veos Skrevet 17. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2006 Heisann hoppsann! Jeg, i samarbeid med andre skal om ikke så lenge arrangere et stort arragament her i Ålesund. I den forbindelse trenger vi et antall walkie talkier i samme nettverk. Jeg har enda ikke noe konkret tall, men går ut i fra at det blir rundt 10-30 enheter. Jeg ser da for meg en base/stasjon hvor alle enhetene blir koblet til. Jeg er som dere sikkert skjønner grønn på dette området, så det ville vært fint om noen kunne kommet med noen pekepinner, anbefalinger og lignende. Vet ikke om dere skjønte dette, men jeg vil at alle enhetene kan ha mulighet for å snakke sammen og at alle kan høre alle. På forhånd takk, Vegard Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg ville i hvertfall delt de forskjellige områdene inn i forskjellige frekvenser, slik at ett område kan snakke seg i mellom uten at det blir forferdelig mye chattring på selve hovedfrekvensen. Altså du deler inn f.eks 5 og 5 walkitalkier på en frekvens, i tillegg holder du av en frekvens til KO eller sjefsteltet om du vil. Så er det bare å sørge for sambandsdisiplin, regler som tenk trykk tal er jo veldig fornuftige. Husk å be folk om å sjekke innom frekvensen til sjefsteltet med jevne mellomrom, eventuelt ha faste tidspunkt for spredning av beskjeder. Lenke til kommentar
Glufsa Skrevet 17. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2006 hvilken som helst uhf eller vhf bare alle er av samme type (uhf eller vhf) da er det ingen begrensninger Lenke til kommentar
veos Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2006 OK. Sett at vi bruker en frekvens på hoveddelen, og deler inn de andre "gruppene" slik de kan snakke for seg selv på sine tildelte frekvenser? Noen som har noen forslag til noen skikkelig walkie talkier? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2006 Hør med Røde Kors. De har peiling. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 18. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2006 Som regel trenger ikke hver enkelt person en walkie talkie, det holder at det er et par, som er i samme område, deler på en eller to. Da slipper du unna med langt færre wlakie talkier. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2006 Hør med en lokal autorisert forhandler, om det er muligheter for å leie sambandsutstyr. Har ikke de eget utstyr for utleie, kjenner de garantert til hvor du kan henvende deg. Til nærsamband (og særlig hvis det er betongbygninger) fungerer UHF bedre enn VHF. Hvis flere grupper skal ha hver sine frekvenser, må Lederstasjonen ha tilsvarende mange radioer med hver sin kanal. Ellers vil det bli kaos med kanalbytte og noen som er på feil kanal osv... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2006 Er en fordel å kunne ha "lukkede" grupper på walkiene dere bruker. Er j**** irriterende når noen som tilfeldigvis har samme walkie begynner å gi seg ut for å være sjefen... (Hva? jeg gjort noe sånt? neida.... ) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2006 Er en fordel å kunne ha "lukkede" grupper på walkiene dere bruker. Er j**** irriterende når noen som tilfeldigvis har samme walkie begynner å gi seg ut for å være sjefen... (Hva? jeg gjort noe sånt? neida.... ) 5584592[/snapback] Alle som får utdelt radio må jo selvfølgelig ha hatt sambandskurs, ellers blir det fort kaos. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå