Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Dårlig dekk gir dødsulykker!

Men fortsatt så skal folk spare noen få kroner på dekk?

 

Dette gjelder spesielt alle de som skal ha "Det billigste av det billige, helst brukt" som en kar sa til meg når jeg jobba i bransjen...

Det var jo "bare" til konebilen, å hun kjørte jo bare 10 min til barnehagen før hun dro på jobb..

 

En annen kommer å skulle ha noe billig piggfritt siden sønnen hadde sin første vinter bak rattet, så han regna med piggene ville forsvinne fort..

 

Det er to tilfeller som provoserte med stort, og i 1. tilfelle fikk jeg tilsnakk av sjefen, men kunden ente opp med Conti´s CVC5 :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Nokian Hakkapeliitta 7 i høst. De har dimensjonene 205/55-16 og kostet 5400 kr. Slike dekk holder vel i 3 år eller? Å spare noen hundrelapper på billgdekk synes jeg er et dårlig valg. Å ha bil koster jo minst 10-20 000 kr i året uansett. Og da blir besparelse på dekk marginal i den store sammenhengen.

 

Dekkene virker utrolig stillegående for å være pigg. Disse har jo dempede pigger og luftehull. Jeg har ennå ikke fått testet grepet på skikkelig vinterføre ennå. Så langt har de kun gått rundt Oslo-området. I jul skal jeg kjøre til Bodø. Da skal jeg få testet de skikkelig i Østerdalen, Namsskogan og Saltfjellet :)

 

På asfalt er dekkene litt i mykeste laget.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt Nokian Hakkapeliitta 7 i høst. De har dimensjonene 205/55-16 og kostet 5400 kr. Slike dekk holder vel i 3 år eller? Å spare noen hundrelapper på billgdekk synes jeg er et dårlig valg. Å ha bil koster jo minst 10-20 000 kr i året uansett. Og da blir besparelse på dekk marginal i den store sammenhengen.

 

Dekkene virker utrolig stillegående for å være pigg. Disse har jo dempede pigger og luftehull. Jeg har ennå ikke fått testet grepet på skikkelig vinterføre ennå. Så langt har de kun gått rundt Oslo-området. I jul skal jeg kjøre til Bodø. Da skal jeg få testet de skikkelig i Østerdalen, Namsskogan og Saltfjellet :)

 

På asfalt er dekkene litt i mykeste laget.

 

Jeh også kjøpte dem før 1 mån sida. Har kjørt mange ganger på isete veier, ikke snø altså, men bakker med glattis. Forferdelig god grep! Hadde nesten glemt hvordan det var å kjøre pigg etter å ha kjørt i 2 år med piggfrie. Veldig fornøyd med hakka7 dekker ;)

Lenke til kommentar
Har kjøpt helt nye Michelin X-Ice Xi2 185/65R14 dekk, som eg føler er litt ustabile på bar/våt asfalt.

Føler liksom at eg skal miste veigrepet heile tida, men det er vell fordi det er så myk gummiblanding.

Har faktisk fått vannplaning med dei! Venter enda på snøen..

 

 

Fant enn fin artikel: Nordiske vinterdekk dårligst på våt asfalt

 

Derfor er det galskap å anbefalle de nordiske dekka, over hele Norge slik dekkforhandlere gjør. Les den testen du fant nøye, og avgjør nøye i forhold til det føret du kjører på.

Jeg syns det er merklig att folk som har vært i dekkbransjen anbefaller dekk, som er inntil 90% dårligere i våt svingete veier, en andre. Bare fordi disse dekkene er best i 10% av føret du kjører på, og da kun 4-8% bedre på snø, og 20 - 30% bedre på is. Derfor skal en kjøre 90% dårligere dekk, 90% av vinteren.

 

Din erfaring med dine testvinner nordisk dekk valg, er helt normalt, og helt rett.

Når det blir - 20 og myesnø, og iskrapete veier (hvor det fortsatt er igjen 2 -4 cm is/snø i veien, så har du perfekte dekk for føret.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe nye piggfri vinterdekk selv denne sesongen. Bor i Oslo og kjører 90% av gangene på våt asfalt, Ser at de aller fleste testvinnere scorer dårlig på det føret jeg kjører mest på. Skjønner selvfølgelig at man ikke kan få både i pose og sekk men er det noen dekk som jevnt over har scoret bra på våt asfalt og snø?

Lenke til kommentar
Skal kjøpe nye piggfri vinterdekk selv denne sesongen. Bor i Oslo og kjører 90% av gangene på våt asfalt, Ser at de aller fleste testvinnere scorer dårlig på det føret jeg kjører mest på. Skjønner selvfølgelig at man ikke kan få både i pose og sekk men er det noen dekk som jevnt over har scoret bra på våt asfalt og snø?

