Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WIFI og kanaler


Anbefalte innlegg

Jeg synes du bør forandre ordet kjernefrekvens til bærebølgefrekvens. Jeg fikk litt frysninger av det ordet. Ellers så den ganske grei ut.

5085901[/snapback]

 

Det er jo spread spectrum vi snakker om og det sendes jo uten bærebølge...eller har jeg misforstått totalt?

 

 

 

Bruker forresten "auto" på kanalvalg på aksesspunktet mitt, bør ikke APet finne en ledig frekvens på egenhånd da? (jeg bor "på landet", kun *ett* AP som er nær nok til at jeg kan "se" det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder DLink routere som "automatisk" skifter kanal så kan det opplyses at disse er satt i såkalt Turbo Mode og har eieren av denne routeren ikke wlankort som støtter denne funskjonen så bør Turbo mode slåes av .

 

Og skulle det vise seg at eieren av en slik router har kort som støtter dette men det fortsatt er problemer så bør det nok prøves å overtales til å skru av Turbo Mode for deretter å sette en ledig kanal .

Lenke til kommentar
Hvor skifte jeg kanaler?

5379863[/snapback]

 

du må logge på ruteren...

får å komme på denne må du skrive inn ipen til ruteren i nettleseren...

5381455[/snapback]

 

Jau... Ip'en til router 192.168.1.1, min ip 192.168.1.2

Jeg finner routeren på nettleseren men det blir tidsaavbrutt. Tar altfor lang tid å koble inn på routers første side.

Lenke til kommentar
Hvor skifte jeg kanaler?

5379863[/snapback]

 

du må logge på ruteren...

får å komme på denne må du skrive inn ipen til ruteren i nettleseren...

5381455[/snapback]

 

Jau... Ip'en til router 192.168.1.1, min ip 192.168.1.2

Jeg finner routeren på nettleseren men det blir tidsaavbrutt. Tar altfor lang tid å koble inn på routers første side.

5385620[/snapback]

 

har du mulighet til å koble til ruteren med kabel?

 

dette kan hjelpe for å forandre på instilinger... (siden man ikke trenger å bruke et ustabilt eller lite fungerende nett)

Lenke til kommentar
har du mulighet til å koble til ruteren med kabel?

 

dette kan hjelpe for å forandre på instilinger... (siden man ikke trenger å bruke et ustabilt eller lite fungerende nett)

 

Jeg er pc1 er koblet via kabel, siden den er nær routeren

5386569[/snapback]

 

da kan du prøve å logge på ruteren med denne... (den med kabel...)

Lenke til kommentar
Hvor skifte jeg kanaler?

5379863[/snapback]

 

Når du har koblet deg til routeren fortrinnsvis med kablet tilkobling og skiftet kanal, restart router og maskin og hvis du ikke er fornøyd kan du også forsøke å sjekke om din bærbare maskin har skiftet til den samme kanalen som du la inn på routeren..

 

Gå inn på Enhetsbehandling og høyreklikk på det trådløse nettverkskortet ditt og velg Egenskaper. Velg Avansert og sjekk hvilken kanal som står Under Ad Hoc-kanal. Hvis ikke den har samme kanal , evt. endre den til riktig slik at den får samme kanal som routeren din. :thumbup:

Endret av Bassey
Lenke til kommentar

Driver selv å drifter et større WLAN nett hvor vi bruker kanalene 1,6 og 11. Har også tatt i bruk kanal 13 i en del punkt til punkt linker med snevre retningstyrete antenner. Problemet er at kanal 13 delvis forstyrrer kanal 11. Vurderer derfor å gå over til kanal 1,5,9 og 13 og vi unngår overlapping i vårt nett.

I en ideell verden så hadde dette gått bra hadde det ikke vært for alle de andre som bruker disse frekvensene. De ser konsekvent ut til å bruke den amerikanske ANSI standarden med kanalene 1,6 og 11 så da vil vi få enda mer overlapping av kanaler.

Synes det er synd at vi i ETSI området (europa) ikke kunne ha blitt enige om å heller bruke konsekvent kanalene 1,5,9 og 13 slik at man fikk en kanal mer tilgjengelig. Problemet ville da bli de som bruker utstyr som ikke går høyere enn kanal 11, men det trur jeg for det meste er privatbrukere med billig ikke kompatibelt utstyr og de kunne jo da bare holdt seg til kanal 1,5 og 9 innefor husets fire vegger.

