Gå til innhold

Svenskene får 100 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja hvor vidt det er billig eller dyrt her til lands i forhold til våre naboer er en evig diskusjon.

 

Spm er, hva er det man betaler for? Og da lurer jeg på om det skal være riktig av Telenor og kreve 60kr per mnd for linje servise eller hva de kaller gebyret, for at en ikke har fasttelefon :hrm: Da kan de likså godt kreve 60 ekstra per mnd til alle mobil bruker som ikke har innlagt fast telefon ;) Like dumt begge deler spør du meg. Lurer seriøst på om de har lov til å holde på med dette :hmm:

 

En kan ikke kreve gebyr for et produkt/tjeneste som er på vei ut mener nå jeg :ermm:

Lenke til kommentar
Tja hvor vidt det er billig eller dyrt her til lands i forhold til våre naboer er en evig diskusjon.

 

Spm er, hva er det man betaler for? Og da lurer jeg på om det skal være riktig av Telenor og kreve 60kr per mnd for linje servise eller hva de kaller gebyret, for at en ikke har fasttelefon :hrm:  Da kan de likså godt kreve 60 ekstra per mnd til alle mobil bruker som ikke har innlagt fast telefon ;)  Like dumt begge deler spør du meg. Lurer seriøst på om de har lov til å holde på med dette :hmm:

 

En kan ikke kreve gebyr for et produkt/tjeneste som er på vei ut mener nå jeg :ermm:

5016751[/snapback]

Tja, mane bruker jo kobberlinjene så lenge man har ADSL. Hvorfor skal man ikke betale for dette da? På mobilfronten er vel vedlikeholdsgebyret innbakt i prisen Telenor tilbyr vidreselgerne av deres mobiltjenester, eller de som bruker kobberlinjene til å kjøre egne mobiltjenester. Sånn sett er det nok innbakt i prisene ut til forbrukerne også, det er bare dekket bedre over.

Lenke til kommentar
Tja hvor vidt det er billig eller dyrt her til lands i forhold til våre naboer er en evig diskusjon.

 

Spm er, hva er det man betaler for? Og da lurer jeg på om det skal være riktig av Telenor og kreve 60kr per mnd for linje servise eller hva de kaller gebyret, for at en ikke har fasttelefon :hrm:  Da kan de likså godt kreve 60 ekstra per mnd til alle mobil bruker som ikke har innlagt fast telefon ;)  Like dumt begge deler spør du meg. Lurer seriøst på om de har lov til å holde på med dette :hmm:

 

En kan ikke kreve gebyr for et produkt/tjeneste som er på vei ut mener nå jeg :ermm:

5016751[/snapback]

Tja, mane bruker jo kobberlinjene så lenge man har ADSL. Hvorfor skal man ikke betale for dette da? På mobilfronten er vel vedlikeholdsgebyret innbakt i prisen Telenor tilbyr vidreselgerne av deres mobiltjenester, eller de som bruker kobberlinjene til å kjøre egne mobiltjenester. Sånn sett er det nok innbakt i prisene ut til forbrukerne også, det er bare dekket bedre over.

5017017[/snapback]

 

 

Jo da men de kobberlinjene ble betalt på 50 og 60 tallet av forige generasjon. de er vel betalt inn 3 ganger skulle en tro. Synes du ikke Telenor tar seg nok betalt for kobberet av de andre aktørene, som egentlig de norske borgerene eier? Her mener jeg Telenor nekter å innse at fast telefoni forsvinner men at de tviholder på denne melkekua.

Lenke til kommentar

Bredbandbolaget i Sverige erbjuder privata uppkopplingar med

 

100/100 fiber

100/10 fiber

(Varje hus har gibabit in till cisco-router)

 

 

Via telefonledningen

 

VDSL1 upp till 24/1 ( kommer med 100/1)

VDSL2 24/24 (kommer under 2006)

 

Eftersom både Vinter-Os 2006 och fotbolls VM 2006 kommer sändas i HDTV så är det garanterat så att BBB avser att distribuera dettta över sitt nät via pay-per view, därav behovet för 100Mbit DL (HDTV 1080P streamas bäst i +12Mbit/s)

 

MVh

[bBB]GS

 

 

Jeg misunner ikke svenskene så forferdelig mye. De skal tross alt rekke over alt de laster ned. De må ha nok diskplass. Det koster en del. Og at det går fort å laste ned en dvd hjelper ikke så mye mot den uhyggelige avgiften de har ordnet seg med på blanke plater.

