Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WIFI og kanaler


Anbefalte innlegg

Kanalliste fra Wikipedia og regelverk fra PT.

Liste over kanaler brukt for 5GHz WLAN i Europa.

Kanal Frekvens

36 5180MHz

40 5200

44 5220

48 5240

52 5260

56 5280

60 5300

64 5320

 

 

• Frekvensbåndet 5150-5250 MHz tillates brukt til dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 200 mW e.i.r.p. Maksimal gjennomsnittlig e.i.r.p. tetthet skal ikke overskride 0,25 mW/25 kHz i noe bånd på 25 kHz.

• Frekvensbåndet 5250-5350 MHz tillates brukt til dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 200 mW e.i.r.p. Maksimal gjennomsnittlig e.i.r.p. tetthet skal ikke overskride 10 mW/MHz i noe bånd på 1 MHz. Radioutstyret skal ha Transmitter

Power Control (TPC) som gir en gjennomsnittlig dempning på minst 3 dB. Dersom

TPC ikke er i bruk, er maksimal tillatt utstrålt effekt og utstrålt effekttetthet 3dB lavere enn det som følger av første og annet punktum. Radioutstyret skal implementere

Dynamic Frequency Selection (DFS) som angitt iAnnex 1 i ITU-R Recommendation

M.1652 eller i standarden EN 301 893.

 

Kanal Frekvens

100 5500

104 5520

108 5540

112 5560

116 5580

120 5600

124 5620

128 5640

132 5660

136 5680

140 5700

 

• Frekvensbåndet 5470-5725 MHz tillates brukt til dataoverføring med maksimal tillatt

utstrålt effekt på 1 W e.i.r.p. Maksimal gjennomsnittlig e.i.r.p. tetthet skal ikke

overskride 50 mW/MHz i noe bånd på 1 MHz. Radioutstyret skal ha Transmitter

Power Control (TPC) som gir en gjennomsnittlig dempning på minst 3 dB. Dersom

3 TPC ikke er i bruk, er maksimal tillatt utstrålt effekt og effekttetthet 3 dB lavere enn

det som følger av første og annet punktum. Radioutstyret skal implementere Dynamic

Frequency Selection (DFS) som angitt i Annex 1 i ITU-R Recommendation M.1652

eller i standarden EN 301 893.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har i hvertfall tatt mine forhåndsregler da jeg er den eneste i nabolaget som kjører på kanal 6. De andre er enten et stykke over eller under. Min egen frisone! :D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kom over denne tråden idag, og fant den interessant:)

Om jeg skulle kommentere noe, så ville en kanalbredde på 30MHz medføre 15MHz rundt senterfrekvensen under og over. Derfor vil 3,7 og 11 være overlappende kanaler.

Kanal 3, med senterfrekvens 2.422GHz, ville jobbe opp mot 2.437GHz. Kanal 7, med senterfrekvens 2.442GHz, ville jobbe ned mot 2.427GHz. Øvre i kanal 3 og nedre i kanal 7, overlapper med 10MHz.

 

Mener cisco opererer med 22 MHz kanalbredde ang 802.11b/g, altså 11MHz på hver side av senterfrekvens. Det gir oss 3 ikke-overlappende kanaler: 1,6 og 11 i Amerika, mens vi i Europa kan bevege oss opp til 13. Vi må minst ha 4 kanaler i mellom accesspunkt som ser hverandre.

 

Er jeg på villspor? :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg oppdaget i dag at man bør bruke WPA2 AES eller åpent nett for å ha garantert støtte for 11n. Er man i tvil, så prøv hvertfall dette.

 

Hos meg så gikk donglen ned til 11g når jeg valgte annen kryptering.

Trodde først at det var kompabilitetsproblemer, siden dette var en dongle med 1 datastrøm (max 150Mbit), men det var krypteringen som var problemet.

 

Har man eldre utstyr som ikke støtter WPA2, så kan man opprette et ekstra WLAN på endel routere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har en DIR-655 ruter.

 

Jeg har prøvd å få bedre dekning på ruteren. Jeg har en pc som står litt langt unna. Så jeg lastet ned Network Stumbler for å se hvilke kanaler naboene bruker og stille min i midten. De bruker 1, 11,12 og 13. Jeg prøver derfor å stille ruteren til nr 6.

