Gå til innhold

Bråker 360 mye?


Prebo

Anbefalte innlegg

Kort sagt: Den bråker for mye. Nå vet ikke jeg hvilke vifter som er plassert i maskinen, men det virker ikke som støy har vært førstepri hos MS. Litt merkelig egentlig siden dette skal være en underholdningsmaskin til stuen.

Og hvorfor bråker DVD`en mer en DVD-spilleren min? Kunne man ikke brukt en bedre og stillere DVD-spiller. Hvis MS følte de måtte fylle 360 med billige deler for å få ned prisen er det for dumt.

 

Om 6 mnd kommer det nok en ny utgave med HD-DVD og som er stillegående i bruk.

5254201[/snapback]

 

Den bråker mer fordi den er nødt til å spinne platene veldig fort i forhold til en DVD spiller.. Den spinner vel i 12x eller 16x tror jeg det er. Den må det ellers ville lade- tidene blitt alt for lange.

 

Så tror ikke nyere versjoner kommer til å bli særlig stillere. Selv om de skulle gi ut en HD-DVD versjon f.eks så vil jo spillene fortsatt være på vanlige DVD plater noe som gjør at platene må spinne like raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvorfor bråker DVD`en mer en DVD-spilleren min? Kunne man ikke brukt en bedre og stillere DVD-spiller.

Hvis du spiller DVD'er med den (filmer altså) så bråker det minimalt. Fordi hastigheten da er en helt annet enn når man leser inn spilldata.

5254795[/snapback]

 

 

Ok, godt å høre. Har ikke testet det ennå, men planen var å bruke 360 som DVD-spiller..

Lenke til kommentar

Det er mange her som er inne på riktig spor. DVD spilleren i Xbox 360 bråker mer enn den i den gamle Xboxen fordi DVD-platene nå spinner i 12x fremfor 6x som den gjorde tidligere. Når man er i dashboardet eller spiller av en DVD film senkes lydnivået betraktelig fordi DVD-spilleren da ikke er i bruk eller den spinner i mye lavere hastighet.

 

Årsaken til at den må spinne i 12x er rett og slett for å kunne fylle de 512MB med RAM raskt nok med data, i forhold til den gamle Xboxen som kun hadde 64MB å fylle.

 

Noen teoretiske tall:

DVD 1x Transfer rate = 1.38 MB/Sec, 6x = 8.28MB/s, 12X = 16.56MB/s,

Basert på disse tallene kan vi utlede at Xbox 360 vil bruke ca 31 sekunder på å fylle hele sitt minne med data fra en DVD plate. Den gamle Xboxen brukte ca 8 sekunder på samme jobben. Hvis Xbox 360 skulle brukt en stillere, og dermed også tregere DVD-spiller, ville lastetidene blitt uutholdelig lange!

 

Betyr dette at alle spill bråker like mye? Nei. Hvor mye Xboxen "bråker" beror i stor grad på hvordan spillutviklerne velger å designe spillene sine. Som skrekk-eksempel på et spill som bråker mye, kan man nevne PGR3. Grunnen til at PGR3 bråker mer, er at store mengder data blir kontinuerlig streamet fra DVD-plata for hver eneste bane. Banene i PGR 3 er nemlig så store og detaljerte at de overskrider 512MB med data. Den eneste måten å få spillet til å flyte sømløst (uten å bryte opp med lastetider for hver 200meter), er altså å streame direkte fra DVD. Dette er forøvrig grunnen til at spillet må loade for hver gang du restarter et løp (start-segmentet må lastes fra DVD på nytt), og er også forklaringen på noen av de pop-in feilene med teksturer man kan oppleve tidvis (teksturene blir ikke streamet raskt nok).

 

Kort sagt betyr innebærer dette at spill som benytter streaming i stor grad, vil bråke mer enn andre spill.

 

For å minimere dette kan utviklerne gjøre en del enkle grep:

1) De kan cache til harddisk på forhånd fremfor å streame direkte. Bråket vil da kun begrense seg til den tiden det tar å cache til harddisken .

