Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne: Melkeproduksjonens utvikling


Anbefalte innlegg

Hei

Har særemne i Norsk om melkeproduksjonens utvikling som topic sier...

Men hva kan jeg skrive om dette? Hvor finner jeg informasjon om dette?

 

Har tenkt å avlegge et besøk hos tine meierie eller noe, høres dette bra ut?

Har lånt en bok på biblioteket som sier noe om melkereklamens utvikling, kan jeg trekke dette inn i melkeproduksjonens utvikling?

 

Takker for alle svar, er helt blank på hva jeg skal skrive :hmm:

 

Takk på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har peiling i det hele tatt på emnet;

 

en ting jeg har merket meg svært godt da det gjelder meieriprodukter er at de i løpet av de senere årene har gått bort fra standard-varer og satset mer på sære "luksus" varer. Man har ikke lengre melk, men man har lettmelk, helmelk, skummet melk, ekstra lett, melk med sjokoladesmak, melk med jordbær smak, kaffesmak, osv. Yoghurt er heller ikke lengre yoghurt, men heller fettfri, litago, smak av høst, go'morgen, osv. Ost er ikke lengre ost, men det er norvegia familieost, og jarlsberg for den ekstra gode smaken, eller kremost i 13 varianter.

 

Utvalget har eksplodert med mer eller mindre unødvendige varianter med fancy navn som er tilpasset trender. De markedsfører en variant som en ting, og markedsfører samme vare med nesten identisk smak som noe helt annet. Kanskje det er for å møte konkurranse for andre produkter som f.eks. brus, ettersom det er ingen tvil om at brussalget har økt enormt de siste 10-20 årene.

 

Det er kanskje ikke direkte relevant for prosjektet ditt, men jeg ville ikke ignorert det alikevel.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Bør i alle fall nevne 24-melk-reklamene, som satser på ungdom ;)

 

I tillegg bør du vel si noe om at det var blomster på melkekartongene før, mens de er stappet med diverse tekst nå (bl.a. tips om andre produkter).

Lenke til kommentar

@invictus: det du beskriver der er vel skoleeksempel på segmentering av markedet, en grei måte å få mest mulig penger ut av flest mulige folk med sine særegenheter.

 

Eksempelvis blir det påstått at segmentering er hovedgrunnen til at SCSI-disker er langt dyrere enn IDE-disker, selv om diskene i stor grad er like.

 

Tine har egen innovasjonssjef som arbeider med å trylle frem stadig nye produkter, mulig du vil finne noe av interesse her:

http://www.umb.no/?viewID=7363

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...