Gå til innhold

Først et defekt x1300pro kort, så et x1600xt kort


Goodall

Anbefalte innlegg

Kjøpte et Gecube x1300pro kort og tenkte dette er akkurat den lille oppgraderingen jeg trenger. Fikk kortet i posten og fikk vel testet det totalt 1 time eller 2 før det var bare en ting å gjøre, nemlig sende det tilbake.

 

At skjermkortet var ødelagt var det ingen tvil om, og jeg spurte butikken om de ville sende meg et Gecube x1600xt i steden hvis jeg batalte det lille i mellom. Greit det og jeg fikk til slutt kortet i posten og fyrte i gang noen spill :w00t:

 

Gleden varte 1 minutt i omtrent alle spill jeg prøvde, det som skjer da er at enten fryser pc'n TOTALT eller så fryser den litt og mister signal fra skjermkortet før man plutselig er tilbake i spillet og for spilt 1 minutt eller 2 til.

 

Er Gecube så utrolig R*** på skjermkort?

 

Kan jeg håpe at når offisielle drivere for x1600 serien kommer ut (cat 5.13) at slike problemer vil bli borte?

 

Høres dette ut som et driverproblem eller hardware problem?

 

Spillene jeg har testet er: Need for speed U2 og MW, Farcry, GTA San Andreas, hadde jeg visst hvor cd 1 hadde blitt av til colin 4, skulle jeg ha testet det.

 

Det kommer ingen artifacts før spillene fryser, ingen forvarsel om at noe galt er i ferd med å skje. så nå sitter jeg å spiller på onboard skjermkort med dårlig oppløsning og lite detaljer. Det er ikke morro når man har et kort man vet alt ser fint og flott ut på, selvom det bare er i VELDIG korte perioder av gangen.

 

Er det noen son har neon flotte ideer der ute?

 

Har ikke formatert, det gjorde jeg da jeg fikk mitt herpa x1300pro, p.g.a av at da hadde jeg nytt hk. cpu o.s.v, ser ingen grunn til og formatere bare fordi jeg byttet fra et x1300pro til et x1600xt?

 

Takker for all hjelp

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er et Asus A8N-VM CSM, i et slikt kabinett, minne er geil ddr400 2*512 brikker.

 

Har ingen annen pc med pci express spor og teste i, kan det være strømmen? Håper ikke det. har 2 stk hdd en dvd spiller og en a64 3200+ venice og et sblive 2 sz lydkort. Ingen ting overklokket.

 

Alle spill nyeste patcher. hk, nyeste bios og chipsett drivere. Nå kommer jo cat. 5.13 til torsdag i følge anandetch.com så da jeg kan jo prøve en formatering da.

 

Tror ikke det står på varme problemer for jeg har prøvd med stor gulv vifte stående litt unna og cpu temp. synker bra da så jeg vil tro at gpu også gjør det.

 

Kan det være pci-e sporet på hk som kødder litt?

 

edit: Ingen strømplugg skal kobles til skjermkortet, det er helt riktig.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Cpu, hk, kabinett med psu og skjermkort er nytt. Harddisker, dvd brenner og minne er "gammelt" minnet og lydkort er vel ca. 1 år gammelt og resten er nyere.

 

Har sendt mail til butikken om x1600xt kortet hvor jeg forklarte det samme, men at jeg ville se om nye drivere kan gjøre noe med problemet, og at jeg ville kontakte de etter nyttår hvis det det fortsatt var problemer.

 

Fikk i hvertfall positiv tilbakemeldning der. Skal få testet noen av tipsene før helgen hvertfall, håper jeg.

 

Takker så langt for hjelpen. Håper jeg slipper og sende nok et skjermkort tilbake.

 

Men bare fortsett og komme med tips, greit med litt alternativer når jeg får satt meg ned for litt mere testing

 

edit: Legger til at driverne som fulgte med cd'n er versjon 8.191 som jeg vil tolke som catalyst 5.11 men ati control center og ati tool mener det er 5.8, lastet ned 8.193 fra Gecubes hjemmesider, selv da mener cc og ati tool at jeg bruker 5.8.

Cat. 5.12 fikk jeg ikke innstalert uten at jeg lurte den til og tro jeg hadde et x1800 kort men da funka ting værre enn værst. Så nå har jeg 8.193 inne (en oppgradert 5.11) etter hva jeg kan finne ut av, slevom ati tror jeg bruker 5.8.

 

Om dette har noen som helst betydning vet jeg ikke

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

hvilket merke er psu`en din?