Lenke til kommentar
Hvor skifte jeg kanaler?

5379863[/snapback]

 

Når du har koblet deg til routeren fortrinnsvis med kablet tilkobling og skiftet kanal, restart router og maskin og hvis du ikke er fornøyd kan du også forsøke å sjekke om din bærbare maskin har skiftet til den samme kanalen som du la inn på routeren..

 

Gå inn på Enhetsbehandling og høyreklikk på det trådløse nettverkskortet ditt og velg Egenskaper. Velg Avansert og sjekk hvilken kanal som står Under Ad Hoc-kanal. Hvis ikke den har samme kanal , evt. endre den til riktig slik at den får samme kanal som routeren din. :thumbup:

5389243[/snapback]

 

 

Ad Hoc-kanal? Gjelder ikkje dette kun for Ad hoc-nettverk?(PC til PC)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjon om andre temaer enn WIFI og kanaler så håper jeg at disse blir tatt i en annen tråd. Når det gjelder hvordan man skifter kanal/administrerer et trådløst accesspunkt så finnes det mange tråder/mange muligheter for å diskutere dette andre steder enn denne tråden.

 

Når det gjelder ad-hoc er dette fyfy og burde vært forbudt ved lov.

Lenke til kommentar
Driver selv å drifter et større WLAN nett hvor vi bruker kanalene 1,6 og 11. Har også tatt i bruk kanal 13 i en del punkt til punkt linker med snevre retningstyrete antenner......

5403958[/snapback]

 

Jeg er veldig enig med deg. På vår offentlige instutisjon (VGS) så gjør vi det så enkelt at vi ikke driver support for folk som har inkompetabelt utstyr (når det er så enkelt som å skaffe seg et dugende trådløskort). Cluet er å sette krav. Hvorfor tror folk at man kan gjøre som man vil med sin private pc i et offentlig instutisjonsnett? Det er rett og slett rimelig at man holder seg til administrators reglement hvis man skal benytte gratis internett. Bruk av et nettverk er et privilegium, ikke en rett.

 

Desverre er dette bare min personlige mening og ikke normen og reglementet som gjelder de fleste palsser. Rett ved siden av vår VGS har vi en ungomdsskole, hvor IT-ansvarlig der aktivt har tatt i bruk kanal 13 (uten å vite i det heletatt hva han driver med... vi snakker over 15 accesspoint satt opp med kanal 1,2,3,4,5,6,7 osv....) og dette forstyrrer vårt trådløse nett noe grenseløst på enkelte områder. Dette har ført til at vi har måtte sette opp flere AP's enn vi egentlig hadde tenkt, og skrudd ned signalstyrken på dem for å kunne supplere med flere kanaler innenfor relativt små områder.

 

Håper at senere trådløse standarder tar høyde for slike problemstillinger.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for denne tråden. Jeg bor midt på Majorstua i Oslo, en rask tur rundt i leiligheten med laptopen avslørte ikke mindre enn 16 individuelle nett!

 

Noen høyere?

 

Det interessante i denne sammenheng er selvfølgelig at 10 av dem ligger på kanal 6, megselv inkludert, og 3 på kanal 11. Har hatt ekstremt ustabilt nett i det siste og nå håper jeg at jeg har funnet feilkilden.

 

Er ikke mulig å finne en kanal som har 2 ledige på hver side hos meg, men et par kanaler har 2 ledige på den ene siden og 1 ledig på den andre siden. Tror dere dette er nok? Må jo være bedre enn kanal 6 iallefall...

Lenke til kommentar

jeg kjører på clear channel select (akkurat nå, kanal 4), og naboen kjører på kanal 11. signalet til naboen er sterkere enn mitt eget signal, og jeg faller ut av nettet støtt (disconnected), mens statusen skifter til Acquiring Network Address, og hele tiden mens status står på Acquiring Network Address så er nettet utilgjengelig ... irriterende. Er trådløse nettverk generelt problematiske? Det er hvertfall inntrykket mitt - vurderer å dra en kabel inn på kontoret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...