Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

Men jeg har en Mitsubishi Lancer med 1,6 liter og 113 hester på forhjula.. ;) Til en vanlig, dannet sjåfør ville de dekka helt sikkert funke helt supert. Men jeg er fra landsbygda og kjører deretter. Nankang piggfrie dekk i henda på en hissig råner med Saab turbo eller noe annet med usunt mye krefter på forhjula ville blitt en skikkelig vinglebalje.

 

 

Nokian RSi dekka er veldig gode syns jeg. Kjører med slike på en Suzuki Jimny som jeg bruker på jobb som avisbud på ubrøytede og usaltede småveier ute på landet. De kravler seg fram stort sett hvor det måtte være bare man har firehjulstrekket koblet til. Har stått fast én gang med de, og det var når jeg skulle prøve å leke kjekkas og kjøre gjennom en 1 meter høy snøfonn. Men sånn utenom det syns jeg prisforskjellen opp fra f.eks. Nankang egentlig ikke er verdt det.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte nye Michelin Maxi-ICE i høst, som erstatning for mine 6-7 år gamle Nokian NRW (?) på Opel Astra. De gamle Nokian-dekkene var T-merket (190 km/t) og fungerte ok også som sommerdekk sist sommer, de var litt glatte på våt vei, men som vinterdekk var de bra på både sørpe og tørr snø, og bra på is (tørr). Så langt svært skuffet over Michelin-dekkene. Dårlig i tørr snø, kjempedårlig i sørpe/våt snø, middels på tørr is. På våt is er de som alle piggfrie: glatte!! Eneste positive er støynivået, som er svært lavt. Blir ikke flere Michelin vinterdekk for meg, nei!

 

De siste årene har jeg kjørt på Firestore F-560 (tror jeg de heter), som fulgte med bilen. Ikke mye å skryte av.... Vannplaner lett. Dårlige bremseegenskaper på våt vei. Slipper overraskende tidlig på tørr asfalt, spesielt ved bremsing, de de har steinhard gummi (sliteindeks 440). Relativt høyt støynivå. Sist hadde jeg Michelin sommerdekk (var det MXL eller noe slik??), det var mye bedre på alle måter. Har tidligere kjørt på mange sommerdekk, oppsummerer kjapt noen erfaringer:

GoodYear: Jevmt over gode egenskaper.

Pirelli: Gode kjøreegenskaper så lenge veien var tørr, men kvalitetsproblemer.

Semperit: Overraskende bra i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Så det er DERFOR det kjennes ut som om man skulle ha punktert eller at et hjul er i ferd med å falle av..... :ohmy: ! Det kan altså skyldes NanKang dekkene mine..... :hmm: 

 

Hva mener du nå? Er dekka dine leie å kjøre med? Mine var helt jævlige å kjøre med de første kilometerne etter at jeg skifta. Men fant ut at det var fordi Sharif hadde fylt over 70 pund i dekka bak på bilen... :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så det er DERFOR det kjennes ut som om man skulle ha punktert eller at et hjul er i ferd med å falle av..... :ohmy: ! Det kan altså skyldes NanKang dekkene mine..... :hmm: 

 

Hva mener du nå? Er dekka dine leie å kjøre med? Mine var helt jævlige å kjøre med de første kilometerne etter at jeg skifta. Men fant ut at det var fordi Sharif hadde fylt over 70 pund i dekka bak på bilen... :roll:

5366655[/snapback]

 

Jeg sliter med å holde bilen stabil når jeg akselerer og til tider i svinger, men det jeg ikke kan skjønne er at det variere så jævlig fra dag til dag..... Enkelte ganger er de helt ok, mens andre ganger så...ja, da er det nesten som å ha punktert ! Har sjekket felg og drivverk, men ikke noe galt der. Kanskje det bare er sånn det er å kjøre Peugeot (cab) :cry:

 

Har ikke hatt tid til å teste med andre dekk enda, men skal gjøre det så fort jeg har anledning og gi deg tilbakemld. hvorvidt det er noe forskjell eller ikke.

Lenke til kommentar
Så det er DERFOR det kjennes ut som om man skulle ha punktert eller at et hjul er i ferd med å falle av..... :ohmy: ! Det kan altså skyldes NanKang dekkene mine..... :hmm: 

 

Hva mener du nå? Er dekka dine leie å kjøre med? Mine var helt jævlige å kjøre med de første kilometerne etter at jeg skifta. Men fant ut at det var fordi Sharif hadde fylt over 70 pund i dekka bak på bilen... :roll:

5366655[/snapback]

 

Jeg sliter med å holde bilen stabil når jeg akselerer og til tider i svinger, men det jeg ikke kan skjønne er at det variere så jævlig fra dag til dag..... Enkelte ganger er de helt ok, mens andre ganger så...ja, da er det nesten som å ha punktert ! Har sjekket felg og drivverk, men ikke noe galt der. Kanskje det bare er sånn det er å kjøre Peugeot (cab) :cry:

 

Har ikke hatt tid til å teste med andre dekk enda, men skal gjøre det så fort jeg har anledning og gi deg tilbakemld. hvorvidt det er noe forskjell eller ikke.

5433044[/snapback]

Hvilken dekk dimensjon har du dah?

Var veien sporete når du kjørte?

Vann på veien?

Hvor gammelt er dekket og hvilket merke?

Lenke til kommentar

Hvis du har Nankang dekk sånn som meg så syns jeg det er rart at de er såå ille. Mine sporer lett på sporete vei, og som nevnt kan de være litt vrange når jeg gir bånn gass. Men likevel vil jeg anbefale det til andre, for etter min mening er de langt langt bedre enn hva prisen tilsier.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har prøvd en del vinterdekk nå og de som sitter på min egen bil er helt klart noe av det råeste jeg har prøvd..

Nokian Hakkapelitta 4 (m/firkant pigg) 05mod

!!

Anbefales på det kaldeste...!!

Eneste jeg har å utsette er at jeg synes baken har en tendens til å komme ved kraftig abs bremmsing i slak sving, men dette kan ha noe med mine bremmser å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg personelig syns vinterdekk er viktigere enn sommerdekk, har prøvd endel forskjellige dekk (både billige og dyre). De jeg er mest fornøyd med er Gislaved Nord Frost 3 :D

 

Andre dekk jeg har prøvd:

- Nokian Hakkapeliitta 4

- Goodyear Ultra Grip 500

- Continental Winter Viking 1

 

De billige dekkene jeg har prøvd husker jeg ikke nvnene på :p

Endret av OpterCop
Lenke til kommentar

Ser det er endel Nankang-prat her, og jeg har bare en ting å si om nankang: :thumbup:

Jeg har kjørt to sommersesonger og en vintersesong på nankang, og de funker utmerket! Og tar man prisen i betraktning er de suverene! Kjørte dyre piggdekk forrige vinter, men byttet til nankang pigfritt denne vinteren, og ble meget positivt overrasket. Og jeg er handelsreisende som kjører over fjeller og fjorder, fra Kristiansand til Sogn, så de har fått kjørt seg.. ;)

 

Til info kjører jeg 195/65R15 på vinteren, og 225/45R17 på sommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...