Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utgjør 16 og 17 tommer forskjell på vinterføret?
For å svare litt mer seriøst:

Ja, det kan utgjøre en forskjell i kjøreegenskaper.

Det som er avgjørende ved valg av felg er at man er obs på at dekkprofilen må endres for å holde seg innenfor det tillatte slingringsmonnet vedrørende rulleomkrets (kan avvike 5% +/- av rulleomkretsen på profilen oppgitt i vognkortet).

Ulemper med større felg på vinterføre:

Et dekk på en 17" felg ofte bli bredere enn på en 16" felg grunnet begrensninger i utvalget profiler med korrekt rulleomkrets. Bredere og lavere profiler på vinterføre gir større sjanse for "sporing" (avhenger av underlaget).

Bredere og lavere profiler har også generelt litt dårligere egenskaper på "slapseføre" (bløtt snølag). Vannplaning skjer snarere på brede dekk.

 

Min personlige mening er: Skal du kjøpe nye felger til bilen (for vinterbruk) bør du holde deg til standarddimensjonen på felg og ikke øke bredden på dekkene i forhold til det bilen er typegodkjent med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bumper denne i håp om å få litt tilbakemeldinger på hva folk kjører og hva dere syns om dekkene deres :)

 

Selv kjører jeg piggdekk på vinterbilen, men det er ikke lange tida, for kommer ikke ut av gården her, så bare venter på litt penger, så blir det CVC5 (Conti´s nyeste piggfri modell)

 

Ellers så har jeg CVC3 (forrige modell da "4" aldri har blitt laget) på den egentlige bruksbilen min, også har jeg et sett med Nokian Hakkapelitta RSI på felg liggende som jeg ikke har fått prøvd så mye enda, men disse funka også veldig bra det lille jeg har prøvd de!

Lenke til kommentar

Jeg har Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk med dimensjonene 205/55-16. På bar asfalt er grepet og kjørefølelsen i svinger ikke det beste. De støyer imidlertid mindre på grunn av dempede pigger.

 

I jula har jeg fått prøvd dem i glatte snø-/isdekte veier i Nord-Norge. Det er bare én ting å si om det: De dekkene er utrolig bra!

Lenke til kommentar
Jeg har Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk med dimensjonene 205/55-16. På bar asfalt er grepet og kjørefølelsen i svinger ikke det beste. De støyer imidlertid mindre på grunn av dempede pigger.

 

I jula har jeg fått prøvd dem i glatte snø-/isdekte veier i Nord-Norge. Det er bare én ting å si om det: De dekkene er utrolig bra!

 

helt enig i ;) Aldri hatt bedre dekka enn disse jeg

Lenke til kommentar
Selv kjører jeg piggdekk på vinterbilen, men det er ikke lange tida, for kommer ikke ut av gården her, så bare venter på litt penger, så blir det CVC5 (Conti´s nyeste piggfri modell)

 

Ørliten endring her; Siden vi selger Nokian på jobb blir det nok nye Nokian Hakkapelitta R på meg nå :)

Noen som vil kan sine egne erfaringer med disse?

De skal på en Mercedes (W201) 190E med ABS, og jeg har IKKE ASD, hvis noen har vært borti lignende..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Kjører selv på Dean Wintercat Radial SST (?) piggdekk. Dimensjon 265/70 R15. Har egentlig ikke så mye å si om dekkene. De ble satt nye på bilen av selger da jeg kjøpte den, så har ikke så mye å sammenligne med. Hadde aldri hørt om merket før, så vet ikke om det er type billigdekk eller litt bedre og dyrere. Men syns egentlig de har fungert overraskende greit med tanke på at bilen har bakhjulstrekk for det meste og er "lett på baken". :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Her går det i Hakka R på min og fruens bil, 195/75-14 på alle 8 hjula. Gode dekk, men tror biltypen har mye å si, samt føreren. :p

Har 4wd på min og 2wd på den andre. Interressant å prøve begge biler for sammeligning mtp veigrep osv. Min bil er ribbet for el.hjelpemidler som abs, esp osv mens 2wd har abs og esp. En ting jeg har funnet ut er at esp kan du med fordel slå av hvis du har noen skikkelig kneiker av noen bakker opp til huset, spesielt hvis motoren er liten slik som denne på 1.2l Eneste fordelen i denne situasjonen er mykere start uten å spinne, ellers bremser esp`n opp farten og kveler motoren har jeg fått inntrykk av og det selv med pedalen i bånn på 1.gir.

Vi vestlendinger har jo fått en real omgang med kjøretrening på vinterføre nå P

Endret av Inc
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...