2) De kan dele opp spillene i segmenter som får plass i hele minneområdet på 512MB. Lastingen/bråket vil dermed kun foregå mellom hvert brett og ikke mens man spiller.

 

Det er dog ikke alle spill som dette vil fungere for. Spill av samme type som Gran Theft Auto lar seg vanskelig løse uten streaming.

 

Hvor stort problem denne susingen fra DVD-spilleren er, vil være veldig individuelt. Er man vant til støyende PCer, er ikke Xbox 360 på sitt verste altfor ille. Forventer man samme støyninå som andre hi-fi komponenter som f.eks CD/DVD-spillere, surround forsterkere o.l, blir man nok skuffet.

Lenke til kommentar
Og hvorfor bråker DVD`en mer en DVD-spilleren min? Kunne man ikke brukt en bedre og stillere DVD-spiller.

Hvis du spiller DVD'er med den (filmer altså) så bråker det minimalt. Fordi hastigheten da er en helt annet enn når man leser inn spilldata.

5254795[/snapback]

 

 

Ok, godt å høre. Har ikke testet det ennå, men planen var å bruke 360 som DVD-spiller..

5254960[/snapback]

 

Du har kanskje interesse av å lese firingsquads test, hvor de bl.a. kommenterer DVD-spilleren. Hadde nemlig tenkt på dette selv, men det ser ut som om PS3 blir bedre her...:

 

"For DVD playback, Microsoft has adopted a flagship ATI GPU and InterVideo software. You would assume that DVD quality would be exemplary. Unfortunately not. Dropping my screen resolution to 480p and then bringing out the HQV Benchmark DVD made me want to cry. Out of a maximum score of 120 points, the Xbox 360 scores 5 points. Yeah, one, two, three, four, five. There is no flickering on the first test in the black/white areas, but the green and red lines are blended meaning that the Xbox 360 is dropping resolution. Jaggies are present even in the red zone, and even a "good edit" 3:2 pulldown fails. I popped in Star Wars Episode III to see if the 3:2 pulldown works with real film content and there are jaggies still present, indicative of the Xbox 360 ignoring half of the resolution."

 

http://www.firingsquad.com/games/xbox_360_gaming/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble svært positivt overrasket av det relativt lave støynivået til 360. Tatt i betraktning maskinvaren som ligger i boksen, har microsoft gjort en god jobb på kjøling/støy.

 

Før jeg byggde vannkjøling i pc'en, bråkte cpu-vifta mer enn xbox 360. (thermaltake volcano 9, middels hastighet)

 

Det merkelige er at folk klager over at dvd-rommen støyer. Jeg tror det er forskjell på de enkelte xboxene, for min dvd-rom bråker aldri noe særlig, verken under spill eller film.

Lenke til kommentar

Jeg har en Xbox V1.0 og en 360. Og 360'n står oppå xboxen. Og når jeg har begge på og starter opp pgr3 på 360'n så bråker faktisk den gamle xboxen mer. Og ta i betraktning hvor mye kraftigere 360 er så syns jeg de faktisk har gjort en god jobb med og støy delen. og når jeg spiller et gammelt xbox spill på 360'n så hører du ikke dvd romen i hele tatt.. Og dere må huske at Dette er V1.0 av Xbox 360.. så jeg regner med at detta vil bli enda bedre etterhvert.. det ble i hvertfall det på Xbox. V1.0 var den som bråka mest så ble det bedre på nyere versjoner.. Kjempe fornøyd med Xbox 360 jeg. så jeg forstår ikke helt hvorfor dere klager så fælt over den..

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Her sett et par poster der noen av dere klager over at konsollen bråker så mye. Overdriver dere eller er det et faktum? Sammenlignet med Xboxen, hvordan er støynivået da? Høyere, lavere?

 

Mvh Preben

5241696[/snapback]

 

Støynivået er omtrent den samme som på den forige xboxen jeg hadde (v 1.3). Jeg hadde en v 1.3, det virket som den bråkte mindre enn en versjon 1.5 / 1.6.

