ARio Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Før jeg kommer til hovedproblemet mitt, så lurer jeg på om det finnes noen butikker i Oslo/Akershus hvor jeg kan få tak i en S-ATA power adapter(4-pin til 15-pin strøm)? Hvis dere ikke vet om noen butikker, vet dere om noen nettbutikker bortsett fra cray.no og linuxbutikken.no som selger? Nå til hovedproblemet mitt: Jeg har et ASUS A7N8X-E DELUXE hovedkort, jeg har foreløpig ikke innstallert Windows, men skal gjøre det etter at jeg har montert S-ATA harddisken. Jeg har Windows XP Professional CD, men det er ikke noe servicepack på den, er det da mulig å gjøre S-ATA harddisken som systemdisk uten Servicepack ved ny windows innstallering? Jeg hørte også at det var noe problemer med å ha en S-ATA disk på det overnevnte hovedkort, selvom den støtter det. Er det noe spesielt jeg må gjøre? Jeg leste et sted at jeg må ha RAID-driver fra ASUS på diskett. For det første finner jeg ikke noe RAID driver til hovedkortet mitt på asus.com, og jeg skjønner ikke hvordan jeg kan få plass til en driver(den er vel større enn makskapasiteten til en diskett?) på en diskett.
perdidor Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Du må kjøre driveren fra floppy under xp-installasjonen, ja. Her er en link http://www.kdegraaf.net/sil3x12.html, det finnes nyere versjoner på windows update. Lykke til!
Playmofetish Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Du har to databutikker i Oslo som garantert har denne overgangen, kanskje også Clas Ohlson. Til det hovedkortet må du bruke den medfølgende disketten for å innstallere Windows på S-ATA-disk. Det har ikke noe å si om Windows er med eller uten sikkerhets-patcher, selv om det vil gjøre det lettere for disker over 131GB at du har Service Pack 1 eller 2 på selve CDen. Ha disketten din klar, og start PCen med Windows-CDen i. På det første skjermbildet som er blått står det nederst til venstre at du skal trykke F6 nå for å innstallere SCSI/RAID-drivere eller noe sånt. Da trykker du F6 som bare pokker. Litt senere i prosessen kommer det opp et vindu der du skal angi hvilken driver du skal bruke, så ha disketten i da. Hvis jeg husker rett, var det vel den driveren som heter Sillicon Image SATA RAID Controller eller noe sånt, som du skal bruke, selv om du ikke skal ha RAID. Lykke til!
sssh Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 (endret) Jeg har samme hovedkortet. For å installere windows på en SATA-disk, måtte jeg ha en diskett med drivere klar, og idet installasjons-CDen spant i gang og startet drivere av forskjellig slag, må man trykke på F6 (tror jeg) for å laste inn tredjepartisjons driverene til disken. Etter dette gikk installasjonen som vanlig. Grunnen til denne fremgangsmåten er vel snarere at hovedkortet ikke har native sata-støtte, men bare en bridge funksjon, så det hjelper ikke med en windows sp2-cd. Utover dette med disketten i oppstarte av installasjonen, funker sata helt fett som OS-disk på nevnte hk. Skal se om jeg finner linken til diskett-driverne.... Edit: Den linken slapp jeg visst å finne, hehe. Endret 10. november 2005 av sssh
Zeph Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Kabel kan du kjøpte frå Komplett. Har du kredittkort kan du bruke det og velge brev som leveranse så koster det deg minst mogleg. Ser det er 2 andre som svarer her, så eg venter med A7N8X-spm.
Limstift Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 En strømadapter 4pin -> 2x S-ATA 15pin er jo bundlet i A7N8X-E Deluxe sin bundle. Men hvis du har kjøpt det brukt / demo, så følger det jo ikke med noen ting. Som nevnt ovenfor er det ikke noe problem å installere OS på en s-ata disk, bare ha en diskett med s-ata driverne klar når windows installasjonen trenger dem.
Zeph Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 En strømadapter 4pin -> 2x S-ATA 15pin er jo bundlet i A7N8X-E Deluxe sin bundle. Men hvis du har kjøpt det brukt / demo, så følger det jo ikke med noen ting. 5135114[/snapback] Sikker på det? Eg har samme kort og har kjøpt ein S-ATA-overgang for straum. Meiner å hugse at eg var sur fordi det ikkje fulgte med hverken HK eller HDD.
Limstift Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 En strømadapter 4pin -> 2x S-ATA 15pin er jo bundlet i A7N8X-E Deluxe sin bundle. Men hvis du har kjøpt det brukt / demo, så følger det jo ikke med noen ting. 5135114[/snapback] Sikker på det? Eg har samme kort og har kjøpt ein S-ATA-overgang for straum. Meiner å hugse at eg var sur fordi det ikkje fulgte med hverken HK eller HDD. 5135229[/snapback] Helt sikker ja. Iallefall med mitt A7N8X-E Deluxe. Kanskje de bare la strømadpateren med ved en viss revisjon av kortet?
ARio Skrevet 10. november 2005 Forfatter Skrevet 10. november 2005 Takk til alle som svarte meg. Svarene hjalp meg mye, skal gå og montere harddisken og innstallere Windows nå. Både Clasohlson.no og Komplett.no hadde kabelen jeg trengte, men som "^kissa^" sa; Den følger med i hovedkortpakken, sjekket det nå og fant den der. Nok en gang, takk for svar:)
Zeph Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Eg har A78NX-Deluxe, den første versjonen, ikkje E. Er nok sikkert derfor.
Dark Lord Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Har A7N8X Deluxe og der fulgte det med 2.stk Sata kabler men ikke strømkabel. Men stømkabel skal jo følge med harddisken når du kjøper den eller? gjorde iallefall på den jeg kjøpte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå