Gå til innhold

Holde pusten lenger med ren oksygen


Bluesky

Anbefalte innlegg

Besvimer man ikke eller får krampe om man puster reint oksygen?

 

Tvilar på det, dei sel blant anna ein "luftbar" på flyplassen i Bangkok der du kan puste inn reint oksygen.

 

Edit: Eller var det rein luft? :hmm:

5034493[/snapback]

Det ble kalt oksygenbar og mente han i baren sa att det var rein oksygen

Jo er sant det, har prøvd det i syden, men der fikk jeg en slik ledningdings som gikk inn i nesa (slik som de ligger med på sjukehuset, og får de ikke ekstra oksygen der?), kunne velge mellom flere forskjellige "lukter" på oksygenet og han karen som sto i baren sa at det var på en måte legende, at hvis jeg hadde drokki mye alkohol og begynte å bli kvalm f.eks så ville jeg bli bedre og kunne drikke mere.

Men der så kom det vel ikke så mye oksygen inn i nesa om gangen så det kom til litt vanlig luft å, + det att du pustet med munnen og. :p

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
han karen som sto i baren sa at det var på en måte legende, at hvis jeg hadde drokki mye alkohol og begynte å bli kvalm f.eks så ville jeg bli bedre og kunne drikke mere.

5048544[/snapback]

Haha :!: Dårlig salgstriks. "kurrerer fyllesyke". Vel, dårlig og dårlig, han fikk jo solgt litt da ;)

 

Jo, man kan få ekstra oksygen på sykehuset hvis man trenger det. F.eks for tidlig fødte barn eller folk som har vært røykforgiftet. Det sto noe om det på linken til wikipedia tidligere i tråden. En fare med slik medisinering var vist at man kunne få oksygenforgiftning.

Lenke til kommentar

største faren med 100% eller høy oksygen holdig luft, ved bakke trykk,

ETTER Super Ektrem elite brannfare

 

er vel en mye større mengde frieradikale som andriper celler og dna i kroppen. noe som kan øke risikoen for kreft, og som kan få kroppen til og eldres fortere.(basert på teorien om at frie radikale kan være en av hovedårsakene til aldring.)

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

snakker ikke oksygen forgifting snakker om å oppholde seg i steder/rom/planeter osv med HØY o2 %.

 

du kan bli avhengi av o2 hvis du går med slange eller ligger i resperator lenge, da kroppen venner seg til my o2 og vil lange mindre rødeblodceller så når du da går av o2 behandling vil det blir omvent av høyde trening

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet+6132

Har lest flere plasser at de har fridykkere har brukt "ren oksygen" for å kunne holde pusten lengre. Deriblant han som for øyeblikket har verdensrekorden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Sietas

 

Som noen så vidt var inne på så er det CO2 nivået som gjør at du føler du ikke klarer å holde pusten lengre (smerte/ubehag), men du har fortsatt mye oksygen igjen. Så fridykkere pleier som regel å trene/ venne seg til høyere CO2 nivå for å holde pusten lengre.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er forøvrig den senkede CO2-nivået i blodet som gjør at du føler trang til å puste. Ved å hyperventilere før dykk senker du dette, så trangen til å puste minker... Men du har fremdeles ikke noe mer oksygen i blodet...

 

Det er dermed ganske farlig å hyperventilere før dykk, fordi det eneste du oppnår er å skru av signalene som burde si "må puste NÅÅÅÅÅÅ" - og ender isteden opp med blackout...

Lenke til kommentar

Nei ren oksygen er ikke så farlig som flere her påstår.

 

Jeg pustet ren oksygen masser av genger i millitæret (på div førstehjelpskurs) og når jeg tok dykkerlappen (det brukes ren oksygen og trykktank ved behandling av dykkersyke), og jeg kjennte faktisk ingen forskjell i det heletatt fra og puste vanelig luft selv etter å ha pustet det ganske lenge.

 

Oksygen blir giftig når man kommer på høyere trykk som f.eks når man dykker og man må dermed redusere oksygennivået i flaskene hvis man skal dykke veldig dypt (i tilegg til å erstatte nitrogenen i luften med f.eks helium for og unngå dykkersyke og nitrogennarkose)

 

Det er forresten masser av sveisere som skrur opp oksygenflaska litt dagen derpå for å bli kvitt hodepinen (tror det var noe med at 100% oksygen utvider blodårene = hodepinene blir borte)

 

Også er det jo selvfølgelig fjellklatrere som puster 100% oksygen i flere dager i strekk uten å ta skade av det. eller jagerflygere som puster ren oksygen i mange timer uten å ta noe skade av det (oksygen er ikke noe giftig i det heletatt i lavt trykk som ved store høyder men det skal hvist oppskynde aldringsprosessen litt)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tok meg friheten å kopiere litt tekst fra www.frivannsliv.no

 

Det er fem faktorer som gjør at du ettehvert blir en bedre fridykker:

 

1.

