Gå til innhold

Hvilke benchmarkprogram bør jeg bruke?

vegge

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste er kanskje enige i at ytelsen på skjermkort bør måles i 3DMark2001 SE. Ikke nødvendigvis fordi dette er det beste programmet, men fordi alle bruker det..!?

Det jeg lurer på er hvilke programmer som er best til å teste CPU, RAM og HDD (evt. andre ting) Er det da PCMark som gjelder, eller bør jeg bruke SiSoft Sandra eller andre? Det må være program som jeg lett kan sammeligne score med andre. Sånn sett er jo 3DMark veldig bra, men det tester jo bare skjermkort...

Altså hvilke benchmarkprogram bør jeg bruke for å teste de viktigste komponentene i PC-en? Håper dere kommer med noen entydige svar. Takk!

PS. Grunnen til at jeg spør er at jeg er lei av at folk skryter over antall MHz. Når min AMD T-bird 1400@1614 slår naboens Intel P4 NW 2.0GHz, så sier vel det det meste. (til dere Intel-lovers så grisebanket P4-en meg når den ble OC til 2.66GHz..)

Signaturen min skal inneholde benchmark-"poeng", ikke antall GHz, antall MB ram eller antall GB harddiskplass.. Det er ytelsen som teller! See? :smile:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmmm...kanskje du burde ta en titt i den NYE BENCHMARK-GUIDEN? som er på FRAMSIDA?

åja..den ja..ja riktig...

oooh, I love it when i speak good! its actually a hobby of mine!

Skrevet

Hold deg unna PCMark. Det lager nesten tilfeldige tall.

tror sisoft sandra er best. der sammenlignes din "score" med andre CPU'er/harddisker/osv, slik at du kan se hvor bra det egentlig er.

Skrevet

Benchmarkguiden er jo fin, men jeg ville ikke ha en oversikt over 80 benchmarkprogram, men bare de viktigste.

Er det da enighet om at SiSoft Sandra er det som gjelder? Hadde vært fint med en standard sånn som 3DMark har blitt..

Skrevet

sandra er bra og 3dmark sier jo ikke så mye bortsett fra en score på slutten... som ikke sier noe om systemet ditt egentlig

men og det er en trykkleif på n-bench urlen:

ftp://ftp.magma.ad.jp/pub/forest/util/ben...mark/nbench//n-bench2.exe

vet ikke hvem jeg skal si det til så jeg sier det her

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: halcyon på 2002-08-27 16:28 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: halcyon på 2002-08-27 16:28 ]

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-27 16:20, havegg skrev:

er jo fin, men jeg ville ikke ha en oversikt over 80 benchmarkprogram, men bare de viktigste.

Er det da enighet om at SiSoft Sandra er det som gjelder? Hadde vært fint med en standard sånn som 3DMark har blitt..

Enig, de 80 oppføringene er mer til forvirring enn til nytte. Alt for mange, i alle fall burde en liste opp de viktigste/beste/mest anekjente i egen kort liste.

SiSoft Sandra har fått litt kjeft fordi den er noe syntetisk i testing i motsetning til andre som tester mot 'reele' applikasjoner (MP3 koding/Office appl/ Grafisk rendring (Photoshop/AVI)).

Skrevet

Test i de programmet du bruker. Det er ikke noe vits i å bruke benchmark progs som ikke har relevans til din data hverdag. Det er heller ingen vits i å teste IE/Office etc, da dette er raskt nok uansett. Test selv, og test med de tunge programmene og spillene du bruker mest. Fraps kan være til god hjelp.

Skrevet

Jeg vet at benchmarks og slikt ikke er like populært hos alle. En del mener jo at man bare skal være fornøyd hvis maskinen er stabil og kjører alle spill og program lett. Men jeg vil ha noen tall for ytelsene..

-----------------------------------------------------

PCMark2002

CPU: 4328

Memory: 3606

HDD: 1122

3DMark2001 SE

Antall marker: 3336

SiSoftware Sandra 2002.6.8.97

CPU Arithmetic Benchmark:

Dhrystone ALU 4484 MIPS

Whetstone FPU 2231 MPLOPS

CPU Multi-Media Benchmark:

Integer aEMMX/aSSE 8940 it/s

Floating-Point aE3DNow! 9647 it/s

File System Benchmark:

Drive Index 26704kB/s

Memory Bandwidth Benchmark:

RAM Int Buffered aEMMx/aSSE Bandwidth 2453 MB/s

RAM Float Buffered aEMMX/aSSE Bandwidth 2342 MB/s

AMD T-bird 1400@1615MHz (170*9,5)

EPoX 8K3A+

512MB pc2700 "Samsung"

MSI GeForce 2MX400 167/200@190/230

WD 80GB 8MB

PCMark2002 har jo de enkleste scorene å vise til da. Men dere mener altså at verdiene er helt på trynet? Jaja, si i fra hvis dere har noen lurer tips. Jeg gjentar for sikkerhetsskyld det jeg lurer på;

Hvilke programmer skal jeg måle ytelse i? Skal helst kunne skrives slik scorene fra PCMark oppgis og ikke masse tull sånn som i SiSoft Sandra. Men det er kanskje for mye å forlange!?

Jeg gir opp, drit i benchmarks.. eller?

Skrevet

I Sisoft Sandra får jeg ca 3000MIPS med en p4 2.26ghz ...

øførste gangene jeg kjørte sisoft fikk jeg over 5000mips, men nå så mangler det noe ...

men pc'n er ikkeø tregere ellers, ikke som jeg har merka.. men hvorfor får alltids jeg dærlig score på bench programmer? hehe.. (teller jo litt da..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...