Gå til innhold

Min egen lille teori om WoW og WoW-spillere


Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg i det siste at som WoW-spiller så er det lett å bli satt i samme bås som CS-spillere alltid har blitt. Nemlig å bli kategorisert som en nerdete "fjortis" med språkproblemer og en stor "nolife" faktor. Og selvfølgelig, etter å ha spillt WoW i snart ett år så er det lett å skjønne hvorfor. Det er ikke måte på hva man finner av idioter i dette spillet.

 

Før (les pre-wow) var MMORPG sjangeren reservert for de spesielt interesserte, de som brant for denne sjangeren så mye at de hadde tid og råd til å kaste bort penger på å spille. Denne generasjonen spillere, få som de var, har jeg aldri hatt noen problemer med. Jeg spilte UO (Ultima Online) en liten periode (for 5-6 år siden), og oppfatningen av spillerne der var en helt annen enn hva jeg har av onlinespillere nå tildags. De fleste var imøtekommende og hjelpsomme. Man kunne stille et helt vanlig spørsmål uten å bli møtt av "omg noob ftw". Selvfølgelig fantes da også unntak, men de var av en heller sjelden rase.

 

Med WoW så ble MMORPG's plutselig for alle og enhver. Plutselig hadde alle 12-åringene og oppover råd til en 100-lapp i måneden til å bruke på det som før var sett på (av de samme personene) som altfor dyrt, og "OMG latterlig".

Og med denne popularitetsbølgen så stiger selvfølgelig idiotantallet eksponensielt. Nå er plutselig WoW (og sikkert de andre populære MMORPG's også) full av folk som driter i hva de spiller, bare det er populært blant omgangskretsen. Folk som er udugelige i engelsk, og absolutt skal forkorte hvert sabla ord. (som f.eks your = ur, you = u). Og oppå det hele så lever de for å lage jævelskap og/eller henge ut andre personer, de elsker å gjøre spillopplevelsen værst mulig for andre folk. Kort og godt, slik som vi alle har oppfattet CS-spillere for å være de siste årene. Dette er folk som ikke skjønner at ryktet følger charactern din i et MMORPG, i motsetning til å spille på random servere i CS eller Q3, der du kan oppføre deg så idiotisk du vil uten langsiktige konsekvenser.

Men til tross for det ryktet de risikerer å skaffe seg så oppfører de seg på denne måten. Ninjalooting og drittkasting er bare 2 av måtene man kan identifisere disse personene på.

 

Da er ett av spørsmålene mine: Hvorfor skjedde dette akkurat med WoW? Hvorfor ikke med Lineage, Everquest eller DaoC (Dark Age of Camelot)?

 

Det er til tider så ille i WoW at man har lyst til å bare slutte, men jeg har godt selskap av gode og normale spillere i guildet mitt, pluss at jeg regelrett elsker dette spillet, så det er de 2 eneste grunnene til å velge og fortsette for min del.

 

Uten å prøve å støte verken 12-åringer eller CS spillere, så er dette bare min lille teori (eller hypotese om du vil) for øyeblikket.

Noen andre som gjør seg noen tanker omkring dette?

 

Edit: Gode argumenter (både for og mot) er velkomne, flaming tar jeg bare som et tegn på at noen føler seg truffet :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ska eg bruke ordet noob/nabb elle newbeginners?skrive heller noob..går kjappere..slitt å skrive regelrett engelsk=) lissom mer laugh of loud for min del..kanskje ikje for din..sikker flere som er som mg=) Noob ftw=) har alder noge å si:S? få prøve ingame å ser om dt smitter over fra wow te Lineage, Everquest eller DaoC(<-- hva dt:S)?

Lenke til kommentar

Det virker faktisk som om alder spiller en rolle. Nå har jeg jo spilt CS i en årrekke og WoW en liten stund og av erfaring så er det småtassene som ikke vet å oppføre seg på nett. Nettikette kor? Det er også juplingene som syns det er tøft å skrive "lol", "noob", "omg plz!111" osv osv osv. Heldigvis har jeg for oftest vært i klan (cs) og guild (wow) med venner fra den virkelige verden og da oppfører folk seg. Med en gang det er tilfeldige folk man støter på, så sitter "lol", "noob", "omg plz!111" osv osv osv også mye løsere. Heldigvis er det mye lettere å ignorere folk i WoW enn det er i CS.

 

Kall en trangsynt idiot, men jeg mener det er fjortisene som generelt ikke klarer å oppføre seg på nett. Så, ja, alder spiller en rolle etter min mening.

Lenke til kommentar

Alder spiller ofte en rolle, men det finnes ofte folk som kan oppføre seg, som er 14 (les: meg :p )

 

Jeg har også vært en av disse "lol-folka", men det ble fort kurert av guildies på et RP-realm. Der opplever jeg ikke mye "lolomgn00b ftw!11one", men det er alltid noen drittsekker der. Jeg spiller også helst med RP-ere jeg kjenner RL, eller som jeg har RP'a med før.

