Gå til innhold

Har vi glemt gothic 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ærlig talt ikke dette med Gothic VS TES spilla. For det første så er spilla så vidt forskjellige at de vanskelig kan sammenlignes, og dermed kåres noen vinner. For det andre skal vi være glad for at disse finnes. For jeg regner med at alle her er RPG elskere, som synes det finnes altfor få kvalitetspill i denne sjangeren. Jeg gleder meg ihvertfall til begge kommer på markedet, og det er det som betyr noe ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke seriøst mene at Gothic og Morrowind er to helt forskjellige spill som ikke kan sammenlignes?!

La meg forklare:

-Begge to er rollespill hvor du ser i 3. persons synsvinkel (i Morrowind kan man også se FPS-style når man slosser - Ikke i Gothic).

-Begge to har en god historie, og verdenen er veldig interaktiv (ikke som i Dungeon Siege, hvor hele spillet kun handler om å hakke seg videre).

-Begge to har en stor verden som kan utforskes rett fra starten av.

-I begge to kan du gjøre forskjellige engangsvalg, sånn som hvilke guilds man skal bli med i.

Dessuten finnes det massevis av andre småting som får spillene til å lignes.

Synes ikke det er urimelig i noen grad å sammenligne disse spillene.

Skrevet

Enig med både Drizt og MeTa][iC her.

Holder på og spiller Gothic 2 nå. Til alle dere som skal prøve dette spillet; ikke la dere lure av det generelt dårlige førsteintrykket.

Det blir bare bedre og bedre... Liker spesielt godt følelsen av å oppnå noe, siden det er ganske vanskelig, spesielt til og begynne med. Orkene feks er jo steinharde når de kommer mer enn 1 om gangen.

Nei vi har ikke glemt Gothic 3. Er så gla jeg sitter å spiller G2 nå...

Skrevet (endret)

Kjøpte Gothic II på Spiderman for ikke så lenge siden.

Vanvittig bra spill - last ned en updated texture pack, og grafikken er helt ok... faktisk ganske bra.

Kampsystemet blir veldig bra etterhvert som man fixer det.

Bruker selv venstre-mustast og piltastene/WASD-knappene for de forskjellige slagene/block.

Moro med en block som faktisk fungerer - har hatt flere lengre heftige fighter med blocks og combos etc.

Ellers er historien meget bra.

Liker dette 73 ganger bedre enn Morrowind.

Endret av Fornax
Skrevet (endret)

Legg merke til at de som påstår at Morrowind er bedre, i all hovedsak kun har spilt Morrowind. Blir litt latterlig å uttale seg når en ikke har spilt gjennom begge spillene. Av de som faktisk har gjennomført begge spill, er det en klar overvekt av folk som sier Gothic 2 er best.

Gothic er best på nær sagt alle områder, bortsett fra noe mer detaljert karakterbygging i Morrowind.

Som tidligere nevnt, er Morrowind å regne som en demo i forhold på øvrige ting (virker veldig uferdig som spill).

Når det gjelder bruk av kontroller i Gothic 2, har jeg hele tiden benyttet w,a,d til å svinge sverd og s til å blokke. Venstre mustast benyttes til å låse på motstanderen (samtidig som a,w,eller d benyttes). Alt-knappen brukes til å hoppe med, og space til å trekke frem våpen (skal en skifte våpen / magi benyttes 1,2,3 osv.). Dette oppsettet er herlig å bruke og føles helt naturlig.

Du kan også benytte førsteperson i Gothic 2, tror du skifter med f elle g om jeg husker rett. Ikke sikker på om det funker i kamp, eller om det kun er til bruk når en leter etter gjenstander eller samtaler med karakterer i spillet.

Denne perlen er det spillet som virkelig fikk meg til å like rpg-sjangeren. Har bare gjennomført det og Morrowind, de andre jeg prøvde ble fort kjedelige.

Endret av Datagnomen
Skrevet

Både Gothic 2 og Morrowind har sine styrker og svakheter.

I Gothic 2 blir det litt mye tråkking på de samme stiene, og slutten av spillet dreier seg nesten bare om å slakte orker og øglemenn. I Morrowind blir det en del vandring fram og tilbake for å levere ditt og hente datt.

