Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Viser Smartguardian og cpuz riktig vcore verdi?

8768963[/snapback]

 

Jepp. :D:p:thumbup: :!: :cool:

 

Edit. DVS Ikke heeelt rett, i bios er den 1,225v. Skiten her undervolter noe så sinnsykt. var nesten 3g-stabil på 1,26v (ITE/CPUZ, 1,3v BIOS), men tempen avr på 51c. Jeg hadde en 175 før (tilhører nå tamw, som jeg tror har postet noe greier med den allerede), og den hadde "warmbug" på 52c, dvs at den ble kronisk ustabil på høye temps. Nesten umulig å få den stabil med luftkjøling i det hele tatt lol. Men på vann fløy den.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Er ikke selv så opptatt av "se hvor kald den kan bli på grei frekvens" klokking, men det der var jo meget imponerende knopflerbruce. Og dersom du altså skal bruke den på luft er det jo en gullchip for det formålet.

Er dette gjort i "vanlig" romtemperatur, eller er det Norsk sommerkveld...?

Lenke til kommentar
Er ikke selv så opptatt av "se hvor kald den kan bli på grei frekvens" klokking, men det der var jo meget imponerende knopflerbruce. Og dersom du altså skal bruke den på luft er det jo en gullchip for det formålet.

Er dette gjort i "vanlig" romtemperatur, eller er det Norsk sommerkveld...?

8771527[/snapback]

 

Poenget mitt er at en annen 175 med samme stepping ble ustabil på rett oevr 50 grader uansett frekvens, så jeg mener det KAN være noe sånt på denne også. Forøvrig er jo ikke 46c load med 1,2v særlig kjølig (kjørte en 180 på 1,65v med samme loadtemps en gang til sammenligning... 3g klokk på den). Jeg er som deg og driter i om den er kald (syns heller det generelt sett er en fordel at den er varm, siden det da ligger mer potensiale i den med bedre kjøling).

 

Den skal nok brukes på vann, bare jeg får somlet med til å kjøpe skikkelig pumpe :p På luft er den vel OK, men det er jo et handikap (ift luftkjøling) at den blir så varm allerede ved 1,2v.

 

Er vel ca 21-22c i resten av huset, og siden datarommet er LITE blir det fort et par grader over det når pcen står og kjører orthos :p

Lenke til kommentar
Jeg er som deg og driter i om den er kald (syns heller det generelt sett er en fordel at den er varm, siden det da ligger mer potensiale i den med bedre kjøling).

 

Den skal nok brukes på vann, bare jeg får somlet med til å kjøpe skikkelig pumpe :p  På luft er den vel OK, men det er jo et handikap (ift luftkjøling) at den blir så varm allerede ved 1,2v.

 

Er vel ca 21-22c i resten av huset, og siden datarommet er LITE blir det fort et par grader over det når pcen står og kjører orthos :p

8771705[/snapback]

He he, ok Knopflerbruce vi er kanskje i samme båt da :D .

Jeg tror kanskje jeg gikk glipp av hva som var ditt poeng :blush:

Det jeg syns var imponerende var 1. at den klarte 2,8Ghz på 1,2x volt, og 2. at du ikke hadde mer enn 34 grader load. 34 grader @2.8Ghz trodde jeg var bra, min er varmere enn det på vann (1 grad... :p )

Men jeg ser da at det er coretemp du går etter, og det tallet er kanskje ikke så imponerende?

 

Men ok, jeg har aldri helt skjønt hvorfor man er så opptatt av coretemp, men bare for oppklaringens skyld, er det coretemp rett over 50 grader du har opplevd kronisk ustabillitet med en tilsvarende, eller god gammel cpu temp? ;)

Lenke til kommentar
Jeg er som deg og driter i om den er kald (syns heller det generelt sett er en fordel at den er varm, siden det da ligger mer potensiale i den med bedre kjøling).

