Gå til innhold

Velferdsstaten -mål oppnådd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en større velferdsstat er "mer velferd for alle", så har nok vi oppnådd det målet. Men dette har flere bieffekter;

 

Norge er også verdens dyreste land å bo i (sikkert noen unntak). Hvorfor? En av grunnene er landbruksstøtten feks. Staten betaler for et ueffektivt landbruk. Andre grunner er alle avgiftene som er på all slags varer og tjenester.

Norge er også et relativt høyt skattenivå. Inklusiv alle avgiftene samt skatt etc så går 60-70% av pengene til ola nordmann inn til staten.

 

Selv om vi har en stor velferdstat med mange tilbud til alle betyr ikke dette at kvaliteten på tjeneste er like god som en skulle tro. Det offentlige liker å hindre konkuranse på egne tjenester og dette medfører at offentlige har ingen de skal bli bedre enn, og derfor kan selv sette standaren for kvaliteten på tilbudet/tjenesten.

 

Men alt dette skal sees i et større perspektiv. Alle har tilgang til "gratis" skolegang, alle har "gratis" sykehus og mister du jobben din er det stor sjangse for at du får penger fra staten om du ikke skulle være så heldig å få en ny jobb.

Lenke til kommentar

Generelt sett så vil jeg si at vi absolutt har oppnådd det, hvertfall i forhold til de fleste andre land. Kanskje med litt tilfeldig hjelp av naturressurser som olje og gass, men uansett har Norge satt standarden for petroleumsforvaltning så at vi er flinke er det vel ingen tvil om ;)

 

Som smoothie skriver er det en del bieffekter med modellene Norge har brukt i forskjellige deler av samfunnet, men jeg vil tørre å påstå at selv om det ikke er like 'lukrativt' å være 'rik' i Norge som i andre land så har vi mest mulig velferd til alle, inkludert de rike, de fattige, de late, de syke, de nye, de gamle, de fra andre land, de kriminelle osv.

 

Men alt kan forbedres, selv mener jeg velferdsstaten Norge må fokusere mer på eldreomsorg, utdanning og forskning.

Lenke til kommentar
Etter 2. verdenskrig ble Fellesprogrammet opprettet med et hovedmål:

Mest mulig velferd for alle

 

Mener du målet er oppnådd i dag?

5501147[/snapback]

 

Hvis man regner kun i materielle tingen så er vel målet stort sett oppnådd for de brede gruppene av befolkningen. Hvis begrepet "velferd" også inkluderer helsetilstanden, så ser vi vel begynnelsen på en katastofe. Helseutgiftene øker dramatisk, antall uføre øker, 15 000 barn under 18 år er i psykiatrisk behandling, 3500 barn står på venteliste til psyk. utredning, flere helt ned i 3-4 års alder. Dét er iallefall ikke noe sunnhetstegn for samfunnet spør du meg.

Lenke til kommentar
Norge er også verdens dyreste land å bo i (sikkert noen unntak). Hvorfor? En av grunnene er landbruksstøtten feks. Staten betaler for et ueffektivt landbruk. Andre grunner er alle avgiftene som er på all slags varer og tjenester.

Norge er også et relativt høyt skattenivå. Inklusiv alle avgiftene samt skatt etc så går 60-70% av pengene til ola nordmann inn til staten.

5501989[/snapback]

 

Men dette er jo fremdeles ikke noe problem for oss, ettersom vi tjener veldig bra her. Selv om ting er dyrt, så har vi råd til det. Klart, det er vanskelig for turister å komme hit.

Lenke til kommentar
Norge er også verdens dyreste land å bo i (sikkert noen unntak). Hvorfor? En av grunnene er landbruksstøtten feks. Staten betaler for et ueffektivt landbruk. Andre grunner er alle avgiftene som er på all slags varer og tjenester.

Norge er også et relativt høyt skattenivå. Inklusiv alle avgiftene samt skatt etc så går 60-70% av pengene til ola nordmann inn til staten.

5501989[/snapback]

 

Men dette er jo fremdeles ikke noe problem for oss, ettersom vi tjener veldig bra her. Selv om ting er dyrt, så har vi råd til det. Klart, det er vanskelig for turister å komme hit.

5502450[/snapback]

 

Ikke alle som tjener like bra, og de som lever på trygd hadde neppe hatt noe i mot å hatt billigere mat etc. Ville det ikke økt velferden i landet om vi hadde tjent like mye, betalt mindre for maten og andre tjenester, og i tilleg sitte igjen med mer penger? Penger du kan spare til feks ferieturer med familien, nytt hus eller bytte ut den -89 opel omegaen som står i garasjen?