 

Det jeg ser på som så merkelig er at om det ikke skulle være noe feil på skjermkortet, hvorfor ble det da feil på det første? Regner jo sterkt me at butikken testet skjermkortet skikkelig før de ga deg nytt.

 

Så kan det være feilmonering av hk? noen spacere som ligger i mot loddepunktene til PCI-E kontakten?

 

Kan det hende PCI-E kontakten mater kortet med for mye strøm? Eller PSU`en gjør det?

 

Mulige teorier.

Lenke til kommentar

Psu'n er samma merke som kassa, Antec den fulge med pc kassa, den er jo tilpasset kabinettet. Det første skjermkortet hadde helt annnen type feil.

 

For å si det slik, starta pc'n for første gang null bilde på digital utgang og en hel masse rare farger på analog utgang. kanskje vær 5. gang vi startet pc'n fikk jeg bilde. Og til slutt klarte jeg å få innstalert windows. Men dagen etter i det jeg skulle starte et spill kom det bare striper over hele skjermen og etter fikk jeg aldrig noe bilde mer. En kompis av meg tenkte minnefeil på det første skjermkortet da det var så UTROLIG ustabilt.

 

Dette skjermkortet viser jo faktisk bilde, kan spille kabal eller se på film, men når jeg virkelig bruker skjermkortet til spill som krever litt av det, da går det heller dårlig.

 

Tror jeg ikke butikken fikk testet det første koprtet mye, for de fikk vel neppe nopen gang kommet inn i windows med det. Så her er det noe helt annet som er feil, enn det som var galt med det første.

Lenke til kommentar

Da var catalyst 5.13 ute så da skal jeg teste de, se hva som skjer, hvis det ikke funker blir det en formatering for å være sikker på at ikke det har blitt noe driver kluss.

 

Funker da det ikke skal jeg teste min gamle psu, for å se om det har noe å si, til slutt sjekke om det har havnet noe under hovedkortet.

 

Teste omega driverne vil jeg nok også prøve.

 

Hvis ikke noe av dette hjelper så blir det nok sendt tibake til butikken i håp om at de får samme erfaringer og da vil jeg nok heve kjøpe. Synes det holder med 2 herpa skjermkort liksom.

 

IKKE kjøp gecube skjermkort i x1300 og x1600 serien, angrer veldig jeg i hvertfall.

 

Rekker ikke testet alt dette før juleferien, men kommer med en tilbakemeldning så fort alt har blitt testet ut.

 

Takker for all hjelp så langt :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste nytt:

 

I dag har jeg har jeg sjekket at ingen ting ligger under hovedkortet, prøvd en psu på 150 watt mer enn den som fulgte med kassa. (den gamle ble brukt i min gamle pc hvor jeg hadde dobbelt så mye hardware, så den vet jeg skal funke) Formatert, brukt catalyst 5.13 som støtter kortet. Ingen ting hjalp meg stort :no:

 

Men en artig ting var da jeg dro ut lydkortet mitt, for da frøys ikke spillene lengre, men fikk masse artifacts i steden, men da kunne jeg i hvertfall spille lenge. Helt til plutselig skjermen ble full av brune og grå striper. :cry:

 

Da kan man nesten tenke at det er noe hovedkort problemer, men den lille perioden jeg hadde mitt x1300 pro kort så hadde jeg ikke lignende problemer. Derfor har jeg ikke like stor tro på at det er det.

 

Mitt eneste håp nå er Omega driverne de har jeg ikke testet enda, men jeg begynner å tvile på at det er driver problem, men det skal testes.

 

edit: Legger til at spillene funker som en drøm i den gamle spillene, sammen med resten av det gamle, altså et 9700pro, athlon 2800+ (barton) og et asus deluxe hk. ellers alt annet likt + mange ekstra vifter og cd brenner og litt annet. Dette klarer 450 watten uten problem så om jeg nå skulle ha strømproblemer med psu'n på a64 3200 (venice) og et x1600xt, ingen ekstra vifter er vel tvilsomt?

 

Som nevnt har jeg ogaå prøvd med vifte blåse inni kassa for å sjekke om varme skulle være et tema, cpu sanke omtrent 10 grader, regner med at skjermkortet også sank litt i temp, men det hjalp ikke en liten bit engang

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tipper at ett HK med integrert Nvidia ikke er ett godt utgangspunkt for ett "discrete" skjermkort basert på ATI chip..

Har trådstarter klart å fjerne alt av integrerte skjermkort drivere (dersom mulig på ett slikt HK)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...