Gå til innhold

spørsmål om vk1 flyfag


ghrr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil bli pilot :D

Hvilken linje skal jeg ta da? Flylinjen eller?

6352747[/snapback]

Hei!

Godt å høre at det er flere av oss der ute.

 

Først og fremst: den norske staten ser ikke på flyverutdanning som en utdanning. Man får ingen grad, og får heller ingen finansiell støtte. Det vil si at du må betale alt selv (vanskelig å komme ut på under 500.000 kr), og når du er ferdig har du sertifikater, men ingen tittel. Eneste "formelle" utdanningen du har er da videregående... Og det er vi som skal fly store flymaskiner. Forstå det den som vil.

 

Så stort sett blir det å kjøpe sertifikater og håpe på det beste - anbefaler deg å kikke på www.nearas.no, skolen jeg går på. Jeg har vært ca 8 mnd i USA nå, og er ferdig utdannet amerikansk flyinstruktør om ca en måned-halvannen. Regner med å ha ca 1500 timer, samt JAR-CPL/IR/ME + ATPL teori + MCC kurs om under to år fra nå. Så får vi håpe det blir jobb, og at investeringen kaster av seg.

Lenke til kommentar
Homer,21/06-2006 : 15:07]Jeg vil bli pilot :D

Hvilken linje skal jeg ta da? Flylinjen eller?

6352747[/snapback]

Hei!

Godt å høre at det er flere av oss der ute.

 

Først og fremst: den norske staten ser ikke på flyverutdanning som en utdanning. Man får ingen grad, og får heller ingen finansiell støtte. Det vil si at du må betale alt selv (vanskelig å komme ut på under 500.000 kr), og når du er ferdig har du sertifikater, men ingen tittel. Eneste "formelle" utdanningen du har er da videregående... Og det er vi som skal fly store flymaskiner. Forstå det den som vil.

 

Så stort sett blir det å kjøpe sertifikater og håpe på det beste - anbefaler deg å kikke på www.nearas.no, skolen jeg går på. Jeg har vært ca 8 mnd i USA nå, og er ferdig utdannet amerikansk flyinstruktør om ca en måned-halvannen. Regner med å ha ca 1500 timer, samt JAR-CPL/IR/ME + ATPL teori + MCC kurs om under to år fra nå. Så får vi håpe det blir jobb, og at investeringen kaster av seg.

6354392[/snapback]

 

 

Hva slags fly flyr du?

Småe propellfly eller en Boeing 747 :dribble:

Lenke til kommentar
Hey

 

Har søkt meg inn på skedsmo til høsten, og lurer på om jeg har muligheter til å komme inn med 4.5 i snitt?

 

Hva hadde dere andre som har gått/går flyfag i snitt?

Hva har dere som har søkt i snitt?

 

Takk for svar på forhånd!

6390231[/snapback]

 

Jeg sendte en mail til inntaksfolka i rogaland og de sa at snittet for å komme inn pleide å være fra 4,5 til 5, så muligheten for at du kommer inn er jo der.

 

jeg har 5,06 i snitt med eksamener og 5 i snitt uten eksamene, hvilken av de er det som gjelder, det er vel med eksamener??

 

har søkt på sola da

Lenke til kommentar
Hey

 

Har søkt meg inn på skedsmo til høsten, og lurer på om jeg har muligheter til å komme inn med 4.5 i snitt?

 

Hva hadde dere andre som har gått/går flyfag i snitt?

Hva har dere som har søkt i snitt?

 

Takk for svar på forhånd!

6390231[/snapback]

 

 

det der kommer du vel greit inn med! ;) hørte om en som kom inn på skedsmo ifjor som hadde 3,1 i snitt.. absolutt siste mann som kom inn på 3 inntaket!

selv har jeg søkt, men tviler jeg kommer inn med mine stusslige 3 i år, så må gå sterkstrøm og søke flyfag igjen neste år! ;)

Lenke til kommentar
jeg har 5,06 i snitt med eksamener og 5 i snitt uten eksamene, hvilken av de er det som gjelder, det er vel med eksamener??

 

har søkt på sola da

6392821[/snapback]

 

Det regnes ut på følgende måte: Ta karakteren din fra faget du kom opp i til eksamen, og legg det sammen med eksamenskarakteren din, og del på to. Det blir "poengsummen" din totalt i faget.

 

Tar meg selv som eksempel:

 

Elektroteknikk standpunkt: 6

Elektroteknikk eksamen: 5

 

Totalt: 11, dvs 5.5 "poeng". Det står i en brosjyre du sikkert fikk i posten.

Lenke til kommentar
jeg har 5,06 i snitt med eksamener og 5 i snitt uten eksamene, hvilken av de er det som gjelder, det er vel med eksamener??

 

har søkt på sola da

6392821[/snapback]

 

Det regnes ut på følgende måte: Ta karakteren din fra faget du kom opp i til eksamen, og legg det sammen med eksamenskarakteren din, og del på to. Det blir "poengsummen" din totalt i faget.

 

Tar meg selv som eksempel:

 

Elektroteknikk standpunkt: 6

Elektroteknikk eksamen: 5

 

Totalt: 11, dvs 5.5 "poeng". Det står i en brosjyre du sikkert fikk i posten.

6398931[/snapback]

Ok takk for infoen :)

åssen blir det med tverrfaglig eksamen da?

Lenke til kommentar

har alle på flyfag 5 og 6 i fagene eller?

blir nesten litt skremt når jeg leser innleggene her! :S

selv fikk jeg 3 i snitt uten å har arbidet noe særlig så tviler igrunn jeg kommer inn.. da skal jeg ha jævli flaks ihvertfall..

 

men er jeg så heldig at jeg kommer inn så er jeg innstilt på å jobbe hardt og ta skolen mer seriøst enn det jeg gjorde på GK ;)

Lenke til kommentar
har alle på flyfag 5 og 6 i fagene eller?

blir nesten litt skremt når jeg leser innleggene her! :S

selv fikk jeg 3 i snitt uten å har arbidet noe særlig så tviler igrunn jeg kommer inn.. da skal jeg ha jævli flaks ihvertfall..

 

men er jeg så heldig at jeg kommer inn så er jeg innstilt på å jobbe hardt og ta skolen mer seriøst enn det jeg gjorde på GK ;)

6406545[/snapback]

Tja jeg fikk vel en treer, en sekser, og resten firrere og femmere. Det eneste skolearbeidet jeg gjorde hjemme var å øve til prøver og eksamner, gjorde aldri hjemmelekser.

 

Om jeg kommer inn på flyfag blir det selfølgelig hard jobbing med skolen..

Lenke til kommentar

For å si det slik: Du skulle vært nummer 12. Jeg søkte om bytting av ønske (fra skedsmo til sola), og det gjorde dem så jeg fikk en skoleplass ved Sola istedet. At du kom som nummer 11 på venteliste er ingen krise. Det er mange som bare har satt ønsket på listen selv om de har tenkt å ta en annen utdanning. Du kommer nok inn.

Lenke til kommentar
Homer,21/06-2006 : 15:07]Jeg vil bli pilot :D

Hvilken linje skal jeg ta da? Flylinjen eller?

6352747[/snapback]

 

Det tar du igjennom Forsvaret eller noe sånt! ;)

På Flyfag kan du bli Mekanikker eller Teknikker! ;)

6353042[/snapback]

Problemet er at, for aa komme inn til luft forsvaret maa man ha 100% normal syn.

De med briller, linser og "laseropeerasjoner" kommer ikke inn :cry:(Jeg bruker linser) :cry::cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...