Gå til innhold

Oppgradere 5år gammel PC: Anbefaling deler for 5k?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte PCen min i 2001, hvilket betyr at komponenter som prosessor, hovedkort og så videre er rimelig utdatert. Jeg har lurt på å kjøpe ny PC, men har funnet ut at det fort kan bli dyrt.

 

Derfor tenkte jeg å skifte ut en del av komponentene, siden jeg også har nyere komponenter som jeg kan tenke meg å bruke i den "nye" pcen.

 

Slik ser det ut nå:

 

-1,4 Ghz Athlon (vet ikke hva mer den heter, den kom før Athlon XP i alle fall)

-384 MB SD-RAM

-Creative 3DBlaster 4 Ti4400 (GF4)

-Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro

-Gammelt MSI HK med 7 PCI, 2 IDE

 

 

Jeg vil ha nytt HK, ny prosessor, ny ram og nytt grafikkort.

 

Krav til HK er at jeg kan bruke de 3 IDE-harddiskene jeg har, og at det har nok PCI til at jeg kan putte lydkortet, TerraTec TV-kortet, og et kort til i.

 

Bruksområde for PCen: Bilde/lydredigering, video i mindre grad, DVD og en smule spilling, for eksempel BF2.

Det er med andre ord ikke snakk om noen monster-PC :)

 

Så da lurer jeg på: Hvilke billige og bra komp. vil dere anbefale for meg, som også gjør at jeg kan bruke de gamle nevnte kortene?

 

(Skal også ha nytt kabinett, ikke noe fancy, men et som er lett å komme inn i og har god plass.)

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem ikke at du sikkert vil trenge ny strømforsyning også.

 

Jeg er i samme situasjon som deg og oppgraderer litt etterhvert. Har kjøpt disk og vifter og skal straks kjøpe ny strømforsyning. Etter dét så venter jeg til jeg har råd til hovedkort, cpu og ram som jeg ønsker. Til slutt så handler jeg kanskje inn et nytt grafikkort, selv om jeg neppe vil bruke den pcen til noe særlig spilling.

Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED

 

Club3D Radeon X1600XT 256MB PCIe 16x

 

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X

 

OCZ 1024MB Premier Dual Channel

 

Dette kommer på 5135,- + frakt hos netshop

 

EDIT: Som han over sier så bør du nok absolutt skifte strømforsyning. Blir vel litt vanskelig å få med denne i prisen på rundt 5000 uten og miste noe ytelse.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Nå dukket det opp noen nye spørsmål:

 

1. Er det bedre med to 512-brikker enn en 1024-brikke?

2. Det er bare et par måneder siden jeg kjøpte ny PSU til den gamle

PCen min, kan jeg ikke bruke denne?

3. Hva er Dual DVI og Crossfire-ready, trenger jeg det?

4. Jeg må vel ikke formatere noen disker for å bruke de samme i den nye PCen?

 

Enda litt mer info: Jeg trenger ikke bundles, hvis det blir billigere av å kutte ekstra cd-er og lignende, gjør jeg gjerne det.

Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe "bang for buck" skjermkort ønsker jeg bare å legge inn at det er

 

Sli

Nvidia kort

 

sli hovedkort

 

crossfire

Ati kort

 

Crossfire Kort

 

Når ytelsen blir for dårlig kan du kjøpe feks et brukt 6800gs og slenge det opp i sli, vips så har du topp ytelse. (2stk 6800gs scorer like bra som 7800gtx 512 i 3dmark 05).

 

6800gs til en bra pris

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Nå dukket det opp noen nye spørsmål:

 

1. Er det bedre med to 512-brikker enn en 1024-brikke?

2. Det er bare et par måneder siden jeg kjøpte ny PSU til den gamle

    PCen min, kan jeg ikke bruke denne?

3. Hva er Dual DVI og Crossfire-ready, trenger jeg det?

4. Jeg må vel ikke formatere noen disker for å bruke de samme i den nye PCen?

 

Enda litt mer info: Jeg trenger ikke bundles, hvis det blir billigere av å kutte ekstra cd-er og lignende, gjør jeg gjerne det.

5475645[/snapback]

 

1. Både ja og nei, man kan kjøre de 2 x 512 brikkene i dual mode og få en ikke-så-veldig-merkbart ytelsesforskjell. Mens en 1024 brikker er mer fremtidsrettet siden du da har flere slots ledig til oppgradering.

 

2. Hvis din nye PSU er av god kvalitet og over 400w bør det gå bra.

 

3. Dual DVI er vel at den har 2 dvi utgang og kan støtte to skjerm, crossfire er ATI sin versjon av å kjøre 2 skjermkort samtidig. (hos nvidia heter the SLI).

 

4. Du må ikke formatere noe, men en reinstallering av operativsystem anbefales sterkt.

Lenke til kommentar

Shebban: Du bør formatere disken med opperativ system på, å legge widows inn på nytt!

Vil anbefale FULL formatering ved oppgraderinger!

5475765[/snapback]

 

Ja, full formatering av operativsystemdisk. Husk at all programvare også må installeres på nytt. Og, - alle filer - musikk, film, bilder osv legger du på den/de av de andre diskene som ikke trenger formatering.

 

torfinn

Lenke til kommentar
En jeg kjenner anbefalte meg å vente med å kjøpe nytt til etter jeg er ferdig i militæret; altså i juni. Er det noen vits? Sparer jeg noe? Får jeg noe nevneverdig bedre?

5502538[/snapback]

Du vil alltid få noe bedre, billiger hvis du venter. Dersom du skal i militæret snart, ville jeg heller ha ventet, ellers vil maskinen tape seg i verdi mens du likevel ikke får brukt den.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar i tråden. Jeg er overbevist om å vente.

Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe det som er nytt i dag om et halvt år. Til det er det nye altfor fristende. Særlig med dimmepenger i hendene :D

 

EDIT: Da bumper jeg denne tråden i juni eller juli. Kommer nok til å trenge råd da også :)

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...