Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Det er anbefalt og sette virtuelt minne til 1,5 ganger fysisk minne. :)

5482565[/snapback]

Tidligere var det slik, men nå blir det helt feil. Du skal ikke sette swap-filen til 3 GB om du har 2 GB RAM.

5485819[/snapback]

Hva bør du sette swap filen til da hvis du har 2GB minne?

5546440[/snapback]

Du må sjekke hvor mye swap som brukes ved vanlig arbeid (det du pleier å bruke PC'en til). Dette kan du f.eks finne i 'Task Manager' -> 'Performance' ('Oppgavebehandling' -> 'Ytelse').
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et spørsmål.

Jeg har 2gb med minne, vil jeg merke en ytelseøkning ved å skru ned/av det virituelle/swap-minne?

 

Et til.

Hva er annbefalt å sette det virituelle/swap-minne til når man har 2gb med minne?

5554259[/snapback]

Den eneste måten du kan finne ut dette på er å prøve selv. Det finnes ikke noe fasitsvar fordi forskjellige personer har forskjellige krav/vaner.

 

Du risikerer ikke å ødelegge noe ved å trikse med swap-filen. :)

Lenke til kommentar

En fin-fin guide! Denne likte jeg! :w00t:

 

 

Driver å skal sette sammen en PC i løpet av et par måneder her nå; Jeg kommer til å ha AMD, og jeg vil ha 2 GB RAM. Jeg kommer til å gå for en High-end PC (+?).. Men, min "F.A.Q" vil være; Det er riktig at jeg da bare kan velge DDR PCxxxx -RAM? og.. Noen som kan fortelle meg om det er store ytelseforskjeller fra PC4800 til PC4000?

 

Mer spesifisert;

PC-4000 2x1024MB (3-3-2-8) 500Mhz EB vs.

2x PC-4800 2x512MB (2,5-4-4-10) 600Mhz E.L.

 

Hva vil lønne seg? Er det mye bedre med en PC4800?

 

Det kan jo være noe dere kan besvare, hvor mye man egentlig "tjener" i ytelse på å gå et hakk opp, eller to.. Så får man heller selv velge om man har rå til det, eller ikke?! :)

 

Takker!

Lenke til kommentar

Brikkene vil jo uansett ikke kjøre høyere enn FSB/HTT, så om du får bruk for PC4000 eller PC4800 kommer helt an på hvor mye du overklokker. Du vil ikke få noe som helst høyere ytelse enn DDR400 så lenge du ikke overklokker.

PCxxxx er bare hvor høy frekvens de er garantert å gå på. Hvor mye ytelse man greier å dra ut av dem kommer an på hvordan du bruker dem.

 

2 stk. av alt.2 er jo tross alt nesten 1000 kr dyrere enn alt.1, og å betale 4000 kr (kontra 3200 kr) for minne synes ikke jeg er veldig lønnsomt uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Det er også vanlig at et system klokker lengre når det bare må dra på to brikker kontra fire brikker. Fire brikker er en ganske stor belastning for minnekontrolleren.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke tenkt å overklokke noe som helst, egentlig.. Vil bare ha *god* RAM! Så, derfor lurer jeg på om DDR PC4800 vil være raskere og bedre enn DDR PC4000? Altså; Om jeg vil merke stor forskjell i ytelse/spill!?

 

(For med AMD så kunne man ikke bruke DDR2?)

 

Takker! :)

Lenke til kommentar
Har egentlig ikke tenkt å overklokke noe som helst, egentlig.. Vil bare ha *god* RAM! Så, derfor lurer jeg på om DDR PC4800 vil være raskere og bedre enn DDR PC4000? Altså; Om jeg vil merke stor forskjell i ytelse/spill!?

 

(For med AMD så kunne man ikke bruke DDR2?)

 

Takker! :)

5568333[/snapback]

Så lenge du ikke skal overklokke trenger du ikke kjøpe annet enn PC3200 med stramme timings (2-2-2-5) om du vil ha best ytelse. :)

 

På AMD kan man foreløpig ikke bruke DDR2 nei.

Lenke til kommentar
Har egentlig ikke tenkt å overklokke noe som helst, egentlig.. Vil bare ha *god* RAM! Så, derfor lurer jeg på om DDR PC4800 vil være raskere og bedre enn DDR PC4000? Altså; Om jeg vil merke stor forskjell i ytelse/spill!?

