Gå til innhold

Hva slags PC-høytalere har dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har Logitech Z-5500 digital. :love:

 

Dette anlegget er på totalt 500 watt rms og spiller HØYT for å si det mildt hehe.

 

Maks lydtrykk er 115 desibel, noe som er 5 desibel mindre ennet jetfly, sier jo litt hehe.  :D

5545115[/snapback]

 

115 desibel? :hrm:

 

Man dør ved 50-55, det tror jeg ikke før jeg, hører det igjennom en vegg altså. :hmm:

 

EDIT: Jøss, det stemmer faktisk. Jagerfly vs Z-5500 neste! :dribble:

5548469[/snapback]

 

*sukk*

 

Et jetfly gir kanskje et lydtrykknivå på 120 dB, men da er avstanden 100 meter. Jeg tror neppe at det anlegget gir et lydtrykknivå 115 dB på 100 meter. ;)

 

Og hvordan er disse 115 dB målt? Hva er forutsetningene? Så vidt jeg ser gir spesifikasjonene ingen relevant info...

 

 

Og man dør ikke ved 50 dB... ;)

Lenke til kommentar

Man dør ved lyden av en atombombe på kloss hold har jeg hørt (klart, man dør jo av andre ting enn det før lyden), noe som visstnok skal være 250dB. Merk at desibelskalaen er en logaritmisk skala, ikke lineær, slik at 125dB IKKE er halvparten av 250dB, 250dB er temmelig mye mer.

 

Selv har jeg Creative I-Trigue 3300, og de er mer enn nok til mitt bruk. Jeg bruker de kun til musikk og bittelitt film, til spilling bruker jeg Plantronics Audio 90, og bassen og lyden i høyttalerne er mer enn bra nok for meg (bassvolumkontroll).

Lenke til kommentar

Ved 130 desibel er du døv for lenge siden. For å sette det litt i perspektiv så prater man med en styrke på ca 60db, et jagerfly lager ca 110-115 (ved en viss avstand) Et jagerfly lager myyyyye mer enn dobbelt så høy lyd enn når man prater. Og 10db+10db er ikke lik 20db!

 

Btw, har et logitech z530 eller no :p

Lenke til kommentar
Ved 130 desibel er du døv for lenge siden. For å sette det litt i perspektiv så prater man med en styrke på ca 60db, et jagerfly lager ca 110-115 (ved en viss avstand) Et jagerfly lager myyyyye mer enn dobbelt så høy lyd enn når man prater. Og 10db+10db er ikke lik 20db!

 

5573908[/snapback]

 

først vil jeg bare nevne at jeg lo utrolig godt når jeg leste innlegget til en eller annen som sa at man dør ved 50 db, haha, dummeste jeg har hørt på lenge=P

 

så vil jeg bare si at lydstyrken øker med ca dobbelt så mye for hver 10ende decibel det øker, (så 120 db er altså ca dobbelt så høyt som 110 db, 60 db er dobbelt så høyt som 50db osv osv osv... Veit ikke helt hvorfor jeg skreiv dette inlegget men...ville bare ha litt klarhet i åssen decibel måles..! Og du har veldig rett i at man er døv for lenge sia ved 130 db( det er forresten 130 db høy lyd på en rullebane..! ) da dette er det dobbelte av 120 db, som er det dobbelte av 110, som er litt over lydstyrken på konserten som har blitt spilt med høyest lyd noen gang( som var veeldig hørselsskadelig.! )

Endret av HFL
Lenke til kommentar
Ved 130 desibel er du døv for lenge siden. For å sette det litt i perspektiv så prater man med en styrke på ca 60db, et jagerfly lager ca 110-115 (ved en viss avstand) Et jagerfly lager myyyyye mer enn dobbelt så høy lyd enn når man prater. Og 10db+10db er ikke lik 20db!

5573908[/snapback]

1. Dobling av lydtrykknivå gir et tillegg på 3 dB: 10 dB + 10 dB = 13 dB

2. Du er ikke helt døv ved 130 dB, men du har vondt i ørene og har antakeligvis pådratt deg en solid hørselskade.

 

 

først vil jeg bare nevne at jeg lo utrolig godt når jeg leste innlegget til en eller annen som sa at man dør ved 50 db, haha, dummeste jeg har hørt på lenge=P

 

så vil jeg bare si at lydstyrken øker med ca dobbelt så mye for hver 10ende decibel det øker, (så 120 db er altså ca dobbelt så høyt som 110 db, 60 db er dobbelt så høyt som 50db osv osv osv...  Veit ikke helt hvorfor jeg skreiv dette inlegget men...ville bare ha litt klarhet i åssen decibel måles..! Og du har veldig rett i at man er døv for lenge sia ved 130 db( det er forresten 130 db høy lyd på en rullebane..! ) da dette er det dobbelte  av 120 db, som er det dobbelte av 110, som er litt over lydstyrken på konserten som har blitt spilt med høyest lyd noen gang( som var veeldig hørselsskadelig.! )

5573987[/snapback]

1. Dobling av lydtrykknivå gir et tillegg på 3 dB: 120 dB + 120 dB = 123 dB

2. Hvor var denne konserten? 110 dB på konsert er ikke unormalt...

 

 

Desibel er utrolig avanserte greier, tror 130 er mer forskjell fra 120 enn 120 er fra 110 (hvis du skjønner  :p )

Desibel er ikke så avansert, det er kun en logaritmisk sammenligning mellom to tall. Rent matematisk er det ikke "mer forskjell" fra 120 til 130 enn fra 110 til 120, men når du nærmer deg 134 dB (ca. smertegrensen) så oppleves det som mye verre.

 

 

 

Anbefaling til flere: Les litt om støy, logaritmiske verdier og desiBel. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...