 

Den skal nok brukes på vann, bare jeg får somlet med til å kjøpe skikkelig pumpe :p  På luft er den vel OK, men det er jo et handikap (ift luftkjøling) at den blir så varm allerede ved 1,2v.

 

Er vel ca 21-22c i resten av huset, og siden datarommet er LITE blir det fort et par grader over det når pcen står og kjører orthos :p

8771705[/snapback]

He he, ok Knopflerbruce vi er kanskje i samme båt da :D .

Jeg tror kanskje jeg gikk glipp av hva som var ditt poeng :blush:

Det jeg syns var imponerende var 1. at den klarte 2,8Ghz på 1,2x volt, og 2. at du ikke hadde mer enn 34 grader load. 34 grader @2.8Ghz trodde jeg var bra, min er varmere enn det på vann (1 grad... :p )

Men jeg ser da at det er coretemp du går etter, og det tallet er kanskje ikke så imponerende?

 

Men ok, jeg har aldri helt skjønt hvorfor man er så opptatt av coretemp, men bare for oppklaringens skyld, er det coretemp rett over 50 grader du har opplevd kronisk ustabillitet med en tilsvarende, eller god gammel cpu temp? ;)

8771860[/snapback]

 

over 50 på core temp ja. Tempsensorene på DFI Expert er helt håpløse, så ITE-verdiene er ikke mye å gå etter. Derimot leser core temp sesnorene på CPuene, og de er nøyaktigere. Imponerende komemr an på øyet som ser, høyere temp gir jo utslag i lavere maksklokk. Hadde den vært 35c load hadde jeg kanskje klart å tyne den bittelitt mer :ph34r:

Lenke til kommentar
knopflerbruce Postet i dag, 16:14

over 50 på core temp ja. Tempsensorene på DFI Expert er helt håpløse, så ITE-verdiene er ikke mye å gå etter. Derimot leser core temp sesnorene på CPuene, og de er nøyaktigere. Imponerende komemr an på øyet som ser, høyere temp gir jo utslag i lavere maksklokk. Hadde den vært 35c load hadde jeg kanskje klart å tyne den bittelitt mer 

I form av en tendens til å vise for lav temperatur mener du?

Jeg vet jo ikke hva jeg skal tro, men akkurat Smartguardian som jeg ser du har oppe har faktisk jeg også hatt litt dårlig erfaring med på mitt Expert (viste usannsynelig lav temp, lik eller lavere enn vannet :roll: ) Men med Everest tror jeg ikke det er så hakkende galt hos meg, ca 10 grader over vanntemp virker ikke helt usannsynelig som cpu temp syns jeg?

 

Core temp er jo som du sier mer nøyaktig, responderer langt raskere på endringer osv, men hva bruker dere da som grenseverdi for hva som er for varmt?

Jeg har aldri sett noe tall fra AMD/Intel på hva som er for varmt når man leser av med coretemp, men for Opteron er vel max casetemp noe rundt 60-65, og da antar jeg at coretemp ligger ganske langt over dette.

 

Siden jeg er så glad i metaforer ser jeg det omtrent som på en bilmotor der man måler temperaturen på kjølevannet, og bruker det som måleenhet for hvor varm motoren er. Hvis man i steden hadde hatt en sensor rett ved forbrenningskammeret ville man sett mye mer nøyaktig, feks ved en forbikjøring

ville man sett noen hundre graders økning med en gang. Men dette tallet er likevel ikke interessant annet enn for å se hvor mange grader det er, siden produsenten kun spesifiserer at kjølevannet ikke skal overstige en viss temperatur.