Det er ett miclhin dekk som gjør dette. Men ikke X-ice

Men selvsagt, ikke hundre på snø, og dekket skårer noe dårlig på is.

Primacy Alpin PA3 mener jeg å huske dekket heter.

 

Dette er ett konteniale vinterdekk, beregnet for våtvei, og snø.

Men dem er nok ikke fulgt så gode som de beste nordiske dekka på snø. trur nok dem er 3-5% dårligere. Og på is så vil dekka fungere, men ikke de beste. kanskje 25% dårligere en de beste på is.

 

Disse dekka gir deg det beste greper 90% av vinteren for deg, og dem er helt kurrante på snø, og med yderst forsiktighet, så går det på is også. Altså da blir det vel 5% av vinteren du kanskje bør latt biel stå, eller være veldig forsiktig. Jeg vill faktisk tru, att hoved veiene i Oslo, aldri vil få føre som gir deg problemer.

Også Conti. har ett dekk som passer trolig for deg. Men er helt blank på hva det heter.

Lenke til kommentar
Derfor er det galskap å anbefalle de nordiske dekka, over hele Norge slik dekkforhandlere gjør.

Tja.... Jeg tror ikke vi kan komme med en generell god anbefaling i denne tråden da det brukerens krav til dekkene er veldig forskjellig. At dekkforhandlerne anbefaler dekk produsert for nordiske vinterveier forstår jeg godt. Tross alt er vi i norge aldri garantert stabilt og godt vinterføre. Mitt forslag til valg av dekk er:

Er du helt avghengig av og komme deg fra a til b hver dag og det er en viss sannsynlighet for at du kommer til å oppleve isete ustrødde veier - Kjøp nordiske vinterdekk med pigg.

Er du helt avghengig av og komme deg fra a til b hver dag og det er liten og ingen sannsynlighet for at du kommer til å oppleve isete ustrødde veier - Kjøp nordiske piggfrie vinterdekk.

Er du ikke avghengig av og komme deg fra a til b hver dag og kan la bilen stå de dagene føret er skummelt - Vurder å kjøp billigere dekkalternativer.

 

Det er fysisk umulig å finne et dekk som tilfredsstiller alle tenkelige veiforhold. På våt asfalt må man tilpasse hastigheten. Her er det naivt å tro at man kan kjøre med samme fart som i sommerhalvåret.

 

EDIT: Kjører med Nokian Nordman+ (gamle hakapeliitta 2 m pigg) på min 4wd Galant - Mildt kystklima, nordnorge.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Derfor er det galskap å anbefalle de nordiske dekka, over hele Norge slik dekkforhandlere gjør.

Tja.... Jeg tror ikke vi kan komme med en generell god anbefaling i denne tråden da det brukerens krav til dekkene er veldig forskjellig. At dekkforhandlerne anbefaler dekk produsert for nordiske vinterveier forstår jeg godt. Tross alt er vi i norge aldri garantert stabilt og godt vinterføre. Mitt forslag til valg av dekk er:

Er du helt avghengig av og komme deg fra a til b hver dag og det er en viss sannsynlighet for at du kommer til å oppleve isete ustrødde veier - Kjøp nordiske vinterdekk med pigg.

Er du helt avghengig av og komme deg fra a til b hver dag og det er liten og ingen sannsynlighet for at du kommer til å oppleve isete ustrødde veier - Kjøp nordiske piggfrie vinterdekk.

Er du ikke avghengig av og komme deg fra a til b hver dag og kan la bilen stå de dagene føret er skummelt - Vurder å kjøp billigere dekkalternativer.

 

Det er fysisk umulig å finne et dekk som tilfredsstiller alle tenkelige veiforhold. På våt asfalt må man tilpasse hastigheten. Her er det naivt å tro at man kan kjøre med samme fart som i sommerhalvåret.

 

EDIT: Kjører med Nokian Nordman+ (gamle hakapeliitta 2 m pigg) på min 4wd Galant - Mildt kystklima, nordnorge.

Så du mener att alle i norge skal kjøre med samme type dekk som deg i nord??

Hvorfor skal følk sørpå kjøre med 90% dårligere dekk på det føret dem kjører 90% av vinteren, en alternativet??

Er det ikke da bedre å kjøre med 25% dårligere dekk 5% av vinteren og 5% dårligere dekk de siste 5% av vinteren?

Lenke til kommentar

Dinside.no anbefaler 20% meir lufttykk i nordiske vinterdekk. Kva meiner dere?

 

Alt om lufttrykk III

Nordiske vinterdekk er nemlig laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning). Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved økt lufttrykk.
Lenke til kommentar
Dinside.no anbefaler 20% meir lufttykk i nordiske vinterdekk. Kva meiner dere?

