Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal gi jevnere spenning med overvolt funksjon når en klokker ja.

8579942[/snapback]

 

Ok, men da gjør jeg så :p

 

Kanskje jeg greier enda mer enn 2.8 GHz med denne aktivert. Har en 12 Volts svak PSU, så det er neimen ikke sikkert.

Endret av andregr
Lenke til kommentar
Finnes vel ingen Opteron til AM2? Eller har jeg misforstått?

8525649[/snapback]

Du er feil. Det finnes, og jeg sitter med to stk akkurat nå. De er like bra å klokke som de S939 Opteronene :)

 

Men det blir ingen resultater her fra meg fordi det er så varmt her nå at jeg synket Volten mest mulig for at PCen skal varme rommet minst mulig. Men kan legge ut en av bildene fra vintertidene.

8526091[/snapback]

 

Oioi, så uopplyst er jeg :p

 

Men spennende det da !:) Har vel ikke så mye å si for varmen på rommet om CPU avgir littegranne mer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat fått meg en 165 fra Netshop, en LCB9E 0651RPMW som jeg såvidt jeg vet er midt på treet, uten å utmerke seg i den ene eller andre retning.

 

Kommer selvsagt tilbake men klokkeresultater på denne med DFI NF4 LP Expert, og vann. Har en 146 i dag som har surret og gått på 3,01Ghz siden jeg fikk den, og er litt spent på hvor mye lavere klokk jeg må belage meg på for 24/7 bruk med den nye 165.

 

Men jeg lurer på et par ting som denne trådens deltagere nok lett kan svare meg på.

1. Skal/bør jeg laste ned/installere en dualcore hotfix for XP fra Microsoft, eller er dette gammelt nytt, og ikke lenger nødvendig?

Regner med at det ikke er noe å tenke på for bruk med Vista, men bruker både XP og Vista her.

 

2. Skal/bør jeg laste ned/installere dualcore optimizer (eller noe i den duren) fra AMD?

 

3. Hva anbefales som stress-test for dualcore i dag? Ser "Orthos" er noe som går igjen i forbindelse med C2D klokking men aner ikke noe om det...

 

Planen er som dere skjønner å hive ut 146'en og inn 165'en, klokke den til den skriker, uten å reinstallere. Regner med at det skal fungere greit "ut av esken" med har sett så mye snakk om hotfix, og optimizere, så vil gjerne høre hva som gjelder nå. :)

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte til dualcore uten å installere Windows på nytt, og opplevde ingen problemer. Men jeg ble frarådet å gjøre det, så en viss "risiko" er det kanskje.

 

Hotfixen har jeg aldri testet, og har ikke merket noe unormalt, så man kan vel klare seg uten...

 

2. Skal/bør jeg laste ned/installere dualcore optimizer (eller noe i den duren) fra AMD?
Ja, jeg anbefaler å laste ned dualcore optimizer. Da unngår du såkalte timesync-problemer - jeg husker at mange hadde problemer med at spill gikk for fort. Det er et lite program som du bare installerer en gang, og slipper å tenke mer på.

 

3. Hva anbefales som stress-test for dualcore i dag? Ser "Orthos" er noe som går igjen i forbindelse med C2D klokking men aner ikke noe om det...

8698251[/snapback]

Orthos bruker nok akkurat samme "motor" som Prime95, men med en mer praktisk layout. Blant annet har programmet klokke som vises, en liten "animasjon" som øyeblikkelig avslører om maskinen har hengt seg opp, og hvis du har dualcore så starter den automatisk to tråder. Du slipper mao å kjøre to instanser av programmet for å belaste begge kjernene. Er du vant til Prime, vil Orthos gå av seg selv.
Lenke til kommentar
Orthos bruker nok akkurat samme "motor" som Prime95, men med en mer praktisk layout. Blant annet har programmet klokke som vises, en liten "animasjon" som øyeblikkelig avslører om maskinen har hengt seg opp, og hvis du har dualcore så starter den automatisk to tråder. Du slipper mao å kjøre to instanser av programmet for å belaste begge kjernene. Er du vant til Prime, vil Orthos gå av seg selv.

8698930[/snapback]

Nyeste versjon av Prime95 kjører også like mange tråder som du har kjerner tilgjengelig på pcen. Så er ikke noen stor forskjell i enkeltheten til de programmene lenger egentlig.

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra singelcore til dualcore uten å reinnstallere xp, kjører ikke hotfixen, mener den ble overflødig når man bruker amd dualcore optimizeren.