I Gothic 2 er det ikke så mange oppdrag å ta seg til utenom main-quest, og der er Morrowind helt klar bedre.

Personlig har jeg veldig sans for både Gothic 2 og Morrowind, og enkelte av tingene som gjorde Morrowind upersonlig og ensformig er blitt betydelig forbedret i Oblivion. Gleder meg utrolig mye til begge spillene. Jeg regner med at jeg går for Gothic 3 aller først og spiller gjennom det skikkelig før jeg kjøper Oblivion til høsten.

Skrevet (endret)

Ja begge to er rollespill med sine likheter, som du korrekt nevner.

På tross av disse likhetene (hvor mange rollespill har ikke disse karakteristikkene egentlig?) er det i setting, atmosfære og interaksjon med spillmiljøet at forskjellene kommer til syne. Synes det er urettferdig å sammenligne disse to geniale spillseriene ved å si at foreksempel det ene er dårlige enn det andre. Skal man virkelig kritisere noe kan det jo foreksempel være å sette Dungeon Lords opp mot Baldurs Gate å påpeke hvor mye som gikk galt med dette spillet. Dungeon lords altså :p

men nok OT. Elsker begge seriene. blir derfor bare hårsår når noen kritiserer :)

Endret av Drizt
Skrevet

Jeg bestilte Gothic 2 på gamezone.no i går ettermiddag, og allerede i dag havnet det i postkassen min. :w00t:

Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld, i allefall. :cool:

Skrevet

Bare husk at du ikke bør vente å få tidenes beste og mest spillbare spill helt fra starten av. Du må gi det litt tid. Gir du det en time, og fortsatt ikke liker det, tror jeg ikke det er noe for deg.

Alle jeg har anbefalt Gothic 2 til, har blitt hektet etter 30min - 1 time.

Alle de sa at "kontrollsystemet suger!" og "spillet er jo helt umulig!" etter å ha prøvd det ut i noen få minutter. Etter hvert fantes det ikke noe som helst argument for å ta en pause i spillinga (bortsett fra at man må ha mat og søvn - så vidt).

Dritz: Du kan jo ikke si at de to spillene ikke kan sammenlignes, bare fordi begge to er fabelaktige (noe jeg forøvrig er enig med deg i - at de begge er fantastiske)!

Gothic 2 kan sammenlignes mer med Morrowind enn noe annet rollespill.

Hvilket som er best må være opp til hver enkelt person, men jeg vil tro at Datagnomen har temmelig rett i det han sier med at de fleste som synes Morrowind er best, har ikke prøvd G2 en gang.

Flere av kompisene mine spilte Morrowind natt og dag. Da jeg sa at jeg syntes G2 var bedre, ble jeg "dømt for kjetteri" av dem. Morrowind var tidenes beste spill, og det var ikke mer å si om den saken.

Til slutt, etter mye om og men, fikk jeg nå dem til å prøve G2 (etter at de hadde gått gjennom Morrowind et par milliarder ganger, vel å merke), og de angrer ikke et sekund den dag i dag på at de fikk prøve det. De elsker det. Morrowind er lagt på hylla.

Grunnen til at jeg likte G2 bedre enn Morrowind, er fordi Morrowind hadde en så vidstrakt, øde, uinteressant, upersonlig, uengasjerende og død verden.

Gothic 2 hadde mye mer "liv og røre". Spillet var mindre, men i gjengjeld var det noe som skjedde over alt.

Jeg synes heller at Morrowind kunne vært litt mer sammenpakket, da det også ville bli mer levende på denne måten. Jeg har mang en gang gått mil etter mil i en heldød ørken i Morrowind, hvor det eneste som beskuer mitt øye er de hersens stygge og irriterende flyge-demonene (eller hva de nå er).

Skrevet

Ok, men poenget er jo at begge spill har styrker på hver sin side. Morrowind har grafikken og åpenheten. Gothic har den levende og engasjerende verdenen. Derfor vil ikke jeg sammenlikne dem, men hylle dem på hver sin side. Uansett så merker jeg det i knoklene at det er for lenge siden jeg har spilt et skikkelig rollespill.

Skrevet
Bare husk at du ikke bør vente å få tidenes beste og mest spillbare spill helt fra starten av. Du må gi det litt tid. Gir du det en time, og fortsatt ikke liker det, tror jeg ikke det er noe for deg.

