Gå til innhold

Jeg er drittlei feminister.


Anbefalte innlegg

Vis det er til noe hjelp så er vi DRITTLEI mansjåvenister...

5049354[/snapback]

Jeg er av den oppfatning at disse "mannsjåvinistiske" holdningene vil forsvinne etterhvert som tiden går. Men de vil ikke forsvinne ved å kvotere kvinner inn i bedriftsstyrer, snarere tvert imot - ved å kvotere dem opprettholder en disse holdningene, samt myten om at kvinner er det svake kjønn. Å tvinge noen til andre holdninger er umulig, og ved å forsøke vil en få det motsatte resultat av det ønskelige.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si ikke det for sikkert. Arberiderpartiets kvinnegruppe mener faktisk vi bør ha flere kvinner inn i forsvaret:

 

Karita Bekkemellem Orheim, leder for Arbeiderpartiets

kvinnebevegelse:

- Ja, vi ønsker sesjonsplikt for kvinner. Forsvaret mister

mange talenter fordi jentene får for lite informasjon om hvilke

muligheter de har.

Ap-kvinnene foreslår at ordningen med en pliktig sesjonsdag

for gutter utvides til å bli av to dagers varighet - for begge

kjønn.

- I løpet av de to dagene skal det gis en grunnleggende

opplæring i prinsippene bak norsk forsvarspolitikk, en gjennomgang

av førstegangstjenestens innhold og mulighetene for

videreutdanning og karriere i Forsvaret.

Fysikk og helsetilstand skal testes, og utdannings- og praksisbakgrunn

skal registreres.

- Når ser vi den første kvinnesesjonen?

- Det vil jeg ikke spå noe om. Men jeg mener det absolutt

bør være aktuelt at saken kan behandles sammen med

forsvarsbudsjettet til høsten.

Men når er vel snarere problemet at vi knapt har penger til det forsvaret vi har, og da spørs det om å doble antallet vernepliktige er en innertier...

 

Geir :)

5049307[/snapback]

 

Men så er det kun snakk om sesjon, selv om kvinnen vil være pliktet til å gå på sesjon, så er det fortsatt frivillig valg av dem om de vil dra inn eller ikke.

 

Man behøver ikke doble antall vernepliktige, det er faktisk slik at det finnes flere som vil inn som faktisk ikke får avtjene førstegangstjenesten, fordi antallet overstiger behovet. Skal man ta inn 600 så blir det bedre om man kan plukke fra 2000 gutter og jenter enn bare blant 1000 gutter. Større sjanse for de som virkelig ikke vil avtjene verneplikt å slippe dette, kvinner og menn blir likebehandlet og forsvaret kan kanskje klare å finne kompetente kvinner fremfor å kvotere inn inkompetente, slik som skjer idag.

 

Forsvaret trenger virkelig flere kvinner. Likebehandling på dette feltet vil hjelpe. Og forholdene og rettighetene til de vernepliktige vil nok også bli bedre, ettersom jeg anser at kvinner er flinkere på å kreve og få gjennomslag på det området enn unge 18 år gamle gutter (på generell basis).

Lenke til kommentar

Hva er galt med forholdene under verneplikten da?

 

Hadde det helt ok når jeg var i militæret... hadde tv, dvdspiller, ps2 og surround på rommet, mye fritid, bra treningsfasiliteter og slapp tjeneste.

 

Ser ikke helt hva som var så grusomt med det, men du har nok mer erfaring der enn jeg har, Dotten.

 

Var også gjensidig respekt mellom menige og befal og ingen av befalet drev og kuket seg, slik man gjerne får inntrykk gjennom filmer, historier o.l.

Lenke til kommentar
Var også gjensidig respekt mellom menige og befal og ingen av befalet drev og kuket seg, slik man gjerne får inntrykk gjennom filmer, historier o.l.

5050244[/snapback]

Vel, den "gjensidige" respekten er det ikke alle befal som deler, uten at jeg gidder utdype her og nå.

 

Når det gjelder verneplikt ser jeg helst at den blir avskaffet, informasjon via sesjon er greit, her kan man godt kalle inn både jenter og gutter, poenget er jo å skaffe dyktig personell, ikke soldater med hår i stumpen. På sikt bør derimot tvungen verneplikt avskaffes, men av rent praktiske årsaker står det ikke helt på toppen av min liste i et rent likestillingsperspektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Og hvorfor er det viktigere?

