Gå til innhold

PGA-touren: Amerikansk tiger vs norsk snekker


LarsP

Anbefalte innlegg

Siden golf er verdens største individuelle idrett så tenkte jeg det var på sin plass å starte en liten tråd som omhandler golfens Champions League, nemlig PGA-touren.

 

I dag har Henrik Bjørnstad sjokkert golfverdenen og levert en av norgeshistoriens aller største idrettsbragder. Han ledet faktisk Buick Invitational i over en halv time. I skrivende stund så ligger Henrik (noe utryggt) plassert på en 10. plass, som vil sikre han spill i neste ukes Phoenix Open som regnes som et av høydepunktene på touren.

 

Jeg er helt målløs, helt fantastisk av mannen som for et år siden livnærte som snekker. Nå slåss han mot Tiger og de store gutta.

 

Tidenes norske idrettsprestasjon? Ja, det vil jeg bastant påstå.

 

UntitledX1.jpg

 

Ordforklaringer:

 

Banerelatert:

 

 

Tee:

Dette er hvor spillerne starter hvert hull. Utslagsteet er kortklipt og markert med to farvede markeringer. Fargene betyr følgende:

- Grønn: For de med grønt kort

- Rød: For damer

- Blå: For profesjonelle damer

- Gul: For menn.

- Hvit/Sort: For profesjonelle menn.

 

Fairway:

Kortklippet område som dekker området fra utslagstee til hull. Det er selvsagt hensiktmessig å holde seg innenfor dette området da det er kortklipt og fri for hindringer (med unntak av bunkere og i noen tilfeller vannhinder)

 

Green:

Dette er det meget kortklipte området hvor hullet er lokalisert. 30-50% av slagene legges igjen her.

 

Fringe:

En mellomting av fairway og green som gjør at det ikke er en så brå overgang mellom de to gresshøydene.

 

Rough:

Roughen omringer fairwayen, teestedet og i noen tilfeller greenen. Dybden av rough deles opp i flere klasser (som sikkert ikke trenger noen forklaring):

- Semirough

- Medium rough

- Deep rough

 

Bunker:

Dette kan best beskrives som en sandkasse. Et hinder som plasseres ut på strategiske steder på banen for å øke vanskelighetsgraden (som regel rundt greener eller i nedslagsområder etter utslag).

 

Vannhinder:

Vannhinder trenger ingen nærmere forklaring. Det er rett og slett vann som krysser banen enten i form av bekker, elver, innsjøer eller lignende. Vannhinder markeres med gule markeringer.

 

Sidevannshinder:

Det er liten forskjell på vannhinder og sidevannshinder. Forskjellen er at sidevannshinder som regel går parallelt med hullet inn mot skogen og dermed fører til at man må endre reglene for dropping av ballen (velger å ikke forklare dette nærmere nå i første omgang). Sidevannshinder markeres med røde markeringer.

 

Out of Bounds (OB):

Out of Bounds markerer rett og slett hvor grensene til golfbanen ligger. Slår man utenfor de hvite markeringene så må man slå på nytt med et straffeslag i tillegg. Man har ikke anledning til å spille videre på den ballen som gikk utenfor markeringene, man har dog lov til å hente ballen (dette bryr selvsagt ikke proffene seg om da de får sponset ballene av leverandørene).

 

Ground under repair (GUR):

Dette er et område på banen som ikke holder en gitt standard og er under reparasjon. En spiller skal ikke bli straffet for dette og kan droppe seg ut uten straff. Det finnes to typer GUR. Den ene markeres med blå pinner og betyr at man kan slå ballen der den ligger om man skulle ønske det. Den andre er markert med blå pinner som har hvit eller sort topp. Her MÅ man droppe enten man vil det eller ikke.

 

Naturområde:

En sjeldenhet som jeg kun har sett en håndfull ganger rundt på golfbaner. Dette er et område som ligger mellom/ved hullene hvor spillerne ikke har tilgang (som regel i sammenheng med verneverdig våtmark, hekkeplass for truede fuglearter og lignende). Naturområde behandles som Out of Bounds, dvs at spillerne ikke får slå videre på ballen som havner innenfor markeringene. Her får spilleren heller ikke lov til å lete etter ballen. Naturområde markeres med grønne markeringer.

 

 

Score:

 

 

Det viktigste man trenger å vite er at proffene (med et eller flere unntak - Ryder Cup er et godt eksempel) spiller slagspill. Dvs at man teller sammen antall slag de bruker gjennom hele turneringen.

