Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. Senking av bilen min


Kjeksen

Anbefalte innlegg

Okai, jeg har store planer om og stive av bilen, gjøre den litt lavere osv.

Har sett på noen H&R fjærer på powerzone.no.

 

Da lurer jeg på følgende.

 

- Noen som har erfaringer med H&R fjærer?

- Maks senking uten og kjøpe nye dempere er vel 40mm? Er det "ok" for demperene sin del? Har ikke så veldig lyst at de skal ta kvelden.

 

 

Bilen min:

 

- Mazda 323 1,3l 16V 92`modell.

 

 

Takker for alle svar..kom gjerne med tips om senking også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer i alle fall aldri til å senke en bil uten å samtidig montere støtdempere som er beregnet for kortere og hardere fjærer. Kjøreegenskaper, brukervennlighet og komfort blir rett og slett for dårlig. Faktisk, skulle jeg valgt mellom å bytte fjærer eller å bytte dempere, hadde jeg helt klart byttet dempere. Gule justerbare Koni og Bilstein Sprintline er vel kanskje de mest aktuelle demperne. Jeg ville valgt Bilstein.

 

Jeg snakker av erfaring når jeg sier dette. Eks-dama sin Golf klarte 10km mer over fartsdumpene uten å slå nedi bare med å justere demperne fra mykest til der jeg syntes de var best å kjøre med. Innstillingen for daglig drift ble da nesten på det hardeste. Der var bilen komfortabel å kjøre med og føltes tight og presis. Dette var sammen med Sparco 40mm fjærer.

 

Som bilmekaniker ser jeg mye jalla og har selv erfart hvor mye støtdempere har å si, både på veien og på bane.

Lenke til kommentar

Jeg hadde senkefjærer på min golf da jeg kjøpte den. Merke vet jeg ikke. Kjørte da også med orginale dempere. Huff og huff. Nå med mitt nye supersport-sett kan jeg bare riste på hode over hvordan bilen min var med de gamle demperne og fjærerene. Vil anbefale deg å kjøpe noe ordentlige greier om du har penger til det.

Lenke til kommentar

jeg satte på H&R sport performance fra powerzone for noen mnd siden, hadde ikke planer om det, men siden 1 fjær hadde gått av så måtte jeg bytte, å disse var halve prisen til ford sine originale..

 

jeg mener å lese at disse sport performance er ment mere som en erstatningsfjer for originale med litt senking å bedre kjørekomfort.

 

Å bilen ble litt stivere å litt lavere... Merkbart stivere, men IKKE så stivt at det er ubehagelig på noen måte, synes det ble bedre en de originale (før den ene knakk)..

 

Bilen bleca 2,5cm lavere fram å 3-4cm lavere bak, akkurat perfekt...

 

Ingen problemer med noe, hjul som slår oppi eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Noen her på forumet som har senket sin bil, med kun fjører?

Isåfall, er det lenge siden? bruker du den bilen mye?

5166872[/snapback]

 

 

Jeg har kjørt bilen min noen måneder med kun senkefjærer, og syns det hjelper betraktelig på egenskapene til bilen...

 

Den ruller mindre med rompa, fronten er tight og fin, og lite krenging ved høyere hastigheter i sving... (kan ha relativt mye høyere fart i svinger nå enn når den var original)

 

Det med stivere og lavere bil øker fartsopplevelsen, og 50 km/t virker fortere i senka bil enn ellers, men det er kanskje bare meg som opplever det sånn??

Lenke til kommentar
Noen her på forumet som har senket sin bil, med kun fjører?

Isåfall, er det lenge siden? bruker du den bilen mye?

5166872[/snapback]

Hadde 80mm senk på golfen og kjørte den daglig. Aldri mer sier jeg.

Har originale fjærer og dempere nå, merker kun positive forandringer. :)

 

Ved normal kjøring har skjelden senkesett noen nytteverdi, kun utseendemessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...