Gå til innhold

Intel med ny harddiskteknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette vil nok først og fremst være strømsparende på laptoper hvor en jobber ofte mot de samme filene. da kan disse filene ligge på flash og en slipper å spinne opp hardisken bare for å åpne filene på nytt.

 

tror ikke dette er noe for spillfantastene akkurat...

 

må si jeg likte den pcmcia ideen din simen1 ;)

kansje noe å sette i produksjon?

Lenke til kommentar

Det kunne vært meget interessant med et PCIe basert host kort som vil ha plass til ganske mange CF innstikskort og som støttet å kjøre disse i Raid-0.

 

Man får vel kanskje plass til 6-8 på hver side over og under et kortet på størrelse med medium skjermkort, og totalt utgjør dette 24-32 kortplasser.

 

Hadde "raid-kontrolleren" i tillegg hatt støtte for å "adde" disker til Raid-0 èn etter èn ser jeg for meg et meget interessant produkt.

 

Man kan da begynne med 2 store innstikskort og adder etterhvert. 32 innstikskort i ett Raid-0 array, da snakker vi seriøs lese/skrive ytelse. Vil tro at PCIe med alle sine vide "lanes" får kjørt seg litt da.

 

Dette kunne vært laget til å støtte hva som helst. CF, SD tom. USB minnebrikker ved at man har USB kontakter på kortet hvor minnepinnen tilkobles via en dongle/kabel.

 

Eller ennå bedre for USB flashpinner, at man for å lett "stakke" mange USB flashpinner kan man få kjøpt en 2*5,25" utragbar enhet hvor man kan stakke 20-30 minnebrikker stående rett opp, på rad og rekke hvor man kobler eks 1 kabel fra "backplane" på enheten til kontroller kortet i PCIe sporet, via eks. SATA eller propritær tilkobling.

 

Kontroller kortet kan igjen ha porter for flere slike brønn-bokser. ;)

 

Eneste kravet til valg av USB flashpinner er at de har samme hastighetsspek(usb1 eller 2) og ikke er høyere enn høyden på 2 brønner.

 

Marvelous product indeed :)

You like?

 

EDIT:

Eller ennå bedre. Jeg nevnte SATA. For å fristille kontroller kortet fra oppfinner køen kan man gjøre det slik at boksen jeg nevnte fungerer som en USB-2-SATA slik at man kun kobler 1 SATA kabel fra boksen til en hvilken som helst SATA Raidkontroller.

 

Problemet der blir at man ved 1 SATA kabel for hele boksen ikke kan kjøre RAID, men det kan man løse ved at boksen eks. har 4 spor i bredden hvor hvert spor representerer 1 SATA disk med 1 SATA kabel til kontrolleren. Lengden på sporene(antall pinner), samt antall spor/virtuelle disker kan bestemmes av produktmodell.

 

Så eks. en boks med 4 spor(antalle virituelle SATA disker) med hver sin SATA tilkobling til en hvilken som helst SATA Raid kontroller. Hvor igjen hvert spor har støtte for 6-8 USB minnepinner(eller fler).

 

Man velger hvor mange spor(virituelle disker) man benytter, men dog min. 2 spor for å oppnå 2 virituelle disker for Raid-0. Og eneste begrensningen er at man må ha lik total minnestørrelse i sporene man benytter, men kombinasjonen man benytter for å oppnå lik virituell disk størrelse er valgfritt!

 

Alternativt kan 1 boks være en virituell disk med 1 SATA kabel til valgfri kontroller.

 

EDIT2:

Man kunne også laget en boks som kun er på høyden med maks 1 stk 5,25" enhet og alikevel ha plass til minst en 20-40 minnepinner. ;)

Ved at man lager et tilkoblingskort som plasseres som en skillevegg i midten av brønnen i dybderetning og på hver side av veggen har man to dybdegående spor i høyden. Det utgjør totalt 4 spor som kanskje kan koble til 10 minnepinner hver i dybden. Og gjør man enheten utdragbar med fjærbelastning, trykk og slipp ut... så har man litt av en fancy råbra diskløsning ;)

 

4(usb2sata lanes/virtual hdd)-in-1 5,25" with total of 40(10 pr lane) USB stick support, and hotswap access from front ;)

 

Sounds good to ya? Wanna make a buck?

