Gå til innhold

Gates skeptisk til Blu-ray


Anbefalte innlegg

Bill kommer selvfølgelig med en slik uttalelse bare for å putte Blu-Ray i dårlig lys, og prøve å overbevise den vanlige bruker at HD-DVD er best. Han vet at dette er det argumentet de fleste personer kommer til å være mest opptatt av (mindre streng kopibeskyttelse), men hadde han holdt med Blu-Ray (la oss si at det ikke er bl.a. Sony som eier det) så hadde han (eller noen andre) sikkert kommet med et lignende argument for hvorfor å ikke velge HD-DVD. Personlig liker jeg ikke noe som Microsoft har med å gjøre, og bare det gjør at jeg holder med Blu-Ray. Begge systemene blir sikkert knekt etterhvert. Forresten, død over lille bill.

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig så håper jeg at denne tilkntningen til et spesifikt medium dør en gang for alle. Det burde vært mulig å kjøpe en film/et album og ha det på det formatet man foretrekker. (HD for min del)

 

EDIT: Så forresten at det var FOX som var en av pådriverene for sterkere kopibeskyttelse, bombe det, begynner å bli lei av de. Etter at den siste sesongen av simpsons tvang deg til å se igjennom en toskete anti-kopieringstrailer før man kommer til menyen, så begynner jeg å gasnke sterkt vurdere en prinsipiell boikott.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er ikke speciellt intressert av hvem som stötter hva..

Spörsmålet er jo når dem kommer på markedet.

Hva er det dem venter på? Effektivere måte å produsere platene?

Finnes siden år skjermer som stötter 720/1080p, så er jo bare platene vi venter på for å få orntlig kvalitet på filmene!

 

Ingen som har hört noen lanserings datoer enda?

Lenke til kommentar
Nei, men jeg mener at det blir en bakdør uansett, så lenge de tillater folk å se på en skjerm. I ytterste konsekvens kan brukeren filme tv-skjermen. Søkt, men illustrerende.

 

Alle HDMI enheter (skjermer) må før eller senere få ut pixel i klartekst. Det er nok at EN person tar jobben med å lodde på kabler (og få ut renn SDI strøm?) og legge fila ut på P2P...

 

Da kan filmen re-kodes som BR/HD-DVD ukryptert og alle er fornøyd (utenom lovlydige brukere som må igjennom masse pes, og hollywood kanskje, som lot seg lure av utsagn om "feilfri kryptering")

 

mvh

Knut

5027757[/snapback]

 

Jepp, den kopierings formen vil forsatt leve så lenge som de godtar at forbrukerene skal få lage og spille av vanlige dvd/divx/xvid på pc'ene/avspillere. Så denne fremgangsmåten vil de måtte slite med i nesten all evighet (selv om det vil være et kvalitetstaps inn i bildet). Og mer og mer båndbredde vil gjør at dette vil bli enklere enn å kopiere en dvd med dvdshrink eller tilsvarende. Men de kan klare å gjøre programmer ala dvdshrink tungvindt, slik det letteste blir å laste ned en ferdig re-kodet pirat vennlig versjon.

Lenke til kommentar
Jeg tror også vi skal ta uttalelsen fra Bill med en klype salt. Han tenker vel på profitten til Microsoft fremfor noe annet og har brukt skitne triks før for å fremme egne produkter. Så når Bill sier at Blue-ray har forbrukerfientlig kopibeskyttelse så slår han to fluer i en smekk:

1. Viser seg selv fra den forbrukervennlige siden, der han har omtanke for kundene og prøver å gjøre ting enkelt for dem. (Som om WMA-DRM var det mest forbrukervennlige valget de kunne gjort :roll: )

2. Rakker ned på det som kan skade profitten til Microsoft. Jeg tror nok HD-DVD vil være mye mer økonomisk for Microsoft enn Blue-ray (pga royalties eller andre ting?). Microsoft er sikkert også tjent med at det ikke blir noen formatkrig. Derfor prøver de vel å avgjøre formatkrigen før den har startet skikkelig.

5027905[/snapback]

 

Høres sannsynlig ut i mine "øyner". Det er ihvertfall hyggelig at Gates er så klar i sin uttalelse. Det er lett å se motivene hans. Selvfølgelig ønsker han å at sin DRM teknologi skal benyttes fremfor noe konkurrerende. Er det slik at Gates lettere kan benytte sin DRM beskyttelse på HD-DVD?

