Gå til innhold

Blogg: Kodar - øydelegg dei spelopplevinga?


Anbefalte innlegg

Koder er greit, men du har ikke spilt ferdig et spill visst du har spilt det med koder, syns jeg. Koder kan jo være praktiske også, skaffe ting i spill som f.eks. bare er tilgjengelige i japan og du spiller en europeisk versjon. Dette er vel mer relevant med konsoller og bruken av actionreplay.

 

Koder i multiplayer er greit i visse omstendigheter: Der du sitter i et lite nettverk med kompiser og ting begynner å blir kjedelig... Tyngdekraft, utrolig høy skuddkraft osv. Ting som går ut over alle spillere og piffer opp litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koder i multiplayer er greit i visse omstendigheter: Der du sitter i et lite nettverk med kompiser og ting begynner å blir kjedelig... Tyngdekraft, utrolig høy skuddkraft osv. Ting som går ut over alle spillere og piffer opp litt.

5325831[/snapback]

Hvis det er koder som er avtalt og som alle spillerne godtar, er det jo greit.

Lenke til kommentar
Som MisP sa, slike koder er alltid dødsartige, som bigheads, smallheads, big guns, gore-cheats, etc.

Første gang jeg gikk gjennom Jedi Outcast og Jedi Academy brukte jeg ikke cheats.

Da jeg gikk gjennom det senere brukte jeg diverse cheats, som saberrealisticcombat (cheat som gjør det mulig å hugge av folk hoder, armer og føtter - Og dele dem på midten :D ).

Det var jo myyyye morsommere! Og når jeg brukte den cheat'en uten God-mode, ble det skikkelig challenging!

 

Det var også utrolig artig å spawne karakterer, slik at jeg kunne starte massive Jedi vs. Sith kriger! Så kunne jeg bare stå der og se på, kanskje kvele en og annen fiende når jeg syntes kampen gikk litt tregt. :devil:

 

Med andre ord synes jeg at JO og JA faktisk var morsommere med disse kodene enn uten. Selvfølgelig ville jeg ikke gått gjennom spillene først med cheats, men når man har gått gjennom det og fått med seg historien, da blir det utrolig artig å bare chille sånn andre og tredje gang du går gjennom spillet. :)

5320466[/snapback]

 

 

 

Kordan kan du spawne folk skrive inn koder og slikt?

Men On Topic eg brukte cheat hele tiden før men nå er det veldig minimalt.

Lenke til kommentar

Er som regel avholdsmann når det gjelder koder, spesielt i FPS spill.

 

Men som flere sier, etter første gangen man har rundet et spill kan det være satans morro med koder :-D

 

Men det typiske er at hvis man først starter å bruke koder, så slutter man ikke før man er ferdig med spillet.

 

 

Vil bare si at det var en veldig bra artikkel :yes:

Endret av Hawk-Eye
Lenke til kommentar

Eg bruker aldri kodar på spel, untatt Grand heft auto og linkandes.. UT offline f.eks er jo gaulandes morosamt med kodar. Men på Counter-strike derimot for eg lyst til å banke på døra til vedkommande og kjølhale han godt og vel.

 

Online er kodar fy-fy! men offline på diverse spel kan det jo vere morosamt og prøve seg inn i det ukjente?

 

Edit: Gløymde at du må ALDRI begynne med kodar før du er ferdig med spelet, det ruinerer ein del av sjarmen! Kva er det eg seier? Det ruinerer ikkje ein del av sjarmen, men heile spelet og!

Endret av jalla`n
Lenke til kommentar

Bruker aldri selv koder av typen God mode, evig ammo, alle våpen, uenderlige ressurser, o.l.

 

Jeg har liten forståelse for hvordan slike koder kan gi mer morro for den som spiller, men hvis noen føler det slik skal ikke jeg si at de tar feil.

 

Jeg kan dog forstå bruk av koder for å fikse bugs i spillet slik som 'noclip'(f.eks. vampire bloodlines hadde store problemer med at karakteren statt seg fast), eller de som gjør artige ting ingame som f.eks. andre antrekk til karakteren(bloodrayne), store hoder/føtter (rainbow six), nye enheter (Age of empire), o.l.

 

Men for å svare klart på topic: Ja, koder ødelegger spillopplevelsen for meg. Et spill kan være vanskelig men det er aldri umulig(med unntak av bugs), og hvis jeg ikke klarer det må jeg bare bli bedre.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg har gått lei av FPS-spill generelt, men Doom 3 ble så forbannet irriterende etter hvert at jeg rett og slett skrudde på God mode. Jeg var lei av monstre som spratt ut av intet og gikk til angrep. Det var ikke underholdende lenger, så jeg ville bare bli ferdig med det.