Alle jeg har anbefalt Gothic 2 til, har blitt hektet etter 30min - 1 time.

Alle de sa at "kontrollsystemet suger!" og "spillet er jo helt umulig!" etter å ha prøvd det ut i noen få minutter. Etter hvert fantes det ikke noe som helst argument for å ta en pause i spillinga (bortsett fra at man må ha mat og søvn - så vidt).

Dritz: Du kan jo ikke si at de to spillene ikke kan sammenlignes, bare fordi begge to er fabelaktige (noe jeg forøvrig er enig med deg i - at de begge er fantastiske)!

Gothic 2 kan sammenlignes mer med Morrowind enn noe annet rollespill.

Hvilket som er best må være opp til hver enkelt person, men jeg vil tro at Datagnomen har temmelig rett i det han sier med at de fleste som synes Morrowind er best, har ikke prøvd G2 en gang.

Flere av kompisene mine spilte Morrowind natt og dag. Da jeg sa at jeg syntes G2 var bedre, ble jeg "dømt for kjetteri" av dem. Morrowind var tidenes beste spill, og det var ikke mer å si om den saken.

Til slutt, etter mye om og men, fikk jeg nå dem til å prøve G2 (etter at de hadde gått gjennom Morrowind et par milliarder ganger, vel å merke), og de angrer ikke et sekund den dag i dag på at de fikk prøve det. De elsker det. Morrowind er lagt på hylla.

Grunnen til at jeg likte G2 bedre enn Morrowind, er fordi Morrowind hadde en så vidstrakt, øde, uinteressant, upersonlig, uengasjerende og død verden.

Gothic 2 hadde mye mer "liv og røre". Spillet var mindre, men i gjengjeld var det noe som skjedde over alt.

Jeg synes heller at Morrowind kunne vært litt mer sammenpakket, da det også ville bli mer levende på denne måten. Jeg har mang en gang gått mil etter mil i en heldød ørken i Morrowind, hvor det eneste som beskuer mitt øye er de hersens stygge og irriterende flyge-demonene (eller hva de nå er).

5567451[/snapback]

Akkurat! Kunne ikke vært mer enig. Opplevd det samme med mine kamerater.

Og din beskrivelse av forskjellene i spillene er glimrende.

Jeg kan nok ha virket vel fordømmende overfor Morrowind, men har dette som en god nummer 2 til tross for en del kjedelige svakheter du nevner her. I tillegg vil jeg nevne det med muntlig dialog i Gothic 2 versus lange lister med skriftlig dialog i Morrowind. Disse listene med liten skrift inneholdt en mengde irrelevante spørsmål og du fikk de samme kjedelige leksene som svar på disse spørsmålene uansett hvor du var i verden. Håper virkelig ikke Oblivion har dette kjedelige dialog-systemet, da det trakk veldig ned i Morrowind sammen med de store døde/ triste områdene en måtte traske rundt i.

Ser frem til både Oblivion og Gothic 3, men har nok mest forventninger til sistnevnte - basert på erfaringene med de forrige spillene ;)

Skrevet
Ok, men poenget er jo at begge spill har styrker på hver sin side. Morrowind har grafikken og åpenheten. Gothic har den levende og engasjerende verdenen. Derfor vil ikke jeg sammenlikne dem, men hylle dem på hver sin side. Uansett så merker jeg det i knoklene at det er for lenge siden jeg har spilt et skikkelig rollespill.

5568019[/snapback]

Vel, om Morrowind har ørlite bedre grafikk når diverse patcher er lagt inn, hjelper det etter min mening lite når det du ser er så mye styggere, mer øde og mindre livlig enn det du ser og opplever i Gothic 2. Kan trekke en parallell til FarCry og andre Fps-spill. Det hjelper lite at enkelte spill som er nyere enn FarCry rent teknisk sett har bedre grafikk når de stort sett foregår i lagerbygninger, mørke triste korridorer og tunneler - mens FarCry har vakre utendørsområder på tropiske øyer. Bare det å tusle rundt der var en opplevelse i seg selv (hvilket også gjelder Gothic 2 selv om grafikken der er gammedags i forhold).

