Gå til innhold

Hamas vant valget - hva nå?


Anbefalte innlegg

Jeg la meg i går kveld i den trygge tro at Fatah tross alt hadde flertall i den palestinske nasjonalforsamlingen. (Dette inntrykket fikk jeg på CNN's kveldssending.) Så våkner jeg i dag til denne sjokknyheten:

 

NRK - Hamas vant valget.

 

Litt om Hamas:

Wikipedia - Hamas.

 

Jeg ser at NRKs Odd Karsten Tveit "kallar det som har skjedd for et politisk jordskjelv"...

 

Ja, både han og Sunnanå må vel være sjokkerte nå, når de i flere tiår har overbevist oss (og seg selv?) om at palestinerne er fredselskende mennesker som ønsker fred med Israel. Hamas, om dere ikke er kjent med det, står for noe ganske annet, nemlig at staten Israel skal utslettes, og jødene kastes på havet.

 

Hverken USA eller Israel vil sitte ved forhandlingsbord med terror-organisasjonen Hamas. Hva nå? Ser vi frem mot en full-skala krig?

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger vel ikke gå så mye verre nå enn da Sinn Fein fikk stor valgoppslutning i Nord-Irland. De var jo som kjent den politiske fløyen til terroristorganisasjonen IRA.

 

Hamas driver i tillegg til voldsaksjoner med utdanningsprogrammer og sosial hjelp til fattige. En skal ikke se bort i fra at dette va hovedgrunnen til at de vant valget. Når de klarer å skape et bedre samfunn og den sittende regjeringen ikke klarer det blir Israel-spørsmålet mindre viktig.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at Jagland har kommet på banen:

 

Aftenposten - Jagland: Ikke isoler Hamas

 

Ja, det er lett for oss som sitter hjemme i vår trygge stue å kreve at Israel ikke skal stigmatisere Hamas, men burde tåle å bli bombet og skutt på av dem uten å "forhåndsdømme" dem.

 

Jeg ser også at Jagland kommer med flg. geniale utsagn: "Hvis de ikke tar kontakt med den kommende Hamas-regjeringen, så får de ikke testet dens hensikter." Nei, deres hensikter har vel aldri vært å utslette staten Israel. De har vel bare misforstått seg selv, og forvirret alle oss andre i samme slengen... :ermm:

 

Jeg lurer på hvordan stemningen hadde vært her på berget dersom samene skøyt med raketter på nordmenn, sprengte busser i luften, og hele verden stimet sammen og ba oss vise litt forståelse. For oss er det nok bare en selfangstinspektør tar litt hardt i med beskyldningene mot Norge, før hele nasjonen flekker tenner. :whistle:

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Men hvis Israel nå klarer å bevise at en terroraksjon hadde Hamas' støtte (tenker i fremtiden) så kan de jo med god samvittighet invadere. Hvis partiet med størst oppslutning i et land står bak en terroraksjon og ikke går av så ser i allfall jeg på det som casus belli. Eller?

5500721[/snapback]

Ikke hvis du er Israel. Det gjelder andre ting for det landet enn alle andre land. Israel har f.eks. ikke rett til å forsvare seg mot terror uten å bli kritisert (les sikkerhetsmuren/ gjerdet). De har heller ikke rett til å slå tilbake mot terroristledere (Hamas-ledere som hjernevasker unge mennesker til at det mest saliggjørende som finnes er å sprenge seg selv og de skitne vantro i luften). Da får de resolusjoner mot seg i FN.

 

Og når de endelig gjør som alle vil, og trekker seg ut i fra Gaza slik at de stakkars 1,6 millioner palestinere som bor der ikke lenger trenger å være belemret med den pestilensen som 4-5000 jøder utgjør ved sitt blotte nærvær (og ingen kan vel beskylde palestinerne for å være rasister?) så blir de belønnet med at Hamas vinner valget.

 

Det er kanskje på tide å revurdere den norske offentlige politikken som definerer palestinerne som uskyldige ofre. I den grad de kan kalles ofre, må de defineres som medskyldige ofre. Ofre for en rasistisk og menneksefiendtlig ideologi som kalles militant og politisk Islam i sin mest ekstreme form.

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at Jagland har kommet på banen:

 

Aftenposten - Jagland: Ikke isoler Hamas

 

Ja, det er lett for oss som sitter hjemme i vår trygge stue å kreve at Israel ikke skal stigmatisere Hamas, men burde tåle å bli bombet og skutt på av dem uten å "forhåndsdømme" dem.