Men jeg hører gjerne hva dere andre tenker om dette, jeg ser jo at det er blitt veldig vanlig å referer til coretemp, så antar at jeg enten har gått glipp av et eller annet poeng, eller ser ting veldig anderledes. :)

 

Men knopflerbruce, nå føler jeg meg nesten litt dum her, men må jo bare spørre siden jeg ikke vet om jeg har forstått det :blush: hva var det du selv syns gjorde dette til en EKSEPSJONELT god cpu, dersom det ikke var 2,8 Ghz @ meget lav spenning, og ei heller lav temperatur? ;)

Lenke til kommentar
knopflerbruce Postet i dag, 16:14

over 50 på core temp ja. Tempsensorene på DFI Expert er helt håpløse, så ITE-verdiene er ikke mye å gå etter. Derimot leser core temp sesnorene på CPuene, og de er nøyaktigere. Imponerende komemr an på øyet som ser, høyere temp gir jo utslag i lavere maksklokk. Hadde den vært 35c load hadde jeg kanskje klart å tyne den bittelitt mer 

I form av en tendens til å vise for lav temperatur mener du?

Jeg vet jo ikke hva jeg skal tro, men akkurat Smartguardian som jeg ser du har oppe har faktisk jeg også hatt litt dårlig erfaring med på mitt Expert (viste usannsynelig lav temp, lik eller lavere enn vannet :roll: ) Men med Everest tror jeg ikke det er så hakkende galt hos meg, ca 10 grader over vanntemp virker ikke helt usannsynelig som cpu temp syns jeg?

 

Core temp er jo som du sier mer nøyaktig, responderer langt raskere på endringer osv, men hva bruker dere da som grenseverdi for hva som er for varmt?

Jeg har aldri sett noe tall fra AMD/Intel på hva som er for varmt når man leser av med coretemp, men for Opteron er vel max casetemp noe rundt 60-65, og da antar jeg at coretemp ligger ganske langt over dette.

 

Siden jeg er så glad i metaforer ser jeg det omtrent som på en bilmotor der man måler temperaturen på kjølevannet, og bruker det som måleenhet for hvor varm motoren er. Hvis man i steden hadde hatt en sensor rett ved forbrenningskammeret ville man sett mye mer nøyaktig, feks ved en forbikjøring

ville man sett noen hundre graders økning med en gang. Men dette tallet er likevel ikke interessant annet enn for å se hvor mange grader det er, siden produsenten kun spesifiserer at kjølevannet ikke skal overstige en viss temperatur.

Men jeg hører gjerne hva dere andre tenker om dette, jeg ser jo at det er blitt veldig vanlig å referer til coretemp, så antar at jeg enten har gått glipp av et eller annet poeng, eller ser ting veldig anderledes. :)

 

Men knopflerbruce, nå føler jeg meg nesten litt dum her, men må jo bare spørre siden jeg ikke vet om jeg har forstått det :blush: hva var det du selv syns gjorde dette til en EKSEPSJONELT god cpu, dersom det ikke var 2,8 Ghz @ meget lav spenning, og ei heller lav temperatur? ;)

8772558[/snapback]

 

Generelt pleier jeg å si at opp mot 60 load er maks. Den i sigget har 60c load på den ene kjernen (core temp), og hadde jeg drevet med SKIKKELIG CPu-intensive greier her hadde jeg nok klokket den ned bittelitt og skrudd ned volten et hakk.

 

Core temp viser stort sett 5-10 grader høyere temp enn ITE (har testet på 3 Expert-kort og rundt 10 s939 CPUer), og jeg stoler mer på core temp enn på ITE pga hvilke sensorer som leses av.

 

Hvis det er TCaseMax du tenker på så er den 63c på optyen, og 67c på x2'en i sigget, btw.

 

Det var det med volt/klokk jeg siktet til da jeg mente ekspesjonelt god ja :)

Lenke til kommentar

Så bra, da var endelig det oppklart knopflerbruce :w00t:

 

Det var TCaseMax jeg siktet til ja, slik jeg har forstått, eller valgt å tolke sammenhengen i dette er det nettopp den temperaturen Everest, Probe, MB5 og hva de nå heter alle samme forsøker å gjengi, selv om jeg skal være den første til og innrømme at de gjør det med høyst variabelt hell og nøyaktighet. Og ingen viser jo faktisk TCase, heller ikke Core- temp.