 

Shit.. noen som vil være med å lage denne?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så liten plass, håper vi ser noen 250GB-brikker etterhvert.

5120023[/snapback]

M-systems har noen på 256GiB, men prisen er som forventet for flash: Sinnsykt høy når man kommer opp i så høye kapasiteter. Jeg vil gjette villt på at prisen for 256GiB er rundt 200.000 kr. De er ment for bruk i blandt annet "sorte bokser" i fly/jagerfly og annet utstyr med diverse ekstreme krav. Edit: Hva skal du egentlig med 250GB plass til OS'et? Ingen OS tar vel så mye plass selv med en haug normal programvare. (Hos meg tar hele C: ca 5GB for øyeblikket, og jeg har mye rart innstallert)

 

hobgoblin og Theo343: Jeg er klar for produksjon :p (Men seriøst: Det trengs nok en "liten" gjennomgang av forretnigsplan, skaffing av investorer og et godt nettverk ut i distribusjonskanalen før det er sansynlig. Men for all del: Hvis jeg skal starte bedrift nå, så er dette en av drømmekonseptene for tida :yes: )

 

theo343: Jeg tror å vå via USB-kontrollere bare vil øke kostnadene og minke ytelsen. Jeg tror det er bedre å ha den relativt direkte koblinga som er mellom f.eks CF og kontrolleren. Den fysiske utforminga tror jeg ikke blir noe problem. Det kan gjøres på mange måter slik du nevner. Hovedproblemet tror jeg blir å finne en egnet kontroller eller å designe kontrolleren selv. Jeg er litt inne på programmering av kretser (diverse mikrokontrollere) og kan sikkert fordype meg i det, men design av en spesial ASIC-krets er jeg relativt blank på. (Jeg tror Anders Jensen kan være den på forumet med mest kompetanse på dette) Det raskeste og billigste ved masseproduksjon er nok en spesialdesignet ASIC-krets, mens det beste for prototyper og små opplag er nok en standard mikrokontroller av ett eller annet slag. Ett av problemene vi kan støte på med massiv raid0 er at vi trenger enten en eller flere multiplexere eller ekstremt mange ben på kontrolleren.

 

Angående pris, størrelse og enkel tilgjengelighet på flash så tror jeg det beste er å løse det på en av disse to måtene: 1. Bruke standard minnekort eller 2. Bestille flashbrikker direkte fra Samsung/Toshiba i opplag på 1000x eller mer og lodde de direkte på kontrollerkortet. Dette er nok billigst, men også mest jobb for oss og minst fleksibilitet for kundene.

 

For best mulig kompatibilitet med PCer og sikre at alle PCer kan starte med kortet så tror jeg det er best å ikke bruke PCIe (som krever drivere under innstallasjonen av windows), men heller bruke helst S-ATA. Å pumpe hastigheten opp til SATA-300 tror jeg ikke er noe problem. NCQ er sikkert kinkig å programmere, men det har ingen funksjon når søketiden er så lav uansett så det er ingen vits å bry seg med. Hotplug tror jeg heller ikke er så mye vits siden dette primært er en OS-disk og ikke skal plugges ut og inn. Ergo: Litt mindre programmering.

 

Edit: Nå er det leggetid :sleep:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mmm skjønner.

 

- Med SATA tenkte jeg at lagervare PCI eller PCIe SATA raid kontroller kunne stå for SATA biten, siden boksen skulle vært 2-4 SATA-UT. Men har man HK med 2-4+ SATA tilkoblinger og Raid-0 støtte så kan man bruke de på lik linje med en hvilken som helst SATA PCI/PCIe kontroller. Boksen er en selvstående 2-4 Sata enhet.

 

- Med USB kontroller så mener du at for å få til en boks som har innebygd USB-2-SATA interface så må boksen ha en egen USB kontroller og en bridge til SATA og at USB kontrolleren i boksen kan skape problematikk? Forstod jeg deg rett? Kan man på annen måte ha USB interface uten USB kontroller mot interfacene?

 

- Hot Plug er nok ingen stor vits nei, for det første siden vi snakker om Raid-0 som ikke har redundans hehe.