Merket forøvrig ingen ytelses forskjell før og etter installasjon av optimizer.

 

Ellers er det vel Orthos som gjelder for stresstesting. Kjører den med priority 10, da gir den beskjed rimelig kvikt hvis det er ustabilt.

 

Edit: Leifen

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Takker og bukker for rask tilbakemelding folkens, og takk for info ang hva "optimizer" gjør Quintero, det lurte jeg jo på, men glemte å spørre :)

 

Er ingang med Orthos nå, og likte det godt. Ikke at Prime95 er vanskelig akkurat, men som det nevnes her syns jeg den store animasjonen er nyttig (sitter gjerne ikke å stirrer på skjermen mens jeg primer.. :p )

 

Automatisk oppdatering av maskinvare + en restart var tilsynelatende nok til å få både XP og Vista i gang med dualcore. Får finne frem den optimizer saken fra AMD etterpå.

Jeg Primer (eller Orth'er...?) nå på 2,6Ghz, men jeg bet meg merke i det du sier om prioritet -LIKMARK-. Kjører på 1 (standard) nå, men er det altså slik at den vil feile lettere med prioritet 10?

 

Er jo på det nåværende stadiet ikke interessert i å kjøre timesvis, men ta noen minutter, og øke frekvensen til det feiler.

 

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at min trofaste 146 (CABYE 0540FPMW) i Vista får 4,5 poeng i cpu score ved 3,01Ghz, mens den nye 165 får 4,7 poeng ved 1,81Ghz. Så det er tydeligvis voldsom favorisering av dualcore i Vista.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at høyere prioritet gjør at maskinen fokuserer enda mer på kalkulasjonene ja. Prime/Orthos er jo programmer som bruker idle cycles, og tilpasser seg etter ledig CPU-kraft, på standard innstillinger. Når man setter prioriteten til maks så vil maskinen respondere tregere, så det tyder på at kalkulasjonene blir mer intense. Dermed burde de også bli en større belastning på systemet.

Lenke til kommentar

Ser ut til at dette blir en liten skuffelse når det gjelder høy klokk og benchmark- lek i alle fall :thumbdown:

 

Har siden jeg fikk 165'en hatt mye problemer for å si det mildt, har så langt herpet et Audigi lydkort og et tv-kort pga vannlekkasje, og feilsøkt meg grønn med de utroligste symptomer før jeg fant feilen, og etter det har jeg også vraket Windows installasjonen. Og alt jeg sitter igjen med nå er Orthos stabil maskin i den gjenlevende Vista og på 2,8Ghz.

 

Er jo i og for seg ikke misfornøyd med stabil klokk på 2,8Ghz og det på 1,39V, men det virker for meg som det faktisk er HK som stopper meg, og det er jeg litt overasket over.

Bruker jo altså et DFI NF4 Expert som jeg har sett folk kjøre både 4 og 500 fsb, men mitt nekter plent å boote over ca 310 og kan med Clockgen lirkes til 317-320.

Har prøvd alle mulige devidere på minnet, og prøvd diverse forskjellige brikker. Og har prøvd forskjellige spenninger på chipset/LTDbus, cpu og minne, og multipler nede i 5 og 6.

 

Så det ser ikke ut til at jeg får noe mer enn 2,8Ghz selv om jeg nok tror at cpu har mer å by på med høyere spenning og HTT.

 

Vel vel, denne maskinen skal snart overta for min gamle P4 som HTPC, så er absolutt fornøyd med ytelsen med tanke på vanlig bruk. Min gamle 146 trengte mer spenning for å være stabil på 2,8Ghz og oppover. :)

Lenke til kommentar

Kjedelig at du ikke får den høyere, selv om 2,8 er bedre enn hva jeg får til med min. Kjører min på 2,6 på 1,45 volt, på luft, regner med du kjører den på vann:)

Får min opp i 2,8 for benching hvis jeg tar ut to av minnebrikkene. Hk'et mitt booter på FSB 350 maks. Maks stabil FSB er 338, med multi på 8, og to minnebrikker. Har også prøvd "alt" for å få den høyere, tenkte på å kjøpe et DFI HK, men gidder ikke legge mer penger i det. Får heller vente på am2+ som kommer!

Lenke til kommentar

Ja jeg kjører vannkjøl Likmark, så har jo fine temperaturer. DFI kortet har også bra utvalg med minnedividere så nå går den på 2,8Ghz og 4 minnebrikker på 215Mhz så det er jeg som nevnt veldig fornøyd med til normal 24/7 bruk :thumbup: .

