Gå til innhold

Jeg er drittlei feminister.


Anbefalte innlegg

Skolen er lagt opp etter feministiske prinsipper. Undervisningen er lagt opp slik at jenter har en stor faglig fordel. Det læres på jentenes premisser.

5054675[/snapback]

En redegjørelse for disse prinsippene, og hva som anses som "jenters premisser" er vel på sin plass, eller?

5054784[/snapback]

 

Det må jo være noe. Gutter er minst like smarte, men det er jenter som gjør det bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mikka: skjønner frustrasjonen din. E sjøl helt enig. Det e idiotisk til tider, men godt ment i utgangspunktet da...hvis d kan være til trøst. Blir nok slutt på slikt etterhvert.

 

Provoserende med hyklere som skriker opp om likestilling...men kun for jentene. Sånne ødelegger for de virkelige problemene man bør ta tak i.

 

E veldig enig med deg i din oppfatning av virkelig likestilling!

Lenke til kommentar
Det må jo være noe. Gutter er minst like smarte, men det er jenter som gjør det bra.

5054925[/snapback]

Begynner å bli mange udokumenterte påstander her nå.

 

Jeg har også litt vansker med å definere "noe", da det kan være alt fra at jenter er smartere til en konspirasjon styrt av marsmennesker. Enlighten us.

Lenke til kommentar
Det må jo være noe. Gutter er minst like smarte, men det er jenter som gjør det bra.

5054925[/snapback]

Begynner å bli mange udokumenterte påstander her nå.

 

Jeg har også litt vansker med å definere "noe", da det kan være alt fra at jenter er smartere til en konspirasjon styrt av marsmennesker. Enlighten us.

5054961[/snapback]

 

Gutter er minst like smarte som jenter, enkelte forskere mener faktisk at menn har 5 poeng høyere IQ i gjennomsnitt. Så jeg tviler på at vi er dummere. Det som er "problemet" er at jenter jobber mye mer, enn det gutter gjør. Så kan man jo spørre seg ; hvorfor gjør de det? Jeg tror det er fordi skolen er bedre tilpasset jenter. Jeg tror ikke dette har vært intensjonen, men jeg tror at jenter rett og slett fungerer bedre på den måten, som undervisningen blir gjort på i dag. Kanskje, med andre undervisningsmetoder, så hadde det blitt mer likt. Det blir for lettvint å si at jenter bare er født flittigere osv.

Lenke til kommentar
Skolen er lagt opp etter feministiske prinsipper. Undervisningen er lagt opp slik at jenter har en stor faglig fordel. Det læres på jentenes premisser.

5054675[/snapback]

En redegjørelse for disse prinsippene, og hva som anses som "jenters premisser" er vel på sin plass, eller?

5054784[/snapback]

 

Guttekrav og jentekrav i kroppsøving er et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Det må jo være noe. Gutter er minst like smarte, men det er jenter som gjør det bra.

5054925[/snapback]

Begynner å bli mange udokumenterte påstander her nå.

 

Jeg har også litt vansker med å definere "noe", da det kan være alt fra at jenter er smartere til en konspirasjon styrt av marsmennesker. Enlighten us.

5054961[/snapback]

Det er bare at skolen er mer tilpasset for jenter, enn for gutter. Dessuten gir lærere bedre karakterer til jenter (ikke alle selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Gutter er minst like smarte som jenter, enkelte forskere mener faktisk at menn har 5 poeng høyere IQ i gjennomsnitt. Så jeg tviler på at vi er dummere. Det som er "problemet" er at jenter jobber mye mer, enn det gutter gjør. Så kan man jo spørre seg ; hvorfor gjør de det? Jeg tror det er fordi skolen er bedre tilpasset jenter. Jeg tror ikke dette har vært intensjonen, men jeg tror at jenter rett og slett fungerer bedre på den måten, som undervisningen blir gjort på i dag. Kanskje, med andre undervisningsmetoder, så hadde det blitt mer likt. Det blir for lettvint å si at jenter bare er født flittigere osv.

5054997[/snapback]

Kan du ikke peke på noe konkret? Jeg kan slenge ut en påstand om at "hvordan dagens arbeidsmarked er lagt opp fører til at kvinner tjener 30% mindre enn menn", men det eneste jeg har sagt er at kvinner tjener mindre enn menn. Så i det minste, har du noe som helst konkrekt og spesifikt? Nøyaktig hva ved skolen er det som fører til dette? Kvinnelige lærere?

 

Det er bare at skolen er mer tilpasset for jenter, enn for gutter. Dessuten gir lærere bedre karakterer til jenter (ikke alle selvfølgelig).

