Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

4xram er T2 300 mindre poeng i 3dmark eller noe sånt

2xram er T1 raskere, bedre, minnekontroler på cpu jobber effektiv med 2xram, når det blir 4xram så blir det en belastning og må derfor senke tempoet litt, ergo det blir nedgradert til T2.

det finnes nok av bra ram til 1gb modul x2 dual set. det koster litt mer. men lav cl skal være vært det, og skal du klokke, så får du alltid klokke 3200 20-30 mhz der du vill ha de, hvis du legger i litt.

nå vet ikke jeg om en kan legge inn sånn link som dette, men som et eksempel

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz

kr 2 350,00.

jeg har da 2x512, men dette ser jo ut som et relativt fornuftig valg, du betaler 1175 kr for hver modul, men får dual channel, og lav cl, og disse kan tåle iallefall et fåtalls mhz over normalt hvis en skal overklokke. nå vet ikke jeg så mye om disse, men virker gunstige.

 

mot

 

Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel kr1451, som er cl3. holder sikkert dette også.

 

så det blir nok 900 kr i forskjell, her betaler en i lav cl

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Super guide!

Lurer på en ting, kan man teoretisk sett kjøre uten ram, altså bare på swapfil? Er klar over at dette gir fryktelig ytelse, men går det ann?

5827255[/snapback]

Swapping er noe som styres av operativsystemet, og kan derfor ikke sette i gang før operativsystemet (kjernen) har lastet. Med dagens BIOS'er er det da ikke mulig.
Lenke til kommentar
Hva står PC2100 for ?

 

Vet at 266 MHz * 8 =PC 2100, men hva er da PC ? Peak Capasity ? Og hva angir 2100 i så fall, hvilken enhet ?

5878799[/snapback]

2100 står for 2100 MB/s (133 og 266 er litt rare tall som medfører litt unøyaktighet).

Dette finner vi ved at 266 MHz (266 millioner overføringer pr. sek) * 64 bit buss = 17024 Mb/s. Hvis vi videre deler dette på 8 (8 bit i 1 Byte) finner vi at det blir ca. 2100 MB/s.

For å gjøre dette raskere ganger vi som oftest bare frekvensen med 8 siden 64 / 8 = 8.

 

PC har jeg aldri tenkt over hva står for, men Peak Capacity er et veldig godt forslag. ;)

Lenke til kommentar

Veldig fin tråd!

 

Vet ikke om dette er et FAQ, men jeg lurer nå i hvertfall på hva jeg bør legge vekt på ved valg av minnebrikker til 2 stk Opteron (248 el 250)?

 

Spørsmål 1

Har de en annen minnekontroller slik at de bedre håndterer mer enn 2 minnebrikker?

 

Spørsmål 2

 

Hvilken RAM bør jeg kjøpe. Jeg ønsker meg en arbeidsstasjon for Photoshop med mye RAM (XP pro 64) og vurderer derfor å kjøpe dette HK:

MSI K8N Master2-FAR, nForce4 Pro2200 Socket-940,2xGbLAN,ATX,Dual-CPU,PCI-Ex16 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309471

 

I første omgang med 2 stk opteron 248 el 250 (med sikte på at prisene på dobbeltkjerne skal falle og så oppgradere)

 

Minne må være - DDR-DIMM Reg/ECC kortet håndterer "single or double-sided modules". (Single channel - 64 bits)(Dual channel - 128 bits) Kortet hådterer bare tre singel channel brikker mens den kan ta 6 av dualchannel brikkene. Komplett har noen forslag til minnebrikker, men hvordan ser jeg om minnebrikkene som Komplett foreslår er 64 eller 128 bits??

 

Kompletts forslag:

 

Corsair PC3200 DDR-DIMM 1024MB ECC REG 64Meg x 4, CAS 2.5, "Low Profile"

Vårt varenr.: 123498 / CM72SD1024RLP-3200 kr 1.195,-

 

Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 REG Registered, ECC/REG, 2.5V, 128Meg x 72 Vårt varenr.: 123473 / CT12872Y40B kr 1.895,-

 

Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 REG Registered, ECC/REG, 2.5V, 256Meg x 72 Vårt varenr.: 123474 / CT25672Y40B kr 5.795,-

 

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB 128MX72,ECC/REG,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3 Vårt varenr.: 304471 / KVR400D8R3A/1G kr 1.099,-

 

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 2048MB 256MX72,ECC/REG,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3 Vårt varenr.: 305653 / KVR400D4R3A/2G kr 3.395,-

 

Vil gjerne ha 8 GB RAM (6 til Photoshop og 2 til OS og annet). Kan jeg da kjøpe to stk Kingston 2 GB og 4 stk Corsair 1 GB brikker eller blir det surr pga forskjell i CAS/CL3? Hvis jeg velger å nøye meg med 6 GB er da Corsair brikkene med CAS 2,5 å foretrekke for de har lavest latency?

