Gå til innhold

Hvilken spillkontroller er/var best?


stekri88

Anbefalte innlegg

Har prøvd veldig mange kontrollarar over dei siste 15 åra, men favoritten min er faktisk dei ganske nye DualShock-kontrollarane. Likte særleg godt DualShock 2 med dei trykkfølsomme knappane. Ei periode brukte eg denne her, som kjennast endå litt betre i handa enn dei originale PS2-kontrollarane, men dessverre ikkje var heilt like robust (fjøringa på dei analoge stikkene var eit svakt punkt).

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om den beste av dem var den som ikke kunne hvile på bordet. Hadde rund underside og man holdt under med venstra og styrespaken med høyra. Perfekt for mine små barnefingre (autofire-bryter nedenfor styrespaken). Sleit ut et par sånne.

Tenker du tilfeldigvis på en joystick som het Speedking? Hadde en slik selv, og er enig i at den var god. Det eneste jeg ikke likte med den, var at det iblant var vanskelig å unngå at jeg styrte på skrå opp mot venstre, når jeg egentlig ville styre rett til venstre f.eks. Men det kan jo ha vært meg da, tror ikke broren min hadde det problemet.

 

Niskivara: Mente du denne (Zipstick)? Vet det var mange som foretrakk den, men jeg syntes Arcade-joysticken var bedre selv. Jeg hadde forøvrig en joystick som liknet litt mer på den du linket opp mot rent formmessig også (men den var ikke gul da), den het Competition Pro (Clear).

 

Hmm, nå fikk jeg plutselig veldig lyst til å kjøpe meg den C64-joysticken med 30 innebyggede spill. :p

Lenke til kommentar
Selv om den beste av dem var den som ikke kunne hvile på bordet. Hadde rund underside og man holdt under med venstra og styrespaken med høyra. Perfekt for mine små barnefingre (autofire-bryter nedenfor styrespaken). Sleit ut et par sånne.

Tenker du tilfeldigvis på en joystick som het Speedking? Hadde en slik selv, og er enig i at den var god. Det eneste jeg ikke likte med den, var at det iblant var vanskelig å unngå at jeg styrte på skrå opp mot venstre, når jeg egentlig ville styre rett til venstre f.eks. Men det kan jo ha vært meg da, tror ikke broren min hadde det problemet.

 

Niskivara: Mente du denne (Zipstick)? Vet det var mange som foretrakk den, men jeg syntes Arcade-joysticken var bedre selv. Jeg hadde forøvrig en joystick som liknet litt mer på den du linket opp mot rent formmessig også (men den var ikke gul da), den het Competition Pro (Clear).

 

Hmm, nå fikk jeg plutselig veldig lyst til å kjøpe meg den C64-joysticken med 30 innebyggede spill. :p

5070449[/snapback]

Zipstick! Yes! Takk!

 

Man kan mase så mye man vil om de andre joystickene, men man kommer ikke unna at ingenting slå zipstick til 100 meteren i Summer Games. Det der var en eksakt vitenskap, og vi hadde testet ut alle alternativer grundig, men zipstixk fikk alltid de beste tidene.

Lenke til kommentar
Uten tvil Dualshock kontrollerene til PS. Gode å holde og beinsolide.

5068796[/snapback]

Beinsolide?

 

Det er enkelt og greit feil. Jeg kjenner ikke en eneste person som ikke har måttet bytte ut kontrollene en eller flere ganger på grunn av at: Plasten går av stikkene. Stikkene løsner. Knappene begynner å sette seg fast. Kontrollen kortslutter.

 

Eneste kontrollen jeg vet om som er mindre solid er Dreamcasten sin, som hadde defekte triggere bakpå som knapp lett som bare det.

 

Har riktig nok ikke prøvd Xbox sin kontroller voldelig nok til å si hva den tåler, men både N64 og GC-kontrollen tåler ekstremt mye mer mishandling en dualshock kan drømme om å overleve. Samme med de gamle c64 kontrollene(Vel, ikke alle...).

Lenke til kommentar
Uten tvil Dualshock kontrollerene til PS. Gode å holde og beinsolide.

5068796[/snapback]

Beinsolide?

 

Det er enkelt og greit feil. Jeg kjenner ikke en eneste person som ikke har måttet bytte ut kontrollene en eller flere ganger på grunn av at: Plasten går av stikkene. Stikkene løsner. Knappene begynner å sette seg fast. Kontrollen kortslutter.

 

Eneste kontrollen jeg vet om som er mindre solid er Dreamcasten sin, som hadde defekte triggere bakpå som knapp lett som bare det.

 

Har riktig nok ikke prøvd Xbox sin kontroller voldelig nok til å si hva den tåler, men både N64 og GC-kontrollen tåler ekstremt mye mer mishandling en dualshock kan drømme om å overleve. Samme med de gamle c64 kontrollene(Vel, ikke alle...).

5072149[/snapback]

 

Vel, kan ikke si meg HELT enig i at N64 kontrollerene tålte så mye da... kjenner ikke en person som ikke har måttet bytte de ut, og jeg tror nesten ingen som faktisk har en N64 kontroll med en styrespak som ikke er helt slarkete :)

Lenke til kommentar
Uten tvil Dualshock kontrollerene til PS. Gode å holde og beinsolide.

5068796[/snapback]

Beinsolide?

 

Det er enkelt og greit feil. Jeg kjenner ikke en eneste person som ikke har måttet bytte ut kontrollene en eller flere ganger på grunn av at: Plasten går av stikkene. Stikkene løsner. Knappene begynner å sette seg fast. Kontrollen kortslutter.

 

Eneste kontrollen jeg vet om som er mindre solid er Dreamcasten sin, som hadde defekte triggere bakpå som knapp lett som bare det.

 

Har riktig nok ikke prøvd Xbox sin kontroller voldelig nok til å si hva den tåler, men både N64 og GC-kontrollen tåler ekstremt mye mer mishandling en dualshock kan drømme om å overleve. Samme med de gamle c64 kontrollene(Vel, ikke alle...).

5072149[/snapback]

 

Vel, kan ikke si meg HELT enig i at N64 kontrollerene tålte så mye da... kjenner ikke en person som ikke har måttet bytte de ut, og jeg tror nesten ingen som faktisk har en N64 kontroll med en styrespak som ikke er helt slarkete :)

5072208[/snapback]

 

/underskrift

Lenke til kommentar

eh...det at dual shock blir ødelagt har mye å si på brukeren. nå har jeg hatt mine kontrollere i ca 5 år, og de lever i beste velgående enda.

 

jeg tror ikke at xobx kontrolleren er noe spesielt mer solig, da en kompis av meg presterte å knuse ene sida på håndtaket bare ved å klemme hardt når han ble forbanna...

Lenke til kommentar
Uten tvil Dualshock kontrollerene til PS. Gode å holde og beinsolide.

5068796[/snapback]

Beinsolide?

Det er enkelt og greit feil.

Jeg (og tydeligvis mange flere her) syntet det er enkelt og greit korrekt.

De tåler fint fall fra stor høyde, lager ikke knirkelyder dersom du bøyer på de, stikkene tåler ekstremt mye bruk før de blir slitne, knappene holder seg gode og responsive i flere år, det er nesten umulig å skade ledningen i begge ender.

 

Andre kontrollere er ofte lette av tynn plast som lager knirkelyder dersom du bøyer litt på den og har ledninger som kan bli skadet dersom du snubler i de, men det gjelder ikke DS.

Lenke til kommentar
Uten tvil Dualshock kontrollerene til PS. Gode å holde og beinsolide.

5068796[/snapback]

Beinsolide?

Det er enkelt og greit feil.

Jeg (og tydeligvis mange flere her) syntet det er enkelt og greit korrekt.

De tåler fint fall fra stor høyde, lager ikke knirkelyder dersom du bøyer på de, stikkene tåler ekstremt mye bruk før de blir slitne, knappene holder seg gode og responsive i flere år, det er nesten umulig å skade ledningen i begge ender.

 

Andre kontrollere er ofte lette av tynn plast som lager knirkelyder dersom du bøyer litt på den og har ledninger som kan bli skadet dersom du snubler i de, men det gjelder ikke DS.

5072546[/snapback]

Jeg vedder på at hvis man tar en Gamecubekontroll og en dualshock og bruker de som slegger, så vil GCkontrollen vare langt lenger.

 

(Og ja, dette er en aktuell problemstilling nå som Super Monkey Ball endelig er tigjengelig på alle platformene).

Lenke til kommentar
Vel, kan ikke si meg HELT enig i at N64 kontrollerene tålte så mye da... kjenner ikke en person som ikke har måttet bytte de ut, og jeg tror nesten ingen som faktisk har en N64 kontroll med en styrespak som ikke er helt slarkete  :)

5072208[/snapback]

Hmmm... jeg måtte ikke bytte de ut, men på den andre siden brukte jeg de aldri SÅ mye, så jeg hadde vel ingen grunn til å anta noe om kvaliteten deres. Du har rett, jeg tar feil.
Lenke til kommentar

Har ikke testet så veldig mange kontrollere, men synes Dualshock kontrollerne er geniale. Og de som klarer å ødelegge den må virkelig gå inn for å ødelegge. Er ikke så sikker på uttalelsen til Niskivara. Tror faktiske Dualshock vil vare lengre ;)

Endret av stalker.
Lenke til kommentar
Har ikke testet så veldig mange kontrollere, men synes Dualshock kontrollerne er geniale. Og de som klarer å ødelegge den må virkelig gå inn for å ødelegge. Er ikke så sikker på uttalelsen til Niskivara. Tror faktiske Dualshock vil vare lengre ;)

5072738[/snapback]

Jeg snakker av erfaring.