 

Jeg syns ikke den bråker så mye som folk vil ha det til. Jeg er fornøyd med den :)

Lenke til kommentar
Det er full maskin på viftene under spilling, og den surrer en del mer enn gamle Xboxen. Det er ikke DVD'en som er problemene, men viftene, og jeg synes den bråker ganske ille.

5306268[/snapback]

 

Vel på min så er det DVD'en som bråker når jeg spiller viftene er ganske stille hele tia de.. bitte litt mer bråk når du spiller men det er ikke mye..

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått 360 i hus. Og nå har jeg nettopp sett Schindlers liste, en film med mye snakking og lav musikk... Kan ikke si jeg har lagt merke til noe av støyen fra dvd'n, heller ikke kjølingen. Det samme gjelder når jeg spiller. Støynivået er der bare om du prøver å høre det, men under spilling og film legger jeg ikke merke til det, og det er det viktigste. Og jeg sitter 1,5-2m fra konsollen.

Lenke til kommentar
Jeg har en Xbox V1.0 og en 360. Og 360'n står oppå xboxen. Og når jeg har begge på og starter opp pgr3 på 360'n så bråker faktisk den gamle xboxen mer. O

5305223[/snapback]

 

Da må det være noe galt med en del 360 maskiner der ute. Min bråkte minst 5 ganger mer enn Xbox under spilling. Platen spant jo i full fart hele tiden. Konstant. Og det hørtes godt.

 

Og min gamle Xbox ble kjøpt første dagen så den er ikke blant de stilleste heller.

Lenke til kommentar
Jeg har en Xbox V1.0 og en 360. Og 360'n står oppå xboxen. Og når jeg har begge på og starter opp pgr3 på 360'n så bråker faktisk den gamle xboxen mer. O

5305223[/snapback]

 

Da må det være noe galt med en del 360 maskiner der ute. Min bråkte minst 5 ganger mer enn Xbox under spilling. Platen spant jo i full fart hele tiden. Konstant. Og det hørtes godt.

 

Og min gamle Xbox ble kjøpt første dagen så den er ikke blant de stilleste heller.

5306443[/snapback]

Er jo synd om det er 360 konsoller som bråker så mye som du sier.. men min bråker omtrent likt som min gamle xbox når jeg spiller pgr3 også er den veldig stille når jeg spiller gamle xbox spill eller ser dvd eller noe sånt.. og jeg har ikke hat noen varme problemer eller noe sånt. og 360'n har vel omtrent ståt på siden jeg fikk den 2 desember

Lenke til kommentar
Det er full maskin på viftene under spilling, og den surrer en del mer enn gamle Xboxen. Det er ikke DVD'en som er problemene, men viftene, og jeg synes den bråker ganske ille.

5306268[/snapback]

 

Vel på min så er det DVD'en som bråker når jeg spiller viftene er ganske stille hele tia de.. bitte litt mer bråk når du spiller men det er ikke mye..

5306314[/snapback]

 

Når du spiller og tenker på andre ting med lyden på full guffe, er det ikke så lett å høre, men jeg som er litt kritisk, mute'r tven for å sjekke lyden, og den er rimelig høy. Mye høyere enn når du spilte med Xbox.

Lenke til kommentar
Det er full maskin på viftene under spilling, og den surrer en del mer enn gamle Xboxen. Det er ikke DVD'en som er problemene, men viftene, og jeg synes den bråker ganske ille.

5306268[/snapback]

 

Vel på min så er det DVD'en som bråker når jeg spiller viftene er ganske stille hele tia de.. bitte litt mer bråk når du spiller men det er ikke mye..

5306314[/snapback]

 

Når du spiller og tenker på andre ting med lyden på full guffe, er det ikke så lett å høre, men jeg som er litt kritisk, mute'r tven for å sjekke lyden, og den er rimelig høy. Mye høyere enn når du spilte med Xbox.

5307228[/snapback]

 

vel ikke min. den bråker faktisk litt mindre en den gamle xboxen selv når alt går for fult

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...