mange ytringer her, men viser til alle mine tidligere Gothic-poster :)

Skrevet
Jeg liker grafikken i Morrowind mye bedre en i Gothic 2. Men om den er bedre er en annen ting :)

5572009[/snapback]

Du har helt rett. Både grafikken i Gothic 2 og Morrowind er jo sørgelig dårlig om man skal sammenligne med de svære førstepersons skytespill som vi har i dag (som F.E.A.R. og Half-Life 2).

Likevel handler det ikke alltid om hvilket spill som har best grafikk, men hvilket som har penest!

Selv synes jeg Gothic 2 har en mye penere og mer atmosfærisk grafikk enn selv mange spill man får i dag (er egentlig litt romantisk når man står i havneområdet i Khorinis og ser sola gå ned bak horisonten).

Det finnes mange eldre spill som har en mye penere og mye mer atmosfærisk og stemningsfull grafikk enn alle de nye som kommer ut i dag, hvor alt handler om at det skal være flest piksler på en kvadrat meter.

Personlig synes jeg dette er noe av det som mangler litt i Morrowind. Synes det er litt vel "grått og trist" til tider (i tillegg til at det er nokså dødt).

Skrevet
...

Grafikken i Gothic 2 ER bedre enn den er i Morrowind, men når man skal ta i betraktning det at de kom ut med et år smellomrom, kan man si at Morrowind har "bedre" grafikk.

...

Jeg er fult klar over når spillene ble utgitt, og det var også noe av hensikten med å referere til anmeldelsene av spillene. Vi får et inntrykk av hvilket spill som relativt hadde den beste grafikken da det ble utgitt.

Du snakker om hvilket spill som spesifikt har den beste grafikken, og det er Gothic 2. Samtidig var nok Morrowind mer avansert grafikkmesssig da det kom ut enn hva Gothic 2 var ved utgivelsen, og det er sammenblandingen her som utgjør mesteparten av uenigheten her i tråden. Man trenger heller ikke være botaniker for å se at Gothic 2 er mer frodig.

Skrevet
[iC,08/02-2006 : 12:16]...

...

Jeg er fult klar over når spillene ble utgitt, og det var også noe av hensikten med å referere til anmeldelsene av spillene. Vi får et inntrykk av hvilket spill som relativt hadde den beste grafikken da det ble utgitt.

Du snakker om hvilket spill som spesifikt har den beste grafikken, og det er Gothic 2. Samtidig var nok Morrowind mer avansert grafikkmesssig da det kom ut enn hva Gothic 2 var ved utgivelsen, og det er sammenblandingen her som utgjør mesteparten av uenigheten her i tråden. Man trenger heller ikke være botaniker for å se at Gothic 2 er mer frodig.

5572738[/snapback]

Dere har jo så rett her begge to, og dette er det ikke nødvendig å være uenige om.

Sjekket de anmeldelsene du la linker til Frijazz, og må flire litt av konklusjonene anmelderne har der. Spesielt gamespot-fyren er helt på bærtur. Han kritiserer spesielt Gothic 2 for at det ikke går an å få helse midt under kamp (må inn i inventory-map). Jeg synes det er veldig riktig og viktig at en ikke rekker dette i kamp, da det ville være ekstremt urealistisk og tåpelig og nærmest oppleves som juks. Videre kritiserer han dialogen, fordi en eller annen bondetamp visstnok skal ha texaner-dialekt. Dette blir også ganske latterlig, da det at det i det hele tatt er muntlig dialog er et vanvittig pluss(involverende/stemningsskapende/engasjerende) fremfor skriftlige opplistinger av "dialog". Videre kritiserer han kamp-kontrollene som "clumsy", hvilket heller burde beskrive hans ferdigheter med tastatur og mus. Dette kontrollsystemet er noe vanskelig i starten, men er uovertruffent i alle fall i RPG-sjangeren. For meg lukter anmeldelsen proteksjonisme lang vei (hadde det vært amerikansk eller engelsk ville det trolig fått en langt bedre anmeldelse).

Når det gjelder anmeldelser fra Gamer, er de klart bedre - men vil påpeke følgende: Også her sutres det over kontrollene som er fantastiske, samt at interface ser litt "utdatert" ut. Spiller ingen rolle om det ser slik ut, for det funker så til de grader og er veldig greit og oversiktlig (hvilket gir spilleglede i motsetning til irritasjon over overdesigna og stasjy alternativer en finner i mange andre spill). I anmeldelsen av Morrowind er det en nesegrus beundring for construction-set som han spådde ville holde liv i Morrowind i 10 år. Spesielt dette, men også manglende fokus på alle de svake sidene til Morrowind gav en ufortjent karakter 10. Godt mulig at muligheten for å lage modder og nye kart etc vil forlenge spillegleden for en del personer, men personlig var jeg veldig ferdig med Morrowind etter å ha spilt det og tilleggspakkene en gang. Gothic 2 har jeg spilt 3 ganger og det blir nok en 4. når jeg får tak i gold-versjonen med Night at the Raven.

