Gå til innhold

Lefdal, Elkjøp etc. prakker på oss ting


Anbefalte innlegg

Nå har jeg jobbet på en av de store elektronikk-kjedene, slik at jeg vet hvordan det er. Det er veldig sterk fokus på å selge de riktige produktene, og det er ihvertfall veldig sterk fokus på å selge ekstrautstyret som for eksempel minnekort og veske til kamera. Det er først og fremst fordi minnekort stort sett aldri følger med, og fordi butikken er ute etter større fortjeneste.

 

Personlig har jeg aldri vært voldsom på "pushing" av varer til kunder. Jeg liker bedre å yte god service med å selge et riktig produkt for kunden, selv om butikken kanskje ikke har like høy fortjeneste på det produktet, og riktig tilleggsutstyr.

 

Hadde et par en gang som var inne og kjøpte seg digitalt kamera. Solgte dem et HP R717 som er et kamera med god kvalitet og som er lett å bruke. Viktig i mine øyne. I tillegg viste jeg dem hvor lett det var å skrive ut med en PS 8150 (HP), og det endte opp med at det eldre paret kom inn dagen etterpå for å kjøpe skriveren som de skulle fremkalle bilder av barnebarna med.

 

Ble litt usikker på moralen i historien. Men tror det er noe med at det er ikke alle som er ute etter å loppe kundene sine. Noen er faktisk ute etter å hjelpe kunden med det riktige utstyret også... Høres det fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg jobbet på en av de store elektronikk-kjedene, slik at jeg vet hvordan det er. Det er veldig sterk fokus på å selge de riktige produktene, og det er ihvertfall veldig sterk fokus på å selge ekstrautstyret som for eksempel minnekort og veske til kamera. Det er først og fremst fordi minnekort stort sett aldri følger med, og fordi butikken er ute etter større fortjeneste.

 

Personlig har jeg aldri vært voldsom på "pushing" av varer til kunder. Jeg liker bedre å yte god service med å selge et riktig produkt for kunden, selv om butikken kanskje ikke har like høy fortjeneste på det produktet, og riktig tilleggsutstyr.

 

Hadde et par en gang som var inne og kjøpte seg digitalt kamera. Solgte dem et HP R717 som er et kamera med god kvalitet og som er lett å bruke. Viktig i mine øyne. I tillegg viste jeg dem hvor lett det var å skrive ut med en PS 8150 (HP), og det endte opp med at det eldre paret kom inn dagen etterpå for å kjøpe skriveren som de skulle fremkalle bilder av barnebarna med.

 

Ble litt usikker på moralen i historien. Men tror det er noe med at det er ikke alle som er ute etter å loppe kundene sine. Noen er faktisk ute etter å hjelpe kunden med det riktige utstyret også... Høres det fornuftig ut?

5434221[/snapback]

 

 

Høres bra uT! :thumbup:

 

Men probleme starter når man skal kjøpe, la si en vaskemaskin til 3500,- og selger skal på død og live følge etter deg å si at denne må du ha, og peker på en til 4.995,- (legger ut om hvor bra denne er etc). Og så kommer det inn en fyr som har bestemt seg for den til 4.995,- Da skal plustlig selger anbefale deg en til 6.995,- og legger ut om hvor mye bedre denne er bla..bla.. Greit nok i seg selv at man skal veilede, men har opplevd at selger blir så pågående at jeg har forlatt butikken og gått hen å kjøpt samme vare til noen hundringer mer et annet sted..

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke diskutere noe særlig om andre innlegg i denne tråden, men jeg skal komme med en kommentar.

 

En selger i elkjøp blir ikke opplært til å si "jammen den her er mye bedre" når kunde kommer og lurer på en annonsevare. Vi blir opplært til følgende ting:

 

Spørre kunden om bruksområde, feks utendørs, innendørsfoto, kunstfoto, om det skal reises mye med kameraet, hva som er viktigst av størrelse og billedkvalitet feks.

 

Vi skal stille enkle spørsmål, og kunden skal få fortelle hva som er viktig og få snakket - da skal vi avdekke hva vi mener kunden TRENGER. Om kunden kommer og lurer på et canon ixus-kamera, og jeg spør, hvor viktig er batterikapasiteten for deg - og dette kanskje er det aller viktigste for kunden, er det da lureri av meg at jeg heller anbefaler et casiokamera? Da disse faktisk har 3 ganger så bra batterikapasitet som canon ixus 55 og 750?

 

Og om kameraet skal reises mye med, er det da lureri av meg å anbefale sandisk kvalitetsminne på 512 eller 1gb? Slik at minnekortet ikke går tomt midt i ferien?

