Gå til innhold

Matematisk formel for beregning av annuitetslån


panzerwolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dette hjelpe?

rentes3.gif

 

G er hovedstol (altså gjenstående lånebeløp)

r er rentefot

n er antallet terminer

y er terminbeløp

 

Men når det er sagt, er jo serielån å anbefale hvis du har råd til det, eller kan ta deg råd til det. Se på totalsummen du betaler til slutt, jeg var ikke i tvil et øyeblikk om jeg skulle ta serie- eller annuitetslån for å si det sånn.

 

Edit: n skal være totalt antall terminer, dvs. f.eks. 12 (i året) * 20 år.

Testet denne nå, og vet ikke om det stemmer, men det var det jeg fant... ;)

Endret av skrekk
Lenke til kommentar

Takk! Skal prøve den. Jeg fant også noe på nettet i går, men det ble altfor høyt, så den stemte ikke helt (hvis jeg fikk alle parantesene i regnearket riktig da :p)

 

Joda, er enig med at serielån er det som lønner seg alt-i-alt, men jeg må først og fremst holde de månedlige kostnadene nede og så kan jeg se om jeg får råd til å betale ned mer etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Ser ikke ut til å fungere :( Resultatet jeg får tilsvarer hva rentene på lånebeløpet blir....

 

Den øverste formelen kan brukes.

G er beløpet man låner i utgangspunktet.

n er antall terminer

r er rentefot PER TERMIN

 

Eks;

Jeg skal låne 1000 000 NOK med månedlige innbetalinger over 30 år, til en rente på 7%.

n = 12*30 = 360

r = 0.07 / 12 = 0.00583 (altså, rente per år delt på antall terminer i året)

 

Da blir månedlig terminbeløp 6653 NOK, ifølge denne formelen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Bumper denne tråden veldig, men jeg har et spørsmål angående utregningen av lån. Når jeg bruker den formelen som brukes over så stemmer innbetalingssummen dvs avdrag + renter. Men når jeg skal regne ut rentene for seg selv så stemmer de ikke overens med lånekalkulatorer som finnes på nettet. De har renter og avdrag som går litt opp og ned annenhver måned. Hva skyldes dette? Og er det en måte å regne dette ut på selv?

Lenke til kommentar
Men når det er sagt, er jo serielån å anbefale hvis du har råd til det, eller kan ta deg råd til det. Se på totalsummen du betaler til slutt, jeg var ikke i tvil et øyeblikk om jeg skulle ta serie- eller annuitetslån for å si det sånn.

 

Nja, jeg regner med at hvis du ikke regner med at inntekten din går gradvis nedover, så er annuitetslån helt klart å foretrekke. Du velger bare kortere nedbetalingsperiode, slik at du betaler høye beløp fra starten av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Annuitetslån er i de fleste tilfeller billigst, fordi et lån er billigst når man betaler det ned så fort man kan. Hvis et lån skal bli så billig som mulig må man altså spørre seg: Hva kan jeg maksimalt betale ned hver måned?

 

Hvis man f.eks skal låne penger til bolig (f.eks 1 000 000), og har evne til å betale ned maks 6 000 kroner i måneden det første året. Så vil man sannsynligvis ha mulighet til å MINST betale ned 6 000 kroner i måneden i år nr 2 (og de resterende årene) siden man normalt får høyere lønn ettersom årene går, og fordi man har etablert seg (kjøpt det man trenger).

 

Med et annuitetslån vil man gjøre nettopp det: Fortsette å betale 6 000 kroner i måneden. Dermed blir lånet betalt ned fortere.

 

Med et serielån derimot vil man etterhvert som lånet nedbetales betale mindre og mindre hver måned. Slik at lånetiden blir lengre.

 

For mange vil det kanskje til og med være mulig å ØKE beløpet man betaler ned ettersom tiden går, og dermed betale ned lånet enda raskere og spare enda mer renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste skjønner forskjellen. Men nå er det jo sånn at rent praktisk sett, så er det eneste lure å velge annuitet med løpetid som tilsvarer den høyeste utgiften du kan klare i starten. Etterhvert som lønnen øker og man får bedre kontroll på økonomi så er det bare å betale inn ekstra. Det er ikke noe vits i å få giroer med symbolks lave beløp på slutten av lånet.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Den formelen fungerte veldig bra!

Det er selvsagt viktig å legge merke til formatet på rente, altså et tall av formen 0,05 ikke 5%

Når dette kom på plass fungerte dette helt strålende :).

 

Hva som er billigst av annuitetslån og serielån vil vel avhenge av flere faktorer.

Personlig har jeg trodd at serielån er gunstigere fordi man da betaler ned mer avdrag i starten.

For mange vil det være aktuelt å refinansierer etter noen år, kanskje fordi man skal skifte bolig.

Dersom man har et serielån med samme nedbetalingstid vil restlånet etter f.eks 5 år være vesentlig lavere .

Det som likevel viser seg er at man kan ha kortere nedbetalingstid på et annuitetslån fordi man da har råd til de første terminene. Restlånet etter 5 år kan da likevel bli lavere.

 

 

Det morsomme med å lage et regneark med formelen over er at man kan leke seg med ulike nedbetalingstider og renter og se hva som lønner seg for en selv.

Endret av hhjelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...