 

Men da har jeg i alle fall fått klarhet i hvordan dere bruker dette, og hvor du setter grensen. Jeg trodde faktisk Coretemp gjerne viste enda mer enn 5-10 grader+, men så igjen har jeg brukt dette mest på DFI Expert, så det kan hende det er på bærtur, selv om jeg selv syns det står nogenlunde i stil med målt vanntemp.

 

Ok, nok om det. Jeg ser at jeg har godt og vel 10 grader forskjell mellom kjernene ved idle her, men under load er det bare noe få grader diferanse.

Er dette normalt?

Hadde trodd at forskjellen skulle bli heller større ved last, så ble positivt overasket over dette.

Lenke til kommentar
Så bra, da var endelig det oppklart knopflerbruce :w00t:

 

Det var TCaseMax jeg siktet til ja, slik jeg har forstått, eller valgt å tolke sammenhengen i dette er det nettopp den temperaturen Everest, Probe, MB5 og hva de nå heter alle samme forsøker å gjengi, selv om jeg skal være den første til og innrømme at de gjør det med høyst variabelt hell og nøyaktighet. Og ingen viser jo faktisk TCase, heller ikke Core- temp.

 

Men da har jeg i alle fall fått klarhet i hvordan dere bruker dette, og hvor du setter grensen. Jeg trodde faktisk Coretemp gjerne viste enda mer enn 5-10 grader+, men så igjen har jeg brukt dette mest på DFI Expert, så det kan hende det er på bærtur, selv om jeg selv syns det står nogenlunde i stil med målt vanntemp.

 

Ok, nok om det. Jeg ser at jeg har godt og vel 10 grader forskjell mellom kjernene ved idle her, men under load er det bare noe få grader diferanse.

Er dette normalt?

Hadde trodd at forskjellen skulle bli heller større ved last, så ble positivt overasket over dette.

8773439[/snapback]

 

Kan ikke si at jeg kan forklare hvorfor temperaturforskjellen minker ved last ift. idle, men har sett det samme et par ganger selv. Så det er nok normalt, men uforklarlig :ph34r:

Lenke til kommentar
Ser Shg.no venter noen billige Opteron prosessorer.

8815126[/snapback]

Ja dæven, det var trivelige priser. Er bare spent på om de holder dato som er angitt. Jeg bestilte først min 165 fra SHG, men avbestilte igjen og kjøpte fra Netshop i steden, siden de hadde på lager. Men da lå prisen hos Shg på ca 1200,- og Netshop ca 1400,-. Nå er det altså mulig å få en Opty 180 for samme pris :thumbup:

Lenke til kommentar
Fikk en Opteron 165  med stepping opteron 165 lcbqe 0711spaw fra komplett, Spennt på hvordan den klokker. 2007 årgang uke 11.

8864794[/snapback]

De fleste 2007 Opteronene skal visst klokke ganske bra har jeg hørt :thumbup:

8865449[/snapback]

 

Såvidt jeg har hørt er den der over middels, så du har neppe fått en dårlig chip - selv om ting varierer en god del selv innenfor de forskjellige ukene - og waferne for den saks skyld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tenkte jeg kunne laste opp et resultat av litt småklokking i formiddag med den nye 175'en min :p

 

Hvis noen har sett tilsvarende på luftkjøling vil jeg gjerne se link. Dette må da være en EKSEPSJONELT god CPU :hmm:

8768601[/snapback]

Bruker du et program til å klokke eller ser det bare sånn ut?

*SysTools*

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvor langt er det mulig å dra en Opteron 185 på luftkjøling?

 

SKal kanskje kjøpe Opt 185 + 2GB OCZ ram for 2000 kroner.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe -LIKMARK- sin Opty 165, om han bare svarer på pm snart :p

 

Er 185 + 2GB til 2000 kroner et bra tilbud?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...