Lenke til kommentar
Nei, men jeg mener at det blir en bakdør uansett, så lenge de tillater folk å se på en skjerm. I ytterste konsekvens kan brukeren filme tv-skjermen. Søkt, men illustrerende.

 

Alle HDMI enheter (skjermer) må før eller senere få ut pixel i klartekst. Det er nok at EN person tar jobben med å lodde på kabler (og få ut renn SDI strøm?) og legge fila ut på P2P...

 

Da kan filmen re-kodes som BR/HD-DVD ukryptert og alle er fornøyd (utenom lovlydige brukere som må igjennom masse pes, og hollywood kanskje, som lot seg lure av utsagn om "feilfri kryptering")

 

mvh

Knut

5027757[/snapback]

 

Jepp, den kopierings formen vil forsatt leve så lenge som de godtar at forbrukerene skal få lage og spille av vanlige dvd/divx/xvid på pc'ene/avspillere. Så denne fremgangsmåten vil de måtte slite med i nesten all evighet (selv om det vil være et kvalitetstaps inn i bildet). Og mer og mer båndbredde vil gjør at dette vil bli enklere enn å kopiere en dvd med dvdshrink eller tilsvarende. Men de kan klare å gjøre programmer ala dvdshrink tungvindt, slik det letteste blir å laste ned en ferdig re-kodet pirat vennlig versjon.

5028176[/snapback]

 

HDMI-kapabel TV:

HDMI inn -> deHDCP -> h264 dekoder -> post-prosessering -> D/A -> fysisk skjerm

 

 

Det må ikke nødvendigvis være et kvalitetstap. Hvis du tapper pixelstrømmen etter dekryptering men før D/A, har du nøyaktig samme bilde som ligger på plate og vises på skjermen. Hvis du kan tappe signalet etter dekryptering men før dekoder har du også et ferdig komprimert signal. Det spørs hvor integrert de lager ting.

 

knut

Lenke til kommentar
Hvorfor er Gates imot sperra på Blue-Ray. Bare se på DRM i WMP.

5027698[/snapback]

 

WMV DRM lar deg fremdeles se innholdet på en PC. Jeg er ikke sikker på om BR vil tillate det...

 

k

5027766[/snapback]

Den skjønte jeg ikke, vær så snill å forklar.

5027796[/snapback]

 

 

wmv er lagd som et pc-format og kan følgelig spilles av på pc.

 

BR (og forsåvidt også DVD, HD-DVD etc) er lagd for å spilles av på hardware-enheter. Muligheten for å spille dette av på pc avhenger av de som står bak formatet. Sony kan f.eks nekte produsenter å lage BR-ROM spillere (har du sett noen pc-spillere for MD?). Dessuten kan de nekte applikasjonsleverandører å ta del i nøklene som skal til for å lovlig spille av filene. Til slutt kan de lage DRM i hardware sli kat de slipper å levere ut nøkler i klar tekst. Dette vil gjøre det dyrere å lage et BR/HD-DVD avspillersystem, og kan gi hollywood spesielle rettigheter mhp avspilling og kopiering.

 

Hvor mange PC-baserte avspillere finnes det for SACD? Ingen. Hvor mange finnes det for DVD-A? Ingen, men det er mulig vha diverse hack å lure en legal pc-avspiller til å strømme pcm-dataene til en fil. Ikke akkurat lettvint.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Hvorfor er Gates imot sperra på Blue-Ray. Bare se på DRM i WMP.

5027698[/snapback]

 

WMV DRM lar deg fremdeles se innholdet på en PC. Jeg er ikke sikker på om BR vil tillate det...

 

k

5027766[/snapback]

Den skjønte jeg ikke, vær så snill å forklar.

5027796[/snapback]

 

 

wmv er lagd som et pc-format og kan følgelig spilles av på pc.

 

BR (og forsåvidt også DVD, HD-DVD etc) er lagd for å spilles av på hardware-enheter. Muligheten for å spille dette av på pc avhenger av de som står bak formatet. Sony kan f.eks nekte produsenter å lage BR-ROM spillere (har du sett noen pc-spillere for MD?). Dessuten kan de nekte applikasjonsleverandører å ta del i nøklene som skal til for å lovlig spille av filene. Til slutt kan de lage DRM i hardware sli kat de slipper å levere ut nøkler i klar tekst. Dette vil gjøre det dyrere å lage et BR/HD-DVD avspillersystem, og kan gi hollywood spesielle rettigheter mhp avspilling og kopiering.