Lenke til kommentar

Hvis man sammenligner hvor mye penger vi har til overs her til lands som andre land så tror jeg du kanskje hadde blitt litt overrasket.

 

JA skattene er mye høyere, og JA det er dyrt generelt. Men uansett, dette går opp i opp, pengene går jo tilslutt til å hjelpe hverandre. Det du betaler i skatt går jo ikke akkurat til kongen's baklomme.

 

Det er jo klart folk som sliter med økonomien her til lands, men nevn ett land som ikke har noen fattige? Det er nok færre i Norge en andre land

Lenke til kommentar

Jeg ville bare fremme poenget mitt Mixy. Jeg har aldri sagt at det ikke finns noen fattige i Norge.

 

Her var det snakk om velferden i Norge. Det er faktisk ikke for alle det går opp i opp med penger, og det er heller ikke vanlig at folk har nok til å spare så veldig mye "på si".

Er idealet å være bedre enn de andre landene, eller er idealet å ha den best mulige velferdstaten på alle måter? Med tanke på kostnader for befolkningen kontra det de får igjen for det de betaler inn.

Lenke til kommentar
Etter 2. verdenskrig ble Fellesprogrammet opprettet med et hovedmål:

Mest mulig velferd for alle

 

Mener du målet er oppnådd i dag?

5501147[/snapback]

 

Hvis man regner kun i materielle tingen så er vel målet stort sett oppnådd for de brede gruppene av befolkningen. Hvis begrepet "velferd" også inkluderer helsetilstanden, så ser vi vel begynnelsen på en katastofe. Helseutgiftene øker dramatisk, antall uføre øker, 15 000 barn under 18 år er i psykiatrisk behandling, 3500 barn står på venteliste til psyk. utredning, flere helt ned i 3-4 års alder. Dét er iallefall ikke noe sunnhetstegn for samfunnet spør du meg.

5502270[/snapback]

 

Veldig enig, vi har det vi trenger av materielle goder ja. Men om vi har det bedre ja det.!

 

Synest ikkje vi kan si oss fornøyde før folk liker seg såpass i landet at ikkje ungdommen heller tar livet sitt. (Litt flåsette sagt, veit det)

 

Og som en kamerat av min far fra amerika sa, "det er skummelt hvor amerikansk norge har blidt de 10 siste årene"

(Han studeret noen år her for 10-.12 år siden.)

Men dette er mer et problem over hele verden. Ikkje Bare norge.. :ermm:

Lenke til kommentar
Og som en kamerat av min far fra amerika sa, "det er skummelt hvor amerikansk norge har blidt de 10 siste årene"

(Han studeret noen år her for 10-.12 år siden.)

Men dette er mer et problem over hele verden. Ikkje Bare norge..  :ermm:

5502595[/snapback]

 

Dette kalles globalisering. Norge tar inn impulser fra amerikansk og vestlig kultur, men vi tar også imot veldig mye fra europa. Moten med å få på cafè er jo f.eks. fra europeisk kultur :)

Lenke til kommentar
Og som en kamerat av min far fra amerika sa, "det er skummelt hvor amerikansk norge har blidt de 10 siste årene"

(Han studeret noen år her for 10-.12 år siden.)

Men dette er mer et problem over hele verden. Ikkje Bare norge..  :ermm:

5502595[/snapback]

 

Dette kalles globalisering. Norge tar inn impulser fra amerikansk og vestlig kultur, men vi tar også imot veldig mye fra europa. Moten med å få på cafè er jo f.eks. fra europeisk kultur :)

5502609[/snapback]

 

Ja, ja. Det jeg mente er at ikkje alt det trenger være bra. Alle land børde inntigrere egne kulturer og verdier..

Da gjerne fra Øst også som har mange andre og kansje bedre ting å bidra med enn Amerika. Vil ikkje kalle amerika et bra forbilde.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare fremme poenget mitt Mixy. Jeg har aldri sagt at det ikke finns noen fattige i Norge.

 

Her var det snakk om velferden i Norge. Det er faktisk ikke for alle det går opp i opp med penger, og det er heller ikke vanlig at folk har nok til å spare så veldig mye "på si".

Er idealet å være bedre enn de andre landene, eller er idealet å ha den best mulige velferdstaten på alle måter? Med tanke på kostnader for befolkningen kontra det de får igjen for det de betaler inn.