Skrevet
Legg merke til at de som påstår at Morrowind er bedre, i all hovedsak kun har spilt Morrowind. Blir litt latterlig å uttale seg når en ikke har spilt gjennom begge spillene. [klipp]

Dette er en veldig god observasjon datagnomen. Grunnen til at jeg er på banen hver gang folk uttaler seg om Gothic/TES er ikke bare at jeg ikke kan stå å se på at folk dis'er kongen TES, men også at jeg vil fremprovosere ting gjør at jeg faktisk liker Gothic. Jeg ble i likhet til veldig mange her i på forumet put off av Gothic veldig umiddelbart. Av omtent følgende grunner (obs! noe repetisjon fra andre poster):

tysk speech. RPG skal helst være på engelsk

meget knotete user interface

grim grafikk (ikke som i svensk grym ;-)

slow start / ble ikke trukket inn i spillet.

Som tidligere nevnt, er Morrowind å regne som en demo i forhold på øvrige ting (virker veldig uferdig som spill). [klipp]

Jeg tror riktig ord her ville vært beta og ikke demo ;)

Ellers skal du ha kreditt for et godt innlegg.

Skrevet

Sorry Maanemann, beta er nok det rette ordet i det jeg skrev om Morrowind ja :)

Hvis du har testet Gothic 2 på tysk, skjønner jeg kanskje at du ikke ble revet med. Det leveres med engelsk tale her i Norge. Jeg har seff spilt engelsk versjon - tipper jeg også ville fått bakoversveis om det var på tysk. Unaturlig med tysk for oss som er mest vant med amerikanske og britiske filmer og spill.

Som mange har sagt før, er spillet temmelig vanskelig i starten - men blir etter en stund noe en ikke klarer å legge fra seg. Jeg har sittet mange kvelder til langt på morgenkvisten og hatt lyst til å gi f.. i jobben og bare fortsette å spille. Spillet er ikke sunt for forhold til familie, venner og jobb da det sluker en helt og fullstendig. Nesten godt det ikke er større enn det er...

Skrevet

Maanemann, du klager på at Gothic 2 har tysk tale. Hvorfor? Du har vel kjøpt det i Tyskland da?

Det Gothic 2 jeg har er så engelsk som man kan få det, så du bør ikke klage på at det ikke har engelsk tale når det HAR det! ;)

Å si at Morrowind har bedre grafikk enn Gothic 2 er rent bullwhipe.

Gothic 2 er mye mer frodig, mens Morrowind er øde og dødt. Når en tenker på hvor god grafikk et spill har, skal en ikke bare tenke på hvor mange pixler man ser, men hvor fint det faktisk er!

Gothic 2 har en kjempefin grafikk, og jeg kan ikke skjønne hva du mener med at den er så stygg, Maanemann. Hva sammenligner du med? Morrowind?

Morrowind har en uapetittelig grafikk. Den er ufyselig.

Etter at man har lagt inn en milliard skin-packs begynner spillet å bli skikkelig fint, men verdenen er fortsatt øde. En skog består jo for fanken av to trær!

Ikke tro feil om min mening, jeg liker Morrowind veldig godt, men Gothic 2 synes jeg selv er uendelig mye bedre.

Det var et spill jeg etter hvert ble mer og mer forelsket i.

Morrowind føltes hele veien så fjernt og upersonlig ut for mitt vedkommende.

Det bør forresten nevnes at Morrowind har mange kule rustninger, og at mulighetene er mange flere enn i Gothic (man kan bygge hus, bli bitt av en vampyr, og dermed bli en selv, det finnes mange flere forskjellige raser og guilds, osv osv).

På tross av at Morrowind er så kjempesvært, og at det er så mye å gjøre, synes jeg at det ble småkjedelig i lengde (aaaalt for mye trasking).

Jeg følte aldri at jeg ble hektet av Morrowind, slik jeg ble av Gothic 2.

Morrowind spilte jeg bare fordi jeg "måtte". Jeg spilte maks en time eller to i strekk, så tok jeg en dags pause (noen ganger spilte jeg jo selvfølgelig lenger, da det ble mer spennende).

