Gå til innhold

Velferdsstaten -mål oppnådd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Norge noensinne vært veldig fattig? Lurer bare.

 

Norge er et fint land å bo i, selv om alt ikke er perfekt.

5507621[/snapback]

 

Ja, Norge har vært fattig. Norge med mange andre land har gått igjenom industialiseringen, opplevd store utvandringer etc etc. Men vi har også vært heldige. Oljen er i dag det som gjør at Norge er et av verdens beste land å bo i.

 

Etter 2. verdenskrig var Norge, som de fleste land i europa, ødelagt. Gerradsen og AP fikk æren av å bygge opp landet igjen, og de satset i hovedsak på å skape velferd blant det norske folk. Folk hadde ikke ressurser til å stå på egne ben og derfor kom staten inn i bildet. For å hjelpe de kommer seg på bena igjen.

Men i dag er det nesten umulig å komme seg ut av velferdsstaten, ingen klarer å stå på egne ben pga staten.

Lenke til kommentar

Til deg, Smoothie:

 

Du misforstår hvis du tror at velferd bare går på det materielle. Hadde det vært så, hadde vi forlengst forkastet sosialdemokratiet og gått over til hardere kapitalisme. Jeg stemmer ihvertfall ikke rødt for at jeg skal bli rikere - så dum er jeg ikke.

 

Mulig jeg var litt vel pretensiøs når jeg brukte ordet imperialisme, men det er da ikke så langt ifra heller. Er kulturimperialisme et bedre ord? Moderne imperialisme?

Lenke til kommentar
Til deg, Smoothie:

 

Du misforstår hvis du tror at velferd bare går på det materielle. Hadde det vært så, hadde vi forlengst forkastet sosialdemokratiet og gått over til hardere kapitalisme. Jeg stemmer ihvertfall ikke rødt for at jeg skal bli rikere - så dum er jeg ikke.

Vel, her er det snakk om velferdsstaten som kun tilbyr materielle tjenester og goder.

Mulig jeg var litt vel pretensiøs når jeg brukte ordet imperialisme, men det er da ikke så langt ifra heller. Er kulturimperialisme et bedre ord? Moderne imperialisme?

5507764[/snapback]

 

Nei, USA er ikke imperialistisk. Skjønner ikke hvor du har det fra.

 

At europa tar imot amerikansk kultur, er europas egen skyld. USA påtvinger ingen til å handle amerikanske klær, se på amerikanske filmer, høre på amerikansk musikk etc.

Lenke til kommentar
Så har jeg ikke nevnt Europa, men var såvidt innom Vietnam og Irak. Hvis du bare vil diskutere materiell velferd, er det helt greit for meg, men forvent ikke at diskusjonen blir til noe interessant.

5507946[/snapback]

 

Vel, Norge er vel neppe et land som skiller seg ut fra resten av vest-europa på dette området.

 

Hva annent er velferdsstaten enn materill rikdom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...