5049433[/snapback]

Ser du ikke forskjellen mellom ikke å ansette en person, og det å frata noen bestemmelseretten over eget liv? (Hvorvidt denne «slaven» så har tilgang til DVD-spiller eller ikke er for øvrig irrelevant.)

Lenke til kommentar
Hva er galt med forholdene under verneplikten da?

 

Hadde det helt ok når jeg var i militæret... hadde tv, dvdspiller, ps2 og surround på rommet, mye fritid, bra treningsfasiliteter og slapp tjeneste.

 

Ser ikke helt hva som var så grusomt med det, men du har nok mer erfaring der enn jeg har, Dotten.

 

Nei, det er helst lønn og rettigheter som ansatte har jeg etterspør. Forrige måned fikk jeg 44k i lønn, menige i sambandet som gjorde stort sett samme jobben fikk 3-4000. Greit nok at jeg har mer kompetanse og utdannelse, men ærlig talt, jeg tjener mer enn 10 ganger mer. Og jeg har rettigheter som egenmelding (nå ha rmenige endelig fått dette da, med en del restriksjoner), jeg får kompensert vakter, jeg kan avspassere osv.

 

Var også gjensidig respekt mellom menige og befal og ingen av befalet drev og kuket seg, slik man gjerne får inntrykk gjennom filmer, historier o.l.

 

Ja dette er bra, de fleste befal, ihvertfall i sjøforsvaret, er dyktige ledere som vet at gjensidig respekt er avgjørende for om man gjør en god jobb eller ikke. Men dessverre finnes det også de motsatte tilfellene. Når man er inne til førstegangstjeneste, ofte ufrivillig, så fortjener man å bli behandlet med respekt.

 

Når det gjelder verneplikt ser jeg helst at den blir avskaffet, informasjon via sesjon er greit, her kan man godt kalle inn både jenter og gutter, poenget er jo å skaffe dyktig personell, ikke soldater med hår i stumpen. På sikt bør derimot tvungen verneplikt avskaffes,

 

Dette er jeg enig i. Dessverre er hindrene så store at det kan bli vanskelig å gjennomføre. Dessverre er det ingen markante partier som engang gidder se på problemstillingen og finne alternative løsninger som kan fungere. Jeg tror monarkiet faller før verneplikten blir avskaffet... :shrug:

Lenke til kommentar

Det er bra at kvinner kjemper for sine rettigheter. Jeg har ikke noe imot dette. Men det er mange områder der menn blir diskriminert også:

 

Førstegangstjenesten

Foreldrerett etter skillsmisse

Kjønnskvotering (noen mener at dette ikke er diskriminering)

Fødselspermisjon

Og mange flere ting som jeg ikke kommer på i farta.

 

Hvor er fokuset på disse sakene? De hører vi lite, eller ingenting om. I disse sakene kan likestillingsombudet (kvinneombudet) holde kjeft, men straks det er en reklame som spiller litt for mye på kvinnekropp så er det full alarm. Det er forkastelig. Det er fortsatt mye å gjøre for å likestille kjønnene, men det virker som at enkelte bare ser den ene siden av saken. At det er bare kvinner som blir diskriminert, for å sette det litt på spissen. Det er dessuten både "in" og moderne å være kvinnefrigjører/feminist. Men hvis man kjemper for menns rettigheter, eller er uenig på noen punkter om likestilling, f.eks. kjønnskvotering, så blir man fort stemplet som en gammeldags mannssjåvinist. Det at det er "trendy" å være feminist gjør at mange som egentlig ikke vet så mye om hva de snakker om melder seg på kampen og "kjemper" for kvinnene. Dette blir fort ganske latterlig, en del av jentene i klassen som er sånn. Men å si at argumentene deres ikke holder mål, eller at de er usaklige, det må man ikke gjøre, for da er man jo, som sagt, en mannssjåvinist av værste sort.

Lenke til kommentar

Dotten, joda, men om verneplikten faller kan vi få andre problemer. Som da Spanias PP-regjering (som ikke har verneplikt) skulle sende soldater til Irak. (eller var det afghanistan?) De måtte lete lenge for å få tak i nok folk, og friste dem. De måtte tilogmed rekruttere i sør-amerika etter det jeg har hørt av min tidligere spanske lærer...

