Gå til innhold

Båndbreddemåler på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Hva du synes er hovedpoenget med slike tester er jo såklart din egen mening..

 

Selvfølgelig er det ikke min egen mening, det er jo selve essensen alle de forskjellige testene som eksisterer idag, og dette er faktisk dokumentert i FAQ-seksjonene for hver test respektivt til hver eier/kreator av testen. Å påstå å si at dette er noe undertegnede har kokt opp er ikke bare oppspinn, det er også særdeles frekt. Jeg har trossalt samarbeid med ITEA i sin tid og er særdeles godt innvevd i hvordan dette fungerer. Videre anbefaler jeg deg å tenke deg om før du prøver å lire av deg flere morsomheter i fremtiden.

 

mvh

5265919[/snapback]

 

I hvilken FAQ på hw.no står det "Hovedpoenget med slike tester er å gi vanlige folk med vanlige adsl-abonnement en mulighet til å se hvordan de ligger an når det kommer til ytelse"?

 

Jeg skjønner heller ikke hva ditt samarbeid med ITEA har med hw.no sin bånbreddetest å gjøre?

 

Ellers ville jeg kanskje ikke tatt ting fullt så i verste mening, at jeg oppfatter din uttalelse som din egen personlig mening er vel et stykke unna å "påstå at du koker sammen oppspinn"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har vanlig Telenor Basic 700/150 linje (elns.).  og eg fikk utrolige:

 

Nedlastingshastigheten din er 1903 kbits/sekund.

Opplastingshastigheten din er 316 kbits/sekund.

 

 

hva skjer? er telenor snilde rett før jul eller? :)

5265735[/snapback]

 

 

Logg inn på http://www.online.no og på "Mitt abonnement" og sjekk hastigheten din der :) De har begynt å oppgradere til de nye hastighetene nå og tidligere 704/128 er nå 1500/300.

5265780[/snapback]

seriøst... Skulle dei ikkje bare oppgradere til 1000/200 då?

Lenke til kommentar
har vanlig Telenor Basic 700/150 linje (elns.).  og eg fikk utrolige:

 

Nedlastingshastigheten din er 1903 kbits/sekund.

Opplastingshastigheten din er 316 kbits/sekund.

 

 

hva skjer? er telenor snilde rett før jul eller? :)

5265735[/snapback]

 

 

Logg inn på http://www.online.no og på "Mitt abonnement" og sjekk hastigheten din der :) De har begynt å oppgradere til de nye hastighetene nå og tidligere 704/128 er nå 1500/300.

5265780[/snapback]

seriøst... Skulle dei ikkje bare oppgradere til 1000/200 då?

5266457[/snapback]

 

Leser du ikke nyhetene da, gutt? :whistle:http://www.hardware.no/nyheter/nettverk/te...-tilbudet/21199

 

1000/200 skal være/bli oppgradert til 1500/300, men du har rett i at de er ekstra ekstra snille nå før jul ;)

 

Jeg bor forresten også i Molde (du også siden du heier på MFK?) Tenker bare at jeg også er på kanten til å bli oppgradert siden du har blitt det, om det er slik det fungerer da..

Lenke til kommentar

Det virker som om opp/ned testen har en teoretisk øvre grense på 32 000. Når jeg tester kommer nedhastigheten på akkurat 32 000 eller på tilfeldige tall like under. Opphastigheten har jeg ikke fått høyere enn rundt 8 000. Samtidig får jeg ikke den som bare tester ned til å komme høyere enn rundt 20 000. Virker som testen ikke akkurat er lagd for å teste 100/100 linjer nei. :p

Lenke til kommentar
hei..

 

Hva kan det ha seg at jeg får forskellige resultater på hw og itavisen?!

Får rundt 2200 på hw, og 2400 på itavisen.

 

Og HVORFOR får jeg så dårlige resultater når jeg har en 4mb linje??

 

:hmm:

 

Pis n love

 

ps: Flott tiltak hw, ventet lenge på den!