 

Og yodinho: DAoC betyr Dark Age of Camelot. Noe du ikke har hørt om :p

 

*glede seg til Darkfall*

Lenke til kommentar

Det er mulig at alder spiller en rolle, Jansaxhaug, men ikke nødvendigvis ALT. Jeg er en fjortis i min beste alder( :cool: ) men jeg spammer ikke n00b, lol, omg, ftw osv osv. Jeg klarer faktisk å skrive skikkelig engelsk :hrm:

 

Det har irritert meg veldig at folk sier at fjortiser oppfører seg så idiotisk, men: DET ER BARE NOEN!

 

Du kan heller si at det gjelder noen! Alle fjortiser er ikke av samme sorten...

 

 

 

Shame on you :mad:

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Fjortiss er en sinnstilstand, ikke en alder.

Alle spill som treffer den allmene hop i den grad World of Warcraft har gjort (alt fra min bror på 11 til min sjef på 50 spiller det), så vil man få alle slags mennesker, og desverre er det nå slik at idiotene er ofte de som er de mest høylytte.

Lenke til kommentar
Det er mulig at alder spiller en rolle, Jansaxhaug, men ikke nødvendigvis ALT. Jeg er en fjortis i min beste alder( :cool: ) men jeg spammer ikke n00b, lol, omg, ftw osv osv. Jeg klarer faktisk å skrive skikkelig engelsk :hrm:

 

Det har irritert meg veldig at folk sier at fjortiser oppfører seg så idiotisk, men: DET ER BARE NOEN!

 

Du kan heller si at det gjelder noen! Alle fjortiser er ikke av samme sorten...

 

 

 

Shame on you :mad:

5086926[/snapback]

 

Nei nei nei, det er ikke bare noen, det er flesteparten.

Lenke til kommentar

Har ikke møtt så mange sære folk i den lille tiden jeg har spilt wow. begynte for et par mnd og har 4 dager med spilletid. Jeg oppfører meg normalt, og er ofte i grupper med som regel normale folk der vi hjelper hverandre med Quests. Selv så har jeg aldri brukt ordet "n00b" i wow. Fordi jeg er ganske ny selv. Visst noen spør om noe som jeg vet, så svarer jeg ikke bare "n00b", men jeg sier hva dem skal gjøre osv.. Og av den grunn så syns jeg wow har vært utrolig greit hit til.

 

Eneste minusene jeg har møtt har vært er folk i ukjent lvl som ganker meg helt uten vidre. Dette syns jeg er utrolig kjett. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Din teori gjelder ikke bare for WoW. Fjortisser og "unge mennesker" har forandret seg mye i løpet av det siste årene. Pga av at det nå er en dessertgenerasjon og at de generelt er blitt alt for godt vant, har de ikke samme holdning som ungdom hadde for bare et par år siden.

 

Send alle til Svalbard på førstegangstjeneste synes jeg. Kanskje de hadde blitt litt bedre da.

 

Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, og dette har ikke heller alltid noe med alderen din.

 

Pluss ta vekk "z" fra mobiltelfonen. Og les en bok avogtil.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg helt enig i deg der! Man kan møte de mest psykisk ustabile folk som slepper ut gloser som selv faen selv hadde fått skjelvinger, helt uprovosert.

Dette er meget slitsomt, men så lenge man har en god salve tilbake holder de som regel kjeft. Men alt i alt er det flere greie spillere enn idioter, og det gjør spillet utholdbar. Tror også dette har mye med serverne å gjøre.

For.eks er min main på stormreaver, en alt i alt meget god server (horde side)

Mens på Bloodfeather (ally side) virker det som det er et flertall av idioter.

Lenke til kommentar

Wow tar noen minutter å sette seg inn i, det er lett å spille osv. Ikke rart fjortissene liker det, men som jeg tok opp i denne tråden, lurer jeg på hva vi kan gjøre. Kan vi spamme wow-forumet til GM's griper inn i General, eller må vi tåle dette til wow er "ut"?

 

EDIT: Angående det med at horde er mer voksent, så har jeg enda grufulle minner fra Vashj-serveren, i Barrens chaten der norsker, svensker og dansker kranglet på sine språk om hvilket land som var best osv. Hver dag!

Alliance har det mer fordelt tror jeg

Endret av ka1ser
Lenke til kommentar

Stort sett ignorerer jeg fjottene det er snakk om her. Det som plager meg er en ny ord-trend som florerer, der ord som "plx", "gief" og "epix" går igjen. Ufattelig irriterende. Disse lamme ordene brukes også i guild chat. Er det kun meg som irriterer meg over dem, eller? Brukes disse "kule" forvrengningene på Horde-siden også? Har ikke spilt der på en stund...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...