Lenke til kommentar
Dotten, joda, men om verneplikten faller kan vi få andre problemer. Som da Spanias PP-regjering (som ikke har verneplikt) skulle sende soldater til Irak. (eller var det afghanistan?) De måtte lete lenge for å få tak i nok folk, og friste dem. De måtte tilogmed rekruttere i sør-amerika etter det jeg har hørt av min tidligere spanske lærer...

5050491[/snapback]

 

De som drar til Irak/Afghanistan fra Norge gjør vel dette frivillig?

Lenke til kommentar
Dotten, joda, men om verneplikten faller kan vi få andre problemer. Som da Spanias PP-regjering (som ikke har verneplikt) skulle sende soldater til Irak. (eller var det afghanistan?) De måtte lete lenge for å få tak i nok folk, og friste dem. De måtte tilogmed rekruttere i sør-amerika etter det jeg har hørt av min tidligere spanske lærer...

5050491[/snapback]

 

De som drar til Irak/Afghanistan fra Norge gjør vel dette frivillig?

5050547[/snapback]

 

Ja.

Lenke til kommentar
Hva er galt med forholdene under verneplikten da?

 

Hadde det helt ok når jeg var i militæret... hadde tv, dvdspiller, ps2 og surround på rommet, mye fritid, bra treningsfasiliteter og slapp tjeneste.

 

Ser ikke helt hva som var så grusomt med det

Det er ikke alle som har slapp tjeneste eller alt det andre du nevner her.

 

Var også gjensidig respekt mellom menige og befal og ingen av befalet drev og kuket seg, slik man gjerne får inntrykk gjennom filmer, historier o.l.

5050244[/snapback]

Kanskje fordi du var i en avdeling med lekesoldater, mens de fleste andre faktisk går gjennom militæret på steder der man prøver å få disiplin i rekkene? :)

Lenke til kommentar
Hva er galt med forholdene under verneplikten da?

 

Hadde det helt ok når jeg var i militæret... hadde tv, dvdspiller, ps2 og surround på rommet, mye fritid, bra treningsfasiliteter og slapp tjeneste.

 

Ser ikke helt hva som var så grusomt med det

Det er ikke alle som har slapp tjeneste eller alt det andre du nevner her.

 

Var også gjensidig respekt mellom menige og befal og ingen av befalet drev og kuket seg, slik man gjerne får inntrykk gjennom filmer, historier o.l.

5050244[/snapback]

Kanskje fordi du var i en avdeling med lekesoldater, mens de fleste andre faktisk går gjennom militæret på steder der man prøver å få disiplin i rekkene? :)

5051109[/snapback]

 

Og hva er motsetningen mellom disiplin og gjensidig respekt? :hmm: Den avdelingen jeg var på tok seg av vaktholdet på to leirer og var jo da faktisk noen av de få som gjør noe "militært" i praksis (som ikke er øving), men vi var sikkert bare lekesoldater alle sammen.

 

Jeg kjenner et lass med folk som har vært i militæret... alt fra sykevoktere til GBU, og _ingen_ hadde noe særlig hard tjeneste. Kanskje vi to har forskjellig syn på hva som er en hard tjeneste, men etter mine kriterier så er ikke verneplikten noe særlig hard.

Lenke til kommentar
Merker jeg blir så innmari sint av å lese hva dere skriver. Aldri mer lese denne tråden, påvirker seriøst humøret mitt!

5052283[/snapback]

Hva med å skrive hva som provoserer deg, hvorfor det provoserer deg, og hva du selv mener? :)

 

Decline: Veldig fin båt!

 

Forøvrig så kan jeg nevne at du bekrefter en kvinnestereotyp med å være så emosjonell. :p

(Sorry, greide ikke å dy meg.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Nei, har ikke tid til å kommentere alt som står her og da er det like greit å la være... Min mening vil nok ikke påvirke deres syn uansett, så hvorfor bruke tid på det..? Min eneste glede er at dere mest sannsynlig ender opp ensom og singel hele gjengen.. =) ( så lenge dere ikke har en dørmatte av kjæreste da... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...