Gå til innhold

Hvordan lage en lykt som dette?


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk en bommulsdott med whitesprit\bensin eller no, lettere en telys, så lenge den brenner lenge nokk.

 

Trenger ytterst spinkel ramme, vekt er viktig her. Kan eventuelt stappe bommull i en telyskopp, for å oppbevare mere brennstoff...

 

Ramme: En ytterbøyle, to tråder (stål) inn til midten (bunn) der du fester brennstoffet. Tenk luftballong. Kan væra nødvendig med en bøyle som støtter "Balongen" før lufta inni blir varm og får den til å lette :)

Lenke til kommentar

"Pianotråd" kan være en ting å ta i betraktning, den er fjørende eg mye stærkere, men vill være noe hærk å jobbe med.

 

Kan sammenlignes med tråden brukt i en fjør eg metallet i en binders :)

Silkepapir får du nokk tak i på den lokale sybutikken eller no, hobbybutikk, osv.

Vi prøvde dette i 10 klasse en gang men det virka alldrig. De ble for tunge og små.

Ikke bruk store mengder teip og lim, lim er nokk best, teip er "tungt".

Lenke til kommentar

Har lagd ballonger av silkepapir som fungerte veldig fint, brukte kun ståltråd i åpningen for å stive den av og for at den ikke skulle ta fyr. Det var ikke behov for å bruke streng i resten av konstruksjonen siden varmluften "blåser den opp" Telys er ikke å anbefale da disse har lett for å blåse ut. Jeg pleide å bruke slike tennbriketter man anvender i modelldampmaskiner. Disse brenner lenge og trygt. Men skal man få den til å lyse som en lykt, må man muligens bruke noe annet. Det se i hvertfall ikke ut som de bruker telys på bildet til trådstarter, men noe heftigere. Når jeg snakker om briketter er det ikke den typen man fyrer i peisen med..

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes et par triks for å unngå at de brenner opp før du du får sendt de av gårde. Jeg har ikke testet dette selv siden barneskolen men tror at stor diameter nede og god høyde er et par av triksene. For å få den så lett som mulig, gjør som på bildet og lim sammen en "pølse" av silkepapir og lag en spiss på toppen. Ståltrådramma i bunnen skal være formet som en sirkel + et kors. I midten plasserer du litt pussegarn eller noe annet lurvent tøy som du dynker med rødsprit. Ikke bruk for mye for da blir den for tung. En håndfull pussegarn er sikkert nok. Ikke søl rødsprit på bakken der den skal sendes opp så ikke flammene ledes fra midten og ut til silkepapiret. Når den skal sendes opp så bør det være vindstille så ikke silkepapiret ramler over flammen og hele greia brenner opp. Få en til å holde toppen mens en annen fyrer forsiktig på under. Evt. lag fire hjørner i toppen så to personer kan holde silkepapiret oppe før den svever.

 

Takk for inspirasjonen forresten. Jeg tror jeg skal finne på noe tilsvarende hvis det passer seg sånn en gang. (Vær, brannfare etc)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...