Gå til innhold

spørsmål om vk1 flyfag


ghrr

Anbefalte innlegg

>sjekker de ikke orden osv ?<

 

Nei de gjør ikke det, men det er sant som du sier om verktøy og slik...

Orden og oppførsel får bare konsekvenser når du skal søke arbeid ;)

Vi har fått høre my historier om folk som har vært noe "slappe" (typp latskap i utplasseringen) og har hatt store problemer med å få seg arbeid senere.

 

Men hvis man "vill" skal det nok ikke være no problem. Ble litt difust dette men,.

5370367[/snapback]

Det er sant at det kan bli vanskelig å få jobb senere om du er slapp på utplassering, grunnet at det du gjør der gjennspeiler deg, slik dem tror du er.

der man er utplassert vil det bli tatt en avaluering av deg.

gjør du det bra så kan det føre til jobb senere men dette er ingen garanti.

 

men slapp holdning på utplassering blir bare hinderet der.

du trenger ikke å oppgi hvor du var utplassert hos andre selvskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
takk for mye bra info ;)

 

vet dere noe om hva lønna ligger på når man er ferdig utdanna? :p

 

hva er forskjellen på avioniker og flymekaniker?

5270750[/snapback]

 

Lønna for en flymekaniker er i følge DinSide på rundt 300,000.

Det skal sies at man kan etterhvert få tilbud om å bli en flytekniker og da øker lønna til rundt 500,000.

 

En avioniker er en som jobber med elektronikk på fly.

De jobber da med navigasjonssystemer, kommunikasjonssystemer, de svarte boksene osv.

 

En flymekaniker er delt inn i flere "deler". Jeg bare tar noe Copy/Paste fra Flylinjen.no jeg:

 

-Flystrukturmekaniker

Omfatter vedlikehold av luftfartøyets skrog og øvrig struktur

 

- Flyinteriør- og utstyrsmekaniker

Vedlikehold av inventar i kabin og cockpit, samt redningsutstyr.

 

- Flykomponentmekaniker

Vedlikehold av mekaniske fly flykomponenter i verksted.

 

- Flysystemmekaniker

Arbeider med alle mekaniske systemer på flyet. Testing og utprøving av alle

fast monterte mekaniske installasjoner i forhold til riktig funksjon.

 

- Flymotormekaniker

Vedlikehold og reparasjon av flymotorer i verksted.

Avionikkfagene

 

- Flysystemavioniker

Test og vedlikeholder alle flyets elektriske og elektroniske systemer.

 

- Flykomponentavioniker

Reparasjon og testing av elektriske og elektroniske flykomponenter i verksted.Lærling i sivilt flyselskap/verksted

 

Forresten, man må nødvendigvis ikke være veldig interessert i fly for å gå på flyfag.

Mest sansynligvis så blir du interessert i fly på en eller annen måte, men majoriteten av VK1 i år er hvertfall ikke veldig flyfanatikere(så folk ikke kommer der og tror at alle er helt flyfreaker :!: ).

 

Sorry for at innlegget ble litt "forsinket".

5279283[/snapback]

skal tilføye litt avionikk er delt inn i 2 grupper.

det er komponent som nevnt over å system som jeg skal gi litt info om nå.

system da jobber man på flyet med å legge kabling, montering av rack og lys m,m.

 

Ps: Det er ikke alle som får bli teknikkere heller.

 

tekknikker har et mye større ansvar enn den vanlige Fag arbeideren.

mye mere papirarbeid med å være teknikker

Endret av Avionikk86
Lenke til kommentar
Er ikke så vanskelig å komme inn på vk1 som mange her på forumet tror, vet om flere som har kommet inn med et snitt som ligger i overkant av 3. På vk1 er det også 7 obligatoriske eksamener i alle avsluttende fag, noen fag skal man bygge på videre på vk2, dermed skal man ta eksamene i de fagene der (luftfartøysystemer, vedlikeholdsteknikk). VK2 Flyteknisk bodø her ;-)

5341533[/snapback]

hey hvem er du?

:p

gikk avionikk i fjor:P i bodø

Lenke til kommentar
Noen på forumet som faktisk går på Vk1 flyfag? eller har gått der?

 

 

Hva var inntakskravet for å komme inn?

 

Stort snitt må en ha?

 

 

Vet det er veldig vansklig linje å komme inn på , men har også veldig lyst, skal gjøre alt jeg kan for å få karakterer til å komme inn!

5097384[/snapback]

 

Jeg går på VK1 Flyfag på Skedsmo vgs...

 

Inntakskravet for å komme inn etter første runde er rundt 4.8 - 5 vil jeg tro, men man må ikke ha mer enn kanskje 4.3 eller noe rundt der for å komme inn på 2. inntaket.

