Gå til innhold

Lefdal, Elkjøp etc. prakker på oss ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri nevt noe om noen her PMNormal, jeg sa bare min mening, akkurat som Det Skumle Fjellet sa sin.

5411261[/snapback]

Det Skumle Fjellet og jeg er vanlige brukere ved forumet, du er moderator og journalist i Akam. Som tidligere journalist i en årrekke reagerer jeg sterkt når folk i faget begår overgrep.

Hvis du hadde fulgt med i forumet den senere tid ville du visst at vi brukere selv har begynnt å slå hardt ned på usaklig språkbruk. Egentlig er det deres jobb, ikke vår. Når da en av dere på toppen tillater dere slik språkbruk, bør dere ta stormen med en god porsjon ydmykhet. Under min signatur står det bruker, under din står det brukermoderator. Det stilles mye større krav til din oppførsel her på forumet, enn til min og Det Skumle Fjellet sin.

 

I og med at du er anmelder, må du lære å ta kritikk som en mann, ikke som en sutrete barneskoleelev. "Jammen jammen jeg bare..." er ikke typen argrumentasjon som går hjem hos publikum, jfr andre reaksjoner. Når skal dere proffer forstå at vi amatører ikke vet alt, og slutte å drite oss ut når vi legger ut en post som dere mener er feil. Det var tross alt Det Skumle Fjellet du siktet til, når du kallte tråden hans en "søplepost".

Lenke til kommentar

Nå er det slik at vi som moderatorer ikke har lov til å ha mer enn én bruker vi heller. Derfor har vi den fulle tillatelse til å uttale oss som privatpersoner, og det gjør vi med mindre vi slår ned på brudd på retningslinjene eller gjør andre inngrep som vi kan gjøre på grunn av vår status :) Det er noe brukerne må respektere, og vi håper ikke at våre ord veier tyngre enn andres bare på grunn av at det står noe annet enn bruker under avataren. Nå forsvarer jeg verken oysfaerg eller noen andre, bare konstaterer fakta.

Lenke til kommentar

Uannsett så vet "alle" at mange butikk ansatte vil selge dyrest og mest mulig. Ikke noe gæli med det, men noen av dem er svært innpåslitne.

 

Et annet eks. er når jeg skulle kjøpe en enkel MP3 spiller på tilbud til 249 kr. en helt enkel sak med 256 mb ram. nok til 40-50 sanger og det er alt jeg trenger på mine trenigsturer som er den eneste gangene jeg bruker mp3. Men selger maste noe jævli om at jeg måtte ha minst 512 mb. og ID-tag etc... Jeg hadde faktisk bestemt meg før jeg gikk inn i butikken...

Lenke til kommentar
..., og vi håper ikke at våre ord veier tyngre enn andres bare på grunn av at det står noe annet enn bruker under avataren...

5411491[/snapback]

Det gjør vi desverre, for de ordene forteller oss at dere er profesjonelle brukere av forumet. Jeg ville reagert likedan hvis det var en av oss menige som dreit ut en av de andre gjennom å kalle tråden hans "søplepost". Kanskje jeg er gammeldags, men den slags oppførsel bør man være ferdig med når man forlater tenårene. Frisk og artig språkbruk kan vi godt ha, men ikke på andres bekostning.

Det er derfor jeg ofte trekker deg fram som et eksempel til etterfølgelse. Det er ikke altid jeg jeg enig med deg, men du er ikke morsom på andres bekostning o.l. Personlig tror jeg den omtalte moderator bare er grinete i dag, fordi testen hans av D200 blir sablet ned som usaklig og feil utført et annet sted i forumet.

Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet: Synes du virkelig det er rart at Elkjøp må prøve å prakke på deg ekstrautstyr til f.eks Canon Ixus700 når de taper 500 kroner pr kamera som blir solgt.

 

Åpne øyene og se realiteten...

 

Dette går i mine, og i mange andres øyne, under betegnelsen søplepost...

5410857[/snapback]

Det gjør dette også. Sånt burde man holde seg for god til. Om du har noe å utsette på innlegget til Det Skumle Fjellet (fett nickname + avatar!) , så går det jo an å si fra på en høflig måte?

 

Forteller Elkjøp alle sine kunder hvor mye de taper på hver eneste vare de selger? Nei... de gjør ikke det.

 

Det er helt og holdent Elkjøp sitt valg om de vil selge varer med tap eller ikke. Gir det dem en rett til å plage kundene ved å prøve å selge noe helt annet enn kunden kom for å kjøpe, bare fordi de selger lokkematen med tap? Nei., det gjør ikke det. Butikkansatte (ikke bare på Elkjøp!) bør behandle kundene med respekt, og forstå at et nei faktisk betyr nei.

Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet: Synes du virkelig det er rart at Elkjøp må prøve å prakke på deg ekstrautstyr til f.eks Canon Ixus700 når de taper 500 kroner pr kamera som blir solgt.

 

Åpne øyene og se realiteten...

 

Dette går i mine, og i mange andres øyne, under betegnelsen søplepost...

5410857[/snapback]

Det gjør dette også. Sånt burde man holde seg for god til. Om du har noe å utsette på innlegget til Det Skumle Fjellet (fett nickname + avatar!) , så går det jo an å si fra på en høflig måte?

 

Forteller Elkjøp alle sine kunder hvor mye de taper på hver eneste vare de selger? Nei... de gjør ikke det.

 

Det er helt og holdent Elkjøp sitt valg om de vil selge varer med tap eller ikke. Gir det dem en rett til å plage kundene ved å prøve å selge noe helt annet enn kunden kom for å kjøpe, bare fordi de selger lokkematen med tap? Nei., det gjør ikke det. Butikkansatte (ikke bare på Elkjøp!) bør behandle kundene med respekt, og forstå at et nei faktisk betyr nei.

5411867[/snapback]

 

Nei, Elkjøp forteller ikke hvor mye de taper pr vare, men jeg vet det, da jeg selv var ansatt der i to år før jeg gikk over til en jobb som ikke innebar at jeg var selger.

 

PMNormal: Jeg har forøvrig aldri vært journalist i Akam, så der må du ha mikset litt med feil person.

 

Det Skumle Fjellet: Ingenting av det jeg skrev var ment å "støte" noen på noen måte, det var kun min private mening (Da vi ikke har lov å ha fler enn én bruker).

Hadde jeg, som moderator, ment at det var en søpletråd, hadde jeg stengt og fjernet tråden...

 

Til det siste du skrev nomorebs: Ja, det er Elkjøps eget valg å selge med tap, men det er faktisk kundens eget valg å sette sine bein i butikken...

Om noen føler at Elkjøp ikke gir god nok kundeservice, nei vel - Gå til en annen butikk, verre er det ikke. Dere må leve med at lave priser medfører økt "mas" om tilbehør og tilleggstjenester. Telenor er akkurat like: "Hei, jeg skal ha privattelefon." "Skal du ha Hvem ringer, skjult nummer, spesifisert faktura, bla bla bla?".

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet (fett nickname + avatar!)

Takk! :love:

 

Det Skumle Fjellet: Ingenting av det jeg skrev var ment å "støte" noen på noen måte, det var kun min private mening (Da vi ikke har lov å ha fler enn én bruker).

Hadde jeg, som moderator, ment at det var en søpletråd, hadde jeg stengt og fjernet tråden...

Jaja, helt greit. Men jeg følte det kanskje litt som om en parkeringsvakt skulle komme og kjefte på meg fordi jeg hadde feilparkert, men så viste det seg at han ikke var på jobb og ikke skulle gi meg bot, selv om han var i full uniform.

 

Det er ikke lett å vite når en moderator "har vakt" og når han har fri.

 

Jeg får leke moderator selv og quote retningslinjene:

1. Vær snill og grei. Saklighet og høflighet er viktig.

 

Og ikke få meg i gang å snakke om Telenor eller Netcom! :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har også vært selger i en elektrosjappe en periode, det er 10 år siden jeg sluttet med det. Jeg jobbet i en liten lokal butikk. Det første jeg lærte da jeg begynte var at vi ikke skulle drive salg ved å snakke "dritt" om konkurrentene eller deres produkter. Vi skulle heller fremheve de egenskapene vi mente våre produkter hadde uten å bruke andre merker som utgangspukt.

 

Det var også viktig at kunden skulle føle seg velkommen i butikken. Det skulle gjøres ved at vi hver gang det kom en ny person inn skulle hilse på vedkommende (selv om vi var opptatt med andre kunder eller gjøremål) som ett signal om at vi hadde sett at de var der. Deretter skulle vi la kunden få litt tid før vi henvendte oss og spurte om han trengte hjelp. Kunder som allerede har bestemt seg, eller skal spørre om noe, viser det tydlig på måten de opptrer på.

 

Jeg lærte også at de fleste kunder ikke vet hva de skal ha. De vet selvfølgelig hvilket produkt de skal ha men ikke nødvendigvis hvilke modeller/merker. Det er der dine egenskaper som selger kommer frem. Når du presenterer utvalget butikken har og forteller om egenskapene til de forskjellige. Tekniske begreper lot vi alltid kunden først nevne, f.eks. frekvenser o.l., for at det ikke skulle bli sånn at vi "snakket over hodet" på kunden ved å ramse opp tekniske data de like gjerne kunne lese i en brosjyre.