 

Og forsikring - mener dere virkelig at å betale 799,- for en forsikring som dekker deg om du mister kameraet i bakken, søler øl på det på fest, vasker det i vaskemaskinen eller andre uhell og skader, med gratis reparasjon og maksimal egenandel på 495,- er lureri? Hva om kunden har barn hjemme? Hva om kunden forteller meg når jeg snakker med han/hun at det forrige kameraet ble ødelagt da det ble med i vaskemaskinen?

 

Finn gjerne andre forsikringer for å sammenligne med denne :).

 

Jeg prakker ikke på noen noe som helst. Jeg spør kunden spørsmål, kunden forteller meg om sitt behov - og det jeg finner fram SKAL dekke dette behovet best mulig - hvis ikke får jeg bare kameraet i retur på 30-dager, og en misfornøyd kunde.

 

Noe av det første jeg lærte som selger var at man hadde ikke gjort et salg før kunden kom fornøyd tilbake igjen :).

 

Bare må si det igjen. Vi blir IKKE opplært til å pushe varer. Enkelte vil alltid gjøre det, uansett bransje, disse finnes dessverre overalt, og det får man gjort lite med. Men vi blir opplært til å skape fornøyde kunder - det er det viktigste!

 

EDIT: Vil bare til slutt si at det PMNormal sier gjenspeiler veldig mye av det en selger lærer, og det som er viktig for god kundebehandling. Veldig godt innlegg :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

vasker man kameraet sitt i vaskemaskinen, da har man ikke hjerne.

Og er man hjerneløs, da er det ikke lett.

 

Jeg har jobbet som selger i hele mitt liv, og maken til vissvas som man serveres på Elkjøp, har jeg sjelden opplevd. Dette gjelder både Skårer, Carl Berner, Storo og Lefdahl ( som kjent er dette en del av Elkjøp )

 

Selgerne er uvitende ( men bedrevitere de luxe ), arrogante, nedlatende og hoverende. Det er virkelig morro som elektroingeniør og spørre f.eks om hva som ligger i begrepet energiklasser på Hvitevarer.

Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor lite det går an å kunne om et produkt, og allikvel greie å selge en haug. I tillegg driver Elkjøp med bevisst villendende markedsføring, og er dømt for dette en haug ganger. Uten at det ser ut til å hjelpe.

 

Men prisene ER bra, det skal de ha. Greit det finnes forum snart for alt, så man kan få råd og tips, før man skal handle. På Elkjøp er det en ting som gjelder; selg opp !

 

Initium

Lenke til kommentar
Selgerne er uvitende ( men bedrevitere de luxe ), arrogante, nedlatende og hoverende. Det er virkelig morro som elektroingeniør og spørre f.eks om hva som ligger i begrepet energiklasser på Hvitevarer.

Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor lite det går an å kunne om et produkt, og allikvel greie å selge en haug. I tillegg driver Elkjøp med bevisst villendende markedsføring, og er dømt for dette en haug ganger. Uten at det ser ut til å hjelpe.

5460628[/snapback]

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen slike ting som Initium her snakker om. Første gang jeg var på Elkjøp fikk jeg handlet både billig og bra, og det var ingen form for påprakking av unødvendige ting. Som takk for god service, handler jeg ofte på Elkjøp i dag. Jeg har aldri opplevd arrogante, nedlatende og hoverende selgere hos dem. Om de finnes, må de i alle fall være i fåtall.

 

Om de skulle spørre om forsikring eller foreslår et annet produkt jeg hadde tenkt meg, så forstår jeg heller ikke hva som er problemet med det? Hvis det kameraet jeg hadde tenkt å kjøpe virkelig har dårlig batterikapasitet, ville jeg vært veldig takknemlig for at jeg ble gjort oppmerksom på det. Ellers er jeg da voksen til å takke nei også. Det går faktisk an å si nei folkens! At selgeren da blir sur, tror jeg ikke noe på - i så fall er ikke det noe å bry seg om vel...

 

Alastor og dere andre på Elkjøp, dere har i alle fall min støtte.

Endret av sentimental
Lenke til kommentar
vasker man kameraet sitt i vaskemaskinen, da har man ikke hjerne.

Og er man hjerneløs, da er det ikke lett.

 

Jeg har jobbet som selger i hele mitt liv, og maken til vissvas som man serveres på Elkjøp, har jeg sjelden opplevd. Dette gjelder både Skårer, Carl Berner, Storo og Lefdahl ( som kjent er dette en del av Elkjøp )

 

Selgerne er uvitende ( men bedrevitere de luxe ), arrogante, nedlatende og hoverende. Det er virkelig morro som elektroingeniør og spørre f.eks om hva som ligger i begrepet energiklasser på Hvitevarer.

Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor lite det går an å kunne om et produkt, og allikvel greie å selge en haug. I tillegg driver Elkjøp med bevisst villendende markedsføring, og er dømt for dette en haug ganger. Uten at det ser ut til å hjelpe.

 

Men prisene ER bra, det skal de ha. Greit det finnes forum snart for alt, så man kan få råd og tips, før man skal handle. På Elkjøp er det en ting som gjelder; selg opp !

 

Initium

5460628[/snapback]

Kan vel egentlig si fint lite annet enn at jeg er uenig i de påstander som blir framsatt her - sett ifra en selgers synspunkt. Vi SKAL kunne det som er å kunne om produktene vi selger. Vi SKAL selge et produkt vi vet kunde blir fornøyd med.

 

Og vi har ikke lov til å prate hverken vissvass eller snakke ren drit om produkter.

 

Og når det gjelder villedende markedsføring, hva mener du egentlig da? Trekk fram eksempler, så skal jeg svare på de.

 

Og det med vaskemaskin er faktisk reelle eksempler - MANGE har faktisk gjort dette. Og problemet er enda større på mobiltelefoner. Når behovet faktisk er der - er det LURERI å anbefale en forsikring som dekker deg bedre en det meste annet? :)

 

Forøvrig jobber jeg på Elkjøp Storo :). Og om vi er nedlatende kan jeg lite annet enn å beklage det.

Lenke til kommentar

OK, vil bare si at jeg nå forstår hvorfor enkelte helt spesielle mennesker trenger forsikring. Jeg lånte den gamle mobilen min til broren min, og en uke senere var den ødelagt. Det viser seg at han har ødelagt 6 mobiler på et halvt år.

 

Kun totalt ansvarsløse folk trenger forsikring, men for meg som aldri har ødelagt et eneste elektro-produkt ville det bare være et rent tap.

Lenke til kommentar

neimen i alle land da, jeg har da IKKE sagt dere trenger være enige ?

 

Og igjen, Elkjøp HAR bra priser, men ikke alltid bra betjening.

 

PS - det kan hende jeg, som ansvarlig familiefar, som da av og til trenger komfyr, kjøleskap, tørketrommel og andre kjipe ting, ser en annen side av betjeningen, en folk som er ute etter typiske "nerdeobjekter" såsom digicams, pc saker og annet snacs..

 

Men - etter besøk på 5 ulike elkjøp butikker, der INGEN kunne svare på forskjellen på en SK84100 & SK84160 fra Bosch, ble jeg litt oppgitt...

( prisforskjellen var nesten 1000 kr )

 

Initium

Endret av Initium
Lenke til kommentar
vasker man kameraet sitt i vaskemaskinen, da har man ikke hjerne.

Og er man hjerneløs, da er det ikke lett.

Initium

5460628[/snapback]

 

Ok, da er samboeren min hjerneløs. Det første hun gjorde da hun flyttet inn var å vaske min splitter nye mobiltelefon. Men nok om det...

 

Jeg kjøpte et Canon Ixus 40 på Lefdal for et år siden. Selgeren ville på død og liv ha meg til å kjøpe et Casio i stede (husker ikke hvem). "Nei, jeg har bestemt meg og skal ha Ixus 40." Ga han seg? Nei da! Han fortsatt å gnåle om det jævla Casio kamera (unnskyld utrykket men jeg blir fortsatt irritert når jeg tenket tilbake på episoden). Helt greit at man skal veilede kunden, men en grense går det. Til og med når han registrerte ordren på navnet mitt sa han: "Det er jo dumt å kjøpe et dårligere kamera, men du bestemmer." Slik oppførsel hører ikke hjemme noe sted mot en kunde!

 

Sist erfaring med Ledal var da jeg kjøpte en DVD opptaker. Den var helt suveren i følge selger, helt til han så at prisen var 1500 lavere enn hva plakaten sa. Da var den ikke så bra alikevel og hadde en del mangler. Men han var da så oppegående at han skjønte at jeg hadde bestemt meg. Alikevel artig å se at han anbefalte en annen når ha så at prisen hadde gått ned...

 

Min bakgrunn innen salg er ikke stor, men har sittet som kundekonsulent på tlf med verktøy og verksted rekvista. Og der strakk vi oss laaaannngt for kunden. Til slutt hadde vi en spøk om at største omsettningen hadde vi på Div varenummeret. For vi skaffet det kunden ville ha. Noen ville ha Stahwille verktøy, andre noe annet og de fleste det vi hadde av eget merke. Og kundene var fornøyde, men selvsagt ønsket vi å selge det merket vi impoterte. Vi "pushet" litt med det, men ga oss omtrent med en gang. Og det er her jeg mener noen av kjøperene gjør en feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...