 

Jeg ser også at Jagland kommer med flg. geniale utsagn: "Hvis de ikke tar kontakt med den kommende Hamas-regjeringen, så får de ikke testet dens hensikter." Nei, deres hensikter har vel aldri vært å utslette staten Israel. De har vel bare misforstått seg selv, og forvirret alle oss andre i samme slengen...  :ermm:

 

Jeg lurer på hvordan stemningen hadde vært her på berget dersom samene skøyt med raketter på nordmenn, sprengte busser i luften, og hele verden stimet sammen og ba oss vise litt forståelse. For oss er det nok bare en selfangstinspektør tar litt hardt i med beskyldningene mot Norge, før hele nasjonen flekker tenner.  :whistle:

5501235[/snapback]

 

Jeg støtter faktisk jaggeland her, for nå har Israel og USA en unik sjanse til å vise at de virkelig er innstilt på å forhandle og dermed kan de nå få Hamas til å vise annsikt.

For hva er årsaken til at ytterliggående grupper får fotfeste?

Er det ikke nettop fordi de i en årrekke har stt at de som sitter med makten ikke har kommet noen vei overfor Israel og dermed er desperate nok til å prøve noe annet.

Om samene som du sammenligner med skulle skulle utført det samme mot oss så hadde det vel nettop vert viktig,ja faktisk avgjørende for en fred at dem ble inkludert nettop ved forhandlingsbordet om en virkelig ønsket fred og forståelse med dem .

 

G.K.O.

Lenke til kommentar
Er det ikke nettop fordi de i en årrekke har stt at de som sitter med makten ikke har kommet noen vei overfor Israel og dermed er desperate nok til å prøve noe annet.

Hvem er det du snakker om her egentlig? Nabolandene til Israel som gikk til angrep med en gang Israel ble opprettet, eller palestinere, bl.a. PLO, som alltid har hatt som mål å utslette Israel?

Lenke til kommentar
- Israel er ansvarlig for Hamas-seier    (VG Nett) - Israel er ansvarlig for valgresultatet i Palestina hvor islamistpartiet Hamas gikk av med seieren, sier en ledende Midtøsten-ekspert.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136583

 

Dette bekrefter vel bare mine tanker tidligere i denne tråden .

5502259[/snapback]

 

Dette er bare første steget i en kommende medie-kampanje for å rettferdiggjøre hamas sine ufyselige handlinger. Det er bedre å skylde på israel enn å innrømme at man tok feil, eller hva?

 

Lurer spesielt på hvordan SV skal forholde seg til dette ettersom folket de har støttet så enormt nå offisielt er ledet av en gjeng terrorister.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
- Israel er ansvarlig for Hamas-seier     (VG Nett) - Israel er ansvarlig for valgresultatet i Palestina hvor islamistpartiet Hamas gikk av med seieren, sier en ledende Midtøsten-ekspert.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136583

 

Dette bekrefter vel bare mine tanker tidligere i denne tråden .

5502259[/snapback]

 

Dette er bare første steget i en kommende medie-kampanje for å rettferdiggjøre hamas sine ufyselige handlinger. Det er bedre å skylde på israel enn å innrømme at man tok feil, eller hva?

 

Lurer spesielt på hvordan SV skal forholde seg til dette ettersom folket de har støttet så enormt nå offisielt er ledet av en gjeng terrorister.

5502374[/snapback]

 

Forsvarer ikke Hamas men det er vel på tide å bli litt mere nyansert enn som så og se på hvorfor folket stemte slik de gjorde, og det ser vel ut som dette var et rent protestvalg fordi det skjedde lite eller ingenting, akkurat som vi opplevde et protestvalg mot Høyre der folk stemte FRP, uten sammenligning forøvrig.

Vi var vel en gang i tiden kjent som et barbarisk folk som kun for på vikingtokt og voldtok,ranet og drepte for fote, men er vi slik i dag? Nei selvsagt ikke vi utviklet oss og forandret vår fremferd,hvorfor kan ikke andre også gjøre det.

At vi dermed får noen løsning med at Hamas styrer tror jeg ikke,men dette kan føre til større konflikter som vil tvinge både Israel og Palestinerne til forhandlinger og som resulterer i en sakte død for Hamas slik vi kjenner de i dag.

Sett hatet og ensidig tenking til side,da er det mulig å se et håp i elendigheten.

Slutt å skylde ensidig på den ene part,innse at det må minst to til for å lage en konflikt, se deretter etter løsninger som gagner begge,det er noe som heter å gi og ikke bare å kreve .

 

G.K.O.

Lenke til kommentar

Tiden får vise om Hamas velger å gjøre som IRA og avvepne seg selv/legge til side terroraksjoner og fokusere på diplomatiske løsninger.