 

Hvor mange PC-baserte avspillere finnes det for SACD? Ingen. Hvor mange finnes det for DVD-A? Ingen, men det er mulig vha diverse hack å lure en legal pc-avspiller til å strømme pcm-dataene til en fil. Ikke akkurat lettvint.

 

mvh

Knut

5028814[/snapback]

 

For det første: med mediacenterPC-ene som stormer fram, så mener jeg fortsatt det er teit av de å ditche PC.

 

FOr det andre: DVD-A kunne inntil nylig spilles av med powerDVD, det var en helt fin dvd-a-avspiller, men det var som du sier ungvint å rippe. (men sånn var jo planen med "vanlig" dvd også, mulig å spille av ikke mulig å rippe). Antaklig vil det bli et liknende opplegg for bluray.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blu Ray er jo mer forbrukervennelig en HD DVD (selv om begge er nokså forbrukerfientelige). Det kommer vel snart TV inn kort med mulighet for opptak av HD TV, da er vell egeneltig den saken biff (NV og ATI kommer vell snart med HD TV vivo, da blir det enda enklere). eneste probemet blir at man får vansker med og brenne filmene ut på plater som spilles av i stua. Men folkens, det er vell egentelig det vi har HTPC for.

Lenke til kommentar
wmv er lagd som et pc-format og kan følgelig spilles av på pc.

 

BR (og forsåvidt også DVD, HD-DVD etc) er lagd for å spilles av på hardware-enheter. Muligheten for å spille dette av på pc avhenger av de som står bak formatet. Sony kan f.eks nekte produsenter å lage BR-ROM spillere (har du sett noen pc-spillere for MD?). Dessuten kan de nekte applikasjonsleverandører å ta del i nøklene som skal til for å lovlig spille av filene. Til slutt kan de lage DRM i hardware sli kat de slipper å levere ut nøkler i klar tekst. Dette vil gjøre det dyrere å lage et BR/HD-DVD avspillersystem, og kan gi hollywood spesielle rettigheter mhp avspilling og kopiering.

 

Hvor mange PC-baserte avspillere finnes det for SACD? Ingen. Hvor mange finnes det for DVD-A? Ingen, men det er mulig vha diverse hack å lure en legal pc-avspiller til å strømme pcm-dataene til en fil. Ikke akkurat lettvint.

 

mvh

Knut

5028814[/snapback]

 

Jeg vil nok tro at BD vil kunne spilles av på PC. De har åpenbart god tro på sin krypteringsteknologi. Det jeg er mer skeptisk til, er om man kan legge filmene på en server/hdd (i allefall før det blir knekt). For de som har store mediebibliotek på hdd blir dette som å kjøre i revers hele tiden.

 

Grunnen til at M$ støtter HD-DVD er jo at der får de royaltees fra sw elementer, mens BD benytter Java. Dessuten så brukes BD i den nye konsollen til Sony, denne er den argeste konkurrenten til M$ x-burk (som etter sigende skal få HD-DVD, kanskje). M$ tenker selvfølgelig på egne interesser i dette spillet.

 

Vi menige vi får følge spillet på avstand. TTT, så vi får smøre oss med tålmodighet og Dvd-shrink sålenge ;)

 

Btw den Business Week artikkelen var interessant lesning!

 

Mvh

Lenke til kommentar

"har du sett noen pc-spillere for MD?"

Jepp, Sony lanserte en som het MDH-10. Du måtte ha spesielle data-MDer, den hadde samme hastighet som en 1x CD-brenner og kunne lagre 140MB på hver disk. Sier seg selv hvorfor den aldri ble noen suksess. :)

Tror det var Sharp som sa de kunne øke det til 700MB per disk, men jeg tror ikke det ble noe av det. MD er vel et dødt format i dag, er et ikke?

 

Ser ut til at det er bare Universal igjen som skal gi ut filmer ekslusivt på HD-DVD: artikkel

Endret av Zaarin
Lenke til kommentar
"har du sett noen pc-spillere for MD?"

