Gå til innhold

Grunnkurs i trøndersk

b-real

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åja, jeg er Nord-trønder i Tr.heim og har bare fått med meg det uttrykket i Tr.heim. (har slekt i omegn som ikke bruker det) så bare gikk ut i fra at det var et Tr.heims fenomen,.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Røros så har vi "Sjø" variantent "Sju" (Gjerne med tung H, "Shjuuuh"). (Fy vøle, han rysspåssån der va jaggu egentli ei førkje, sju)

Uansett, konge tråd.

Skrevet

Jeg mener at trøndersk bør ha sitt eget skriftspråk. Vi har bokmål for østnorsk og nynorsk (mest) for vestlandsk, og trøndsk skiller seg veldig ut fordi det er så uforståelig.

Skrevet (endret)

Dette var en artikkel (med illustrasjoner) i Pyton, ja. Var vel en del av Rhesus Minus sine dialektkurs.

Synes for øvrig det er veldig bra gjort å bumpe en 4 år gammel tråd, eller ikke minst, å FINNE en 4 år gammel tråd. ;)

Endret av Bytex
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9817324
Skrevet

Benny : ..........han sa det på trøndersk........skavelavelavel & jeg sa : gi faen og kom med ei kake og så kom'n med denne her !

Skrevet (endret)
Ok, som vaskeekte trønder er jeg nødt til å rydde opp i et par vanlige misforståelser:

- "E d ein påssi dæ" (Er det en pose dette da?)

Dette er noe av de mest typiske feilene. "Dæ"en på slutten skal aldri være der. "Dæ" på trønders betyr ingenting annet enn "deg". Og brukes heller aldri for noe annet.

Korrekt setning ville blitt

- "E d ein påssi d der"

Der jeg er ifra (Levanger-området i Nord-Trøndelag) kan "dæ" også være forkortelse for "dæven", feks.:

"Dæ! Deinne e bættre'mæ svært læssapparat."

Endret av Molotovcocktail
Skrevet
"- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)" OBJECTION! Det er "Hi" ikke "har"

Æ e spoinn, sjø! Hi du læms?

Ser ut som finsk! :hmm:

Skrevet

Nå ble denne artikkelen skrevet av en osloværing tidlig på 90-tallet i et blad som het Pyton, som var en friplass for nye norske serietegnere til å tegne rumpevitser og tiss, bæsj og spyhumor var den beste humoren som fantes.

Bl.a. Frode Øverli startet der (10 år før Pondus ble realitet).

Skrevet (endret)
"- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)" OBJECTION! Det er "Hi" ikke "har"

Etter det jeg vet er det bare i Verdal de sier "hi". Vi normale trøndere sier "har", sjø! :p

Endret av Molotovcocktail
Skrevet

Etter det jeg vet er det bare i Verdal de sier "hi". Vi normale trøndere sier "har", sjø! :p

Lol? Innavl :p Vi sier "hi" både her og i Lierne da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...