Det viktigste de fotalte meg da jeg begynte i den jobben var at kundene skulle føle seg vel i butikken. De som kjøpte noe skulle ha følelsen av å ha gjort en hyggelig handel med god service. En fornøyd kunde er den beste reklamen en butikk kan ha. Den kunden vil huske handelen og anbefale butikken til bekjente når han hører at noen skal kjøpe noe som han vet at nettopp din butikk selger.

 

Jeg tror at ett av hovedproblemene for små butikker i dag er at mange kjøper ting på nett. Men de drar gjerne innom en butikk og ser på produktet de har tenkt å kjøpe før de bestiller det. Og de lar selgeren i butikken komme med sine råd/veilledninger om produktet som om de har tenkt å kjøpe det der. De nyter altså godt av den servicen butikkansatte yter men kjøper aldri noen ting. Det må jo ende med at de små butikkene legges ned til fordel for "kalde" kjeder med maks nedpressede priser og (underbetalte inkompetente?) selgere som kun er ansatt for å få deg til å kjøpe?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare erkjenne at vi er forskjellige? Noen opplever at selgere prakker på en ekstrautstyr, mens andre er misfornøyde hvis selgeren ikke gjør oppmerksom på at f.eks. batteri ikke er inkludert osv. Så uansett hva selgeren gjør, så er det noen som blir misfornøyde! Glad jeg ikke er selger!

 

Når det gjelder foto som vi snakker om på dette forumet, så er jeg også enig i at jeg liker å gå i en fotobutikk jeg også. Problemet er bare at jeg synes det er så altfor få rene fotobutikker igjen! Det er jo større utvalg på Elkjøp enn det er i mange fotobutikker i dag! Resultatet for meg som for sikkert mange andre, blir netthandel...

Lenke til kommentar
(...)

5412859[/snapback]

Bra innlegg, spesielt avsnittet om å få kunden til å føle seg vel. Å hilse på en kunde selv om du står opptatt med en annen var et godt tips. Det skal jeg prøve å bli flinkere til, selv om det ikke alltid er så lett om man står i en interessant samtale med en kunde. Ellers er det helt sant at mange utnytter service i en vanlig butikk før de kjøper på nettet. Derfor er det mange butikker som er tvunget til å sette ned prisen til ca. samme pris som på nettet. Bra for kundene, men bivirkningene av dette er at mange derfor forsvinner. Har fortalt om det ganske stygge scenarioet man opplever i Oslo akkurat nå as we speak. Siste frafall var Phos Foto på Grand Hotell som nå enten er nedlagt eller driver sluttsalg. Ytterligere to står i faresonen.

 

Derfor er det veldig viktig å yte god service... prøve å få kunden til å føle såpass stor tillit og godt behandlet at de faktisk kjøper selv om varen kanskje koster et par hundrelapper mer enn på nettet. Mange foretrekker fortsatt vanlige butikker nettopp av denne grunn. Når det gjelder topic, å prakke på kunder ting, er det flere som blir sinna om vi ikke tipser om fordelen med å ha veske, enn kunder som blir irriterte på at vi tipser om dette (trikset er å ikke presse varer på kunden, det er å tipse kunden om fordelen med det, og ta et nei for et nei). Det som kan være nyttig ekstrautstyr, er det ikke alle som er klare over.

Lenke til kommentar
(...)

5412859[/snapback]

Å hilse på en kunde selv om du står opptatt med en annen var et godt tips. Det skal jeg prøve å bli flinkere til, selv om det ikke alltid er så lett om man står i en interessant samtale med en kunde.

5416117[/snapback]

 

Mange ganger er det nok vanskelig å vende oppmerksomheten vekk fra en man snakker med. Men man trenger nødvedigvis ikke gjøre mer enn å få øyekontakt med en person som kommer inn og hilse med ett nikk til vedkommende uten å avbryte samtalen med den kunden man ekspederer. Som regel så ser man jo helt ubevisst i den retningen man oppfatter en bevegelse?

Lenke til kommentar

Dette opplevde jeg når jeg kjøpte en scanner på Elkjøp:

 

Meg: Jeg skal ha denne scanneren.

Ekspeditør: Denne er et mye bedre kjøp. (Peker på en scanner til dobbel pris)

Meg: Hva gjør den til et bedre kjøp?

Ekspeditør: Den scanner mye raskere.

Meg: Hvor mye raskere?

Ekspeditør: Mye.

Meg: Har du testet den selv?

Ekspeditør: Nei.

Meg: Hvordan vet du at den er mye raskere?

Ekspeditør: (stillhet)

 

Tilslutt fikk jeg lov til å kjøpe den billigste som viste seg å være både rask og god. Jeg har vært borti flere sånne episoder der de serverer både direkte løgn og fri fantasi når de forsøker å få solgt en dyrere modell.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...