Gå til innhold

Omgjøring av Stereo -> Mono forsterker


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg har liggende en gammel Sansui X-501, dette er en integrert stereoforsterker som fungerer utmerket. Men det jeg trenger er et monotrinn for å drive en subwoofer, desverre kan denne forsterkeren ikke brukobles som standard....

Min teori er: jeg gir forsterkeren et monosignal, inverterer venstre linje inn (med f.eks. en OP-AMP?) lar høyre linje inn gå som normalt, og kobler til suben på (utgangene) + høyre og + venstre.

Da vil jo forsterkeren få "dobbelt" signal inn, det ene som vanlig mens det andre invertert, og ut på utgangen (begge +) vil det bli dobbelt spenning.

 

Strømforsyningen burde jo klare dette siden den vanligvis driver begge kanalene, men vil utgangstransistorne klare brasene?

 

Litt vage specs:

Synser på at den den yter ca 100W X2 i 8OHM

Veier 11 Kg

Trekker 690W fra strømnettet.

 

Hva syns folket om teorien min...? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte å gjere samme tingen på en hjemmelaget forsterker en gang, men slo det fra meg...

Teoretisk sett så kunne det sikkert gått bra. Ikkje heilt sikker.

Men eg kom fram til at det kunne bli litt kluss med arbeidspenninga til utgangen og litt sånn andre småting.

 

Men det hadde vært kjekt og prøvd..

 

Gi en lyd hvis du gjer det og fortell kossen det gjekk.. :D

 

EDIT: Teoretisk sett så er jo en dobling av spenning firedobling av effekt.

Vil utgangene takle det? Mulig kanskje de må skiftes til noen sterkere, som tåler litt mer trøkk?

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

Hei alle sammen, takker for svar.

 

Helt teoretisk er jeg ganske sikker på at operasjoen er gjennomførbar. Men som ThOms-N sier er det nok utgangstransistorne som setter en grense for hva jeg kan trekke ut av den i en eventuell brukobling.

 

Jeg har nå planlagt å bygge en 4. ordens bandpasskasse med Push/Pull konfig (med to elementer) og da vil jeg trenge en stereoforsterker, så den kommer nok til å bli brukt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...