 

Blir glad for svar!

Lenke til kommentar

1. Pga. REG/ECC kan Opteron håndtere masse minne og mange brikker.

 

2. Alle DDR-DIMM-brikker har 64 bit bussbredde. Ved å bruke dual-channel, kjøres to kanaler parallellt og du oppnår doblet bussbredde, altså 128 bit.

 

Single-/dual-channel og single-/double-sided er to forskjellige ting. Channel har med om det kjøres én eller to minnekanaler på hovedkortet. Sided betyr om det sitter minnebrikker (IC'er) på ene eller begge sider av PCB'en på minnebrikken (DIMM).

 

Det er nok ikke så lurt å blande minnebrikker når du har mulighet til å unngå det, selv om det egentlig skal kunne gå an.

Og trenger du virkelig 8 GB RAM? Jeg hadde aldri trodd at bilder kunne ta så stor plass.

 

Corsair-brikkene (med CL2.5) vil være bittelitt raskere enn Crucial-/Kingston-brikkene (CL3).

Lenke til kommentar
Når jeg skal teste minnet for feil, er det noen forskjell på Memtest, og Memtest84 ?

5887757[/snapback]

Memtest86 mener du?

 

Hvis det er MemTest og Memtest86 du tenker på, så mener jeg Memtest86 er bedre siden det får testet en større del av minnet grunnet at det er veldig lite filer som er lastet inn (i motsetning til Memtest som kjører på et helt operativsystem).

Lenke til kommentar
1. Pga. REG/ECC kan Opteron håndtere masse minne og mange brikker.

 

2. Alle DDR-DIMM-brikker har 64 bit bussbredde. Ved å bruke dual-channel, kjøres to kanaler parallellt og du oppnår doblet bussbredde, altså 128 bit.

 

Single-/dual-channel og single-/double-sided er to forskjellige ting. Channel har med om det kjøres én eller to minnekanaler på hovedkortet. Sided betyr om det sitter minnebrikker (IC'er) på ene eller begge sider av PCB'en på minnebrikken (DIMM).

 

Det er nok ikke så lurt å blande minnebrikker når du har mulighet til å unngå det, selv om det egentlig skal kunne gå an.

Og trenger du virkelig 8 GB RAM? Jeg hadde aldri trodd at bilder kunne ta så stor plass.

 

Corsair-brikkene (med CL2.5) vil være bittelitt raskere enn Crucial-/Kingston-brikkene (CL3).

5883723[/snapback]

 

 

Tusen takk!

 

Bare for å kontrollere at jeg har forstått dette riktig:

Det er derfor man i bruksanvisningen for HK beskriver at for å kjøre med 128 bit, så må man bruke 2 og 2 av de 6 minneplassene som er på HK (1&2 og 3&4 og 5&6) mens hvis man vil kjøre med 64 bit sp bruker man plassene 1, 3 og 5?

 

Skal jeg ha 6 GB kan jeg velge mellom å kjøre 64 bit med 3 stk 2GB brikker i plassene 1, 3 og 5, eller  126 bit med 6 stk 1 GB brikker?  Er 128 losningen raskest?

 

Det er dumt å blande minne med ulik latency eller fra ulike produsenter, men hva med å blande 1 GB brikker med 2 GB brikker fra samme produsent ( f.eks. 2 stk 2 gb og 4 stg 1 gb fra Kingston).  Går ut fra at hvert par må ha lik GB, men er det mest optimalt å ha de store i plassene 1&2 eller 5&6 ?

 

Ut fra det jeg har lest tidligere i denne tråden, kan jeg like gjerne kjøpe kjøpe de rimelige Kingston brikkene som de dyrere Crusial (enten det nå blir 1 GB eller 2 GB brikker), med mindre jeg skulle finne på å overklokke (men jeg kan vel ev overklokke bare prosessorene?)

 

Har du noen stalltips på forventet prisutvikling på RAM si de neste 2-3 årene, og jeg regne med at DDR1 ram blir vanskelig å få tak i om et års tid?  (Har naturligvis vurdert å vente på M2 og VISTA, men det lakker og lir... og så tar det sikkert tid før de er kvitt barnesykdommene...)