 

Quake 4 holdt jeg ut langt på, men like før slutten ble det plutselig helt sykt med fiender, og jeg orket ikke å bruke mer tid på spillet, så jeg skrudde på God mode og spilte meg gjennom den helt siste delen.

 

Når spill bare blir frustrerende så er det lite poeng for meg å sitte og fikle med dem.

Lenke til kommentar

I spill hvor det ikke finnes konkrete mål, som The Sims, er stor frihet å foretrekke fra et underholdningsmessig perspektiv. Derfor er det kjedelig å ikke jukse... Jeg vet ennå ikke om noen som ikke bruker "Rosebud"-koden. Jeg tør forresten å påstå at det er et urimelig spill. Bare tenk litt på hvor sakte menneskene egentlig går... Man skulle nesten tro at poenget var å drepe dem. Det er noe av det morsomste også, da.

 

Ellers er jeg enig med mange andre her. Det er gøy å leke med juks mot boter eller på offline random map i strategispill etc., samt å leke seg gjennom spill man allerede har rundet på den samme vanskelighetsgraden (hehehe), men (subjektivt) det er bare trist å jukse i singleplayer-/kampanje-delen. Skal jeg være ærlig, ja, så brukte jeg "Reveal map" og "No fog" mens jeg rundet AOE. Og skal jeg være enda ærligere, må jeg vel nevne at jeg lurte inn kanskje en "pepperoni pizza" et par steder også. Men det ødela ikke opplevelsen. Det fungerte heller som en ekstra enkel vanskelighetsgrad. Jeg kunne jo fremdeles tape. Det er lenge siden. Jeg ville ikke ha gjort det igjen nå.

Lenke til kommentar
Når spill bare blir frustrerende så er det lite poeng for meg å sitte og fikle med dem.

5342313[/snapback]

Enig. Jeg må alltid runde spill jeg har begynt på, uansett hvor kjedelige de er, og hvis de er for kjedelige, bruker jeg koder for å komme meg kjapt gjennom dem. Personlig syntes jeg at Age of Empires III ble heller kjedelig mot slutten (kan jo ha noe med at jeg hadde et par andre nye spill som ventet på meg :p ), og da brukte jeg koder for å bli kjapt ferdig.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
[iC,21/12-2005 : 19:52]Som MisP sa, slike koder er alltid dødsartige, som bigheads, smallheads, big guns, gore-cheats, etc.

Første gang jeg gikk gjennom Jedi Outcast og Jedi Academy brukte jeg ikke cheats.

Da jeg gikk gjennom det senere brukte jeg diverse cheats, som saberrealisticcombat (cheat som gjør det mulig å hugge av folk hoder, armer og føtter - Og dele dem på midten :D ).

Det var jo myyyye morsommere! Og når jeg brukte den cheat'en uten God-mode, ble det skikkelig challenging!

 

Det var også utrolig artig å spawne karakterer, slik at jeg kunne starte massive Jedi vs. Sith kriger! Så kunne jeg bare stå der og se på, kanskje kvele en og annen fiende når jeg syntes kampen gikk litt tregt. :devil:

 

Med andre ord synes jeg at JO og JA faktisk var morsommere med disse kodene enn uten. Selvfølgelig ville jeg ikke gått gjennom spillene først med cheats, men når man har gått gjennom det og fått med seg historien, da blir det utrolig artig å bare chille sånn andre og tredje gang du går gjennom spillet. :)

5320466[/snapback]

 

 

 

Kordan kan du spawne folk skrive inn koder og slikt?

Men On Topic eg brukte cheat hele tiden før men nå er det veldig minimalt.

5336918[/snapback]

 

Det husker jeg ikke helt. Tror det var noe sånn som spawn_npc *navn* (dessan, stormtrooper, sith_fencer, osv).

Du kan jo alltids sjekke ut Google da. :)

Lenke til kommentar

Jeg synest bruk av koder i sp får være opp til hver og en. synest du det er artigere med koder; go ahead. slå deg løs. Selv bruker jeg koder en sjelden gang hvis jeg skal ha det gøy, selv om det er blitt noen år siden, grunnet mye multiplayerspill de siste årene, hvor koder liksom ikke er et tema.

 

Og som mange andre her sier, så har du ikke rundet et spill "ordentlig" før du har gjort det uten koder. Jeg vet om en som er helt ekstrem med kodebruken sin. Hver gang han kjøer et nytt spill er det aller første han gjør når han kommer hjem og har installert det å finne en lang liste koder på nettet, aktivere alle sammen, for så å begynne å spille. Helt greit for meg at han gjør det, men personlig kunne jeg aldri tenkte meg å begynne et spill på den måten, ville ødelagt litt for mye for meg.