 

(For med AMD så kunne man ikke bruke DDR2?)

 

Takker! :)

5568333[/snapback]

Så lenge du ikke skal overklokke trenger du ikke kjøpe annet enn PC3200 med stramme timings (2-2-2-5) om du vil ha best ytelse. :)

 

På AMD kan man foreløpig ikke bruke DDR2 nei.

5568879[/snapback]

 

Åi! .. hmm .. Seriøst?? :dontgetit:

 

Så, så lenge jeg ikke skal overklokke så er PC3200 med "stramme timings" (2-2-2-5) et BEDRE(!) valg enn PC4800 !? (Altså rent ytelsesmessing! Tenker ikke på en "mest for pengene" -sammenlikning nå..)

 

Måtte bare spørre en ekstra tur, slik at jeg får det inn trygt og godt med t-skje! :)

 

(har ikke mye peil lenger, desverre)

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper et par PC4000 brikker og kjører dem i PC3200-hastighet; vil man da kunne sette ned timingsene og\eller klokke CPU uten å bruke dividers?

 

Og ved OC av CPU, vil det være ugunstig med PC3200-brikker på AMD s-939? Tenker på det som stod tidligere med FSB'en.

 

Og er det bedre med 1x1GB eller 2x512MB når alle brikkene har samme specs?

Lenke til kommentar
Hvis man kjøper et par PC4000 brikker og kjører dem i PC3200-hastighet; vil man da kunne sette ned timingsene og\eller klokke CPU uten å bruke dividers?
Hvis du kjører PC4000 på DDR400 kan du sette ned timingsene.

Når du klokker dem opp igjen til DDR500 med HTT/FSB eller divider må du nok øke timingsene igjen.

 

Og ved OC av CPU, vil det være ugunstig med PC3200-brikker på AMD s-939? Tenker på det som stod tidligere med FSB'en.
PC3200-brikker med 2-2-2-5-timings klokker gjerne opp til DDR600 når man slakker timingsene.

At man kjører minnet på DDR400 (på AMD) når prosessoren kjører på 250 MHz HTT er ikke ugunstig i forhold til å ikke overklokke CPU. Men om minnehastigheten holder følge, vil man også få litt ekstra ytelse da.

På Intel kan man tape litt ytelse på å kjøre minnet og FSB asynkront, men det finnes ikke noe fasitsvar.

 

Og er det bedre med 1x1GB eller 2x512MB når alle brikkene har samme specs?

5594075[/snapback]

Med 2x512MB får du dual-channel, men det blir vanskeligere å oppgradere senere.

Med 1x1024 får du ikke dual-channel, men ved oppradering til 2x1024 får du dual-channel, og heller ikke noe problemer med mange brikker (3 og 4 brikker er litt problematisk på AMD).

Nå skal det sies at dual-channel på AMD ikke gir mer enn ca. 2% systemytelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Disse skal være hakket raskere enn Kingston-brikkene der, men begge settene er dog på bare 1024 MB (du skal jo ha 2GB).

 

Disse skal være noe av det beste du får av 2GB-sett.

5577926[/snapback]

 

 

Hvorfor har de som du sier er "det beste du får av 2GB" en timings på 2-3-2-5, mens de andre har 2-2-2-5? Var ikke 2-2-2-5 best, sa du?

Lenke til kommentar
Tror ikke det lages 1GB-brikker med en tilgangstid på 2-2-2-5.

5684104[/snapback]

 

Burde jeg ikke uansett gå for 2-2-2-5? Og da heller velge 4 512mb'ere, f.eks? Eller blir det dumt igjen?

 

Men, det er uansett enighet om at de som ble linket til av endrebjorsvik som "de beste" faktisk ER de "beste" når man ikke skal overklokke?

 

Takker igjen! :)

Lenke til kommentar

4*512MB er ikke lurt. Det skal stå tidligere i tråden hvorfor, og det har noe å gjøre med at du bruker 4 plasser og da er det noe med AMD eller noe sånn som gjør at du må kjøre de litt treigere eller hva det var.

 

Skal du ikke klokke ser du bare på oppgitte timings siden det er timings brikkene SKAL klare. De brikkene som linken fører til skal nok være de beste DDR PC3200-brikkene du får kjøpt hvis du ikke har planer om OC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...