 

Om man trenger 8 GB til bilder?  Vel Photoshop (med xp64) klarer ikke bruke mer enn 6 GB, så de resterende 2 GB var egentlig tiltenkt andre programmer som kjører sammtidig (feks. bildearkivprogram).  Av de 6 GB Ps kan bruke, blir ca 2 GB brukt som en cache ved skriving til og fra det de kaller en scratchdisk på HD, så poenget her er å så speede opp I/O.  Omlag 1 GB går til OS.  RAM til direkte behandling av bildefiler er derfor på omtrent 3 GB.  Bildefilene mine er ikke så store, men i forbindelse med redigering blir de fort ganske store (flere hundre MB), og det er ofte praktisk å ha flere oppe samtidig.  Da spises RAM fort opp! 

Endret av Tonka
Lenke til kommentar

Har to spørsmål:

 

Spørsmål 1: Er det bedre å ha virtuelt minne både på stasjonene C og F, enn slik som det er nå, at virtuelt minne bare finnes på C?

Har 512 MB DDR ram, og det er i stasjon C: operativsystemet er installert.

 

Akkurat nå er dette satt som instillinger (bildet):

 

Stasjon C:

Egendefinert størrelse:

Startstørrelse: 768 MB (= 512 MB * 1.5)

Maksimal størrelse: 1536 MB (= 512 MB * 3)

Stasjon F:

Ingen sidevekslingsfil

 

Spørsmål 2: Hva er egentlig Startstørrelsen? Miniums-verdien for hvor mye virtuelt minne det skal være?

 

På forhånd takk for svar :thumbup:

post-77163-1145211739_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fin tråd!

Mulig svaret på dette ligger gjemt her et sted, men jeg fant ikke noe som konkret tok tak i akkurat det jeg lurer på.

 

Har pr i dag to brikker med Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5. Altså 1024MB totalt.

Ønsker nå å booste dette litt pga BF2, og vil da kjøpe 1X1GB for å ha bedre muligheter for oppgradering senere (ikke klar for å investere i den siste 1GB akkurat nå).

 

Titter da på dennne brikken: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity, 128Megx64, CL3.

 

Som ufaglært blir jeg med en gang litt skjelven når en del tall er ulike mellom to forskjellige produkter, i dette tilfellet 128Megx64, samt CL3.

 

1: CL er så vidt jeg forstår bare tiden det tar fra minnet får et spørsmål til spørsmålet er besvart. Altså latenstid. Er det da problematisk at CL er 3 på den nye brikken og 2,5 på de gamle? Vil dette senke latensen på de gamle til CL3? Er isåfall dette så stor forskjell (-17%) at man bør vurdere raskere alternativer?

 

2: 64Megx64 vs 128Megx64. Mistenker at dette er uproblematisk, men dette har ikke noe med kompatiblitet å gjøre? Dette går kun på modulkonfigurasjon og kan fint kjøres sammen?

 

Om noen kunne klaret opp i dette ville jeg blitt glad!! ;)

 

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar
1: CL er så vidt jeg forstår bare tiden det tar fra minnet får et spørsmål til spørsmålet er besvart. Altså latenstid. Er det da problematisk at CL er 3 på den nye brikken og 2,5 på de gamle? Vil dette senke latensen på de gamle til CL3? Er isåfall dette så stor forskjell (-17%) at man bør vurdere raskere alternativer?

5983091[/snapback]

Det skal gå helt fint, men alle brikkene kjøres da på CL3. For å sikre deg mot problemer, kan du gå inn i BIOS og sette CL til 3 før du setter inn brikken. Forskjellen på CL2,5 og CL3 er ytterst minimal.

 

2: 64Megx64 vs 128Megx64. Mistenker at dette er uproblematisk, men dette har ikke noe med kompatiblitet å gjøre? Dette går kun på modulkonfigurasjon og kan fint kjøres sammen?
Det er som du sier modulkonfigurasjonen, og skal ikke spille noen rolle.

 

Command Rate må nok kjøres på 2T siden det er mer enn to brikker, men dette setter du også lett i BIOS.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Hei

 

Har en PC med 512 PC3200 CL3 ram, også fant jeg en 512 PC2100 CL2.5 brikke da jeg ryddet rommet.

 

Hvis jeg setter i den andre brikken, så blir det vel som 2x512 PC2100.

 

Så spørmsålet mitt er:

 

Hva er best? 1x512 PC3200, eller 2x512 PC2100?

 

og

 

Hva skjer det når du blander CL3 med CL2.5?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Hvor mye ytelsesforskjell det er mellom PC3200 og PC2100 kommer an på hvilken maskinvare du har ellers. 1 GB bil nok være å foretrekke i de fleste tilfeller.

 

Når du blander CL3 og CL2.5 vil begge brikkene kjøre på det treigeste, altså CL3. For å forsikre deg mot trøbbel kan du gå inn i BIOS og sette CL til 3 før du setter inn brikke nummer 2.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...