5267406[/snapback]

 

Dere burde bruke en litt større fil og i tillegg legge inn en liten forsinkelse f.eks fra 0 til 400 kB av bildet er lastet og starte tidtakingen fra dette punktet. Ser nemlig at det hos meg kan gå over ett sekund fra bildet starter å laste til linjen min på 4mbit/s makses ut i nettverkstatistikken i Task Manager. Jeg får iallefall unøyaktige målinger i forhold til tptest og hastighetstest med en 7MB testfil fra ftp.home.no. Målingene her viser alt fra 1000 kbit/s til 600kbit/s lavere hastighet. Speedometeret på itavisen.no har akkurat samme problemet, så jeg synes hw.no burde heve seg litt over de (itavisen.no forumet suger :evil:) Dere burde iallefall rette på det før den ofisielle statistikken over produkt og målt hastighet vises, så slepper teleselskapene å bli nedringt av fortvilte brukere  :)

 

De målingene med minst forsinkelse fra bildet startet å laste til hastigheten var på topp målte høyest hastighet.

 

Edit: dette gjelder versjonen som ikke baserer seg på java (den med java har jeg ikke fått til å fungere ennå)

 

Task Manager

5265505[/snapback]

 

for å være sikker burde du laste ned tptest for så å teste hastigheten der. google:download tptest

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Det er vel fordi det sjelden er noe poeng for folk med 100/100 linje å teste, da det er svært få servere på Internet som i det hele tatt er i nærheten av slike hastigheter.

5267118[/snapback]

 

Joda, men det er allikevel interessant å finne ut hvor langt opp i hastighet speedometeret gir noenlunde korrekte tall. (Og det hender seg jo faktisk det er noe humbug med 100/100-linjer også).

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser det er litt forvirring her, så jeg tenkte jeg skulle forklare litt nærmere hvordan målingen foregår.

 

Opp- og nedlastingsmåleren benytter seg av Java, og har støtte for å kunne benytte variable datamengder til måling. Dette fungerer ved at vi sender ut testdata før selve målingen starter, for å få et raskt anslag om hvilken hastighet som er tilgjengelig. Ut i fra dette velger vi hvor stor datamengde vi skal bruke ved målingen, disse er da enten 500kB, 1000kB, 5000kB og 10000kB, avhengig av resultatet ved måling av testdata.

 

Vi har eksperimentert med flere ulike datamengder for å oppnå så presise resultater som overhodet mulig, og mener at disse vi har kommet frem til er tilfredsstillende. Dere som benytter UNINETT og lignende vil oppleve en til dels upresis måling, fordi 10000kB er i minste laget for vurdering av slike linjer. I slike tilfeller vil andre tester (eksempelvis TPtest) være bedre egnet. Eller dere kan prøve å laste ned fra Gamer.no sin filserver. :)

 

Allikevel så vurderer vi å teste litt på en av våre egne servere, slik at vi kan eksperimentere med andre datamengder for å se om dette kan gi bedre resultater ved høyere hastigheter. Jeg skal komme tilbake med en alternativ lenke til dere etterhvert.

 

Når det gjelder nedlastingsmåleren (ikke Opp- og ned.), så benytter denne JavaScript, og derfor en fast datamengde ved måling. Derfor vil målingen her ikke være like presis ved høyere hastigheter som Opp- og nedlastingsmåleren.

Lenke til kommentar
Det virker som om opp/ned testen har en teoretisk øvre grense på 32 000. Når jeg tester kommer nedhastigheten på akkurat 32 000 eller på tilfeldige tall like under. Opphastigheten har jeg ikke fått høyere enn rundt 8 000. Samtidig får jeg ikke den som bare tester ned til å komme høyere enn rundt 20 000. Virker som testen ikke akkurat er lagd for å teste 100/100 linjer nei.  :p

5267087[/snapback]

 

Tror nok ikke det er den øvre grensen nei.. Men skal være enig i at det er litt merkelig når man får samme resultatet gang på gang.. Selv fikk jeg 44 444 / 13 289 flere ganger etter hverandre når jeg dreiv å testet i går..

 

Om jeg ikke tar helt feil så er linjen her en 155megabit som deles mellom HiHm (Høgskolen i Hedmark) og studenthyblene.. Er dog mulig linjen har blit oppgradert siden sist jeg sjekket..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...