Jeg opplever forøvrig ikke diskusjonen som en krig, dette er snarere viktig folkeopplysning :D

Skrevet

Bra gnomen..bra :)

Mye riktig der. En ting jeg ikke likte med MW var 1 mrd rustninger og 1 mrd våpen..osv...inventory som inneholdt flere tonn med drit. Mange klaget på at G2 kun hadde de våpenvalgene og armorvalgene det hadde, men det var bra syntes jeg. I MW ble det altfor mye å holde forholde seg til på akkurat de tingene.

Skrevet

Et annet problem i Morrowind var at butikkene hadde så lite penger. Hva hjelper det å finne et skikkelig verdifult skjold som er verdt f.eks. 40 000 gullmynter dersom butikkene stort sett ikke har mer enn maks 2-5000 å rutte med? Plagsomt, kaller man sånt. Resultatet blir jo at man sliter med å selge de verdifulle gjenstandene man finner (skjold som er verd 40000 gullmynter f.eks.), og at man derfor lagrer alt mulig sånt der man holder til.

Dette løste de bedre i Daggerfall (det funker vel likt i Gothic 2 også forøvrig?) - der har butikkene nemlig uendelig mye penger, slik at man får solgt alt man ikke vil beholde uansett hvor mye det er verd. Ikke særlig realistisk at butikkene har ubegrenset med penger kanskje, men gameplaymessig foretrekker jeg den metoden fremfor det man ser i Morrowind i allefall. ;)

Skrevet

Ja, kjenner til den.

Husker jeg stakk alltid til han Dunmer/Ashlander fyren (husker ikke navnet) ute i Zainab Camp i Grazelands p.g.a. det ;)

Skrevet
Husker jeg stakk alltid til han Dunmer/Ashlander fyren (husker ikke navnet) ute i Zainab Camp i Grazelands p.g.a. det ;)

5577060[/snapback]

Åhå, har han mer penger å rutte med? Tror i såfall jeg skal drasse med meg en del av det verdifulle "skrotet" jeg vanligvis har liggende i Mages Guild i Balmora, og kvitte meg med en del av det hos den fyren. :)

Skrevet

Vel det med penger blir vel smak og behag, akkurat likt som det datagnomen nevner om og ikke kunne få helse midt under kampen. Noen liker realisme, noen liker det ikke. Jeg for min del liker mange forskjellige våpen, og rustninger, slik at det er litt artig og faktisk få litt nytt utstyr av og til, og stort sett ikke bare gå gjennom spillet med kanskje 2-3-4 forskjellige set. Synes egentlig anmeldensene er ganske ok, det er litt vanskelig å kritisere slike synes jeg. For folk er så forskjellige så man er jo dømt til å være uenige på mange punkt, men ting blir ikke automatisk dårlige av den grunn. Men artig å høre på hva de forskjellige mener og liker, og hva de ikke liker. Litt overrasket over hvor få som føretrekker Morrowind :) Også litt overrasket over at et spill som ikke har så mye tillegg stash kan ha lengre levetid, men liker man Gothic best så gidder man vel kanskje ikke sjekke ut alt ekstra materiale til Morrowind. Gleder meg MYE til disse 2 nye spillene !

Skrevet
Ja, kjenner til den.

5577060[/snapback]

Hugsar at der var to "spesielle" merchants med litt meir pengar enn vanleg. Den eine fekk vel 5000 pengar kvar dag. Eg hugsar At eg starta med å selge noko som kosta 5000, sov 24 timar, solgte noko til 10 000, og fekk attende det til 5000, sov 24 timar, osb. til alt var solgt. Må seie det verka som ein lang og tungvint prosess for noko som i Gothic 2 (og visstnok Daggerfall :)) kunne gjerast med nokre få enkle tastetrykk.

Kay

Skrevet (endret)

Skal man selge ting i Morrowind, så er Drunken Mudcrab skapningen å selge til. Han får 10.000 i døgnet. Og endel av kjøpmennene i Mournhold har også endel kronasje.

Endret av Gromle
Skrevet (endret)
Et annet problem i Morrowind var at butikkene hadde så lite penger. Hva hjelper det å finne et skikkelig verdifult skjold som er verdt f.eks. 40 000 gullmynter dersom butikkene stort sett ikke har mer enn maks 2-5000 å rutte med? [klipp]

Right on! Nå begynner det endelig å komme saklig kritikk mot Morrowind. ...

Dette var en av de 4 store tabbene Bethesda gjorde i Morrowind. Grunnen til at det ble slik forklarer jeg etter neste sitat...

De 3 andre tabbene var:

1. combatsystemet (thank you xbox ;-)

2. utelate hest

3. for lite gnisninger/intimitet mellom factions og for lite betaling for lojalitet. Her hadde jeg store forventninger etter Daggerfall (TES2)

Dette løste de bedre i Daggerfall (det funker vel likt i Gothic 2 også forøvrig?) - der har butikkene nemlig uendelig mye penger, slik at man får solgt alt man ikke vil beholde uansett hvor mye det er verd. Ikke særlig realistisk at butikkene har ubegrenset med penger kanskje, men gameplaymessig foretrekker jeg den metoden fremfor det man ser i Morrowind i allefall. ;)

5576256[/snapback]

Helt enig mate!