Blir det noe 3. inntak(som det vanligvis blir virker det som, siden det er flytting osv.) så er det tom. noen som "slipper unna" med kanskje 3.7 i snitt.

 

EDIT: Merk, dette var ved Skedsmo... Er sikkert annerledes de andre stedene.

 

Tror Marius_EV også går eller har gått på flyfag(mener å ha lest det et sted).

5178922[/snapback]

Ps: skedsmo har lavere karakterer ut av skolen enn de 3 andre skolene.

Lenke til kommentar
Ps: skedsmo har lavere karakterer ut av skolen enn de 3 andre skolene.

5617411[/snapback]

 

Fordi de har brukt den mye strengere karakterskalaen lenger enn de andre skolene? Alle skolene bruker vel denne nå..

 

0 - 32.9 = 0

33 - 41.9 = 1

42 - 60.9 = 2

61 - 74.9 = 3

75 - 85.9 = 4

86 - 95.9 = 5

96 - 100 = 6

 

Ganske syk karakterskala :hm:

 

6 poster på rad.. må være en form for rekord :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
syk karakter skala ja

vankskelig å få gode karakterer? :p

 

har søkt flyfag på 1. , 2. og 3. valget så håper på å komme inn :p

5621585[/snapback]

 

Er vel egentlig lettere å få bra karakterer her vil jeg nå påstå enn til vanlig da det er multiple choice, men er jo ikke alle som muligens liker det?

 

Kommer litt ann på hvor mange spørsmål det er på prøven og.

Noen ganger er det bare 20 spørsmål og da blir det 5% trekk for hver feil, da er det ikke så langt ned til 75%. Så om du da har en litt dårlig dag går det jo fort dårlig, men kan du det sånn "ok" kan det være at du husker et par av tingene i svaralternativene.

 

Enkelte fag er også enklere enn andre, men det varierer jo litt fra elev til elev(selfølgelig...).

 

Og, det om karakterer ut har vel ikke så mye å si så lenge man klarer alle eksamene(stiller selfølgelig litt høyere hvis man har 5/6 der, men etter det jeg har forstått ser de først og fremst på stått/ikke stått).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Jeg vil gjerne høre fra noen som har jobb som flytekniker om hvordan en arbeidsdag arter seg.

Hvordan arbeidsdagen er lagt opp, hvordan dere jobber (alene eller sammen med andre).

Hva som er de vanligste arbeidsoppgavene (det som er rutinejobb og man blir litt lei av å gjøre...)

Jeg er svært glad i å reise og det virker som om flyteknikere innimellom blir sendt rundt omkring

dersom feil skulle oppstå på de gale plassene i landet. Hvor ofte skjer dette o

Jeg vet det er flere felt innen det flytekniske yrket (struktur, motor, interiør osv), så jeg vil gjerne

høre fra flere av dere, med forskjellige arbeidsområderm, hvis dere gidder å svare.

 

Jeg er 25 år og jobber for tiden i en "dead-end" butikkmedarbeider stilling. Drømmen min er jo

såklart pilot men jeg er dessverre "velsignet" med dårlig syn. For dårlig syn... Defor ønsker jeg

også svar på om det er noe slags fysiske krav for å skulle bli flytekniker. Syn, BMI, røyker,

ikke-røyker, snuser, blodtrykk osv.

 

Jeg nevnte ovenfor arbeidsdagen. Jeg har lest at det er endel overtid innen dette yrket. Hvilket

område (motor, struktur osv.) er det mest overtid og også hvor er det tyngst, lettest å jobbe?

Når det gjelder ansvar for å sjekke ut et fly har jeg forstått at dette er svært viktig. Innen hvilket

område er det mest og minst ansvar.

 

Til slutt lurer jeg på det alle vil vite. Hvor er det mest penger? Hvilket område gir mest "rålønn" og

hvilket område bør man satse på for å kunne sanke inn overtidspenger? Jeg vil også gjerne ha svar

på hvordan markedet er for arbeidstakere innen flyteknisk fag. Hvis noen kan svare meg på

hvordan markedet er ute i verden også hadde det vært fint. Hvis jeg f.eks. utdanner meg i Norge

kan jeg da få jobb i Sverige, Danmark, Nederland osv?

Hva er den mest populære flytypen å utdanne seg til?

 

Mye spørsmål. Kommer sikkert på mange flere også. Men det får greie seg for nå.

 

På forhånd mange takk for hjelpen til alle som måtte svare.

 

Hilsen Thomas, Steinkjer

Lenke til kommentar
Drømmen min er jo

såklart pilot men jeg er dessverre "velsignet" med dårlig syn. For dårlig syn...