 

- Men ville man enklere fått til en CF-2-SATA bridge internt i en slik boks? For hele poenget mitt med boksen er at den skal ha 2-4 SATA tilkoblinger(hvor hver utgjør en virituell HDD som hver består av en lane med div kort tilkoblinger) som kan kobles til en hvilket som helst "stock" SATA kontroller, om det er Raid eller singledisk kontroller, om den der onboard eller PCI/PCIe.

 

Ergo trenger man kun å tenke på designet av boksen og kan bruke enhver SATA kontroller for tilkobling siden boksen vil emulere 2-4 SATA enheter(2-4 lanes med minnekort)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ville heller påstå at dette er en drømme disk hehe  :tease:  http://www.m-systems.com/site/en-US/Produc..._Serial_ATA.htm

 

vet noen hva en slik en kommer til å koste ? jeg skal ha en uansett når vista er ute på markedet  :w00t:

5117006[/snapback]

 

ja prisen på den der kommer garantert til å bli grusom :p , men en ting er sikkert en sånn en skal jeg ha samme fan hva den koster regner med jeg spanderer en 20 gb versjon på meg selv. skal sende mail angående pris i morra så det der kan bli spennede men gruer meg til prisen for å si det mildt.

 

men tenker en sånn der disk virkelig vil gjøre susen på maskinen håper bare på en pris under 50 lapper helst langt under men en skal jeg ha :thumbup:

 

kommer nok til å bli noen mnd fram i tid det der kjøpet men men jeg er bestemt på å få en sånn der så da er det ikke noe jammen i mine ører hehe

 

det eneste fordømrade flaskehalsen er jo diskene så det sier vel alt om hvorfor jeg skal ha en FFD om jeg så må ned i 8 gb hehe så får intel ha det gøy med hybrid disken sin jeg er bare en smule bitter på å vente på raske disker :cry: ikke sånn bitter men håper virkelig dere forstår meg HD teknologien går for seint for oss forbrukere

 

jaja da får tolmodigeten ta over sålenge da men må bare si jeg er snyt fornermet på raptoren min som ikke kan overklokkes :hrm: offer går det ikke å gi de mer fart a :p

 

have a nice one folkens :whistle:

Endret av Spyder
Lenke til kommentar
Fordeler

Fordelene med en slik ekstra minnebuffer er store. Systemet kan plassere en rekke systemfiler og andre filer som akseseres ofte på flashminnet. Dermed kan selve harddisken stoppes opp og effektforbruket går ned. Oppstartstiden på systemet kan også bli vesentlig lavere enn det som er tilfellet i dag.

Mangler den viktigste fordelen selv om det sies indirekte :)

Lenke til kommentar

Den funksjonen må kreve en eller annen form for funskjonalitet som logger mest brukte filer som legges på minnebufferet og omdirigeres til å aksesseres derfra og ikke fra platene.

 

Men dette er kanskje akkurat slik det i dag gjøres på innebygd cache på harddisker og man derfor vil bruke samme metode for dette flashbufferet?

Lenke til kommentar
<klippe> ... istedetfor DRM (digital rights managment). Det tar tid før vi forbrukere får påvirket produsentene til å gjøre de "riktige" stegene i utviklingen.  :ermm:

5117589[/snapback]

Huff, det visste jeg ikke. Hvis det stemmer så vil jeg nok endre drømmedesignet til CompactFlash. Der vet jeg at utstrakt bruk av ECC og redundante (reserve) minneblokker er veldig viktige teknikker for å kunne garantere så mye som 100.000 skrivesykluser... <klippe>

5117934[/snapback]

 

Secure Digital konseptet har med DRM å gjøre vil jeg tro, men jeg kan ha misforstått.

 

Hvorvidt ECC er benyttet vet jeg ingenting om. Derfor må du ikke ta det som en sannhet. Jeg visste ikke at CompactFlash hadde bruk av ECC, takk Simen1 for den opplysningen.

 

Håper jo at det kan finnes ECC i flere flashbrikke baserte dingser. Holder derfor muligheten åpen med hensyn til Secure Digital brikkene. Slik tenkte jeg: At vanlig minne er uten ECC, og at billige flashbrikker muligens ikke har råd til å implementere ECC heller. Ikke basert på fakta, og ingen kilder på mitt tidligere innlegg med andre ord.

 

SORRY for the confusion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...