Lenke til kommentar
Eg rista oppgitt på hovudet, og tenkte at det var for gale å øydeleggje eit så flott spel med å bruke kodar. Kameraten min spelte gladeleg vidare han. Og etter at den verste støkken hadde lagt seg, la eg merke til kor artig han hadde det. Han storkoste seg, og hadde det minst like artig som det eg hadde det då eg spelte Painkiller utan kodar.

 

:!: :!:

 

Latterligste jeg har hørt.. Gammal er du?

Lenke til kommentar
Vil bare si at det var en veldig bra artikkel :yes:

5338130[/snapback]

:blush:

Takker.

 

Eg rista oppgitt på hovudet, og tenkte at det var for gale å øydeleggje eit så flott spel med å bruke kodar. Kameraten min spelte gladeleg vidare han. Og etter at den verste støkken hadde lagt seg, la eg merke til kor artig han hadde det. Han storkoste seg, og hadde det minst like artig som det eg hadde det då eg spelte Painkiller utan kodar.

 

:!: :!:

 

Latterligste jeg har hørt.. Gammal er du?

5371399[/snapback]

Eg er 19 (sjekke profilen er ein fin ting ;))

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Koder er til for at de som ikke er flinke i spill kan ha det moro de også...

Jeg bruker koder i enkelte spill som bl.a har utrolig gjennomtenkt og genial historie som man bare må få med seg.. Jeg jukset meg gjennom Kotor 2 og halve Kotor 1.. Det gikk greit med det første, og det var kult å spille det, men historien ble så spennende og interesang at jeg bare håpet på å komme videre.. Da måtte jeg bare jukse.. ;)

 

Ellers bruker jeg koder når jeg vil ha det gøy, når jeg skal utforske ting spillet ikke legger opp til... Jeg husker spesielt Jedi Academy.. Det var bra for juksing. :roll: Husker også et spill der det sto på enkelte steder man ikke kunne komme til uten koder: Du skulle ikke vært her :p

 

Men til seriøse spill er juksekoder ødeleggende. Jeg har spilt igjennom hele CoD serien uten å jukse en eneste gang.. Jeg har hatt koder tilgjengelig, men har holdt meg fra å bruke dem... Spilleopplevelsen er viktigere. (Har brukt koder i CoD på et LAN en gang, men det var bare for å iritere vennene mie :innocent: Forsøket var vellykket :D )

 

Strategispill er jeg enig i burde ha koder. De kan være vanskelig å sette seg inn i spillet, og da er det greit å starte med koder. Husker AoE2. Sim City var helt umulig å spille til å begynne med, og koder var et must for å ikke gå til grunne.. :hrm: Men etter hvert, da man har lært seg de forskjellige tingene, har jeg klart å stable på beina en fulstendig operativ by.

Lenke til kommentar

Blir med koder som med alkohol og røyk. I all offentlighet sier du:

 

"Jeg? Nei, jeg drikker ikke og røyker ikke, alkohol er syndens drikk og røyk er bare skadelig."

 

Så blir du alene, drikker deg snørpe kanari full og røyker en 20 pakk alene.

 

Spill er underholdning, og hvordan folk tolker den underholdningen de har kjøpt blir opp til dem. Koder eller ei, om en person ser underholdningen i å bruke koder, blir det feil at en som ikke bruker koder kommer å sier til han "du, ikke bruk koder, det ødelegger underholdningen" for hvem har vel rett til å fortelle andre hva som er morsomt for dem?

 

Jeg bruker koder, er ikke skinnhellig som enkelte andre, og jeg bruker de med glede. Jeg bruker koder når jeg er ute etter å ha det litt morsomt, noe spill egentlig er, morro. Ikke en überalvorlig simulator hvor alt er død over alvorlighet, just plain fun. Og hva som er morsomt er er opp til eieren av spillet å avgjøre.

Lenke til kommentar

Å bruke juksekoder i singleplayer-spill er som å jukse når man legger kabal. Man lurer ingen andre enn seg selv. Og når kabalen til slutt går opp så blir man ikke så glad som om man hadde løst den uten å jukse.

 

Nå spiller jeg mest ferdighetsspill da, der poenget med spillet er å utfordre sine ferdigheter, og ikke komme gjennom en historie, så juksing blir meningsløst for meg.

Lenke til kommentar
Å bruke juksekoder i singleplayer-spill er som å jukse når man legger kabal. Man lurer ingen andre enn seg selv. Og når kabalen til slutt går opp så blir man ikke så glad som om man hadde løst den uten å jukse.

 

Nå spiller jeg mest ferdighetsspill da, der poenget med spillet er å utfordre sine ferdigheter, og ikke komme gjennom en historie, så juksing blir meningsløst for meg.

5797718[/snapback]

Det kommer jo selvfølgelig helt an på spillet. Det er gøy å spawne 10 onde sith i Jedi Knight 3 og hakke løs... :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...