 

Ellers er jeg ening med deg i at du like godt kan beholde A8N. Jeg gikk jo selv fra A8N Deluxe til DFI Expert og jeg hadde DFI kortet godt over et halvt år før jeg klarte å slå SuperPi rekorden fra A8N kortet med min 146 (forøvrig 318x10 og 27sek). (Og det var altså ikke fordi jeg ikke prøvde...) Den store fordelen for meg var at DFI kortet gikk mye lenger på 1T noe som var interessant da jeg brukte 2 minnebrikker som gikk over 300Mhz.

 

Så så lenge du ikke trenger mer spenning, har spesielle minnebrikker klarer du deg nok fint. Men du ville muligens klarer de 2,8Ghz uten å ta ut 2 brikker da, men sånt vet man jo aldri før man prøver ;)

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg ikke anbefaler noen å installere hotfix'en fra microsoft. Har forsøkt meg på dette på 3 hk, 3 cpu og varierte forskjellige oppsett med ram, alle installeringene av denne såkalte hotfix har tvinget maskinen min i kne, måtte reinstallere xp/x64 hver enda gang. Så jeg anbefaler ingen denne.

Lenke til kommentar
@ andregr:

 

Brukte du metoden som beskrives her?

8731570[/snapback]

 

Ja, både den og varierte andre kombinasjoner, blir aldri mer å forsøke å installere denne hotfix'en.

8741841[/snapback]

Hmm, nå har jeg bare lest de første sidene i den tråden på XS, og det er jo faktis såvidt jeg kan se 3 stk på de første par sidene som rapporterer liknende problemer adregr. Så det kan jo tenkes at det er ganske individuelt og maskin/software spesifikt hvor bra dette slår ut.

 

Nå har min XP install tatt kvelden (ikke pga hotfix/optimizer altså) så da sitter jeg enn så lenge i Vista. På den har jeg ikke sett behovet for noe hotfix fra MS i alle fall. Men vet ikke enda om cool n quiet fungerer, og heller ikke hvordan spill virker da jeg kun har FSX på den installasjonen. Mulig at Optimizer fra AMD fortsatt er aktuelt. Skal uansett bygge om alle mine maskiner, så gidder ikke reinstallere XP nå før dette.

Lenke til kommentar
@ andregr:

 

Brukte du metoden som beskrives her?

8731570[/snapback]

 

Ja, både den og varierte andre kombinasjoner, blir aldri mer å forsøke å installere denne hotfix'en.

8741841[/snapback]

Hmm, nå har jeg bare lest de første sidene i den tråden på XS, og det er jo faktis såvidt jeg kan se 3 stk på de første par sidene som rapporterer liknende problemer adregr. Så det kan jo tenkes at det er ganske individuelt og maskin/software spesifikt hvor bra dette slår ut.

 

Nå har min XP install tatt kvelden (ikke pga hotfix/optimizer altså) så da sitter jeg enn så lenge i Vista. På den har jeg ikke sett behovet for noe hotfix fra MS i alle fall. Men vet ikke enda om cool n quiet fungerer, og heller ikke hvordan spill virker da jeg kun har FSX på den installasjonen. Mulig at Optimizer fra AMD fortsatt er aktuelt. Skal uansett bygge om alle mine maskiner, så gidder ikke reinstallere XP nå før dette.

8742051[/snapback]

 

3 hovedkort, 3 prosessorer, 3 skjermkort og 3 forskjellige typer RAM oppsett gjør meg mistenkelig til at det skal ha så voldsomt mye å si med maskinvareoppsettet mitt. Menmen :) Sitter nå med et ASUS A8N32-SLI DELUXE, en Opteron 170, 2 GB, og et X1800XT og enn så lenge holder det i massevis, ble drittlei faktisk når jeg fikk alt til å fungere som det skulle... bissart nok... men uansett så installerer jeg kun AMD K8 driveren + AMD DUAL CORE OPTIMALIZER når jeg installerer, orker ikke annet for å være helt ærlig :)

 

170'en min takler 2.7 GHz eller noe i overkant av det uten å ryke, men grunnet noen RAM problemer måtte jeg sette den på 2.6, da kjører jeg CPU og RAM synkront 1:1 så jeg får DDR520 utav det, på 3-4-4-10 1T. Skal ha meg en MIST 600W etterhvert, men nå har jeg så mye regninger at den rett og slett må vente, da skal X1800XT'en tilbake opp til 700/1800 MHz ;) Var rimelig fornøyd med den klokken, standard kjører det 3D 621/1494 MHz :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...