Gå til innhold

Oppgave: flytt en fil via høyreklikkmenyen


Anbefalte innlegg

En kjekk ting som jeg gjerne vil ha viser seg å være pokker tute meg i rompeskjegget så vanskelig å få til (se screenshot):

 

Jeg er stor tilhenger av å ha tilgang til ulike funksjoner i høyreklikkmenyen i explorer. En ting som hadde vært veldig kjekt var å kunne flytte filer til et par forhåndsdefinerte mapper via høyreklikk. Typisk er mp3-filer og installasjonsfiler. Fort gjort å miste oversikten om man ikke sorterer ting, og det gjør iallefall jeg fortest ved å få til en slik mulighet i høyreklikk.

 

Send To funker bare nesten, da den kopierer istedenfor å flytte. Det nærmeste jeg har kommet er Context magic (bildet) men det ble tydeligvis aldri utviklet så langt at man kunne bestemme egne mapper,

 

Har noen gode tips? muligens et genialt explorertillegg som jeg har oversett? eller en registerhack? eller en annen måte å løse problemstillingen på? Det hadde vært digg!

post-16581-1131576047_thumb.jpg

Endret av Gompedyre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du absolutt skal bruke høyreknappen har jeg ingen løsning, men jeg pleier å åpne mappestrukturen til venstre på explorer og dra filene dit jeg vil ha dem. Ved å holde shift nede flytter den filene selvom det er til andre partisjoner. Synes det går greit.

 

Jeg er også en flitting bruker av ctrl-x,c og v.

Lenke til kommentar

Fra dinside.no:

 

Du kan legge til to nye valgmuligheter i høyreklikkmenyen, slik at det er enklere å kopiere eller flytte filer eller mapper i Utforsker.

 

Kjør programmmet regedit og bla deg frem til følgende registergren:

 

HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers

 

Du skal venstreklikke på grenen ContextMenuHandlers i venstre vinduet og deretter høyreklikke inne i høyrevinduet, og opprette nye undernøklene "Kopier til" og "Flytt til".

 

Høyreklikk på nøkkelen "Kopier til" og skriv inn følgende verdi:

 

{C2FBB630-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}

 

Høyreklikk på nøkkelen "Flytt til" og skriv inn følgende verdi:

 

{C2FBB631-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}

 

Endringene skal ses umiddelbart.

 

Når du høyreklikker på en mappe eller en fil i Utforsker, skal du se to nye valgmuligheter i høyreklikkmenyen: Flytt til... og Kopier til...

Lenke til kommentar

Mythos: ikke det at jeg absolutt må bruke høyreknappen. Veldig ofte er det metodene du sier som funker best, det skal jeg være enig i. Men iallefall jeg begynner å få temmelig svære mappestrukturer, og når du er dypt inne i et annet hierarki hadde det vært mye kjappere med et høyreklikk enn å kutte/peiste eller shift-flytte når det f.eks. dreier seg om få filer og de alle skal til samme sted.

 

Kjeklulf: Tusen takk! Skal teste det ut med en gang.

Lenke til kommentar

Smartbar

Generelt kan man være skeptiske til mange av da mange alternative toolbar-ene som skal forbedre Windows, men Smarbar er en av de bedre. Programmet gir deg en stripe på den ene siden av desktopen med en rekke vinduer du selv kan velge hva skal vise. Snarveier til ofte brukte mapper, klokke, et vindu med søyler over forbruk av blant annet minne, CPU og disk, mediaspiller og mye annet er noen av alternativene. Som en hyggelig bonus kan du tenke på at dette grensesnittet minner mye om du vil få om noen år i Longhorn, arvtageren til Windows XP. NB: Du vil ikke få XP grensesnitt på toolbaren, med mindre du kjører XP.

http://www.smartbarxp.com/cgi-bin/cws/home.php

Lenke til kommentar
Fra dinside.no:

 

Du kan legge til to nye valgmuligheter i høyreklikkmenyen, slik at det er enklere å kopiere eller flytte filer eller mapper i Utforsker.

 

Kjør programmmet regedit og bla deg frem til følgende registergren:

 

HKEY_CLASSES_ROOT\AllFilesystemObjects\shellex\ContextMenuHandlers

 

Du skal venstreklikke på grenen ContextMenuHandlers i venstre vinduet og deretter høyreklikke inne i høyrevinduet, og opprette nye undernøklene "Kopier til" og "Flytt til".

 

Høyreklikk på nøkkelen "Kopier til" og skriv inn følgende verdi:

 

{C2FBB630-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}

 

Høyreklikk på nøkkelen "Flytt til" og skriv inn følgende verdi:

 

{C2FBB631-2971-11d1-A18C-00C04FD75D13}

 

Endringene skal ses umiddelbart.

 

Når du høyreklikker på en mappe eller en fil i Utforsker, skal du se to nye valgmuligheter i høyreklikkmenyen: Flytt til... og Kopier til...

5131618[/snapback]

 

Takk for denne, den virker kjempefint. Har savnet muligheten for å flytte filer med bare å høyreklikke, men nå går det fint :)

Lenke til kommentar

Kvase: Takk for linkene. Smartbar så spennende ut, men temmelig mye mer omfattende enn det jeg hadde tenkt meg. Blir evt. en konkurrent til objectdoc og dens kolleger. Skal sjekkes ut!

 

sendtotoys var dessverre _ikke_ hva jeg så etter. Den la til en funksjon "move to folder" men så må man selv bla opp og finne folderen, og da forsvinner poenget. I tillegg la den beslag på to ekstra menyvalg uten at det helt ble rettferdiggjort av nytteverdien. Tomteplassen i den menyen er verdifull! :)

 

Kjeklulf: Har prøvd ut hacken nå, og dessverre, det var ikke helt det jeg tenkte meg. Samme problem som med sendtotoys, når du må spesifisere mappen du skal flytte til hver enkelt gang kan man like gjerne gjøre det direkte i explorer.

 

 

Men! Etter en liten leteaksjon på overtid fant jeg faktisk det jeg så etter. Programmet heter Filetargets og er helt gratis! :w00t: Her kan jeg endelig få definert mine egne favorittfoldere (laget et eksempel under) og få sendt filer dit jeg vil med ett enkelt høyreklikk. I tillegg kan man kopiere filbanen i samme slengen, hvilket også er superkjekt. Har testet det ut og det føles som en gammel venn som endelig har kommet hjem. Anbefales! :thumbup:

post-16581-1131630672_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...