Grunnen til at det ble slik, er at det går inflasjon i økonomien i veldig mange crpg'er. I farta kan jeg nevne Diablo (ja det er action rpg ;-) , Baldurs Gate, Icewind Dale (og mer relavant i denne sammenheng..: ) Daggerfall og Arena (såvidt jeg vet). Felles for alle nevnte spill, er at hvis man spiller det lenge nok får man penger i bøtter og spann. Man blir rett og slett søkkrik. Dette ødelegger selvsagt balansen i spillet, og gir en følelse av å være uovervinnelig/untouchable og tar bort mye av nerven i spillet, og vitsen med å bygge karakter. For å bøte på dette, har som kjent handelsmennens pengebeholdning i Morrowind blitt begrenset. Selvom om handelsmennene får fornyet sin pengebeholdning hver 24. time har Bethesda lyktes i å stoppe inflasjonen på denne måten. Men det grenser selvsagt til det latterlige når det ikke finnes noen som er i nærheten av å kunne betale for tingene verdt flere hundre tusen gullmynter. Det hadde vært greit at ikke "smeden på hjørne" hadde råd til tingene, men det burde vært en rik bankmann e.l. i en av de store byene som kunne matche prisen nesten ihvertfall. For å hjelpe på min egen spillopplevelse her, tenker jeg at Sunder og andre kostabare items, er som Hanso-sword å regne. Altså ikke mulig å kjøpe for penger. Det sagt, så er det svært lite som er verdt å kjøpe i Morrowind, så det er heller ikke noe poeng med mye penger

Endret av maanemann
Skrevet (endret)
[klipp] En ting jeg ikke likte med MW var 1 mrd rustninger og 1 mrd våpen..osv...inventory som inneholdt flere tonn med drit. Mange klaget på at G2 kun hadde de våpenvalgene og armorvalgene det hadde, men det var bra syntes jeg. I MW ble det altfor mye å holde forholde seg til på akkurat de tingene.

5575307[/snapback]

LOL!! Er det ikke akkurat det rpg'er handler om? Bygge karakter... Finne ut hvilke armor som passer best til din char? Finne det som har best stats, evt. ser best ut.. ? Beholde nysgjerigheten i spillet?

Det blir heller ikke mangfold hvis alle i verden har samme armor. Personlig setter jeg mangfold i rpg høyt.

Det sagt så sliter de fleste rpg'er med urealistisk store sekker. Jeg tror dette skriver seg helt fra pen and paper tiden med Advanced Dungeon and Dragons. Du har helt rett i at det ikke er mulig å bære rundt på alt du har i inventorien din. Er vel bare Dungeon Siege som har løst dette sånn nogenlunde, ved bruk av pakk-esel.

Endret av maanemann
Skrevet
Det sagt, så er det svært lite som er verdt å kjøpe i Morrowind, så det er heller ikke noe poeng med mye penger

5587247[/snapback]

Ja, jeg er stort sett enig med det. Det eneste jeg i praksis bruker penger på i Morrowind er jo for å enchante soulbound items med (barske) spells - men det koster jo til gjengjeld skjorta.

Skrevet (endret)

Ja, det er sant, det har blitt litt VEL mye prat om Morrowind her nå. :whistle: Men det ble jo nevnt allerede i den første posten i tråden her, det var vel derfor det begynte i utgangspunktet.

on-topic: Jeg skal i allefall helt klart kjøpe meg Gothic 3 når det kommer. Hadde jo ikke sansen for Gothic-serien (pga demoen av toeren) før jeg endelig fikk somlet meg til å ofre noen timer på fullversjonen av Gothic 2, men nå er jeg plutselig en stor fan av serien istedet.

Forresten, til de av dere her som liker Gothic 2: Har dere testet spillet "Pirates of the Caribbean" (arbeidstittel: Sea Dogs 2)? Det slo meg for noen dager siden at dette spillet på mange måter likner en del på Gothic 2, men da i en piratsetting.

Spillet har eksempelvis en rekke rollespillelementer, man kan oppgradere utstyr (enten det gjelder sverd/pistol for karakteren sin del eller kanoner og andre forbedringer til båten(e) man har i flåten sin) i spillet. Videre kan/skal man utforske huler og slikt, samt å reise fra by til by (og øy til øy). Spillet er også i third person, men man kan benytte 1st person når man ikke slåss (som i Gothic 2). Kampsystemet funker også ganske bra, i allefall når man venner seg til det (det virker ganske klønete helt i starten).

Og som en bonus er grafikken ganske bra også, spesielt når man er ute på sjøen (typisk sett i sjøslag mot andre båter og slikt). Jeg anbefaler dere å prøve det hvis dere ikke har gjort det alt, jeg tror dere vil like det. Hvis det faller i smak, har dere jo mer å fordrive tiden med til Gothic 3 kommer. :)

PS: Dialogene i spillet er tekstbaserte, i allefall i all hovedsak.

Edit: I mars 2006 ser det ut til at det vil komme et nytt piratspill i samme serie. Mer info her.

Endret av Juke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...