 

Men intil videre er det fult forståelig at man ikke forhandler med Hamas, USA har nå lenge hatt som policy å ikke forhandle med terrorister, så det er nå ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Forsvarer ikke Hamas men det er vel på tide å bli litt mere nyansert enn som så og se på hvorfor folket stemte slik de gjorde, og det ser vel ut som dette var et rent protestvalg fordi det skjedde lite eller ingenting, akkurat som vi opplevde et protestvalg mot Høyre der folk stemte FRP, uten sammenligning forøvrig.

 

Terrorisme har ingen formildende omstendigheter. Slutt å si "det er en grunn" osv. Det er ingen unnskyldning for å gå målrettet mot sivile. Av alle avskylige handlinger i verden er definitivt terrorisme blant de som absolutt ikke har NOEN FORM FOR formildende omstendigheter.

 

Noen sa en gang etter et valg i USA at man får den lederen man fortjener...hvis det er sant, hva sier det da om palestinerne som får terrorister som ledere?

 

Vi var vel en gang i tiden kjent som et barbarisk folk som kun for på vikingtokt og voldtok,ranet og drepte for fote, men er vi slik i dag? Nei selvsagt ikke vi utviklet oss og forandret vår fremferd,hvorfor kan ikke andre også gjøre det.

 

Ikke spesielt relevant. Det er stor forskjell på de 1000 år vi nordmenn har hatt på oss og den ene dagen hamas har hatt på seg. Hamas kommer garantert ikke til å legge ned våpnene i morgen bare fordi de plutselig har regjering.

 

At vi dermed får noen løsning med at Hamas styrer tror jeg ikke,men dette kan føre til større konflikter som vil tvinge både Israel og Palestinerne til forhandlinger og som resulterer i en sakte død for Hamas slik vi kjenner de i dag.

 

Vi får håpe det. Alikevel har jo hamas alt sagt de ikke kommer til å forhandle. Hamas har dessuten programfestet at israel må fjernes fra kartet.

 

Personlig ser jeg mulighetene ved dette. Hvis hamas ikke er villige til å forhandle håper jeg at verden slutter å sympatisere med palestinerne, og hvis hamas lager trøbbel så håper jeg de blir fjernet fra verdenskartet. Vi kan definitivt ikke ha noen som tyr til slike feige metoder som målrettet drap av sivile i en posisjon hvor de kan presse gjennom latterlige krav.

 

Sett hatet og ensidig tenking til side,da er det mulig å se et håp i elendigheten.

Slutt å skylde ensidig på den ene part,innse at det må minst to til for å lage en konflikt, se deretter etter løsninger som gagner begge,det er noe som heter å gi og ikke bare å kreve .

 

Det spørs hva du mener med å lage en konflikt. Jeg er enig i det hvis du mener at å motsette seg å bli slaktet gjør at man lager konflikt. Ellers så er det fullt mulig for en enkelt part å ha skylden i en konflikt som oppstår,

Lenke til kommentar
- Israel er ansvarlig for Hamas-seier     (VG Nett) - Israel er ansvarlig for valgresultatet i Palestina hvor islamistpartiet Hamas gikk av med seieren, sier en ledende Midtøsten-ekspert.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136583

 

Dette bekrefter vel bare mine tanker tidligere i denne tråden .

5502259[/snapback]

Vi kan takke det korrupte PLO / FATAH for at Hamas har seieren i dag. De har totalt mistet tilliten blant palestinerne. Men én ting kan nok Hamas takke Israel for. At de trakk seg ut av Gaza. Hamas har igjen og igjen kjørt på med at det er et bevis på at deres terror virker...

 

BTW ser nå at de venstrevridde mediene visselig har dratt i gang en kampanje for å vitvaske Hamas, slik de gjorde med terroristen Arafat og PLO. I Bergens Tidene tirsdag kunne jeg lese om "den terrorstemplede organisasjonen Hamas".... :ermm:

 

LOL - makan til hykleri. Når skal man kalle en spade for en spade? Hvordan kan det ha seg at terrorister helt magisk forvandles til "aksjonister", og terroroganisasjoner forvandles til "terrorstemplede organisasjoner". Og dette dreier seg om en terrororganisasjon som bevisst hjernevasker unge mennesker (også psykisk utviklingshemmede) og trener dem opp til å iføre seg bombebelte, og drepe seg selv + jøde"svina". (Eller vantro "svin".) Slik skal de (og viktig: hele familien) sikres en plass i Allahs paradis. De vil i tillegg (ihvertfall de mannlige "martyrene") få 70 jomfruer å kose seg med.

 

En slik kynisk organisasjon som ødelegger tusener av liv, ikke bare på Israelsk side, men også blant sine egne ungdommer, skal nå gjøres stueren av de fantastisk intelligente og forståelsesfulle journalistene og redaktørene på venstresiden. Det er så jeg blir rørt.... eller jeg mener kvalm. :sick:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...