 

Alle GCkontrollene mine er OK etter å ha blitt slengt med full kraft i veggen flere ganger(Super Monkey Ball: Expert: Bane 7), mens jeg har sett dualshocks bli ødelagt av det samme(Men da etter en kamp med Pro Evolution Soccer).

Lenke til kommentar
Har ikke testet så veldig mange kontrollere, men synes Dualshock kontrollerne er geniale. Og de som klarer å ødelegge den må virkelig gå inn for å ødelegge. Er ikke så sikker på uttalelsen til Niskivara. Tror faktiske Dualshock vil vare lengre ;)

5072738[/snapback]

Jeg snakker av erfaring.

 

Alle GCkontrollene mine er OK etter å ha blitt slengt med full kraft i veggen flere ganger(Super Monkey Ball: Expert: Bane 7), mens jeg har sett dualshocks bli ødelagt av det samme(Men da etter en kamp med Pro Evolution Soccer).

5072793[/snapback]

 

Nå er det vel ikke meningen at man skal slenge kontrollerne i veggen, så å klassifisere hvor god en kontroller er utifra dette er vel noe tullete :hm:

 

Likte dualshock bra før men nå må jeg si at 360 kontrolleren har tatt over tronen, selv etter 2 timer med dårlig vinkel på 360 kiosk i Bergen satt denne virkelig godt i hånden. Selv om den er ganske lik S kontrollern så er den en hel verden ifra :)

Spesielt smart å flytte den svarte og hvite knappen opp på skulderdelen av kontrolleren!

Lenke til kommentar

En kamerat av meg klarte å ødelegge to Dual Shock-kontrollere i løpet av et par måneder. Han liker ikke å tape i FIFA. :p

 

Jeg troor jeg vil si at jeg liker GameCube-kontrollen best av de jeg har prøvd. Den er i hvert fall klart best å holde i, og knappeoppsettet er genialt (bortsett fra plasseringen av Z-knappen). Det eneste kjipe med den er at den har litt for få knapper, pluss at Z-knappen, C-stikka og D-paden kunne vært bedre.

 

Dual Shock er grei nok å holde i, har relativt gode knapper, og har den beste D-paden per dags dato. For meg føles Dual Shock igrunnen ganske gammeldags. Den kunne hatt bede analoge knapper (man kan ikke egentlig merke at de er analoge en gang), den passer ikke på langt nær like godt inn i hånda som GameCube-kontrollen, de analoge stikkene føles veldig upresise, og jeg synes den venstre analoge stikka skulle byttet plass med D-paden. Den dag i dag brukes den analoge stikka mye oftere enn D-paden, så hvorfor Sony gjør D-paden lettere tilgjengelig enn stikka, er for meg et stort mysterium. For meg som har korte fingre blir det faktisk ganske slitsomt i lengden å måtte strekke tommelen bort til stikka. Men som sagt: D-paden er veldig god, og den ligger godt tilgjengelig. Dette gjør at PS2-kontrollen passer ypperlig til 2D-spill og fighting-spill, men thats about it.

 

Xbox-kontrollene har jeg egentlig prøvd alt for lite, da jeg ikke har en Xbox selv. Den store kontrollen har jeg prøvd et par ganger, og må si den føltes alt for stor for hånda mi. Kontroller S har jeg prøvd litt mer hos en kamerat av meg. Den er helt klart bedre enn den store, men vet ikke helt om jeg liker den noe særlig. Må nesten teste den litt mer. Det jeg har merket meg med den er at den har veldig gode analoge triggere, men jeg synes ikke den passer spesielt godt inn i hånda mi. Jeg merket også at den svarte og hvite knappen var veldig rart plassert, og at D-paden virket en smule billig. Men må nesten teste den noe mer.

Lenke til kommentar

de to største grunnene til at jeg liker dual shock 2 best er nettopp plasseringa av de analoge stikkene. jeg synmes den passer best der den står, og liker ikke den plasseringa på xbox konstrolleren så bra.

 

og så liker jeg skulderknappene veldig godt. men de har 360 kontrolleren også fått nå, så dette blir spennende. jeg håper begge blir bra, men vil helst se at den nye til sony er best ;)

 

er dog litt bekymra for den voldsome avrundinga oppå sony kontrolleren ved skulderknappene...jeg håper den delen er bedre enn den ser ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...