 

Hvor dårlig er for dårlig? På ukorrigert syn opererer JAA såvidt jeg vet med +-3 for førstegangsutstedelse av medical, og +-5 for fornyelser. Selv har ejg -2.75 på begge øynene og -.50 skjeve hornhinner, og det var ok det.

 

Vet at de har blitt mye mer mottakelige for laseroperasjoner også. Naboen her har JAR klasse 1 medical og har laseroperert begge øynene. Hadde alvorlige synsfeil før, men det var ikke noe problem nå. Lurt å kontakte luftfartstilsynet på forhånd dog.

 

FAA medicalen er en vits. Ser du med briller er det greit - det er kun korrigert syn de bryr seg om. Klarer du å finne briller som gjør at du ser normalt, er det greit.

 

Går selv NEAR/NAIA programmet nå (www.naiasc.com og www.near-as.no) og utdanner meg til flyger med FAR-CPL og JAR-ATPL, begge med AMEL rating. Tidspunktet nå er kanskje det beste tidspunktet på lenge å starte en flygerutdanning på. Om et par år kommer bransjen til å skrike etter folk, allerede nå merker man hvilken vei pila peker.

 

Stå på! :D

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med lege innen luftfart og han sa at det ikke var mulig for

meg å bli pilot.

 

Jeg har et syn som ligger på -7 på ene øyet og -6 på andre + at jeg har noe annet også som gjør at laseroperasjon ikke er mulig og synet mitt har ikke vært stabilt nok til å ta en ICL (tror det var ICL det het, der man legger en linse inn på øyet).

 

Så jeg er en av tusen... :no: å jeg vil bare jobbe med fly :cry:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Eg går på Sola flyteknisk VK2 og dette er bøkene me har hatt brukt/bruker på vk1 og vk2.

Så dere som søker og komer inn har noko å glede dere til :)

 

Min tanke om det å gå på flyfag er:

Veldig kjekt miljø, pga dei fleste kjenner ikkje kvarandre frå før. Du blir lett kjendt med folk.

post-98310-1146690994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva da? Er det noen plass jeg kan lese om disse andre metodene for synsoperasjon?

 

Fortell meg bfisk... hvordan har du gått fram i din pilotutdanning? Hvor langt er du

kommet? Hva er relevante fag fra videregående?

5806113[/snapback]

POKKER! Nå hadde jeg skrevet DET lange innlegget, så klikka pcen her.

 

Syn:

Ting å søke etter: PRK, LASEK, LASIK, ICL, Synskirurgi.

 

Min pilotutdanning: www.nearas.no www.naiasc.com

 

Kommer mer senere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
men så på vigo i stad, og der sto det at vk1 flyfag ikke med i inntak, hva skal det bety

6046252[/snapback]

 

noen som vet noe om det?? er inntaket seinere i sommer eller? :p

6058623[/snapback]

 

Vet ikke om det har noe å si i det hele tatt, men har hørt at nå er det totalt fire skoler i Norge som har Part 147 godkjenning(og 3 av de er da vgs).

 

Det kan være at det er noe trøbbel ang. dette?

 

Det er også meget sansynlig at det kan være siden det er landsdekkende linje at det er ikke med i det inntaket det ene passordet er på. Jeg vet hvertfall jeg fikk ett nytt passord i posten begge gangene(endte opp med 2 vigo kontoer på gk).

 

Send mail eller ring til noe utdanningsetaten eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Det er også meget sansynlig at det kan være siden det er landsdekkende linje at det er ikke med i det inntaket det ene passordet er på. Jeg vet hvertfall jeg fikk ett nytt passord i posten begge gangene(endte opp med 2 vigo kontoer på gk).

 

Send mail eller ring til noe utdanningsetaten eller noe i den duren.

6204886[/snapback]

ja det er sånn, fikk brev fra rogaland fylkeskommune for et par uker sia med brukernavn og passord til en ny vigo konto

Endret av ghrr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide å dra denne opp igjen.

 

På Sola VGS sine nettsider står det at VK1 Flyfag på den skolen er bygget opp etter PART-147 (Basic Licence), men det forteller meg ingenting. Jeg vet hva PART-147 (Basic Licence) gjør, men at det er "bygget opp etter" betyr slettens ikke at de har godkjenningen. Jeg ringte Sola VGS i vår for å sjekke opp om de hadde fått godkjenningen og at hele læreplanen nå var bygget opp etter dette, og da sa de at den var under utvikling men prosessen var ikke ferdig. Dette var da selvfølgelig en kontordame som virket som om at hun ikke hadde peiling.

 

Det er vel ingen fra Sola VGS med munndiaré som enten går på Flyfag selv, har kontakter eller lignende? Dette er viktig. Det er stor forskjell på å flytte til Lillestrøm og Sola.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...