Etter hvert som jeg kom meg lenger ut i Gothic 2, ble det et mareritt for foreldra å få meg i seng, ettersom at jeg "bare må forstette litt til!". :p

Uansett liker jeg begge to, og gleder meg minst like mye til Oblivion som til Gothic III, når jeg tenker meg om (ettersom at Oblivion har blitt hypet så mye - noe som kan vise seg å være negativt når det kommer ut).

En ting tror jeg nå vi alle kan være enige om, og det er at det er flott at det kommer en oppfølger til begge de to fantastiske seriene innen noen få måneder! :love:

Skrevet
...

Å si at Morrowind har bedre grafikk enn Gothic 2 er rent bullwhipe.

...

Dette er så skråsikkert uttalt at det nesten er på grensen til det latterlige! :!:

Jeg smeller på med anmeldelser av spillene for å vise at det går an å se på spillene anerledes enn flere gjør her i diskusjonen:

Gamespot anmeldelse av Morrowind

Gamespot anmeldelse av Gothic 2

Gamer.no anmeldelse av Gothic 2

Gamer.no anmeldelse av Morrowind

Det vil sikkert ikke være problem å finne spillsider som har best karakter til Gothic 2.

Jeg skjønner ikke helt denne krigen om hva som er det beste spillet, to veldig gode spill begge to. Begge spillene er i toppklasse, så for meg blir det helt feil å hevde at det ene er uendelig bedre enn det andre.

Skrevet

Etter at man har lagt inn en milliard skin-packs begynner spillet å bli skikkelig fint, men verdenen er fortsatt øde. En skog består jo for fanken av to trær!

5570143[/snapback]

Enig i at Morrowind har et ganske øde og kjedelig landskap, i allefall i mesteparten av verdenen.

Det som er så rart er at forgjengeren, dvs Elderscrolls: Daggerfall, hadde langt mer frodig og variert grafikk, i allefall så langt det var mulig med tanke på at det spillet kom på markedet i 1996 eller deromkring. Man hadde en enorm verden, med store variasjoner i hvordan ting så ut avhengig av hvor man reiste i verdenen.

Faktisk synes jeg at Daggerfall fortsatt er det beste rollespillet som har kommet til PC til dags dato, hvis man tilgir den utdaterte grafikken og lyden vel og merke. Morrowind er selvsagt bedre på noen ting, men lider litt av at landskapet er såpass øde de fleste steder, pluss at de har fjernet en del konsepter i spillet sammenliknet med forgjengeren. Jeg har kommentert dette litt mer allerede i denne posten. Kort sagt synes jeg at Morrowind er en slags forenklet utgave av Daggerfall, men selvsagt med bedre grafikk og lyd, pluss en annen story.

Jeg spilte forresten Gothic 2 noen timer i går, og må si jeg er positivt overrasket. Som dere kanskje husker fra tidligere i denne tråden, likte jeg i utgangspunktet ikke Gothic 2 fordi demoen ga meg inntrykk av at dette var et dårlig spill, men etter å ha spilt fullversjonen noen timer vil jeg nå si at dette spillet faktisk er ganske rått! Så de av dere som ikke har prøvd Gothic 2 skikkelig enda - prøv det. Jeg ble i allefall positivt overrasket. :thumbup:

Skrevet (endret)

Gratulerer :)

Angående grafikken i Morrowind (sett vekk i fra pixler osv)..

Dette foregår jo tross alt på Vaardenfell, ergo en vulkansk øy..

Har kanskje noe med landskapet generelt å gjøre?

Endret av Istapp
Skrevet

Sant nok, Istapp, men selv om det kanskje er logisk at landskapet ser slikt ut, så gir det jo en del spillere et negativt inntrykk av spillet. Må innrømme at jeg ble ganske lei av det landskapet der selv etterhvert, men nå har jeg jo spilt Morrowind ganske mye også (har jo rundet det).

Det mest plagsomme av alt i Morrowind er uansett de hersens Cliffracer-fuglene synes jeg. De teite krekene ser meg jo på laaangt hold, og angriper selvsagt uansett. Selv om det ikke er noe vanskelig å drepe dem, så er det utrolig frustrerende å bli angrepet av dem til stadighet.

Jeg har kastet en del usynlighetsspell for å slippe å måtte slåss mot dem i lengden, for å si den sånn. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...