Gå til innhold

Amd X2 3800+ vs 4200+


Anders15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med mindre du kjører 7800 GTX i SLI har det egentlig ikke så mye å si hvilken prosessor du velger. Det er skjermkortet som blir flaskehalsen.

5124542[/snapback]

 

 

nåja den påstanden vil jeg ikke si meg enig med. ofte idag er det faktisk cpuen som er flaskehalsen med dagens nyeste gpuer, t.o.m en A64 4000+ vil ha vanskeligheter til å holde tritt med et 7800GTX /X1800XT kort, og for å få full utnyttelse av nyere gpuer så er det anbefalt å kjøre vertfall FX55 /FX57

Lenke til kommentar

Altså, hvis du har en X2 cpu med 2.0GHz på begge kjernene så oppfører den seg 99% likt en non-X2 på 2.0GHz hvis spillet ikke støtter dualcore. Støtter det derimot dualcore, får du utnytte en kjerne til ^_^

 

Ulempen er at den koster mer for samme frekvens, men du får som sagt 2 kjerner :)

 

edit: hvis han som fortalte deg det mente en A64 3800+ vs en X2 3800+ så vil selvsagt 3800+ vinne stort i spill som ikke støtter dual core, men det er fordi den opperer på litt høyere frekvens enn X2 3800+...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

nei den yter som 2 stk 3500+..... er litt usikke på akkurat dette men det er innstillinger du kan gjøre, slik at at spill får 100 % av den ene kjærna. men dual core er jo det som gjelder i fremtida, ati sitter nå og lager drivere som skal tnytte dette,

 

mr lee ble først... skal skrive raskere neste gang :whistle:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
nåja den påstanden vil jeg ikke si meg enig med. ofte idag er det faktisk cpuen som er flaskehalsen med dagens nyeste gpuer, t.o.m en A64 4000+ vil ha vanskeligheter til å holde tritt med et 7800GTX /X1800XT kort, og for å få full utnyttelse av nyere gpuer så er det anbefalt å kjøre vertfall FX55 /FX57

Jeg kan godt moderere meg litt, men jeg mener at til de fleste praktiske formål er det GPUen som er flaskehalsen. De spillene som har CPU som flaskehals har ikke nok eyecandy som kan skrues på. Dette er vanligvis litt eldre spill, som uansett får mer enn høy nok FPS. Tar man F.E.A.R., blir 7800 GTX flaskehalsen selv i 1024x768:

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-x-26...&body_pagenum=4

Lenke til kommentar
Hvor har du 2100+ fra? en X2 4200+ har to kjerner som begge kjører på 2.2Ghz... det tilsvarer to  A64 3500+ CPUer... Så i værste fall oppfører den seg som en 3500+ i spill...

5125078[/snapback]

jeg tipper den vil bli litt over 3500+ og litt under 3700+. . .

 

edit:

den har også samme frekvens som opteron 148 ;)

Endret av Guggelibu
Lenke til kommentar

Nå fant jeg en test som sammenlikner forskjellige CPUer i kombinasjon med 6800 GT og 7800 GTX skikkelig grundig:

http://www.firingsquad.com/hardware/athlon...00_gtx_scaling/

 

Den viser at smertegrensen ligger ved 3500+. Noe raskere prosessor enn det er det bare marinal vits i å kjøpe. Det er også fascienerende å se at for endel spill i litt høy oppløsning og full antialiasing har det rett og slett ingenting å si hvilken CPU man har.

Lenke til kommentar
så en 4400+ vil gå like fort som en 3700+ i spill som ikke støtter enkelt kjerner?

5132979[/snapback]

Sånn ca. men tenk på at du kan angi slik at spillet kjører på kjerne 1 og alle andre windows-programmer kjører på kjerne 2. Da vil spillet gå "lagg-fritt" (hvis ikke skjermkortet er for dårlig fra før av) hvis et annet program bruker mer CPU-kraft.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...