5055001[/snapback]

Ettersom påstanden er så bombastisk går jeg utifra at du baserer den på et grundig forskningsmateriale fra landets pedagogiske miljø. Dessverre har jeg ikke selv fått lest dette materialet, kan du være så vennlig å trekke opp hovedkonklusjonene ville du vært en knupp!

Lenke til kommentar

Kjønnkvoteringen synes jeg er noe stort tull. Jeg og en venninne gikk på samme linje på elektro. Vi søkte på samme jobber, jeg hadde bedre karaktersnitt enn henne, hun fikk tilbudet fra alle jobbene med teksten kvotering. Jeg fikk bare avslag. Dette handler om 3 forskjellige bedrifter.

 

Fikk ihvertfall en jobb tilslutt, så det plager meg egentlig ikke så veldig. Men dere tar poenget sant? Det begynner å ligne på omvendt likestilling.

 

Dere snakker om at det er menn som skriker høyest,men det er det motsatte av det jeg opplevde når jeg gikk på skolen (ung.d.skole) hvor de fleste av de tillitsvalgte var jenter. Dette synes jeg er helt greit siden de var mer voksen i hodet på det tidspunktet.

 

Den som er best i forhold til kravene i jobb skal ha jobben. Ikke hva du har blitt født som skal bestemme det. Kvinne eller mann.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg misliker STERKT med feminister.

For det første, hvis de er så for at alle skal ha AKURATT like rettigheter, så syns jeg at menn skal få fordeler med det og, damer har noen fordeler de og, som menn ikke har i dag.

For det andre, hvorfor i all verden skal vi skifte skilt, alt til dame, og ikke menn?

Det er ikke likestilling, det virker som om damene vil diskrimere menn da. Jeg syns ikke at staten skal kaste bort penger på å produsere nye gangfeltskilt bare fordi at det er en mann som går over veien på skiltet. Da blir det mindre penger å bruke på fornuftige tinger. Men, hvis det er så viktig for dem, hva med å produsere skilt med bilde av en transeksuel?

 

Jeg har egentlig ikke noe imot likestilling jeg, men, hvis det skal være likestilling så skal ikke damer ha fordeler med noe, eller menn. Jeg syns egentlig ikke at det er rettferdig at noen menn får sparken fra jobben for at noen damer skal komme inn. Man skal ta folk inn etter utdannelse/erfaring og kunnskap. Ikke kjønn.

For likestilling etter valg, jeg er ikke for feminister som kommer med urimelige krav. Akkuratt lik lønn hadde vært en god start. Men, det er ikke en god start for at noen menn med god erfaring/kunnskap og utdannelse skal få sparken fordi at en dame med mindre Kunnskap/erfaring og utdannelse skal komme inn.

Lenke til kommentar

Tror du at jeg får slik bedriftsinformasjon helt uten videre eller?

Det er noe som heter inside information som konkurrenter og aksjeholdere ikke skal få vite.

 

Men, det har faktisk skjedd, vært på dagsrevyen noen ganger og.

Har du ikke sett eksempler av sure folk, som viser lite respekt til kvinner på jobben, bare fordi hun tok plassen til en bekjent av de?

 

Klarer ikke å komme på navnet på kategoriene til bedriftene, men Norge har liksom en prosentandel av kvinner/menn på forskjellige jobb plasser, som gjør til at man skal få ut flere menn , inn flere kvinner i noen tilfeller, mange bedrifter blir tvunget til å gi noen menn sparken fordi at noen damer må inn, etter kjønnskvoteringen, husker ikke om det hetet kjønnskvoteringen eller noe annet.

Endret av XzYLsiT
Lenke til kommentar

Ahh selvfølgelig. For mange menn, da må jo noen av dem ut. Beklager at eg e litt treig :p

 

Kvotering blir for dumt. Idiotisk regel med 40% kvinner i styrene. Det fører jo bare til altfor mye motvilje mot kvinner på arbeidsmarkedet og hva med de kvinnene som faktisk har den jobben de har fordi de har fortjent den?!

 

Nei, eg vil i hvertfall ikke få en jobb bare fori jeg er kvinne. Vi har da litt selvrespekt, ærlig talt. Er det slik at arbeidstakere kaster jobbsøknader fra kvinner, så ja. Da må nesten kvotering til. Men jeg synes at politikere heller burde arbeide med å skape andre, bedre tiltak enn kvotering.

Lenke til kommentar

Likestilling, eller radikal likestilling som vi har i dette landet i stadig økende grad, er noe forbasket tull. Snart setter vel staten alle spedbarn på hormonkur for å utslette "fysiologisk urettferdig fordelte egenskaper" :roll:

 

 

edit: Godt sagt, Ragnar Danneskjold.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Kan også erindre fra elevrådsrepresentantvalget i klassen for noen uker siden, hvor mange av jentene på forhånd mente at vi burde ha ei jente og én gutt som representanter. Jeg protesterte, og ble møtt med mange sinte jenteblikk og frekke kommentarer. Da valget var ferdig, ble det klart at de som hadde fått flest stemmer, var begge jenter. Det var ingen av de som før var for kvotering som sa noe på det.

5054781[/snapback]

Påpekte du ikke idiotien da?

 

Ikke la drittsekkene tråkke på deg. Drit dem ut så de skjønner det selv.

Lenke til kommentar

Som noen i tråden har vært inne på: Det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner, det er ikke noe man bør dytte under en stol. Problemet er bare det at de sosiale forskjellene mellom menn og kvinner er mye større enn det de biologiske skulle tilsi. Dette er sosiale roller vi læres opp i av samfunnet, og skaper forskjellige forventninger til kvinner og menn selv om individuelle forskjeller mellom mennesker er mye større enn forskjellene mellom menn og kvinner som grupper.

 

Jeg har lest gjennom hele denne tråden nå, og det ser ut som at de fleste av de som argumenterer mot feminisme har problemer med selve ordet, og det kan jeg i grunnen forstå. Ordet feminisme gir mange en bitter smak i munnen, og kampen mot sosiale roller som setter oss i bås i stedet for å behandle oss som individer burde hett noe annet. Men det er altså dette jeg forbinder med feminisme. Grunnen til at det heter feminisme, er at kvinner er det kjønnet som taper mest på systemet slik det er i dag. Når kvinner tjener 60% av det menn gjør, og gutter får 80% av oppmerksomheten i norske klasserom, er ikke det fordi kvinner liker å tjene mindre, eller fordi jenter naturlig synes at gutter skal bråke mer. Det kommer av at vi har et system som deler oss i to forskjellige roller. Det vil være fullstendig bom på mål å si at det ene eller det andre kjønnet "har skylda" for at det er slik det er i dag, men det burde være åpenbart for de fleste at alle tjener på at vi kvitter oss med det.

 

Til dere som er i mot kvotering av kvinner inn i styret: Mange av dere har vært inne på et viktig poeng; det er ingenting som tilsier at kvinner er dårligere styremedlemmer (eller ledere) enn menn. Likevel er det så få kvinner i norske styrerom. Tror dere virkelig dette er tilfeldig? Dette er selvsagt et ledd i det samme systemet, og for å få slutt på det er vi nødt til å kvotere kvinner inn i styrer, rett og slett fordi det er der makta ligger. Ettersom kvinner som gruppe er like kvalifiserte som menn til å sitte i styrer, burde det vel heller ikke være noe problem... Jeg skjønner godt argumentasjonen mange kommer med om at kjønn ikke burde spille noe rolle, og at den best kvalifiserte bør få jobben. Men hvis vi skulle fulgt opp denne argumentasjonen burde vi hatt 50% norske kvinner i styrer for lenge siden. Så lenge vi ikke har reell likestilling er vi nødt til å ta hensyn til at vi har et system som favoriserer menn inn i styrene, og da mener jeg at det er riktig å kvotere inn kvinner for å jevne dette ut, og for å prøve å oppheve det sosiale kjønnet.

 

Helt til slutt: Jeg er gutt og feminist, ikke fordi jeg mener kvinner skal overta verden, men fordi jeg ser at kvinner som gruppe har mindre makt enn det de burde hatt i dagens samfunn. Det er like naturlig for meg å kjempe mot dette, som det er for meg å kjempe mot rasisme selv om jeg er hvit.

 

EDIT: Det er selvsagt dumt at slike som kvinnegruppa OTTAR skal få så stor definisjonsmakt. De har en del ekstreme holdninger som ikke tjener saken i det hele tatt, og jeg er uenig med dem på en hel rekke punkter. Bare det at de ikke tillater menn å være medlem sier noe om hvor langt ute på jordet de er.

 

Et eksempel jeg kom på: Det at gutter får dårligere karakterer enn jenter selv om gutter som gruppe ikke er intellektuelt svakere, viser hvordan systemet slår begge veier, og at alle er tjent med å bli vurdert ut fra individ og ikke kjønn.

Endret av qez
Lenke til kommentar

qez: Men har du ikke tenkt på at kvoteringssystemet kan "backfire" i form av at denne bare "støter" mennsjåvenisters syn på at kvinner er svake i form av at de må ha et system til å hjelpe seg?

 

Problemer løser seg ikke over natten uansett, eneste tilfellene jeg kan se kvotering riktig er i tilfeller der kandidater står helt likt(da det ikke har så mye å si ang. hvor flinke de er uansett). (Men er i sterk tvil om dette bør lovfestet...)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...