 

Alt om lufttrykk III

Nordiske vinterdekk er nemlig laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning). Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved økt lufttrykk.

En tommelfingerregel på 20% høyere lufttrykk i vinterdekkene er pissprat spør du meg.

Jeg har erfart at det er en fordel å senke lufttrykket litt under oppgitte lufttrykk ( forutsatt at dette lufttrykket stemmer i forhold til dekkdimensjonen ) på vinterdekk. Dette vil gi særlig være gjeldene på piggdekk. Grunnen er at piggene i et piggdekk sitter i utkanten av dekkbanen (ikke midt på). En senking i dekktrykket 2-4 pund vil gi piggene bedre trykk mot underlaget samt at en unngår den typiske nedslitingen av dekket i senteret av dekkbanen.

Piggene vil også løsne snarere dersom man kjører med for mye luft i dekkene.

 

Husk at det er forskjell mellom dekktyper og dimensjoner og lufttrykket som oppgis av fabrikant ikke er annet en en veiledning. Her må bilens eier (daglige bruker) sørge for å finne et lufttrykk som passer best til dekktypen bilen er utstyrt med, samt underlaget bilen kjøres mest på. Bruk kalibrert luftmåleutstyr (stol ikke blindt på bensinstasjonens utstyr) og mål mønsterdybden over hele dekkets bredde for å avsløre feilslittasje. Sjekk lufttrykket flere ganger gjennom sesongen.

Sliter dekkene midt på - senk lufttrykket en tanke

Sliter dekkbanens skuldre - øk lufttrykket en tanke

Lenke til kommentar
Så du mener att alle i norge skal kjøre med samme type dekk som deg i nord??

Hvorfor skal følk sørpå kjøre med 90% dårligere dekk på det føret dem kjører 90% av vinteren, en alternativet??

Er det ikke da bedre å kjøre med 25% dårligere dekk 5% av vinteren og 5% dårligere dekk de siste 5% av vinteren?

Les en gang til. Jeg har ikke anbefalt en konkret type dekk til en konkret landsdel. Variasjonene i klima og veiforhold i Norge er veldig store selv innenfor små geografiske områder. Biltypen spiller også en viss rolle. Dernest er brukerens krav til dekkene også veldig viktige.

For å sette det på spissen kan to naboer som har besøkt meg få to forskjellige anbefalinger (jeg jobber på et bilverksted).

 

Jeg anbefaler å sko bilen skikkelig for isete og glatt vei dersom en ikke kan la bilen stå under slike forhold. Greit nok kan disse dekkene ha noe dårligere egenskaper på bar og våt asfalt, men jeg vil tro at de fleste erfarne bilister tilpasser kjørestilen etter dette og sjelden og aldri opplever dekkene som noe farligere å kjøre på enn de såkalte "kontinentale" vinterdekkene.

Nordiske vinterdekk slites fortere og er derfor mer uøkonomiske i forhold til kontinentale vinterdekk argumenterer noen med. Joda det stemmer godt det. Hva betyr dette i forhold til biløkonomi? -Lite og ingenting spør dere meg.

Årsaken til denne påstanden er: Den dagen det er ekstremføre og du allikevel utfordrer skjebnen kan et sett med gode nordiske vinterdekk berge deg fra å komme ut for en ulykke. Selv en lett knuff imot et annet kjøretøy vil på en moderne bil nesten alltid føre til kostbare reparasjoner. Kanskje oppstår det en alvorligere skade der liv og helse står på spill.

Gode dekk er en billig forsikring - Ikke se på dekk som kun en utgiftspost ;)

 

 

NB! Igjen sier jeg ikke noe om hva du/dere skal/bør utruste bilen med. Dette må hver og en vurdere selv....

Lenke til kommentar
Så du mener att alle i norge skal kjøre med samme type dekk som deg i nord??

Hvorfor skal følk sørpå kjøre med 90% dårligere dekk på det føret dem kjører 90% av vinteren, en alternativet??

Er det ikke da bedre å kjøre med 25% dårligere dekk 5% av vinteren og 5% dårligere dekk de siste 5% av vinteren?

Les en gang til. Jeg har ikke anbefalt en konkret type dekk til en konkret landsdel. Variasjonene i klima og veiforhold i Norge er veldig store selv innenfor små geografiske områder. Biltypen spiller også en viss rolle. Dernest er brukerens krav til dekkene også veldig viktige.

For å sette det på spissen kan to naboer som har besøkt meg få to forskjellige anbefalinger (jeg jobber på et bilverksted).

 

Jeg anbefaler å sko bilen skikkelig for isete og glatt vei dersom en ikke kan la bilen stå under slike forhold. Greit nok kan disse dekkene ha noe dårligere egenskaper på bar og våt asfalt, men jeg vil tro at de fleste erfarne bilister tilpasser kjørestilen etter dette og sjelden og aldri opplever dekkene som noe farligere å kjøre på enn de såkalte "kontinentale" vinterdekkene.