4997391[/snapback]

 

 

Skatten på tomma DVD och CD media blev aldrig införd i Sverige, lever endast kvar i Norge som ytterligare en "Hata Sverige historia"

Endret av GS
Lenke til kommentar
Jeg misunner ikke svenskene så forferdelig mye. De skal tross alt rekke over alt de laster ned. De må ha nok diskplass. Det koster en del. Og at det går fort å laste ned en dvd hjelper ikke så mye mot den uhyggelige avgiften de har ordnet seg med på blanke plater.

4997391[/snapback]

 

 

Skatten på tomma DVD och CD media blev aldrig införd i Sverige, lever endast kvar i Norge som ytterligare en "Hata Sverige historia"

5017158[/snapback]

 

Ok. Da vet jeg det. Det er merkelig hvordan en sak blir voldsomt blir blåst opp, men når det blir avkreftet hører man ikke en dritt.

Lenke til kommentar

Jeg har 100 Mbit. Men så er jeg koblet rett på NTNU-nettet også da. :D

 

At dette kommer i Sverige nå burde ikke være noe sjokk, de satset tidlig på høyhastighetsnett, mye fiberoptisk osv, ikke bare i byene, men over store områder. Det kosta flesk, men det lønner vel seg på lang sikt. Norge bør satse på noe lignende.

Lenke til kommentar

Utbygging av bredbåndskapasiteten for private husstander er i hovedsak et økonomisk spørsmål. En utbygging vil i dagens marked kun etterspørres av en "liten menighet" som i hovedsak benytter kapasiteten til nedlasting av filmer/tv-serier/musikk og

programvare/spill, det meste pirakopier.

 

Den alminnelige forbruker vil ikke etterspørre økt kapasitet før innholdsleverandørene er på plass med "tyngre" (ip-tv/video-on-demand etc.) tjenester, og muligens heller ikke da. Den avanserte bruker idag har IP-telefoni og muligens tyverialarm i tillegg til surfing/chatting og e-mail, dette er tjenester som dekkes godt med dagens kapasitet.

 

Samfunnsmessig vil miliardinvesteringer i økt nettkapasitet sannsynligvis ikke være lønnsomt, spesielt med tanke på at den mulige killer-app i denne sammenheng vil være i direkte konkurranse med ett eventuelt nytt digitalt bakkenett.

Lenke til kommentar
[...]

5017017[/snapback]

Jo da men de kobberlinjene ble betalt på 50 og 60 tallet av forige generasjon. de er vel betalt inn 3 ganger skulle en tro. Synes du ikke Telenor tar seg nok betalt for kobberet av de andre aktørene, som egentlig de norske borgerene eier? Her mener jeg Telenor nekter å innse at fast telefoni forsvinner men at de tviholder på denne melkekua.

5017125[/snapback]

Nå snakker jeg om å betale for å vedlikeholde linjene jeg da, og ikke om å betale ned utgiftene fra den gang nettet ble lagt ned.

Lenke til kommentar
[...]

5017017[/snapback]

Jo da men de kobberlinjene ble betalt på 50 og 60 tallet av forige generasjon. de er vel betalt inn 3 ganger skulle en tro. Synes du ikke Telenor tar seg nok betalt for kobberet av de andre aktørene, som egentlig de norske borgerene eier? Her mener jeg Telenor nekter å innse at fast telefoni forsvinner men at de tviholder på denne melkekua.

5017125[/snapback]

Nå snakker jeg om å betale for å vedlikeholde linjene jeg da, og ikke om å betale ned utgiftene fra den gang nettet ble lagt ned.

5020649[/snapback]

 

Ok vi er uenige om dette gebyret som Telenor kaller vedlikehold av linje.

 

Men om vi sier de baker inn 60 kr per linje da. så sier vi 850.000 husstander med telefon så snakker vi om en service kost på 51 millioner per mnd. :wow:

 

Dæng :scared: sier nå bare jeg ass. på årsbasis snakker vi da bortimot 500 årsverk i vedlikehold av linjer. Det koster og væra kar mån jaggu si.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...