Gå til innhold

spørsmål om vk1 flyfag


ghrr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg går på VK1 Flyfag på Skedsmo vgs...

Lite spørsmål til deg, er det mange fra oslo-akershus området eller er det mest fra rundt om i landet (Østnorge) ?

5228141[/snapback]

 

Det er kanskje 60 / 40 eller noe i den duren(hvor 60 prosent er fra Østnorge og 40 fra hele landet).

 

Rundt halvparten er hybelboere i hver klasse sånn ca.(er 12 elever i en klasse, og er 3 klasser på hvert trinn).

Endret av AC7
Lenke til kommentar

Elektronikk er litt mye repetisjon fra i fjor + at man går litt grundigere i det samtidig da og det er endel fra VK1 såvidt jeg har forstått(vi bruker f.eks VK1 Elektronikk-bøker ved Skedsmo VGS).

 

Jeg likte og liker ikke elektronikk noe særlig jeg heller, men det er bare å komme seg igjennom det. Er ikke så vanskelig(ehh, enda hvertfall) at jeg har gitt opp helt.

 

De andre studieretningsfagene er egentlig bare artig for min del hvertfall.

Du føler at du lærer noe i alle fag som du kan ha bruk for og som gjør at du forstår ting mer og mer. De som gikk ut ifra VK1 i fjor(som jeg har snakket med) sier hvertfall at de gikk ut derfra og følte de hadde lært ufattelig mye hvertfall.

 

Ellers er det mest vanlig at folk sliter med elektronikk/elektrosakene og matriallære.

 

Til dere som tenker på å gå på flyfag, dere bør være forbredt på å jobbe litt.

Er dumt å starte her for så å dumpe og da ta en plass som en annen kunne få.

 

Det er ganske mye prøver(noe som egentlig er bra da det "tvinger" deg til å lese) og rundt 15/16 eksamener på to år(7 eksamener første året såvidt jeg vet).

 

På Skedsmo VGS så er mange av fagene periodiserte(dvs. de tar for seg et fag det ene halvåret og bare det og tar neste fag neste halvår. F.eks: Matte første halvår og fysikk neste halvår, med eksamen etter endt halvår).

 

Dette kan være både bra og dumt(får f.eks ikke så god tid til å lære seg matte, men hvis du følger med og henger med er det greit for da får du jo mye matte på en gang og bare det).

 

Og, hvis du skal på Skedsmo så er det delt opp allerede på VK1 om du vil bli avioniker eller flymekaniker så det kan være greit å vite noe om det før man starter(selv om du får noe info i det du begynner og).

Vet ikke om dette gjøres på noen av de andre skolene...

Lenke til kommentar
takk for mye bra info ;)

 

vet dere noe om hva lønna ligger på når man er ferdig utdanna? :p

 

hva er forskjellen på avioniker og flymekaniker?

5270750[/snapback]

 

Lønna for en flymekaniker er i følge DinSide på rundt 300,000.

Det skal sies at man kan etterhvert få tilbud om å bli en flytekniker og da øker lønna til rundt 500,000.

 

En avioniker er en som jobber med elektronikk på fly.

De jobber da med navigasjonssystemer, kommunikasjonssystemer, de svarte boksene osv.

 

En flymekaniker er delt inn i flere "deler". Jeg bare tar noe Copy/Paste fra Flylinjen.no jeg:

 

-Flystrukturmekaniker

Omfatter vedlikehold av luftfartøyets skrog og øvrig struktur

 

- Flyinteriør- og utstyrsmekaniker

Vedlikehold av inventar i kabin og cockpit, samt redningsutstyr.

 

- Flykomponentmekaniker

Vedlikehold av mekaniske fly flykomponenter i verksted.

 

- Flysystemmekaniker

Arbeider med alle mekaniske systemer på flyet. Testing og utprøving av alle

fast monterte mekaniske installasjoner i forhold til riktig funksjon.

 

- Flymotormekaniker

Vedlikehold og reparasjon av flymotorer i verksted.

Avionikkfagene

 

- Flysystemavioniker

Test og vedlikeholder alle flyets elektriske og elektroniske systemer.

 

- Flykomponentavioniker

Reparasjon og testing av elektriske og elektroniske flykomponenter i verksted.Lærling i sivilt flyselskap/verksted

 

Forresten, man må nødvendigvis ikke være veldig interessert i fly for å gå på flyfag.

