Gå til innhold

Må ha rundt 30 Walkie Talkier i samme "nett".


veos

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

 

Jeg, i samarbeid med andre skal om ikke så lenge arrangere et stort arragament her i Ålesund. I den forbindelse trenger vi et antall walkie talkier i samme nettverk. Jeg har enda ikke noe konkret tall, men går ut i fra at det blir rundt 10-30 enheter.

 

Jeg ser da for meg en base/stasjon hvor alle enhetene blir koblet til. Jeg er som dere sikkert skjønner grønn på dette området, så det ville vært fint om noen kunne kommet med noen pekepinner, anbefalinger og lignende.

 

Vet ikke om dere skjønte dette, men jeg vil at alle enhetene kan ha mulighet for å snakke sammen og at alle kan høre alle.

 

 

På forhånd takk,

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville i hvertfall delt de forskjellige områdene inn i forskjellige frekvenser, slik at ett område kan snakke seg i mellom uten at det blir forferdelig mye chattring på selve hovedfrekvensen.

 

Altså du deler inn f.eks 5 og 5 walkitalkier på en frekvens, i tillegg holder du av en frekvens til KO eller sjefsteltet om du vil.

 

Så er det bare å sørge for sambandsdisiplin, regler som tenk trykk tal er jo veldig fornuftige. Husk å be folk om å sjekke innom frekvensen til sjefsteltet med jevne mellomrom, eventuelt ha faste tidspunkt for spredning av beskjeder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hør med en lokal autorisert forhandler, om det er muligheter for å leie sambandsutstyr.

Har ikke de eget utstyr for utleie, kjenner de garantert til hvor du kan henvende deg.

Til nærsamband (og særlig hvis det er betongbygninger) fungerer UHF bedre enn VHF.

 

Hvis flere grupper skal ha hver sine frekvenser, må Lederstasjonen ha tilsvarende mange radioer med hver sin kanal. Ellers vil det bli kaos med kanalbytte og noen som er på feil kanal osv...

Lenke til kommentar
Er en fordel å kunne ha "lukkede" grupper på walkiene dere bruker. Er j**** irriterende når noen som tilfeldigvis har samme walkie begynner å gi seg ut for å være sjefen...

 

(Hva? jeg gjort noe sånt? neida....  :innocent: )

 

:devil:

5584592[/snapback]

Alle som får utdelt radio må jo selvfølgelig ha hatt sambandskurs, ellers blir det fort kaos.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...