 

Hullets par:

Par er en måte å klassifisere de forskjellige golfhullene på. Par utregnes etter hvor mange slag man trenger for å nå frem til greenen + 2 putter. Et eksempel på et par 4-hull vil da være et hull som er ca 400 meter lang. Spilleren bør da bruke 2 slag frem til greenen.

 

Banens par:

Dette er rett og slett alle parene lagt sammen (Hull 1: 4 + Hull 2: 5 + hull 3: 3 +..). Vanligvis ligger banens par mellom 70-72.

 

Birdie:

Et slag under hullets par.

 

Eagle:

To slag under hullets par.

 

Albatross(EU)/Double Eagle(US):

Tre slag under hullets par.

 

HIO(EU)/Ace(US):

Hole in One

 

Bogie:

Et slag over hullets par.

 

Double Bogie:

To slag over hullets par.

 

 

 

Kommer tilbake med resten av ordforklaringene, det er nok å ta i.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fulgte med hele kvelden i går og det manglet ikke på "action" både fra Bjørnstad som til tider ledet og resten av verdens eliten som gjore ett forsøk på jungelgolf. Her har du nok å litt av det som skiller de harde pga'erne og nykommerne, evnen til å komme tilbake fra til tider merkelig spill. Som Tiger som drivet i hutt og pinne ett par ganger, for så å kjøre standard recovery fra mars og aldri tenke tanken med å backe off med drivern og monstersvingen. I så måte så har nr1 i verden understreket hvorfor han er nr1.

 

Men det morsomste hele tiden var det faktum at ett totalt ukjent navn fra en like ukjent golf nasjon lå i toppen. Nesten happy gilmore stemning "who the f**** is..." for så å panikk kjøpe innslag fra pga kvalikken. :p Plutselig lå en fra Oljelandet Norge, ranket som nr900 i verden, på toppen. Klatret fra en 111 plass til 44 på pengelisten til pga har han gjort og.

 

Dette er muligens noe tidenes Norske idretts prestasjon, overgår det meste av enkelt triumfer på ski. Noen vil kanskje spørre hvorfor en topplassering på pga touren er så stort? På ski/i foppball så er det få land som er gode nok til å hevde seg i verden, i golf er det folk fra hele verden som i er gode nok, spesiellt fra Usa er det en vegg av golfere. At da en Henrik Bjørnstad var så lei at han jobbet som snekker for ett år siden plutselig ligger helt i toppen er mer sensasjonellt enn om Norge skulle vinne hele Vinter OL.

 

Det blir nok ett ineressant år for oss golf interesserte, og ja OL får nok litt konkurranse om det går like bra framover. :tease:

Lenke til kommentar

Nå gleder jeg meg som en unge til Phoenix Open. Slenger med noen bilder fra tidligere år for å illustrere størrelsen til denne turneringen. Er litt usikker, men tror kanskje det er et av verdens største idrettsarangement med over 600 000 tilskuere på bare 4 dager.

 

Nervøs?

 

phoenixopener.gif

 

FBR18thhole.JPG

Lenke til kommentar

Ok, skal gjøre mitt beste:

 

I golf setter man en slags standard for hvor mange slag man skal bruke på et hull. Dette er som regel 3, 4 eller 5 slag. Dette kalles for Par. Snakker man om et Par 3-hull så mener man er kort hull som man helst skal spille på 3 slag.

 

Bakgrunnen for at man bruker 3, 4 og 5 kommer fra det antallet slag man bruker for å komme seg på greenen + 2 putter (Par 3: Green på et slag + 2 putter, Par 4: Green på 2 slag + 2 putter, Par 5: Green på 3 slag + 2 putter). For dere som vil lære litt ekstra så kan jeg legge til at det kalles "Green In Regulation" (GIR) når spilleren bruker de angitte slagene frem til greenen (1 på par 3 osv).

 

Da har vi fastslått at Par er et gitt antall slag som sier noe om hvor langt hullet er. Nå kan jeg forklare de andre uttrykkene:

 

Birdie: Et slag bedre enn Par

Eagle: To slag bedre enn Par

Albatross(EU)/Double Eagle(US): Tre slag bedre enn Par

Bogie: Et slag dårligere enn Par

Double Bogie: To slag dårligere enn Par

Tripe Bogie osv: x antall slag dårligere enn par (stopper som regel på triple)

 

 

Håper du lærte litt av dette heller primitive innlegget. :)

Lenke til kommentar
LarsP Postet i dag, 12:36

  Ok, skal gjøre mitt beste:

 

I golf setter man en slags standard for hvor mange slag man skal bruke på et hull. Dette er som regel 3, 4 eller 5 slag. Dette kalles for Par. Snakker man om et Par 3-hull så mener man er kort hull som man helst skal spille på 3 slag.

 

Bakgrunnen for at man bruker 3, 4 og 5 kommer fra det antallet slag man bruker for å komme seg på greenen + 2 putter (Par 3: Green på et slag + 2 putter, Par 4: Green på 2 slag + 2 putter, Par 5: Green på 3 slag + 2 putter). For dere som vil lære litt ekstra så kan jeg legge til at det kalles "Green In Regulation" (GIR) når spilleren bruker de angitte slagene frem til greenen (1 på par 3 osv).

 

Da har vi fastslått at Par er et gitt antall slag som sier noe om hvor langt hullet er. Nå kan jeg forklare de andre uttrykkene:

 

Birdie: Et slag bedre enn Par

Eagle: To slag bedre enn Par

Albatross(EU)/Double Eagle(US): Tre slag bedre enn Par

Bogie: Et slag dårligere enn Par

Double Bogie: To slag dårligere enn Par

Tripe Bogie osv: x antall slag dårligere enn par (stopper som regel på triple)

 

 

Håper du lærte litt av dette heller primitive innlegget.

 

Genialt enkelt..Nå kan jeg skjønne hva de snakker om når de snakker golf på TV.

takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Følger med jeg også. Har sittet og sett på SportN hver eneste dag. I dag håper jeg han fortsetter storspillet, noe det ser ut som han gjør.

5544668[/snapback]

 

Husk at det er genial tjeneste på PGA som heter tourcast. Der får en følge MR. Bjørnstad realtime med grafikk. Sjekk det ut. pgatour.com/tourcast - forleøpig er det gratis. Bedre enn å trykke F5 for de som ikke har viasat sport.

Lenke til kommentar

Deilig å se at også de store norske avisene har funnet ut at golf er den nye folkesporten. Bjørnstad fronter blant annet VG's sportsavis. :thumbup:

 

Var en tur på golfsenteret her om dagen og børstet støv av køllene. Herlig å se ballen fly over 300 yards-markeringen på simulatoren. :p

 

I år skal det satses hardt på golfen.

Lenke til kommentar

Etter 3 bogies og 5 birdies så ligger Bjørnstad i skrivende stund på en delt 7. plass som må sies å være enda en sensasjon. Selv om han er 8 slag bak 1.-plassen (J.J. Henry som spilte en 61-runde i dag) så er han bare 2 slag bak 3.plassen.

 

Dette er helt sinnsykt. :D

Lenke til kommentar

Det virker som interessen for norges golfsensasjon er heller laber her inne på forumet.

 

For de uinvidde så må man jo opplyse at Henrik gjennomførte Phoenix Open med bravur og endte til slutt på en utrolig 12. plass. Neste uke er han i aksjon i Pebble Beach hvor spillere som Tiger Woods helt sikkert er tilbake. :)

 

Skal edite førsteposten med ordforklaringer og lignende.

Lenke til kommentar

Ja, Bjørnstad er konge. Sinnsykt at denne mannen kom ut fra ingenting og kjemper med de store gutta nå.

Fikk nesten lyst til å dra fram golfkøllene som er nedstøvet i kottet nå.

 

 

Forresten, han spilte golf før han ble snekker også, men da gikk det heller dårlig for han.

Lenke til kommentar
Forresten, han spilte golf før han ble snekker også, men da gikk det heller dårlig for han.

5564063[/snapback]

 

Dårlig og dårlig du...han viste vel hva golf var før han begynte som snekker og. :p

 

Nivået i disse turneringene er helt hinnsides det som finnes av golfspillere her til lands, bortsett fra Henrik. Når du begynner å få bla. par 4 hull på rundt 450m, med rough fra helvette på begge sider, mer sand enn i sahara rundt greenen skal både teknikk og hodet være på rett plass.

Golf er vel om jeg ikke tar helt feil 50/50 fysikk, selve slagene, og psyken din.

Endret av chma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...