Ruteren stod før på "Enable auto channel scan". og da valgte den kanal 1.

 

Når jeg går inn og ser på Signal/Noise, dBm så ligger denne mellom -60 og -50 Er dette bra eller bør jeg sette ruteren til "Enable auto channel scan" igjen?

 

La også merke til at under SSIDs på min ruter så kommer det opp 2 MAC adresser. Den ene står på Channel 1 og er som regel grå, men veksler mellom gul og grønn noen ganger også. Den andre MAC adressen står på channel 6 og lyser grønt hele tiden. Skal det være sånn?

EDIT:

Fant ut at det var et annet nett med samme SSID, men det var ikke veldig sterkt, derfor hoppet det litt inn og ut. Så nå har jeg byttet SSID.

 

Lastet ned inSSIDer i stedet og der ser jeg at jeg har at det nærmeste nette bruker channel 1+5, men min ruter nå har valgt 6+2, hvorfor DIR-655 ruteren velger 2, vet jeg ikke, men akkurat der ruteren står får jeg ikke inn noen nettet i det hele tatt.

Når jeg går inn på 2,4 GHz Channels i inSSIDer, så ser jeg at dette nette går fra 0-7 og mitt går fra 0,5-8, bør jeg øker kanalen min til feks 8 eller 9?

 

EDIT2:

Fant til slutt ut at det som ga best signal i følge inSSIDer var kanal 9. Så da regner jeg med at jeg har svart på mitt eget spørsmål :)

Endret av ken8
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Følgende gjelder for 802.11b og 802.11g.

Måten det da bør gjøres på for å unngå interferens mellom accesspointene vil være å ha 3 kanaler mellom hvert AP (F.eks. kanal 1, 5 og 9, eller kanal 3, 7 og 11.)

Det er bedre å holde seg til 1,6 og 11 selv om det teoretisk mulig å holde seg til 1,5,9 og 13 (der det finnes) uten å få overlapp

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget i dag at man bør bruke WPA2 AES eller åpent nett for å ha garantert støtte for 11n. Er man i tvil, så prøv hvertfall dette.

 

Hos meg så gikk donglen ned til 11g når jeg valgte annen kryptering.

Trodde først at det var kompabilitetsproblemer, siden dette var en dongle med 1 datastrøm (max 150Mbit), men det var krypteringen som var problemet.

 

Har man eldre utstyr som ikke støtter WPA2, så kan man opprette et ekstra WLAN på endel routere.

Man bør ikke, man må bruke WPA2 så vidt jeg vet.

Med "ekstra wlan" mener du sikkert ekstra SSID med andre innstillinger?

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Lurer på én ting. Har satt opp et trådløst nettverk. Fungere litt greit, men min andre enhet som er et nettbrett er litt ustabilt og hakker av og til når det kommer til video og musikk. Har fungert ypperlig før, det er bare i de siste dagene det skjer.

 

Noe jeg må gjøre for å fr det perfekt? Har også lyst til å sette opp passord da det er flere nettverk i nærheten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Har også lyst til å sette opp passord da det er flere nettverk i nærheten.

Om du ikke har passord bør du sette opp det umiddelbart.

 

Litt kjapt om Wifi-sikkerhet:

Velg en unik SSID (nettverksnavn), kjør WPA2 med AES-kryptering, og velg et passord på over ti tegn som ikke står i ordlister (Et god tips kan være å ta to ord som ikke har noe med hverandre å gjøre, kjøre stor forbokstav på begge, og smelle et tall i midten).

Hvorfor en unik SSID? Fordi WPA2+AES bruker SSID som salt i hashingen (en hash er resultatet av å ha kjørt et tekst, f.eks et passord, gjennom en krypteringsalgoritme. Å salte en hash er å sette inn ekstra tekst, slik at noen som fanger opp hashen din ikke bare kan sammenligne med en ferdig hashliste. Fordypingsmateriale: NSM Blogg om passordsalting http://blogg.nsm.stat.no/archives/1989).

Om du har en av de mer populære SSID'ene finnes det rainbow tables (ferdigknekte hasher) for nettet ditt. Har du en unik SSID vil ikke noe slikt eksistere, og en evt. hacker må sette seg ned og generere dette selv.