Jepp, Sony lanserte en som het MDH-10. Du måtte ha spesielle data-MDer, den hadde samme hastighet som en 1x CD-brenner og kunne lagre 140MB på hver disk. Sier seg selv hvorfor den aldri ble noen suksess. :)

Tror det var Sharp som sa de kunne øke det til 700MB per disk, men jeg tror ikke det ble noe av det. MD er vel et dødt format i dag, er et ikke?

 

Ser ut til at det er bare Universal igjen som skal gi ut filmer ekslusivt på HD-DVD: artikkel

5033570[/snapback]

 

Den der kom vel for 10-15 år siden (?), kostet skjorta og var basert på scsi med masse begrensninger om jeg ikke husker helt feil. Jeg tenkte på en søt liten replacement for floppy/zip-drive i 3.5" internt format...

 

knut

Lenke til kommentar
Jeg vil nok tro at BD vil kunne spilles av på PC. De har åpenbart god tro på sin krypteringsteknologi. Det jeg er mer skeptisk til, er om man kan legge filmene på en server/hdd (i allefall før det blir knekt).  For de som har store mediebibliotek på hdd blir dette som å kjøre i revers hele tiden.

 

Grunnen til at M$ støtter HD-DVD er jo at der får de royaltees fra sw elementer, mens BD benytter Java. Dessuten så brukes BD i den nye konsollen til Sony, denne er den argeste konkurrenten til M$ x-burk (som etter sigende skal få HD-DVD, kanskje). M$ tenker selvfølgelig på egne interesser i dette spillet.

 

Vi menige vi får følge spillet på avstand. TTT, så vi får smøre oss med tålmodighet og Dvd-shrink sålenge ;)

 

Btw den Business Week artikkelen var interessant lesning!

 

Mvh

 

Hvis du ser mine opprinnelige poster (før folk spurte hva jeg mente), så er det nettopp lovlig server-innlegging jeg har mest tvil rundt.

 

"..Grunnen til at M$ støtter HD-DVD er jo at der får de royaltees .."

Dette tror jeg er en forenkling. Ingen vet hva deres grunner er, og siden wmv er innlemmet i begge formater vil de uansett få royalties (?)

 

knut

Lenke til kommentar
Blu Ray er jo mer forbrukervennelig en HD DVD (selv om begge er nokså forbrukerfientelige). Det kommer vel snart TV inn kort med mulighet for opptak av HD TV, da er vell egeneltig den saken biff (NV og ATI kommer vell snart med HD TV vivo, da blir det enda enklere). eneste probemet blir at man får vansker med og brenne filmene ut på plater som spilles av i stua. Men folkens, det er vell egentelig det vi har HTPC for.

5029566[/snapback]

 

I følge diverse informasjon vil HD avspillerne ikke støtte HD ut over analoge utganger. Dermed vil du bare får et SD signal inn på det vivo kortet ditt... Gitt at informasjonen jeg har fått referert er korrekt og ikke blir forandret =)

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på en søt liten replacement for floppy/zip-drive i 3.5" internt format...

5034284[/snapback]

Vi har jo minnekort og minnekortlesere ;) De kan vi jo til og med boote fra om vi vil. Det samme gjelder USB minnepinner. Mindre, enklere, mer driftssikre, større kapasitet, langt bedre ytelse, ekstremt bra kompatibilitet og erstatter steinalderdisketter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tenkte på en søt liten replacement for floppy/zip-drive i 3.5" internt format...

5034284[/snapback]

Vi har jo minnekort og minnekortlesere ;) De kan vi jo til og med boote fra om vi vil. Det samme gjelder USB minnepinner. Mindre, enklere, mer driftssikre, større kapasitet, langt bedre ytelse, ekstremt bra kompatibilitet og erstatter steinalderdisketter.

5034345[/snapback]

 

 

Hvis du leser posten min 2-3 tråder tilbake, så var kommentaren at Sony valgte å aldri (med et dårlig unntak) lansere en MD pc spiller. I 1993 var det veldig dårlig tilgang på minnekort =)

 

Da fantes det heller ikke mp3 spillere. Markedet ønsket å kunne kopiere over musikk fra PC til minidisc (og motsatt). Lettvindt og uten sperrer eller Sony-software. Dette valgte Sony å ikke levere...

 

Nå er selvfølgelig løpet kjørt for MD for mange år siden.

 

knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...