Gå til innhold

åpne .txt med html


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er mulig å åpne en .txt fil som innholder html kode, inne i et html document.

 

Altså hvis jeg har en vanlig table, og ønsker å ha det slik at når jeg trykker på en knapp i frame1, så åpnes det en .txt fil med htmlkode(eller en .htm fil for den saks syld) inne i frame 2. Og så om jeg trykker på en annen knapp i frame1, så lukkes informasjonen fra den første knappen og filen, og informasjonen fra fil2.txt kommer fram i frame 2.

 

Jeg vet at det er mulig med både .asp (<%Openfile("fil.txt")%>) og med .php - men vil gjerne ha det i html om mulig.

 

Da ønsker jeg ikke en løsning som iFrame, og heller ikke en løsning som bare gjør en del av koden i index.htm dokumentet synlig og usynlig. Men at den henter informasjonen fra en tekstfil.

 

 

Hvis ikke det finnes, så går jeg over på PHP.

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel altids ty til iframes men det er ikke mange her på forumet som er glad en slik løsning.

 

Egentlig er det nokså enkelt å bruke PHP til denne funksjonen. Du bruker da include(). Her er hva du gjør:

 

1 - Bytt om fra .html til .php

2 - Legg inn denne koden for å hente inn fila:

<?php
include 'dinfil.txt';
?>

3 - Last opp, og voila det er i orden ;)

Lenke til kommentar

Vi er ikke pliktge til å svare selv om vi har kunnskapene. Jeg har ingen problemer med å lage en side bygd på tabell-suppe med ramme-saus til, men det betyr ikke at jeg gjør det, ei heller forteller andre hvordan de skal gjøre det. Det er det nokk av andre (uvitende) personer som gjør. Ære være med dem.

 

Hvis du skal kjøpe slalåmski, går du da på prixen nede i gata og spør Lasse Kjus som tilfeldigvis jobber der om hva du bør velge, eller går du i en sportsbutikk? Jeg ville helt klart valgt sportsbutikken. Ikke fordi jeg ikke har tro på Kjus, men han jobber ikke på prixen for å fortelle meg hvilke ski jeg trenger. De som jobber i sportsbutikken er der for å fortelle deg om skiene, og kommer antageligvis ikke til å si nor om hvorfor du må kjøpe den grønne melken på prixen framfor den røde.

 

Selv om vi her i dette hjørnet av forumet er kapable til å bruke rammer gjør vi det ikke. Ei heller forteller vi hvordan det virker. Moralen er; ikke spør om ting vi ikke vil svare på. Med fare for at noen nå kommer til å hate meg etterpå for å snakke nedverdigende mot uvitende brukere (noe som ikke er intensjonen, dette er kun rettet mot "besserwissere" som prøver å fortelle hvor domme vi er som ikke lærer bort rammer) la vær å spør om ting vi ikke liker, så skal vi la være å snakke stygt om tingene vi ikke liker.

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg puttet den php koden inn i en link - at når jeg trykker på linken så vil minfil.txt åpne seg, og når jeg åpner en annen link vil minfil2.txt åpne seg og minfil.txt forsvinne?

5489575[/snapback]

 

 

Lag linken som: index.php?side=minside.txt hvor minside.txt er txt-filen du skal bruke.

 

Deretter bruk denne koden:

<?php
$side = $_GET['side'];
include $side;
?>

 

Tror det skal gjøre susen!

 

EDIT: Skjekk post #2 her!

Endret av KiKKA
Lenke til kommentar
Du kan vel altids ty til iframes men det er ikke mange her på forumet som er glad en slik løsning.

Så da skal alle la være å bruke det, fordi noen på et forum syns det er fyfy?

Begynner bli lei av at ting skal være fyfy, la folk bruke det de vil.

5469914[/snapback]

 

Trur eg skal begynne å kjøre på venstre side av veien, rygge på motorvei og kjøre sikksakk igjennom veikryss. Det er nemlig det eg har lyst til.

 

...om du ikkje tok hintet, så er der regler som er til for å følgast :)

Lenke til kommentar
Tror det skal gjøre susen!

 

Jepp, det fungerte nesten helt greit.

 

bare to spørsmål.

 

1. hvordan inkludere verdien index.php?side=minside.txt første gang man kommer på siden? hvis jeg vil ha minside.txt opp med en gang.... den vil jo søke etter en vedri for side= siden det er i index.php koden, men index.php har ingen slik verdi - og tror jeg får feilmelding på grunn av det.

 

2. er det mulig å få vekk .txt fra adresselinjen, og istedenfor inkludere den inn i koden ett sted? slik at det blir seende slik: index.php?side=minside, mens den åpner opp minside.txt

Lenke til kommentar

Hvis du bruker et script a la dette løser du begge problemene:

 

$page = $_GET['page'];
if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "Hacking attempt"; 
 elseif (!empty($page))
 {
 	if (file_exists("pages/$page.txt")) {
 include("pages/$page.txt");
 	} else {
 echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n";
 }} else {
 	include("pages/minside.txt"); }

Her er det også bygget inn bittegrann sikkerhet, og du kan skrive inn din egen feilmelding hvis man prøver en $page som ikke finnes.

 

edit: liten mangel fikset

Endret av anners
Lenke til kommentar
Du kan vel altids ty til iframes men det er ikke mange her på forumet som er glad en slik løsning.

Så da skal alle la være å bruke det, fordi noen på et forum syns det er fyfy?

Begynner bli lei av at ting skal være fyfy, la folk bruke det de vil.

5469914[/snapback]

 

Det er snakk om rein fornuft her.. Iframe er ikke et godt valg og jeg antar at brukerne her bare prøvde å hjelpe ham. det handler ikke om at vi skal bestemme over han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...