 

 

Kroppen øker toleransen for høyt CO2-nivå i blodet

Når man holder pusten, synker oksygenverdiene i blodet, mens CO2-verdiene stiger. Jo høyere CO2-verdiene går, jo sterkere blir pustetrangen. Ved gjentatte ganger med fridykking vil det ta lengre tid før man føler ubehaget av høye CO2-verdier.

 

2. Kroppen produserer flere røde blodlegemer

Røde blodlegemer binder oksygen, og på samme måte som andre sjøpattedyr er det også for oss fridykkere gunstig med høye blodverdier. Ved aktiv uv-jakt, får vi altså en høyere andel av røde blodlegemer. Drikker du tran i tillegg bidrar også dette til å bedre blodprosenten. Den økte frigjøringen av røde blodlegemer skjer akutt etter 15-20 minutter (inntil 10 %), samtidig som man får en langtidseffekt med øket produksjon av røde blodlegemer (hemoglobin). Kroppen tilpasser seg det å holde pusten, og til slutt er du blitt et sjøpattedyr.

 

3. Lungevolumet blir større

Når man driver med fridykking bruker man brystkassen svært aktivt. Dersom man driver aktivt i sjøen, vil brystkassen etterhvert bli mer fleksibel. Det vil si at både selve lungene utvider seg, og at vevet mellom ribbeina blir mer tøyelig. Du kan derfor etterhvert klare å trekke inn flere liter luft enn da du startet med fridykking. Behersker du teknikken med lungepakking i tillegg, kan du etterhvert opparbeide deg et imponerende lungevolum.

 

4. Dykketeknikken forbedres

Når teknikken blir bedre, oppnår du også besparelse av oksygen under dykket. Du blir mer utholdende, kan gjerne svømme over lange strekninger og i timevis uten at du blir helt utmattet. Du blir godt kjent med din egen kropp og dine egne begrensninger og muligheter.

 

5. Psyken blir sterkere, og du blir tryggere

En erfaren uv-jeger er sjelden redd for vaiende tareblad eller det dype mørke. Han opparbeider likevel en respekt for elementene, og er ikke ute etter å "beseire" naturen. Når man føler seg trygg og "hjemme" i sjøen, senkes også hjerteslagene og du sparer oksygen slik at dykketiden blir god. Føler man seg trygg, er man også som oftest akkurat det. En slik trygghet og styrke som uv-jegeren ettehvert opparbeider seg, kan også ha en overføringsverdi til andre situasjoner på land.

Lenke til kommentar
han karen som sto i baren sa at det var på en måte legende, at hvis jeg hadde drokki mye alkohol og begynte å bli kvalm f.eks så ville jeg bli bedre og kunne drikke mere.

Haha :!: Dårlig salgstriks. "kurrerer fyllesyke". Vel, dårlig og dårlig, han fikk jo solgt litt da ;)

 

Jo, man kan få ekstra oksygen på sykehuset hvis man trenger det. F.eks for tidlig fødte barn eller folk som har vært røykforgiftet. Det sto noe om det på linken til wikipedia tidligere i tråden. En fare med slik medisinering var vist at man kunne få oksygenforgiftning.

 

De gir det også til folk som de gir for mye morfin på sykehuset, som meg.... Ble dritkvalm og alt mulig, men oksygen gjør at du kvikner til igjen, så det kan sikkert stemme at det kurerer "fyllesjuke" på den måten at du kanskje kvikner til litt.

Lenke til kommentar

Minner meg på at jeg lekte meg med et sveiseapparat i tenåra. Skrudde på kun oksygen og pustet i gassen en liten stund. Da ble det forbausende lett å holde pusten, tror jeg klarte 2 minutter mens jeg sto oppreist, uten særlig ubehag. Skal jeg klare 2 minutter nå må jeg hvertfall sitte ned og det kommer til å flimre for øynene siste halve minuttet..

Lenke til kommentar

jeg kjøpte en "sprayboks" med 97% medisinsk oksygen for ca en mnd siden.

tar en 5-10 dype åndedrag så føles det veldig godt og oppkvikkende på kroppen. det hjelper også bra mot hodepine (det var derfor jeg kjøpte den).

 

desverre så prøvde jeg ikke å holde pusten, men jeg skal huske på det til neste gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...