Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Diverse spørsmål om overvåkningen i butikker


Even.

Anbefalte innlegg

De aller fleste har sikkert lagt merke til at det henger en skjerm/tv over de fleste butikkinngangene og et kamera slik at du ser deg selv i skjermen. Kameraet er jo greit nok, det er jo til overvåkning, men hvorfor henger det en tv der? Skal det funke som en slags advarsel? Kunne vel like greit skrevet "Ikke stjel, du blir filmet!!" på et skilt.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje det du ønsker skulle være virkeligheten, Kaffebord.

Jeg har jobbet i matvarebutikk i en lengre periode, og de værste tyvene var faktisk pensjonister som tusla rundt på kjøpesenteret fra morgen til kveld. Nest etter de, skoleunger som stjal sjokolader/godteri. Pensjonistene er ramme på å putte enkelt-varer i væska av en eller annen grunn. De kan ha med seg en hel handlekurv de betaler for, også har de 2 pakker Salami i væska. Ganske trist egentlig.

 

Alkiser og narkomane får ikke lov å være inne på kjøpesentre, derfor er det ikke de som stjeler mest heller. Enkeltbutikker kan jeg jo ikke gå god for, da folk kan gå rett inn fra gata. Men jeg tror heller ikke at problemet er mest de "svake" i samfunnet som man skulle tro. Sånne får egentlig ikke særlig sjans til å stjele heller, for personalet vokter de som hauker med en gang de kommer inn.

Vi pleide å sende en ansatt til å følge med folk som så veldig shabby ut. De skulle gjøre seg til kjenne ved å vise at de faktisk følger med. Det er ingen vits å snike rundt og vente til personen har stjålet, og SÅ stoppe de. Ofte ville de avsløre seg selv ved å begynne å kjefte og rope "trur'u jeg stjæææler eller, dumme kjerringf*en" og le for seg selv osv helt til vaktene ble tilkalt for å eskortere de ut.

 

En annen problemgruppe er velstående ungdommer som rapper alt mulig, kanskje for spenningens skyld. Det har jeg sett mange ganger, av typen "vestkant"-snobbiser som blir tatt i tyveri av parfymer eller klær. Det er utrolig hvor mye man ser folk stjeler når man faktisk jobber på et slikt sted. Søte unge jenter stjeler klær.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jobber selv i matbutikk Bitex. Og de vi tar oftest er den gruppen personer jeg nevnte. Selvom aliksene er utvist av butikkene prøver de seg gang på gang.

 

Mulig det er andre grupper som stjeler oftere, men de pleier ikke vi å ta så ofte. Blir ofte slik at man er mer mistenksom til folk som ser mer shabby ut.

 

Uansett er fett å fange tyver.

Lenke til kommentar

Så lenge man er innenfor butikkens "fire vegger" så kan de vel ikke tas for tyveri uansett hva de har i lommene? Hvertfall i kiosker. I butikker gjelder det vel innenfor kassen. Kundene kan putte hva de vil i lommene, for det kan jo hende de har planer om å betale for det. Men såklart vil jo butikkpersonalet bli ekstra oppmerksom på denne personen med kjøttpølsen i lommen da.

 

Om man blir stoppet før man passerer kassen kan man altså bare si at du hadde planer om å betale det, men at du feks skulle slippe å bære det i hendene osv. Ingen kan gjøre noe med det, for du har ikke stjelt enda.

Lenke til kommentar
I butikker gjelder det vel innenfor kassen. Kundene kan putte hva de vil i lommene, for det kan jo hende de har planer om å betale for det. Men såklart vil jo butikkpersonalet bli ekstra oppmerksom på denne personen med kjøttpølsen i lommen da.

 

Om man blir stoppet før man passerer kassen kan man altså bare si at du hadde planer om å betale det, men at du feks skulle slippe å bære det i hendene osv. Ingen kan gjøre noe med det, for du har ikke stjelt enda.

Gjorde det en gang når jeg var liten. Helt seriøst, tenkte meg ikke om og hadde så aldeles planer om å betale for meg, men jeg hadde en del å bære på fra før. Butikksjefen kom bort og klikket vinkel på meg. Forklarte saken, men neida, jeg ble utestengt fra butikken.

Lenke til kommentar

Personalet har som regel å ikke stoppe folk som er mistenkt for tyveri i kassa.

Man tilkaller heller vaktpersonell som tar de på veien ut. Dette fordi man ikke vil ha en tyv som handler i panikk og smeller til personen i kassa og springer. Pluss, det ser ikke bra ut for andre kunder heller.

 

Så dette nylig på Rema her i Asker. En shabby kar vaset rundt i halvfylla og putta ting i posen sin, personalet fulgte med han hele tida og sto og pratet med hverandre på avstand, så ble Securitas ringt og troppa opp ved utgangsdøra. Fyren var helt sikker på at de trodde han stjal, så han begynte å snøvle og bli høylytt. Han ble stoppet i døra og tatt rolig med utenfor. Sånn skal det gjøres. Minimal sjenanse for andre kunder og personalet selv.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Snodig det der, at gamle mennesker som lever godt på pensjonen gjør seg til tyver for småting. Vi så ofte pensjonister som kom med full handlekurv, men som i tillegg hadde stappa pølser og ost i håndvæska de ikke hadde tenkt å betale for. Da stjeler man bare for å stjele liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...