Mest sansynligvis så blir du interessert i fly på en eller annen måte, men majoriteten av VK1 i år er hvertfall ikke veldig flyfanatikere(så folk ikke kommer der og tror at alle er helt flyfreaker :!: ).

 

Sorry for at innlegget ble litt "forsinket".

Lenke til kommentar

Hehe, mange fra flylinjen her på forumet ja :thumbup::thumbup: GOGO. (sorry intern humor)

Det som sies her er mye bra info ja. Husk Flyfag er i grunn et jævla slit til tider.

Men ellers er det en topp linje!

Kommer du ut som mekanikker i nordsjøen er det rom for å tjene virkalige penger :) . Kommer du/dere inn kan jeg love dere en spesiell utdannelse...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ikke så vanskelig å komme inn på vk1 som mange her på forumet tror, vet om flere som har kommet inn med et snitt som ligger i overkant av 3. På vk1 er det også 7 obligatoriske eksamener i alle avsluttende fag, noen fag skal man bygge på videre på vk2, dermed skal man ta eksamene i de fagene der (luftfartøysystemer, vedlikeholdsteknikk). VK2 Flyteknisk bodø her ;-)

Lenke til kommentar
høres bra ut :) trur jeg skal klare å komme inn da

søker man på karakterene på 1. eller 2. termin?

5344984[/snapback]

 

Man søker med karakterene man får til sommeren.

 

Om man ikke kommer inn på første inntaket er ikke det noe stor fare(kan være ganske langt ned på ventelista før du skal være "redd" for at du ikke kommer inn).

Dette er fordi alle som har flyfag på lista si i det hele tatt søker om plass siden det er en landsdekkende linje(det vil si at de som har det som 3. valg på "linje" og egentlig ikke bryr seg noe om det, men satt det bare for å ha noe også vil komme inn hvis han/hun har bra nok karakterer).

 

Og nei, det er ikke "så" vanskelig som mange skal ha det til nei(med mindre du skal inn på første inntaket da).

Lenke til kommentar

>sjekker de ikke orden osv ?<

 

Nei de gjør ikke det, men det er sant som du sier om verktøy og slik...

Orden og oppførsel får bare konsekvenser når du skal søke arbeid ;)

Vi har fått høre my historier om folk som har vært noe "slappe" (typp latskap i utplasseringen) og har hatt store problemer med å få seg arbeid senere.

 

Men hvis man "vill" skal det nok ikke være no problem. Ble litt difust dette men,.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hey folkens!

 

jeg ser dere har interesse av å vite litt om Vk1 og Vk2 Flylinjen.

jeg har selv gått på fly linjen i bodø.

men jeg vil ref. til noe jeg så på en av postene,

der 4 skoler som har vk1 flyfag ikke 3

det er en i troms som ligger i bardufoss.

men posten pekte på en essensiell linje som bare 3 av skolen har (Avionikk)

Bodø, Sola og skedsmo i lillestøm.

det kreves litt for å komme inn på skolene.

sers de 2 nordligste skolene.

fra vk1- kan man søke vk2 fly tekniske som alle fire skolene har. og vk2 avionikk som ref. over.

 

vk1:fagene; matte 1mx, fysikk, elektornikk, elektroteknikk, digitalteknikk, norsk, engelsk, aerodynamikk, struktur, vedlikeholdsteknikk,praksis,gym, m.m

 

Vk2: fagene varierer fra vilken linje du velger av teknisk å avionikk.

 

på Vk1-flyfag er det tot 12klasser på landsbasis på max 12 elever pr klasse.

på Vk2-Flytekniske er det tot 8klasser på lansbasis på max 12 elever pr klasse.

på Vk2 Avionikk er det tot 3klasser på landsbasis på x elever pr klasse.

 

x= resterende søker fra vk1. grunnet at det er stor søkning til tekniske.

 

fikk dere noe fornuftig ut av det ?

 

 

:cool:

Lenke til kommentar
Hei

Jeg går tilfeldigvis på GK Elektro i år og kunne tenke meg å jobbe med noe innen motor. Derfor kunne jeg tenkt å søke noe som VK1 Flyfag - VK2 Flyteknisk - Flymotormekanikerfaget ;)

 

Noen som kan fortelle meg noe om dette?

 

Takk :)

5606137[/snapback]

du har muligheten til å jobbe med motor ved å gå automatikker så søke kjevik å gå bakkeutstyr.

 

da får man jobbe med flytauing og reperasjon av testutstyr og lignende til flyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...