Nordiske vinterdekk slites fortere og er derfor mer uøkonomiske i forhold til kontinentale vinterdekk argumenterer noen med. Joda det stemmer godt det. Hva betyr dette i forhold til biløkonomi? -Lite og ingenting spør dere meg.

Årsaken til denne påstanden er: Den dagen det er ekstremføre og du allikevel utfordrer skjebnen kan et sett med gode nordiske vinterdekk berge deg fra å komme ut for en ulykke. Selv en lett knuff imot et annet kjøretøy vil på en moderne bil nesten alltid føre til kostbare reparasjoner. Kanskje oppstår det en alvorligere skade der liv og helse står på spill.

Gode dekk er en billig forsikring - Ikke se på dekk som kun en utgiftspost ;)

 

 

NB! Igjen sier jeg ikke noe om hva du/dere skal/bør utruste bilen med. Dette må hver og en vurdere selv....

Du anbefaller med andre ord: Det er bedre å kjøre 25% bedre når det er is, selv om det er bare 5% av vinteren, til tross for 90% dårligere dekk 90% av sesongen.

 

Det er hva du sier.

Også sier du att en ikke skal spare på dekk, fordi det har så stor betydning for sikkerheten.

Likevell sier du som jobber på bilverkstedet att folk flest også dem det snakkes om i artikkelen, skal ha det dårligste dekket for 90% av vinteren, bare fordi dem da får 25% bedre i 5% av vinteren.

 

Akkurat det syns jeg er skremmende. Mener du att folk skal latt bilen stå 90% av vinteren, fordi da kan dem kjøre de 5% som dekka er bedre en alternativet?

Mye bedre å senke farten de 5% en å sinke resten av østlandet de restrerende 90% av vinteren.

I fjor her på vestlandet, så var det 1 dag, hvor en måtte være ekstraforsiktig med kontentale vinterdekk. Resten av vinteren var det faktisk farlig å kjøre på nordiske vinterdekka. Og folk med slike dekk kjørte ut dagli i svinger.

Fordi dem trudde dem hadde gode dekk, dekkforhandlerne sa jo det.

 

Ingen av mine kunder, som valgte de dekke jeg anbefalte, kjørte ut av veien i fjor vinter. Men de få som absolutt skulle ha test vinner dekk, dem kjørte ut, når veien var våt.

Og jeg selger faktisk ganske mange dekk pr år.

Lenke til kommentar
Dinside.no anbefaler 20% meir lufttykk i nordiske vinterdekk. Kva meiner dere?

 

Alt om lufttrykk III

Nordiske vinterdekk er nemlig laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning). Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved økt lufttrykk.

En tommelfingerregel på 20% høyere lufttrykk i vinterdekkene er pissprat spør du meg.

Jeg har erfart at det er en fordel å senke lufttrykket litt under oppgitte lufttrykk ( forutsatt at dette lufttrykket stemmer i forhold til dekkdimensjonen ) på vinterdekk. Dette vil gi særlig være gjeldene på piggdekk. Grunnen er at piggene i et piggdekk sitter i utkanten av dekkbanen (ikke midt på). En senking i dekktrykket 2-4 pund vil gi piggene bedre trykk mot underlaget samt at en unngår den typiske nedslitingen av dekket i senteret av dekkbanen.

Piggene vil også løsne snarere dersom man kjører med for mye luft i dekkene.

 

Husk at det er forskjell mellom dekktyper og dimensjoner og lufttrykket som oppgis av fabrikant ikke er annet en en veiledning. Her må bilens eier (daglige bruker) sørge for å finne et lufttrykk som passer best til dekktypen bilen er utstyrt med, samt underlaget bilen kjøres mest på. Bruk kalibrert luftmåleutstyr (stol ikke blindt på bensinstasjonens utstyr) og mål mønsterdybden over hele dekkets bredde for å avsløre feilslittasje. Sjekk lufttrykket flere ganger gjennom sesongen.

Sliter dekkene midt på - senk lufttrykket en tanke

Sliter dekkbanens skuldre - øk lufttrykket en tanke

Du kan ikke mene att du skal ha mindre trykk i dekka fordi du har piggdekk?

Dette er jo farlig. Piggene rives jo fortere ut da, og dekket vil vandre mye mer sidveis, noe som gjør att grepet mistes mye fortere. og 2-4pund skumelt. Håper ingen hører på dette rådet.

 

Håper alle andre øker trykket i vinterdekka, så grepet blir bedre, og du sparer miljø og drivstoff sammtidig. Og du holder dekka like lenge.

De fleste biler skal ha 30psi vinterdekk 32psi (20% økning vil gi 36psi)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...