 

Et rainbowtable for alle passord opp til åtte tegn (A-Z,a-z,0-9 og spesialtegn) vil være på ca 2TB. Legger du på noen tegn til begynner dette fort å bli uhåndterlig. Passerer du 12-13 tegn er du i praksis uhackbar.

 

Skru av WPS når du først er i gang. Denne har en stygg feil som gjør at aksesspunkt med slikt aktivert kan bruteforces på et par timer.

 

 

Når det gjelder det andre problemet ditt, har det skjedd noen endringer de siste par dagene? Har du f.eks fått nye store ting som står i veien for signalbanen, som f.eks kjøleskap eller våpenskap (har brent meg på begge deler)? Har det dukket opp noen nye nettverk i området?

Prøv å scanne området litt med InSSIDer. Gratisversjonen funker fint for slikt bruk. Kjøres ypperlig på Windows, OSX og Android (LinSSID hvis du er pingvinmann). Se om det er mye annet som kjører på samme kanal som deg, og flytt evt. til en mindre bråkete kanal.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-374430

Jeg trenger bedre rekkevide på signaler, her i huset.

 

Burde jeg erstatte ruteren med en ny og bedre, eller kjøpe en til der jeg mangler signaler? 

Selv mener jeg det siste, men usikker på hvordan "paringen" av to rutere fungerer. Noen som har erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, meget interresang tråd. Jeg sitter på trådløs i huset mitt, og jeg får inn 12 forskjellige trådløse nett. Fra mitt eget nett kan jeg velge mellom 2.4ghz og 5ghz, men 5ghz varianten fungerer ikke, jeg lagger ut når jeg spiller. 2.4ghz fungerer men det er ikke opptimalt, veldig ustabilt. På speedtest.net kan jeg den ene testen ha 10mbit. Og par minutter senere ha 7mbit. Dette merkes også med lag spikes når jeg spiller.

Jeg lurer på følgene, kan jeg sette opp routern min slik at jeg har en fast kanal til alle mobiltelefoner, en fast kanal til vær pc? Og deretter gå inn på pcene og mobilene og sette opp samme kanal på dem?

Vil dette være bedere en og ha alt på automatisk? Og hva med naboene mine, må jeg søke opp dems kanaler først og deretter velge kanaler som ikke de bruker?

 

Det ble mange spørsmål men jeg ble veldig revet med her, kanskje det er mulig og få stabilt trådløst nett ??

Lenke til kommentar

Hei, meget interresang tråd. Jeg sitter på trådløs i huset mitt, og jeg får inn 12 forskjellige trådløse nett. Fra mitt eget nett kan jeg velge mellom 2.4ghz og 5ghz, men 5ghz varianten fungerer ikke, jeg lagger ut når jeg spiller. 2.4ghz fungerer men det er ikke opptimalt, veldig ustabilt. På speedtest.net kan jeg den ene testen ha 10mbit. Og par minutter senere ha 7mbit. Dette merkes også med lag spikes når jeg spiller.

Jeg lurer på følgene, kan jeg sette opp routern min slik at jeg har en fast kanal til alle mobiltelefoner, en fast kanal til vær pc? Og deretter gå inn på pcene og mobilene og sette opp samme kanal på dem?

Vil dette være bedere en og ha alt på automatisk? Og hva med naboene mine, må jeg søke opp dems kanaler først og deretter velge kanaler som ikke de bruker?

 

Det ble mange spørsmål men jeg ble veldig revet med her, kanskje det er mulig og få stabilt trådløst nett ?

 

Du kan ikke dedikere kanaler til enheter. 

Problemet ditt her kan være mye, men interferens er det første som slår meg. 

Du kan laste ned inssider til pcen din og sjekke hva slags kanaler de som sender sterkest rundt deg sender på. 

 

Så velger du en kanal (1-6-11) utfra hva de rundt deg sender svakest på. 

 

Men så har du også at du kan ha en dårlig router i tillegg. 

Ville anbefalt deg å gått for en asus router (RT-AC66U eller RT-AC87U)

 

Har du eksempelvis en jensen router kan du bare kaste den med en gang :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Okey jeg skal laste ned dette programmet idag og sjekke hvilke kanaler som er minst brukt.

 

Jeg har en 2 måneder gammel box fra telenor med sånn svart avtakbart deksel, en mann fra telenor kom og innstalerte boxen og han mente den var meget god. Jeg kjøpte også nylig den dyreste motakeren de hadde på elkjøp, den ble jeg også fortalt var meget god.