5502566[/snapback]

 

JEg har da ikke sagt at alle har noe på si, men jeg sa at vi har mer på si i forhold til andre land. Det er en stor forskjell.

 

Mulig jeg sammenligner for mye, hvis trådstarter mente om det var velferd for alle i landet, eller om Norge var en god stat å bo i i forhold til andre.

 

JEg har kanskje gtt litt for langt off topic.

Lenke til kommentar

Vist vi den politiske kulturen i landet. Så har det vell ikkje skjedd mye bra der siden 1945. Og en del lover og regler de har der borte er vell heller ikkje bra..

Og når det gjelder verdier går det vell på penger og status..

Skulle ønske respekt og oppførsel var mer i sete her også.

Og med respekt mener jeg ikkje som i drep-kona-fordi-hun-er-utro-respekt.

Men det at man oppfører seg smart og snilt mot alle, slik at man blir respektert og likt..

 

Og den drite ut kulturen, som går ut på å drite ut folk og håne dem for alt feil de gjør. Den synest jeg også man kunne vert foruten..

 

Tenker vi kultur som i film, musikk og kunst. Nei, da er det ikkje noe galt den.. (ser vi bort fra dance musikken: en annen diskusjon.) :wee:

Lenke til kommentar
Da gjerne fra Øst også som har mange andre og kansje bedre ting å bidra med enn Amerika. Vil ikkje kalle amerika et bra forbilde.

5502631[/snapback]

Hvorfor skulle ikke amerika være et bra forbilde? Hva er galt med amerikansk kultur?

5503566[/snapback]

Fordi de ikke har noen. :tease:

 

Det er mye fra USA vi tar imot med åpne armer. Rock og jazz kommer jo derfra. Men livsstilen og den jevne amerikaneres syn på livet har jeg ikke særlig sansen for (gjelder spesielt den konservative delen av befolkningen).

Lenke til kommentar
Da gjerne fra Øst også som har mange andre og kansje bedre ting å bidra med enn Amerika. Vil ikkje kalle amerika et bra forbilde.

5502631[/snapback]

 

Hvorfor skulle ikke amerika være et bra forbilde? Hva er galt med amerikansk kultur?

5503566[/snapback]

Store sosiale forskjeller i landet, religiøs fanatisme, imperialistisk utenrikspolitikk og så videre. Listen er lang, dessverre.

 

La meg også legge til at dette emnet faller i den samme fellen som alle andre med kapitalistiske deltagere, nemlig at alt blir til penger. Jeg tror og håper at debatten snart dreies mot mest mulig psykisk velferd, om man kan bruke et slikt ord. Jeg tror deg når du sier at kapitalisme gir økt totalkonsum, Smoothie. Dessverre er det irrelevant.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Da gjerne fra Øst også som har mange andre og kansje bedre ting å bidra med enn Amerika. Vil ikkje kalle amerika et bra forbilde.

5502631[/snapback]

 

Hvorfor skulle ikke amerika være et bra forbilde? Hva er galt med amerikansk kultur?

5503566[/snapback]

Store sosiale forskjeller i landet, religiøs fanatisme, imperialistisk utenrikspolitikk og så videre. Listen er lang, dessverre.

imperialisme ~is'me -n politikk som går ut på å skaffe seg kolonier og utnytte deres ressurser; aggressiv maktpolitikk

 

USA skaffer seg ikke kolonier, USA utnytter ikke andres ressurser. USA kan ha en aggresiv maktpolitikk, men dette punktet kan vinkels på så mange måter jeg gidder ikke gå inn på det.

La meg også legge til at dette emnet faller i den samme fellen som alle andre med kapitalistiske deltagere, nemlig at alt blir til penger. Jeg tror og håper at debatten snart dreies mot mest mulig psykisk velferd, om man kan bruke et slikt ord. Jeg tror deg når du sier at kapitalisme gir økt totalkonsum, Smoothie. Dessverre er det irrelevant.

5507465[/snapback]

 

Vel, denne tråden handler om velferd. Hva tror du velferd er? Å prøve å utelukke penger i denne debatten er tåpelig. Velferd er materiel rikdom. Vi snakker om velferdsstaten her i denne tråden, og velferdsstaten er et system staten tilbyr/tvinger på folket.

 

Som noen andre nevnet her i tråden, burde kanskje ikke målet med velferdstaten være å få den bort? Slik at folk klarer seg selv? Er ikke i den rettningen det går i dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...