Jeg tror dette har noe med kanalene og gjøre ja. Men må jeg velge kanal 1 6 eller 11? Kan jeg ikke ta kanal 4 for eksempel? Hvis den er lite brukt.

 

Og la meg forstå rett, hvis jeg velger foreksempel kanal 6 på routern, da vil routern sende ut en fast frekvens som er tilegnet kanal 6. Og alle enhetene i huset mitt vil da finne denne automatisk, fordi de søker etter nettverksnavnet? jeg trenger ikke sette opp noe manuelt?

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

Hvilken kanal du velger er ett fett i seg selv. Det 1-6-11 opplegget er hvis du skal sette opp f.eks flere aksesspunkter relativt nære hverandre så det blir overlapp av signal. Kanal 1-6-11 er de kanalene som ikke overlapper hverandre. Du kan sånn sett kjøre f.eks kanal 3 og 8 (like stort spenn i mellom som 1-6), men da "mister" du den 3. muligheten, da vi bare har 13 kanaler totalt.

 

Finn den kanalen hvor det er færrest nettverk og svakest styrke på dem...

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
ChrisCo skrev (På 29.10.2015 den 12.48):

Hvilken kanal du velger er ett fett i seg selv. Det 1-6-11 opplegget er hvis du skal sette opp f.eks flere aksesspunkter relativt nære hverandre så det blir overlapp av signal. Kanal 1-6-11 er de kanalene som ikke overlapper hverandre. Du kan sånn sett kjøre f.eks kanal 3 og 8 (like stort spenn i mellom som 1-6), men da "mister" du den 3. muligheten, da vi bare har 13 kanaler totalt.

 

Finn den kanalen hvor det er færrest nettverk og svakest styrke på dem...

Ikke enig.

Aksesspunkt på samme senterkanal kan i stor grad tilpasse seg hverandre så de unngår å prate i munnen på hverandre.

Har jeg en ruter på kanal 6 og du en på 7 vil signalene fra den andre bli uleselig interferens. De vil f.eks. ikke se hverandres "er det klart til at jeg sender nå?. Så det blir helt lotto om de sender samtidig eller ikke, som. Fører til retransmisjoner, som fører til økt jitter, og at det må brukes enda mer tid til sending av samme data igjen og igjen som også plager naboen.

Bruk kanal 1, 6 og 11, med mindre du bor i en bunker eller ikke har naboer i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Spør her siden tråden var passende :) 

Kanaler i 6ghz båndet skal strekke seg fra 5925-6425 (5945-6425)MHz. Den er grei den. Kanalene jeg har å velge mellom er 4 stk. 37,53,69 og 85. Skjønner meg ikke helt på det der. Tror det er noe kluss med kanalene her, siden det viser de samme kanalene uavhengig av om jeg velger 20/40/80 eller 160 MHz. Eller så er det jeg som bare ikke forstår meg på det her, og det er sikkert det siste :hmm:Problemet blir jo litt hva en skal velge for å ikke velge overlappende kanaler. Det er jo 3x 160 Mhz kanaler som en skal kunne velge mellom? Så står jeg med 4 valg...

 

kanaler.jpg.a66030b5290fa2aef001284fa792d444.jpg

kanaler2.thumb.jpg.5f6c902b3f46550b65e24a8d2b6a7707.jpg

 

https://www.tanaza.com/blog/technical-guide-to-6ghz-wifi-frequency-band/

https://www.wi-fi.org/countries-enabling-wi-fi-in-6-ghz-wi-fi-6e

 

Jeg har nå tatt i bruk kanal 37. Hvordan blir det f.eks å velge kanal 53 på neste AP? Vil det overlappe? Noen som har noen formeninger om dette?

 

 

 

Lenke til kommentar

Tenker en egen tråd på en måte hadde vært greit, ettersom jeg mistenker dette presenteres litt forskjellig på forskjellig typer utstyr. Kan vel ellers her ha samme senterkanal uavhengig av kanalbredden. Men litt snodig at det var litt få valg. 

Ser jeg på min Telenor-ruter og kanalvalgene for 6GHz, er det vel 20+ valg (160MHz kanalbredde - ikke mulig å endre).

Hvilket ustyr er dette?

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...